2018-07-21, 11:01
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pibesill
Det är rätt att man ej kan ha orealistiska krav på en polis med en 2 årig teoretisk utbildning.

Då man sökt sig till polisutbildningen så får man nog räkna med att se mycket lidande inom sin utövning.

Men den berömda polisledningen borde inse att sända uniformerad beväpnad personal utan utbildning till en psykotisk person ej är lämpligt,framför allt då detta är en återkommande händelse att folk avlider.

Polisen är ej kompetent till denna typ av händelse då de saknar utbildning,verktyg till denna händelse.

Att en psykotisk person ej skall bemötas av personal som ser ut att ha klätt sig för att invadera Polen borde vara självskrivet.

Det är små saker som vore enkelt att justera om intresse och kompetens fanns inom polisen.

Man skulle ju kunna skicka poliserna utan uniform, (men med hjälpmedel)vid dessa tillfällen för att de ska se mindre ”hotfulla ut”. Det borde vara standard.
Citera
2018-07-21, 11:11
Medlem
Citat:
Det är rätt att man ej kan ha orealistiska krav på en polis med en 2 årig teoretisk utbildning.

Då man sökt sig till polisutbildningen så får man nog räkna med att se mycket lidande inom sin utövning.

Men den berömda polisledningen borde inse att sända uniformerad beväpnad personal utan utbildning till en psykotisk person ej är lämpligt,framför allt då detta är en återkommande händelse att folk avlider.

Polisen är ej kompetent till denna typ av händelse då de saknar utbildning,verktyg till denna händelse.

Att en psykotisk person ej skall bemötas av personal som ser ut att ha klätt sig för att invadera Polen borde vara självskrivet.

Det är små saker som vore enkelt att justera om intresse och kompetens fanns inom polisen.

Vad menar du med att dom inte har utbildning? Dom har utbildning i att hantera våldsamma situationer som denna.

Jag har utbildning inom detta område och har jobbat med svårt psykiskt sjuka människor i över 15 år. Du kan aldrig veta hur en situation kommer att sluta även om du bemöter en person på det sättet som du ”lärt” dig. Det finns inget som säger att denna person kommer att lugna ner sig bara för att du står där och tror att du kan prata honom/henne tillrätta. Ibland funkar det men ibland blir situationen bara värre. Har du en psykotisk, hotfull och aggressiv person framför dig så lovar jag att du inte tänker att du är nån superhjälte. Du gör det situationen kräver. Om denna psykotiska aggressiva och hotfulla person flyger på din kollega med ett föremål som du bedömer är för att skada eller rent av döda, skulle inte du då trycka på ditt Överfallslarm eller ringa 112 för att tillkalla Polis? Eller tänker du att dom inte har rätt utbildning för en sån situation så det är ingen idé, jag löser det här själv för JAG har minsann rätt utbildning och reder ut det här!

Dig skulle jag då inte vilja ha som kollega, det kan jag lova.

Det luktar okunskap!!
Citera
2018-07-21, 11:12
Medlem
znors avatar
Psykos. LSD.
Säkra källor.
Fick i sig flytande LSD tydligen.
Citera
2018-07-21, 11:19
Medlem
159ths avatar
Tingstagatan 5C är korrekt adress.

Bekant med boende i det trapphuset.
Citera
2018-07-21, 11:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Beardeerwall
Har du blivit sprayad någon gång? Problemet är väl kanske... Problemet är att det inte krävs mycket tankekraft för såna som dig att kommentera, du har inte en aning vad du pratar om. Tro Mig, det är bra tryck i sprayen så du kan lätt träffa någon på flera meters avstånd och det krävs inte mycket alls. Blev sprayad av 2 poliser under en sprit och tjackfylla för ett par år sen. Från att jag haft "full koll" på läget ena sekunden till att bli träffad av sprayen nästa och börja yra omkring, snurra runt i panik med armarna utslagna för att hitta väggar eller nåt att stödja emot, och sedan ramla omkull och känna batongslagen hagla. Noll koll noll kontroll, du kan inte ens tänka. Ögonen rinner näsan rinner, munnen rinner, ansiktet fucking brinner och du kan inte öppna ögonen. Lyckas du mot alla odds öppna ögonen ser du ändå inget för tårarna sprutar och rinner som Niagarafallen. Testa spraya vatten i ögat, det svider till. Sprayen är lite starkare än vatten. Det finns en anledning till att polisen har sprayen. Idiot. I en trapp dessutom som kanske är max 2-3 meter bred är det bara spraya rakt fram och backa bakåt för polisen. Samma procedur som att trycka av en pistol. Oavsätt om personen då har årets metapsykos och en kniv i handen som hen vevar med blir personen blind och kommer förr eller senare dundra ner för trappen eller löpa in i en vägg, förhoppningsvis tappa kniven. Som sagt, spraya - backa - vänta ut. Typ.

Ja tro det eller ej, det händer att polisen använder spray i sådana här lägen. Men gör någon ett utfall med tex kniv så är polis lärda att det är vapnet man skall använda, till det finns ett skäl, nämligen att spray i sådana lägen kanske inte har verkan, och då är du dödens lammunge. En gärningsman kan förresten fortsätta verka och kanske inte sett ur spel helt av sprayen.
Citera
2018-07-21, 11:25
Medlem
znors avatar
Han fick i sig flytande LSD. Och det vart tyvärr överdos och psykos av det.

Tragiskt
Citera
2018-07-21, 11:27
Bannlyst
Citat:
Om en person befinner sig ensam i sitt hem och skall hämtas för vård så är risken för allmänheten minimal, att polisen ej har utbildning och kompetens,verktyg inom detta område borde vi kunna komma överens om.

Att bemöta en person med psykos iförd uniform och pistol känns ganska upplagt för konfrontation speciellt om de agerar som auktoritet och tar kommando i situationen.

Då detta är en återkommande händelse så bör man kanske se över sitt agerande.

Att polisens jobb framställs som väldigt farligt är väl en lätt överdrift om man ser till statistik.

Har du läst artikeln? Det var enligt uppgift LÄKAREN han attackerade!

Hur vet du att personen inte var fara för allmänheten, eller sig själv? Du tror inte det fanns ett skäl till varför han skulle tvångsvårdas?

Polisen har visst kompetens och verktyg för denna händelse. Anledningen varför dom är med är ju utifall att våldsamheter uppstår, har du inte fattat varför dom är där öht? Det är inte för att hålla i handen som du verkar tro.
Citera
2018-07-21, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farjaglov
Vad menar du med att dom inte har utbildning? Dom har utbildning i att hantera våldsamma situationer som denna.

Jag har utbildning inom detta område och har jobbat med svårt psykiskt sjuka människor i över 15 år. Du kan aldrig veta hur en situation kommer att sluta även om du bemöter en person på det sättet som du ”lärt” dig. Det finns inget som säger att denna person kommer att lugna ner sig bara för att du står där och tror att du kan prata honom/henne tillrätta. Ibland funkar det men ibland blir situationen bara värre. Har du en psykotisk, hotfull och aggressiv person framför dig så lovar jag att du inte tänker att du är nån superhjälte. Du gör det situationen kräver. Om denna psykotiska aggressiva och hotfulla person flyger på din kollega med ett föremål som du bedömer är för att skada eller rent av döda, skulle inte du då trycka på ditt Överfallslarm eller ringa 112 för att tillkalla Polis? Eller tänker du att dom inte har rätt utbildning för en sån situation så det är ingen idé, jag löser det här själv för JAG har minsann rätt utbildning och reder ut det här!

Dig skulle jag då inte vilja ha som kollega, det kan jag lova.

Det luktar okunskap!!

Då du endast skrivit i denna tråd så utgår jag från att du har en agenda med ditt uttalande och då du uppger att du jobbar inom psykvården.

Du får gärna informera mig om vilken utbildning polisen har att hantera sjuka människor, då ett stort antal sjuka människor dör i polisens hantering varje år så framstår kompetensen som ringa.

Att polisen har en utbildning att hantera våld det vet vi men det är inte riktigt den utbildning som eftersöks.

Detta är ingen återkommande fråga i våra nordiska grannländer så vad är skillnaden?

Då du jobbar inom psykvården så vore det intressant att höra din åsikt om att sända uniformerad personal utan andra medel än pistol och batong.

Ursäkta min okunskap men ser med stort intresse fram emot ditt svar.
Citera
2018-07-21, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av znor

Tragiskt

Folk har skrivit här att han var dokumenterat psyksjuk, tog han LSD ensam när han led av psykisk sjukdom?

Var det första gången, och vet du hur många droppar han tog?

Stämmer detta är det ytterst tragiskt, just kring tyngre psykadelia är vänner/guider viktigt t.ex första gången. Klassisk överdos lär du inte mena då han skulle behövt dricka halva flaskan, men att han tog för mycket tror jag på.
Citera
2018-07-21, 11:42
Bannlyst
Citat:
Då du endast skrivit i denna tråd så utgår jag från att du har en agenda med ditt uttalande och då du uppger att du jobbar inom psykvården.

Du får gärna informera mig om vilken utbildning polisen har att hantera sjuka människor, då ett stort antal sjuka människor dör i polisens hantering varje år så framstår kompetensen som ringa.

Nu handlar det ju inte om att " hantera en psykiskt sjuk människa" när någon gör utfall med kniv och annat tillhygge, det handlar om att kunna försvara sig.

Många som dör varje år? Skitsnack. Polisen gör sådana här omhändertaganden i stort antal, varje dag, över hela Sverige.

Citat:
Att polisen har en utbildning att hantera våld det vet vi men det är inte riktigt den utbildning som eftersöks.

Jo det är den utbildningen som eftersöks eftersom att det är av den anledningen polisen oftast far och hämtar dessa människor.

Varför tar inte psykvården som både har kunskap om sjukdomarna och den enskilda individen hand om den saken isf? Eftersom det enligt dig och andra tomtar bara handlar om att " ha kunskap" om psykiska syndrom...

Citat:
Detta är ingen återkommande fråga i våra nordiska grannländer så vad är skillnaden?

Det kanske beror på att dom har en bättre fungerande psykvård, och ingen rättshaveristmaffia som är lättkränkt in absurdum och inte förstår den självklara konsekvensen av att attackera polis med kniv?
Citera
2018-07-21, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Varför tar inte psykvården som både har kunskap om sjukdomarna och den enskilda individen hand om den saken isf? Eftersom det enligt dig och andra tomtar bara handlar om att " ha kunskap" om psykiska syndrom...
För att de vet att det kan vara livsfarligt?
Citera
2018-07-21, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av znor

Tragiskt

Fick i sig som i att någon gav honom det alltså eller drack det utan att veta vad det var. Då har vi en till brottsling som ska utredas alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in