Citat:
Ursprungligen postat av
Batuta
Om det förelåg ett klientförhållande mellan Debbie Nujen och maken, Özz eler Mamoste, så har väl Debbie Nujen som advokat haft en rapporteringsplikt gällande de skumma transaktionern enligt lagen mot penningtvätt och finansiering av terrorism, även enligt lagen som gällde innan 2017 ?
Inte konstigt att Debbie Nujen blånekar, och att klanen håller henne utanför som ovetande.
Givetvis skall inte en advokat blanda ihop sina privata affärer med sina klienters. Normalt har väl alla advokater och advokatbyråer särskilda klientkonton. Men det som är särskilt intressant här är nog det faktum, att Özz Nujen äger skolfastigheten
tillsammans med systern Debbie men Gazeliegården
ensam via sitt bolag. Vilken av de två fastigheterna avser då de fem överföringarna om 85 000 kronor som mellan den 13 september och den 26 oktober 2015 görs av Mamoste Nujen, Debbie Nujen och Richard Damm - om de nu överhuvudtaget har något med Gotlandshusen att göra? Det framgår varken av förundersökningsprotokollet eller Advokatsamfundets utredning. Utgår vi emellertid från att de 85 000 kronorna som överförts till Akilov har med renoveringen av skolbyggnaden att göra, blir följande yttrande om just Gazeliegården av Özz Nujen själv i en intervju i februari 2017 mycket avslöjande: "Min förhoppning är att det skall bli en teater som får namnet Tingstäde teater. Jag och min storasyster har tillsammans renoverat den under en längre tid." Han säger i samma intervju att det ännu är en del av renoveringen som återstår innan det är en färdig scen på plats: "Det jag behöver nu är bra ljud och ljus. Sedan är det mesta renoverat, men det är lite jobb som ännu återstår." Han har alltså renoverat även den fastighet han
ensam är ägare till
tillsammans med sin syster advokaten. Klarare kan väl inte ett klientförhållande uttryckas?