Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-19, 16:06
Medlem
Jag har ett diffust minne av att jag sett en uppgift om att någon politiker i regionstyrelsen eller regionfullmäktige (?) beklagat sig över att den gamla nedlagda skolan i Tingstäde höll på att förfalla och att den kostade regionen 6-7 hundratusen kronor i drift varje år. Den som påstod detta tyckte att skolan omgående borde avyttras. Något år därefter hade regionen sålt den till Debbie och Uzz Nujen. Hur kan en nedlagd skola ha så höga driftkostnader? Vet du något om detta? Eller är det jag som minns fel? För övrigt behöver man inte något särskilt tillstånd bara för att förändra användningssättet av den nedlagda skolan till boendeändamål. Annorlunda förhåller det sig dock om Nujens (som jag tror) inköpt fastigheten och tänkt använda den för asylboende.

Tillägg: Nu blev det fel igen - frågorna är avsedda för dig, hannes.muller
Senast redigerad av medianox 2018-07-19 kl. 16:10.
Citera
2018-07-19, 16:18
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Jag har ett diffust minne av att jag sett en uppgift om att någon politiker i regionstyrelsen eller regionfullmäktige (?) beklagat sig över att den gamla nedlagda skolan i Tingstäde höll på att förfalla och att den kostade regionen 6-7 hundratusen kronor i drift varje år. Den som påstod detta tyckte att skolan omgående borde avyttras. Något år därefter hade regionen sålt den till Debbie och Uzz Nujen. Hur kan en nedlagd skola ha så höga driftkostnader? Vet du något om detta? Eller är det jag som minns fel? För övrigt behöver man inte något särskilt tillstånd bara för att förändra användningssättet av den nedlagda skolan till boendeändamål. Annorlunda förhåller det sig dock om Nujens (som jag tror) inköpt fastigheten och tänkt använda den för asylboende.

Tillägg: Nu blev det fel igen - frågorna är avsedda för dig, hannes.muller
Driftskostnaderna verkar helt groteska om det nu stämmer. Det skulle vara rätt intressant att gräva fram vem denna politiker var, som så gärna ville sälja. Det måste inte vara fulspel inblandat, men det kan inte heller uteslutas.

Jag tror också absolut att det var tänkt som asylboende från början. Men sen gick luften ur den marknaden en smula. Så det där med "Teater" var säkerligen bara en nödlösning för att kunna köpa fastigheten med oskattade pengar från Özz företag.
Citera
2018-07-19, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Driftskostnaderna verkar helt groteska om det nu stämmer. Det skulle vara rätt intressant att gräva fram vem denna politiker var, som så gärna ville sälja. Det måste inte vara fulspel inblandat, men det kan inte heller uteslutas.

Jag tror också absolut att det var tänkt som asylboende från början. Men sen gick luften ur den marknaden en smula. Så det där med "Teater" var säkerligen bara en nödlösning för att kunna köpa fastigheten med oskattade pengar från Özz företag.

Innan försäljningen ägde rum hade regionen delat upp den ursprungliga fastigheten på två: den ena inrymmande skolbyggnaden och den andra den gamla anrika Gazeliegården. Skolbyggnaden har inget med teatern att göra. Det är Gazeliegården som Özz Nujen äger själv via sitt bolag och som han något vidlyftigt har pratat om med journalisterna här på ön. Att han i intervjuer sagt att han själv och systern länge hållit på att renovera de två inköpta fastigheterna kommer givetvis att ligga syskonen i fatet vid en eventuell rättegång.
Senast redigerad av medianox 2018-07-19 kl. 17:41.
Citera
2018-07-19, 18:44
Medlem
Inslag i Radio Gotland några år innan försäljningen:
Citat:
Centerpolitiker vill se företagshotell i Tingstäde gamla skola "Förkastligt förfall"

Publicerat tisdag 26 november 2013 kl 09.00

Den gamla skolan i Tingstäde står och förfaller. Det anser i alla fall Centerpolitikern Kerstin Kalström. Nu är hon trött på att köra förbi den outnyttjade tomma byggnaden och efterlyser planer för skolhuset.

Vid fullmäktigesammanträdet i går (25/11) ställde Kerstin Kalström frågor om det gamla skolhuset. Hon vill ha svar från tekniska nämndens ordförande Tommy Gardell, (S). För någonting måste hända med Tingstäde gamla nedlagda skola, tycker Kerstin Kalström.

Finns det några planer för byggnaden? Flera år har Tingstäde gamla skola stått tom, skriver hon i sin interpellation. Hon påtalar att regionen har en kostnad för det gamla skolhuset som står där outnyttjat, samtidigt som det sjunker i värde om det förfaller.

--Jag vill inte att skolan skall stå som den gör. Det är helt förkastligt att en så gedigen byggnad bara står där och förfaller, säger Kalström. Det är hemskt sorgligt när skolor läggs ned, tycker hon, men om det blir annan verksamhet där blir inte sorgen så stor, tycker Kerstin Kalström.

Innan regionen sålde var även lokalborna intresserade att ta över skolan och gazeliigården, och enligt uppgift hade fd kommunalrådet Åke Svensson (S) lovat att så skulle ske. Därefter tvingades Svensson avgå pga en annan fastighetsaffär.
Citera
2018-07-19, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enne

Innan regionen sålde var även lokalborna intresserade att ta över skolan och gazeliigården, och enligt uppgift hade fd kommunalrådet Åke Svensson (S) lovat att så skulle ske. Därefter tvingades Svensson avgå pga en annan fastighetsaffär.

Jag tror mig minnas att hans avgång berodde på att han gjorde upp med några "kompisar" om att få köpa en fastighet för halva värderingspriset. Kanske detta även skedde med Nujens köp?
Citera
2018-07-19, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Det finns anledning att ställa sig frågan vilket förhållande Debbie Nujen stod i hösten 2015, dels till sin bror och dels till sin man, förutom själva släktskapsförhållandet. Hon kan som advokat mycket väl ha varit både broderns och makens juridiska rådgivare. Att reglera ett i praktiken rådande klientförhållande till närstående genom undertecknade handlingar, kan verka onödigt både från advokatens och klienternas synpunkt sett. Detta har Advokatsamfundet inte alls berört i sin utredning och inte heller beaktat vid sitt beslut. Av nämndens utlåtande framgår, att man låtsas som om penningtransaktionerna och samröret Nujen-Akilov inte alls har något med Debbie Nujens advokatverksamhet att göra. Som grund för sitt beslut att helt fria Debbie Nujen och lämna ärendet utan åtgärd sägs följande: "Nämnden konstaterar inledningsvis att betalningarna från A:s och hennes makes gemensamma konto inte har något samband med advokatverksamhet". Hur kan nämnden ens påstå något så dumt, den har ju inte ens ställt frågan om klientförhållandet - annat än vad gäller terroristen Akilov själv? Enligt min mening råder alltid ett slags klientförhållande mellan en advokat och dennes make i och med att de är gifta och delar samma bankkonto. Och högst troligt har Debbie Nujen även haft en juridiskt rådgivande funktion och därmed ett klientförhållande till sin bror Özz Nujen.

Om det förelåg ett klientförhållande mellan Debbie Nujen och maken, Özz eler Mamoste, så har väl Debbie Nujen som advokat haft en rapporteringsplikt gällande de skumma transaktionern enligt lagen mot penningtvätt och finansiering av terrorism, även enligt lagen som gällde innan 2017 ?
Inte konstigt att Debbie Nujen blånekar, och att klanen håller henne utanför som ovetande.
Citera
2018-07-19, 22:07
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:

Detta känns väldigt intressant. Värt att gräva vidare i.
Citera
2018-07-20, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Om det förelåg ett klientförhållande mellan Debbie Nujen och maken, Özz eler Mamoste, så har väl Debbie Nujen som advokat haft en rapporteringsplikt gällande de skumma transaktionern enligt lagen mot penningtvätt och finansiering av terrorism, även enligt lagen som gällde innan 2017 ?
Inte konstigt att Debbie Nujen blånekar, och att klanen håller henne utanför som ovetande.

Givetvis skall inte en advokat blanda ihop sina privata affärer med sina klienters. Normalt har väl alla advokater och advokatbyråer särskilda klientkonton. Men det som är särskilt intressant här är nog det faktum, att Özz Nujen äger skolfastigheten tillsammans med systern Debbie men Gazeliegården ensam via sitt bolag. Vilken av de två fastigheterna avser då de fem överföringarna om 85 000 kronor som mellan den 13 september och den 26 oktober 2015 görs av Mamoste Nujen, Debbie Nujen och Richard Damm - om de nu överhuvudtaget har något med Gotlandshusen att göra? Det framgår varken av förundersökningsprotokollet eller Advokatsamfundets utredning. Utgår vi emellertid från att de 85 000 kronorna som överförts till Akilov har med renoveringen av skolbyggnaden att göra, blir följande yttrande om just Gazeliegården av Özz Nujen själv i en intervju i februari 2017 mycket avslöjande: "Min förhoppning är att det skall bli en teater som får namnet Tingstäde teater. Jag och min storasyster har tillsammans renoverat den under en längre tid." Han säger i samma intervju att det ännu är en del av renoveringen som återstår innan det är en färdig scen på plats: "Det jag behöver nu är bra ljud och ljus. Sedan är det mesta renoverat, men det är lite jobb som ännu återstår." Han har alltså renoverat även den fastighet han ensam är ägare till tillsammans med sin syster advokaten. Klarare kan väl inte ett klientförhållande uttryckas?
Citera
2018-07-20, 12:50
Medlem
Antagligen ljuger (eller önsketänker) özz i den tidningsintervjun. Notera att journalisten inte varit på plats och sett byggnaden. Veterligen är inga renoveringar gjorda på gazeliigården ("teatern"). Det finns sedan tidigare en liten "scen" i byggnaden, av den typ som är vanlig i gotländska bygdegårdar.
Citera
2018-07-20, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Stämmer det att Nujens anlitat "vit" arbetskraft under våren/sommaren för att febrilt "täcka över och maskera" tidigare utfört hantverk av svart arbetskraft sedan uppmärksamheten i UG?
Nja, inga byggfirmor har noterats kring Nujens fastigheter. Vissa arbeten har gjorts på Militärförrådet, men osäkert om någon vit arbetskraft anlitats. Men de svartjobbande balterna har i alla fall inte synts till sedan avslöjandet i januari.
Citera
2018-07-20, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Detta känns väldigt intressant. Värt att gräva vidare i.
Googla på "gneab" för att läsa om Åkes affär. Jag känner inte till om Tingstäde skolas försäljning var aktuell i det sammanhanget.
Citera
2018-07-20, 13:11
Medlem
Citat:
Antagligen ljuger (eller önsketänker) özz i den tidningsintervjun. Notera att journalisten inte varit på plats och sett byggnaden. Veterligen är inga renoveringar gjorda på gazeliigården ("teatern"). Det finns sedan tidigare en liten "scen" i byggnaden, av den typ som är vanlig i gotländska bygdegårdar.

Är du säker på att Gazeliigården inte alls är renoverad invändigt? Det finns ju fler tillfällen där Özz Nujen har pratat med journalister om sitt pågående "teaterbygge". Eller menar du att han bara har gjort det för att kamouflera företagets förvärv av en fritidsfastighet för privat bruk (moms- och skattefritt)? Under alla omständigheter borde Advokatsamfundets utredning ha uppmärksammat frågan om Debbie Nujen i själva verket har varit juridisk rådgivare åt Özz Nujen och sytt ihop hela paketet.
Senast redigerad av medianox 2018-07-20 kl. 13:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in