2018-07-20, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Och få ska biträdande åka med, mitt i en mordutredning? Inte logiskt.
Hota med tjänstefel för att PS inte är PK? Kul för biträndande då... kollektiv bestraffning, eller?
Hur det är med biträdande har jag ingen aning om, kan vara kollektivt....

Du känner säkert till att PS blev mer eller mindre rikskändis med uttalandet "Jag blir så jävla trött". Det är enligt kollegor till honom, som jag känner, enda skälet till att han numera inte är comme-il-faut. Dessa nämnda kollegor säger samstämmigt: "Det finns ingen bättre än PS, vi har odugliga chefer".

Ta det inte som fakta för tusan, ty du kommer säkert med mothugg. :-)
Citera
2018-07-20, 19:20
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ska du be om ursäkt att du svingade som du gjorde mot mig nu? Jag struntar i den detaljen, men titta på din sista mening och förklara varför biträdande omplaceras med?
Jag är ganska övertygad att det har bara med utredningen att göra.
Även om jag har SD som troligast, så är det massa annat som jag svänger om, återkommer om det resonemanget, men detta med att utredningsledningen bytes ut och NOA kommer in är ganska tydliga tecken på att dom är fel ute.
Dom tycker nog det är ändå skönt att ha en skälig misstänkt (som inte går att avskriva), så dom kan jobba utan blåslampa ett tag.

Jag har inget att be om ursäkt för. Återigen tror jag att det kan vara så att du uttryckt dig klumpigt och med en stor säkerhet rörande ett visst förhållande. Välkommen till flashback. Här är det vanligt att källor efterfrågas på saker som någon påstår. Du skrev:
Citat:
Mats Nylén gick ut direkt och sa att det hade med utredningen att göra.

Mats Nylén säger:

Citat:
– Våra tankar är att arbetet ska skötas på ett bättre sätt. Vi har satt in andra personer som nu leder utredningen, säger Mats Nylén, kommunikationschef på polisen.

Citat:
– Det är så att vi bedriver en verksamhet som är noga reglerad och det är viktigt att vi följer de lagar och regelverk som finns. Jag kan inte svara detaljerat på om det begåtts några misstag, men vi får inte begå lagbrott i samband med en utredning.

Citat:
– Vi har beslutat om att byta spaningsledare för den här mordutredningen. Exakt vad det beror på kan jag inte gå in på i detalj

Citat:
– Jag vill inte kommentera varför, men det stämmer att vi har bytt utredare, säger polisens kommunikationschef Mats Nylén.

Det är inte helt tydligt tycker jag att det bara beror på utredningen. Det verkar handla om interna konflikter mellan Springare och polisledningen i Örebro. Något som vi vet har funnits sen tidigare.
Citera
2018-07-20, 19:24
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Det är bra uppställt. Jag gör så med, både för och emot, generellt och i sakfrågor.
Ställt upp både händelseförlopp och olika GM.

Du skriver att du håller SD som troligast med ovanstående argument.
Kan/vill du göra det med andra GM och kanske med argument för SD?!

Nej det vill jag inte. I nuläget anser jag att det finns för lite information som pekar åt en annan gärningsman. Jag finner det oaktsamt att på måfå välja ut en person som skulle kunna vara skyldig till mord.
Vill du ha en uppställning så står det dig fritt att göra en.
Citera
2018-07-20, 19:29
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Tack för upplysningen, då vet alla för 500: ade gången att SD är Sk*ligen misstä*nkt (tangerar exakt 500 träffar i detta nu. )
Setts i området påstår jag är påhittat av din opålitliga väninna flixa81.
Stormig relation förvisso men stormen stod LW för liksom hon gjorde med sonen vilken hon inte heller lyckades dominera.
Statistiken talar för att det är en man hon känner är mycket tunt eftersom LW närapå undantagslöst umgicks med män.
Liksom Rosamund som stod SD nära beskrivit SD så han under sitt tidigare 41 åriga liv aldrig visat vådssmma tendenser. Så det epitetet får vi nog tillskriva skvallerkäringarna.
Vad som däremot tydligt framkommit tydligt i tråden är att LW inte ryggar det minsta för att ta till våld.

Resten förutom 500 träffars-skäligen får väl tillskrivas av skvalleret från det glittrande stimmet som tycker SD är en fuling till man vilket dom hävdar framgår på bilderna.

Ett vänligt råd läs inte till jurist.

Vad har du för källa till att LW är våldsam förutom din killkompis Schazz?
Dina råd kan du behålla för dig själv. Du förstår att du framstår som ett skämt va?
Citera
2018-07-20, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Hur menar du, är det omöjligt att avskriva någon från en skälig misstanke?
Nä, det är det inte, som jag vet. Det brukar heta att ”dom kvarstår i utredningen”. Men det är inte TR utan åklagaren som tar dom besluten.

Jag menar att dom inte gått någon träff som styrker deras case, och gått upp i TR två gånger.
TR tycker att skäligen är rätt nivå (tror faktiskt inte att TR kan avskriva honom, bara bedöma vilken nivå bevisläget når upp till).
Citera
2018-07-20, 19:41
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag har inget att be om ursäkt för. Återigen tror jag att det kan vara så att du uttryckt dig klumpigt och med en stor säkerhet rörande ett visst förhållande. Välkommen till flashback. Här är det vanligt att källor efterfrågas på saker som någon påstår. Du skrev:

Mats Nylén säger:
Bara dagar efter att kvinnan anmälts försvunnen reste Peter Springare på semester. Enligt uppgifter hade man fattat beslut att inte vidta några ytterligare planerade utredningsinsatser.
Det är inte helt tydligt tycker jag att det bara beror på utredningen. Det verkar handla om interna konflikter mellan Springare och polisledningen i Örebro. Något som vi vet har funnits sen tidigare.

Citat:
Mats Nylén tror ändå att bytet av utredare kan vara en vändpunkt.
"– Vårt arbete ska ske på ett så bra sätt som möjligt. Då handlar det både om att det sker så effektivt som möjligt och att de regler som finns följs, säger Mats Nylén som betonar att det inte handlar om eventuella åsikter som personerna skulle kunna ha."
Tydligare kan det inte bli. Springare har misskött utredningen.
Vi kommer ha skäl att återkomma I frågan med förtydliganden om Springares roll i att utredningen gått i stå.

Detta har väckt skarp kritik inom polismyndigheten, vilket nu alltså leder till att Peter Springare får gå.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/efter-intern-kritik-utredare-for-kvinnomord-petas

"Nu kan SVT Nyheter Örebro avslöja att Peter Springare, som är polisens utredningsledare, har blivit bortplockad på grund av hur utredningen har hanterats."

"Enligt Mats Rupla som är chef på polisens hundenhet hade kroppen sannolikt hittas tidigare om man istället vidtagit de utredningsåtgärder som görs i samband med rubriceringen ”försvunnen person”.

– Det är jag övertygad om, säger han."

När mörkningen blev pinsamt uppenbar skrev jag detta:

Citat:
]Det var den mest hårresande mörkningen någonsin. Fniss [/b]
Skrattretande att dom inte skäms för att lägga locket på så genomskinligt.
Dom har väl inget val ty alternativet är att tvätta byken offentligt som skrämmer mer än att skämmas för att mörka.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-07-20 kl. 19:50.
Citera
2018-07-20, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag har inget att be om ursäkt för. Återigen tror jag att det kan vara så att du uttryckt dig klumpigt och med en stor säkerhet rörande ett visst förhållande. Välkommen till flashback. Här är det vanligt att källor efterfrågas på saker som någon påstår.

Du skrev:
Citat:
Mats Nylén gick ut direkt och sa att det hade med utredningen att göra.

Mats Nylén säger:
Citat:
– Våra tankar är att arbetet ska skötas på ett bättre sätt. Vi har satt in andra personer som nu leder utredningen, säger Mats Nylén, kommunikationschef på polisen.

Du tycker inte att det jag skrev återspeglar ganska exakt vad MN sa? Konstigt, vet inte hur tydlig jag ska vara för att inte bli anklagad att skapa trådsanningar...

Men frågan kvarstår, som ingen vill svara eller spekulera i på ett vettigt sätt: Varför fick båda gå, om det var som dom senare omskrev det personligt med PS?

Jag har framfört min teori och jag tror att ni erkänner den i det tysta, för jag kan väl inte ha rätt???
Citera
2018-07-20, 20:13
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Du tycker inte att det jag skrev återspeglar ganska exakt vad MN sa? Konstigt, vet inte hur tydlig jag ska vara för att inte bli anklagad att skapa trådsanningar...

Men frågan kvarstår, som ingen vill svara eller spekulera i på ett vettigt sätt: Varför fick båda gå, om det var som dom senare omskrev det personligt med PS?

Jag har framfört min teori och jag tror att ni erkänner den i det tysta, för jag kan väl inte ha rätt???
Sorry, jag tror inte ett skvatt på din teori. På en arbetsplats med en lång tradition av osämja och problem är det inte svårt att hitta andra förklaringar.
Citera
2018-07-20, 20:19
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:

De jobbar tight tillsammans och därför fick båda gå. Någon har tidigare förklarat i tråden när det begav sig.

Så nej, du har förmodligen inte rätt.
Citera
2018-07-20, 20:19
Medlem
Honan6s avatar
PS är obekväm för att han säger sanningar.

PS hade inbokad semester och det borde ledningen över honom vetat om och ersättare ska vara utsedd, om det fungerar som det ska. Att beordra en senareläggning av semestern, kanske hade varit mest korrekt i det inledande skedet? Det tycks iaf pågå en grav infektion av missnöjsamhet i Örebro och poliser kastar paj på varandra i media. Hemskt!

Nu tror jag dock att det kommer en vattentät FUP i sep/okt och då blir det slut på friheten för GM.

Nedan är text om "petningen" som är baserat från NA. (Från min sammanfattning nr 3)

Spaningsledningen byts ut

Den 19/6 avslöjar NA att Polisens kommunikationschef Mats Nylén berättat att spaningschef Peter Springare och chefsutredare Jonas Rydén omplaceras och att Mikael Nyqvist är utsedd till ny spaningschef.*

NA skriver den 21/6 att polisens sektionschef Lars Bergman säger att omplaceringarna inte har något med det aktuella fallet att göra ”- Det blev olyckligt. Vare sig jag, Bo Andersson eller åklagaren har haft några synpunkter på hur mordutredningen har skötts” Han berättar vidare: ”- Det handlar om interna problem på grova brottsgruppen. Min roll som chef är att ha en arbetsgrupp som fungerar och då måste jag göra det här ur ett helhetsperspektiv”

De omplacerade slår tillbaka

Peter Springare och Johan Rydén har skrivit till NA: ”- Vi har pekats ut som syndabockar”, ” – Det handlar om en personrelaterad förtroendekris”. Springare menar att han, JR och en mängd anställda inom myndigheten saknar förtroende för ledningen och att det sträcker sig längre tillbaka, långt innan det aktuella mordfallet.*

Håller med om kritik

Springare berättar i NA att han håller med om kritiken att LW hittades först efter fyra dagar och endast 100 meter från sitt hem. Då försvinnandet sköttes av en annan organisation, så menar Springare att de utgick ifrån att sökandet startade från brevlådan och sedan meter för meter. ”-Det trodde vi i alla fall i vår enfald” När det gäller larmsamtalet om kvinnoskrik inte kontrollerades, menar Springare att den delen får Kommunikationscentralen ta på sig. ”- Det är ofattbart att de inte åkte ut”.
"
Citera
2018-07-20, 20:25
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Dom tycker nog det är ändå skönt att ha en skälig misstänkt (som inte går att avskriva), så dom kan jobba utan blåslampa ett tag.

Detta absurda glömde jag att svara på. Varför skulle det inte att gå att avskriva en skälig misstanke? Vilket svammel återigen. Med en sådan verklighetsuppfattning som du har skulle det kunna krylla med en massa misstänkta i en å samma utredning, för ett å samma brott. Trots att gärningsmannen skulle varit själv i att utföra brottet. Uppenbarligen oavsett om det finns en misstänkt som inte längre är misstänkt. Den misstänkte förbli misstänkt i all oändlighet rent juridiskt!
Citera
2018-07-20, 20:34
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:

Jag har tidigare skrivit vad jag anser är anledningen till att de omplacerades. Jag tror inte på din teori.
Vi är flera som kommit med andra vinklar på olika saker som du presenterat. Trots att du efterfrågar andras åsikter så är det problematiskt att diskutera med dig. Du viftar bort allt som inte stödjer dina egna teser och fortsätter mala på i samma spår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in