2018-07-14, 00:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av strv122b
Ja visst men även med GU ny? Det är klart att det kan fungera, men om personen ex ska jobba på vagn krävs ju en hel vagnkurs som måste passas in tidmässigt och så. Det är absolut en fördel att ha en 9 eller 11 månaders GU mot 4 månaders man saknar ju helt BFU genom HV.

Det är bättre om folk gör GU mot det dom vill krigsplaceras som, för FM har inte råd att ge folk mängder med BFU som inte kommer till nytta!
Som sagt. 0 erfafenhet.Jag ljög för psyk och slapp när jag mönstrade. Sa att jag var självmordsbenägen.

Jag är en skitstövel.

Men tror inte jag håller med om det där med utbildningarna. Tänk att ha några som är utbildade med lite allt möjligt, det blir ju rena elitsoldaten av dom då. Om dom har två tre olika befattnigar. Garanterat värt pengarna!
Citera
2018-07-14, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mass.hysteria
Som sagt. 0 erfafenhet.Jag ljög för psyk och slapp när jag mönstrade. Sa att jag var självmordsbenägen.

Jag är en skitstövel.

Men tror inte jag håller med om det där med utbildningarna. Tänk att ha några som är utbildade med lite allt möjligt, det blir ju rena elitsoldaten av dom då. Om dom har två tre olika befattnigar. Garanterat värt pengarna!
Nej det är inte värt pengarna att utbilda någon till vapenoperatör på en ubåt för att sedan personen ska få en jägarutbildning. Sen är det klart att vissa utbildningar alltid är värt att ha även om man inte jobbar med det ex sjukvård eller att man har vagnsutbildning på 9040 men jobbar på skyttet i ett pansarskyttekompani.
Citera
2018-07-14, 11:34
Bannlyst
Citat:
Nej det är inte värt pengarna att utbilda någon till vapenoperatör på en ubåt för att sedan personen ska få en jägarutbildning. Sen är det klart att vissa utbildningar alltid är värt att ha även om man inte jobbar med det ex sjukvård eller att man har vagnsutbildning på 9040 men jobbar på skyttet i ett pansarskyttekompani.
Pågår det mycket sånt nu då ?
Menar inte gå från marinen till armen.
Men typ en inom armen som utbildar sig till fler saker inom armen.
Citera
2018-07-14, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mass.hysteria
Pågår det mycket sånt nu då ?
Menar inte gå från marinen till armen.
Men typ en inom armen som utbildar sig till fler saker inom armen.
Medel många här tror/vill byta jobb efter GU det går men det är inte alltid så lätt
Citera
2018-07-15, 13:32
Medlem
Citat:
Och jag skulle troligen inte anställa dig med den GUn
Var ju inte ovanligt att personer som genomfört GU HV fått anställning på k-förband. Sen om du tycker om det är ju inte relevant.
Citera
2018-07-15, 20:43
Bannlyst
I takt med utbildningen som kommer närmare gör även den mentala pressen börjar jag känna, kommer bli en del saker man måste lämna bakom sig. Det mesta faktiskt, men jag har hört att de flesta känner något liknande innan själva övergången in i det militära tar plats. Samtidigt och andra sidan känner jag mig mer redo och motiverad än någonsin.

Någon som känner igen sig i vad jag snackar om? Det är en ganska stor förändring i livet som är på väg.
Citera
2018-07-16, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GTvsProjectC
I takt med utbildningen som kommer närmare gör även den mentala pressen börjar jag känna, kommer bli en del saker man måste lämna bakom sig. Det mesta faktiskt, men jag har hört att de flesta känner något liknande innan själva övergången in i det militära tar plats. Samtidigt och andra sidan känner jag mig mer redo och motiverad än någonsin.

Någon som känner igen sig i vad jag snackar om? Det är en ganska stor förändring i livet som är på väg.
Jag kan verkligen relatera. Ena sekunden har jag ångest och andra sekunden är jag hur peppad som helst haha. Känns jobbigast att lämna pojkvännen hemma faktiskt, men jag antar att man vänjer sig
Citera
2018-07-17, 16:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eit99
Jag kan verkligen relatera. Ena sekunden har jag ångest och andra sekunden är jag hur peppad som helst haha. Känns jobbigast att lämna pojkvännen hemma faktiskt, men jag antar att man vänjer sig
Ja, men det tror jag med. Bara man kommer in i ens nya roll så. Man kommer ju träffa så många nya människor och utvecklas så pass mycket att den pressen man känner nu går nog över ganska snabbt.
Citera
2018-07-21, 00:56
Medlem
moderndators avatar
Ni som har koll, under vilka månader brukar amfibiesoldat vara sökbart hos rekryteringsmyndigheten?
Citera
2018-07-21, 12:50
Medlem
HighKingOfNoldors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderndator
Ni som har koll, under vilka månader brukar amfibiesoldat vara sökbart hos rekryteringsmyndigheten?

Vad jag vet är det sökbart hela tiden. Eller i alla fall typ oktober till maj. Rycker själv in där nu i augusti, och jag sökte dit i april.

Jag är rätt säker på att de kör en utbildningsgrupp varje år. Så nästa grupp, som du i så fall skulle hamna i, börjar augusti nästa år.
Senast redigerad av HighKingOfNoldor 2018-07-21 kl. 12:54.
Citera
2018-07-21, 12:56
Medlem
Unisertits avatar
Kan man få anställning hos ett förband om man inte är lämplig att tjänstgöra utomlands pga ett medicinskt tillstånd, som anses som väldigt milt?
Citera
2018-07-21, 18:44
Medlem
moderndators avatar
Om man tittar på utbildningsstarterna den 20 augusti så hittar man bland många andra befattningar "Amfibiesoldat" och "Skyttesoldat Amfibie".
Båda har samma beskrivning, samma utbildningsort och båda är 9 månader. Någon som vet vad som skulle skilja dessa tjänster åt?
https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/utbildning/utbildningsstarter/gmu/?start=2018-08-20#a=active&bAmfibieregementet=Amfibieregementet&t ab=startdate
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in