Citat:
Mer citat ur artikeln jag finner intressant, många frågor som spekulerats i tråden som får svar:
"Åklagaren: Kommer ta tid
Åklagaren för fallet, Åsa Hiding, säger till Dagen att det inte är ovanligt att en utredning av det här slaget drar ut på tiden.
Bland annat beroende på de långa handläggningstiderna på NFC (Nationellt forensiskt centrum), polisens avdelning för analys och undersökning.
– Jag är absolut inte förvånad att det dröjer utan tror snarare att det kommer ta ytterligare tid innan man kommer fram till lösningen. Det kan ta månader, säger Åsa Hiding till Dagen.
Hur länge kan en person vara "skäligen misstänkt"?
– Till dess att man avskrivs från misstankarna.
Finns det andra personer som kan komma att delges misstanke?
– Det vill jag inte svara på.
Varför är det så tyst angående hur arbetet med utredningen går?
– Därför att jag inte vill bedriva förundersökningen i massmedia. Vi vill kunna höra personer, både som misstänkta och som vittnen, utan att de kan ha fått information som vi inte vill att de ska fått del av.
Stämmer det att en begravning inte kan hållas innan rättsläkarens arbete är helt klart?
– Ja. Vi väntar på ett fullständigt utlåtande från rättsläkaren som vi inte har fått, säger åklagare Åsa Hiding."
"Åklagaren: Kommer ta tid
Åklagaren för fallet, Åsa Hiding, säger till Dagen att det inte är ovanligt att en utredning av det här slaget drar ut på tiden.
Bland annat beroende på de långa handläggningstiderna på NFC (Nationellt forensiskt centrum), polisens avdelning för analys och undersökning.
– Jag är absolut inte förvånad att det dröjer utan tror snarare att det kommer ta ytterligare tid innan man kommer fram till lösningen. Det kan ta månader, säger Åsa Hiding till Dagen.
Hur länge kan en person vara "skäligen misstänkt"?
– Till dess att man avskrivs från misstankarna.
Finns det andra personer som kan komma att delges misstanke?
– Det vill jag inte svara på.
Varför är det så tyst angående hur arbetet med utredningen går?
– Därför att jag inte vill bedriva förundersökningen i massmedia. Vi vill kunna höra personer, både som misstänkta och som vittnen, utan att de kan ha fått information som vi inte vill att de ska fått del av.
Stämmer det att en begravning inte kan hållas innan rättsläkarens arbete är helt klart?
– Ja. Vi väntar på ett fullständigt utlåtande från rättsläkaren som vi inte har fått, säger åklagare Åsa Hiding."
Varför har man inte fått ett fullständigt utlåtande av rättsläkaren när det gått en månad?
Mycket att göra?
Rättsläkaren väntar på provsvar?
Man vet inte dödsorsak?
Man vill undersöka mer?
Eller vad kan det vara?