• 1
  • 2
2018-07-20, 20:36
Medlem
Med alla oljespill mm som det lätt blir. Eller måste man vara i ett garage med avlopp med oljefälla? Har försökt läsa mig till på kommunens hemsida men hittar ingen info...
Citera
2018-07-20, 20:40
Medlem
D3adknights avatar
Ha något under bilen som samlar upp vid eventuella oljespill.

Jag tror inte jag vet om någon lag/regel som säger att du inte får.

Mvh
Citera
2018-07-20, 20:44
Medlem
Banangurkazzs avatar
Vet att man inte får tvätta bilen på gatan så man borde inte få mecka heller pga oljan. Folk verkar dock skita i det i villakvarter så det är olagligt bara i teorin och ingen bryr sig.
Citera
2018-07-20, 21:15
Moderator
Arne.Ankas avatar
Tror det är ok sålänge du inte är ivägen eller skitar ned så oljebyte som sköts snyggt ok, oljebyte med 3 liter olja som rinner ut på gatan så cyklister halkar å kör ihjäl sig inte ok.
Citera
2018-07-20, 21:51
Medlem
Provocative2.0s avatar
Ser att fler än mig började fundera.
Men ser man på det med öppna ögon så kan det knappast vara förbjudet då just oljespill o andra vätskor faller inom miljölagar oavsett.
Sedan är ju lagen väldigt strikt.
Sätter man ett förbud att meka på gatan eller annan offentlig plats så innebär det att man inte heller får byta torkarblad på Biltemas parkering.
Citera
2018-07-20, 22:00
Medlem
Le Cheval Blancs avatar
Eftersom du inte får tvätta bilen på gatan får du givetvis inte heller meka med bilen om det är risk för oljespill.
Att byta torkarblad eller lampor är en helt annan sak.

Det beror inte på någon halkrisk som någon trodde, utan att det riskerar att rinna ner i dagvattenbrunnarna.
Senast redigerad av Le Cheval Blanc 2018-07-20 kl. 22:01. Anledning: Felstavat
Citera
2018-07-20, 22:19
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Ser att fler än mig började fundera.
Men ser man på det med öppna ögon så kan det knappast vara förbjudet då just oljespill o andra vätskor faller inom miljölagar oavsett.
Sedan är ju lagen väldigt strikt.
Sätter man ett förbud att meka på gatan eller annan offentlig plats så innebär det att man inte heller får byta torkarblad på Biltemas parkering.
Du har även olika vårdlöshetsrelaterade och skadegörelserelaterade lagar att ta hänsyn till om du är riktigt klantig, till exempel oljespill kan förstöra asfalten vilket kan leda till pengakrav.

Citat:
Ursprungligen postat av Le Cheval Blanc
Det beror inte på någon halkrisk som någon trodde, utan att det riskerar att rinna ner i dagvattenbrunnarna.
gör om gör rätt...
Citera
2018-07-20, 22:48
Medlem
Läser jag min hemstads lokala ordningsstadga och de riktigt bra förklaringarna som kommunen publicerat tillsammans med dem ser jag att de tar upp detta, och de säger att det är alltid lagligt att reparera bilar (så länge man inte hindrar eller utsätter någon för fara) så länge som man har markägarens eller motsvarandes tillstånd, men aldrig tillåtet att smutsa ned (och så en lång förklaring om vad det är) på ställen som inte är förberedda och anpassade för det, som GDS-hallar. Som exempel tar de upp att det inte nödvändigtvis är förbjudet att byta olja ute på gatan om man använder en säker, absorberande och ogenomsläpplig spillmatta, men att det i praktiken nästan alltid är omöjligt att kunna garantera att man inte smutsar ner och att de därför starkt avråder från alla former av arbete där den risken finns.
Citera
2018-07-20, 22:52
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Riskerar man att slabba ner, så bör man inte vara på gatan.

Men alla biljobb är inte slabbiga, och då är det väl i sin ordning.
Citera
2018-07-20, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banangurkazz
Vet att man inte får tvätta bilen på gatan så man borde inte få mecka heller pga oljan. Folk verkar dock skita i det i villakvarter så det är olagligt bara i teorin och ingen bryr sig.

Att det skulle vara olagligt att tvätta bilen på gatan stämmer ej. Det är kanske inte omtyckt av kommunerna men olagligt är det inte, och kommunerna har ingen möjlighet att förbjuda det.

Är det ett vattenskyddsområde så kan det ju dock vara andra regler.
Citera
2018-07-20, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Att det skulle vara olagligt att tvätta bilen på gatan stämmer ej. Det är kanske inte omtyckt av kommunerna men olagligt är det inte, och kommunerna har ingen möjlighet att förbjuda det.

Är det ett vattenskyddsområde så kan det ju dock vara andra regler.

Åjo. Kommunala ordningsstadgan!
M a o olika i olika kommuner.
Gbg förbjudet för ett par år sen. Vet inte hur det är nu.
Citera
2018-07-20, 23:27
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Mirini
Med alla oljespill mm som det lätt blir. Eller måste man vara i ett garage med avlopp med oljefälla? Har försökt läsa mig till på kommunens hemsida men hittar ingen info...
Klart det inte är olagligt så länge du inte påverkar nån annan, om du riskerar att spilla så använd en "miljömatta" som absorberar eventuellt spill.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in