2018-07-20, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Snälla, förklara för en okunnig, tack!
Menar du att herr och fru Davidsson har letat sig fram till inte mindre än 6.526 st burkar, gömda runtom i terräng och stad?
Hur lång tid tar det genomsnittligt att hitta en burk? Vad jag är ute efter är förstås att ifrågasätta denna närmast hysteriska jakt på burkar. Kan förstå drivet att jaga en FTF när man är ung och är utan barn, men vi vet ju att Davidssons har barn och vi tror oss veta att LW lämnade sina barn "vind för våg" när det t ex mitt i natten hos henne dök upp signal om en nygömd burk nånstans i Sverige. Jag skulle vilja karakterisera detta intensiva samlande av burkar som klart neurotiskt, men det blir OffT.

OffT blir det väl också att dra upp vad som hände i "samlarvärlden" år 2016? Det är väl knappt nån idag som minns det hysteriska jagandet efter Pokémon GO? En stor del av folket i Sverige betedde sig puckat. Minns när jag skulle gå genom Kungsan och knappt kunde ta mig fram för dessa horder av människor som gick och glodde i sina mobiler.
Det pinsamma var ju att även ett par stycken medlemmar av regeringen, Gabriel Wikström och Alice Bah Kuhnke, höll på med detta letande/lekande och detta framgick av vad de skrev på sina resp sociala konton.
Sverige styrs av en leksaksregering med bl a Disneyklubbens Alice Bah Kuhnke.
Geocaching som hobby är otroligt givande med massa uppsidor. Jag har ställt frågan om någon annan hobby är så bred och rörlig på sig, men ingen återkom. Tolkar det som geocaching är en ganska vettig hobby som slår det mesta....
Att gnälla på andra är lätt va? Vad gör du själv som avkoppling? Sitter inne på nätet och spyr galla på alla andra? Du får gör det om du känner att det är givande och får dig att må bra. Det är nog ingen som bryr sig.

P.S. Pokemon provade jag inte själv, men såg massa ungdomar och även upp till dom äldre tonåren kring 50+ som sprang omkring ute. Det var väl bra? Innan gnälldes det att ungdomarna bara satt inte? Det är alltså inte vad dom gör som det gnälls på, utan att gnälla för gnällandes skull är det som gäller.
Citera
2018-07-20, 07:43
Medlem
Citat:
Snälla, förklara för en okunnig, tack!
Menar du att herr och fru Davidsson har letat sig fram till inte mindre än 6.526 st burkar, gömda runtom i terräng och stad?
Hur lång tid tar det genomsnittligt att hitta en burk? Vad jag är ute efter är förstås att ifrågasätta denna närmast hysteriska jakt på burkar. Kan förstå drivet att jaga en FTF när man är ung och är utan barn, men vi vet ju att Davidssons har barn och vi tror oss veta att LW lämnade sina barn "vind för våg" när det t ex mitt i natten hos henne dök upp signal om en nygömd burk nånstans i Sverige. Jag skulle vilja karakterisera detta intensiva samlande av burkar som klart neurotiskt, men det blir OffT.

OffT blir det väl också att dra upp vad som hände i "samlarvärlden" år 2016? Det är väl knappt nån idag som minns det hysteriska jagandet efter Pokémon GO? En stor del av folket i Sverige betedde sig puckat. Minns när jag skulle gå genom Kungsan och knappt kunde ta mig fram för dessa horder av människor som gick och glodde i sina mobiler.
Det pinsamma var ju att även ett par stycken medlemmar av regeringen, Gabriel Wikström och Alice Bah Kuhnke, höll på med detta letande/lekande och detta framgick av vad de skrev på sina resp sociala konton.
Sverige styrs av en leksaksregering med bl a Disneyklubbens Alice Bah Kuhnke.

Jag har beskrivit vad geocaching är i stora dra, läs den eller ställ frågor, men inte i denna tråd.
Citera
2018-07-20, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Du vet inte vad du pratar om! Läs tidningar om du inte tror på mig.

NOA är inkallade på grund av hög arbetsbelastning. Det är tre personer häktade för morden i Vivalla. Utredning pågår då det handlar om gängkriminalitet och fler kan komma att tas in.

Vad vet du om polisens interna problem i Örebro? Redogör gärna för vad du vet om detta och om förflyttningarna! Det är åt helvete att situationen hos Örebropolisen ska drabba fallet och vräkas ut i media. Det är ändock svåra interna missförhållanden. Det har varit ett faktum i många år!

Jo, jag vet att dom gick ut och sa precis det du säger om hög arbetsbelastning. Det var ju inte riktigt min fråga.

Mordbibel
Modellen är polisens metodstöd för utredning av grova våldsbrott, en slags handbok som ibland kallas ”mordbibeln”.
Den har omarbetats och blivit mer lättillgänglig och förs ut i polisorganisationen genom en utbildningssatsning för alla spaningsledare. Man har också inrättat en bedömandegrupp, bestående av erfarna mordutredare, som granskar alla fall där man inte hittat en gärningsman inom 30 dagar. Riksmordkommissionen har utökats och alla polismyndigheter ska nu ha handlingsplaner för grova brott och samverkansavtal över länsgränserna.

Självklart kan dom ha begärt hjälp för Vivalla morden med, men där har dom som du säger gripna gärningsmän. Det har dom inte vad gäller LW. Min fråga var:
Nu med mordbibelns röda tråd skall NOA kopplas in om man inte har en gärningsman efter 30 dagar.
Då kommer lite klurigheter. Enligt åklagaren har dom en skälig misstänkt GM. Så varför NOA? Att han inte sitter häktad på sannolika skäl och att dom inte har tillräckligt med bevis, men är övertygad om att dom har rätt GM? Nja... då ska ju inte NOA kopplas in väl? Eller...???

Så med din expertis så anser du att det inte gäller i fallet med SD utan bara hög arbetsbelastning? Tolkar jag dig rätt då?
Citera
2018-07-20, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Geocaching som hobby är otroligt givande med massa uppsidor. Jag har ställt frågan om någon annan hobby är så bred och rörlig på sig, men ingen återkom. Tolkar det som geocaching är en ganska vettig hobby som slår det mesta....
Att gnälla på andra är lätt va? Vad gör du själv som avkoppling? Sitter inne på nätet och spyr galla på alla andra? Du får gör det om du känner att det är givande och får dig att må bra. Det är nog ingen som bryr sig.

P.S. Pokemon provade jag inte själv, men såg massa ungdomar och även upp till dom äldre tonåren kring 50+ som sprang omkring ute. Det var väl bra? Innan gnälldes det att ungdomarna bara satt inte? Det är alltså inte vad dom gör som det gnälls på, utan att gnälla för gnällandes skull är det som gäller.

Håller faktiskt med dig här. Bra att komma ut, och det var en fantastiskt mysig sommar med barnen när de gillade Pokemon Go. Och plötsligt var gator och parker fyllda med vanliga människor på kvällarna som i sydEuropa. FB är klart värre, man sitter ensam, stilla och slänger bort tid. Tror jag lämnar mobilen en stund
Citera
2018-07-20, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Du vet inte vad du pratar om! Läs tidningar om du inte tror på mig.

NOA är inkallade på grund av hög arbetsbelastning. Det är tre personer häktade för morden i Vivalla. Utredning pågår då det handlar om gängkriminalitet och fler kan komma att tas in.

Vad vet du om polisens interna problem i Örebro? Redogör gärna för vad du vet om detta och om förflyttningarna! Det är åt helvete att situationen hos Örebropolisen ska drabba fallet och vräkas ut i media. Det är ändock svåra interna missförhållanden. Det har varit ett faktum i många år!
Nu till frågan om omplaceringarna, jag har ställt upp frågeställningen förut, men tar det igen.

Mats Nylén gick ut direkt och sa att det hade med utredningen att göra, men sedan backade han från det uttalandet och hänvisade till andra missförhållanden längre tillbaka i tiden.

För det första har jag svårt att tro att TVÅ personer i samma utredning och båda ledande positioner har skapat likvärdiga missförhållanden att dom SAMTIDIGT omplaceras. Det är väl inte särskilt sunt att ta bort båda samtidigt ur en utredning? Ett PS är frispråkig eller vilka skäl det än må vara så ska väl inte det drabba den andra. Det kallas kollektiv bestraffning och är förbjudet enligt lag.
Men OM det är att utredningen missköts, då är det naturligt att ta in en ny ledning.

Då kommer frågan varför dom backar på att det har med utredningen att göra? Jo, jag tror att om dom skulle köra det spåret, så faller ju kritiken tillbaka till ledningen. Dom har inte koll på sina medarbetare och inte kvalitetssäkrat arbetet och använda metoder.

Jag vet inget om deras organisation eller interna problem, men jag TYCKER det är anmärkningsvärt att göra på detta sätt mitt i en mordutredning, speciellt i det läget. Normalt vore väl att om det inte skede nått över sommaren och man tar tag i missförhållandena under hösten. Än mer normalt, om båda misskött sig är att ta först den ena och låta den andra vara kvar. Man tappar ju tempo att plocka båda samtidigt. Ingen överlappning.
Citera
2018-07-20, 08:56
Medlem
Får väl göra ett sorts statement här.
Det verkar som att själva mitt ifrågasättande av geocaching som vurm väcker starka känslor här i tråden.
I min värld, som innefattar flera barn, så skulle inte jag ens komma på tanken att lämna mina barn ensamma på natten, för att jag fått tips om en ny, alldeles hemlig burk att leta upp.
Jag förstår av tråden att det inte är alla som har den inställningen.

En fråga till er som negligerar LW:s [påstådda] lämnande av barnen på natten:
Går ni också gärna på krogen när barnen ligger ensamma hemma och sover?
Om inte: Vad utgör den stora skillnaden?
Citera
2018-07-20, 09:09
Medlem
Citat:
Det verkar som att själva mitt ifrågasättande av geocaching som vurm väcker starka känslor här i tråden.
I min värld, som innefattar flera barn, så skulle inte jag ens komma på tanken att lämna mina barn ensamma på natten, för att jag fått tips om en ny, alldeles hemlig burk att leta upp.

Ålder på barnen....
Citera
2018-07-20, 09:10
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:

För mig handlar det om ålder på barnen, hur länge man är borta, kan man bli nådd, kan man komma hem snabbt. Svårt att säga var gränsen går men man känner ju sina egna barn och vet hur de fungerar. Jag kan inte säga vad som är rätt för någon annan.

Att gå på krogen och vara berusad med småbarn är nog alla överens om att det går bort.
Citera
2018-07-20, 09:17
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
På alla ovanstående har han sagt detta till mig personligen och öppenhjärtligt, utom just exakta tidpunkten när HD får reda på deras affär. Men HD skapade eget konto EFTER hon fick reda på det, alltså före "Medlem sedan 2017-07-05".

Kan tillägga att mitt intryck var att han erkände det utan omsvep och tog på sig skulden att han varit otrogen. Att det är hans fel att han var svag, men ändå kände en trygghet att han agerat mänskligt i en svår tid. Med det TROR jag att han menade att han älskade HD men hade sex med LW.

Eftersom du i tråden berättat att SD personligen sagt att han varit otrogen med LW, så kanske han berättat om andra kvinnor han förlustat sig med?

Frågan har väl varit uppe tidigare kanske, men jag funderar på om både LW och SD kan ha blivit svartsjuka på den andres "vänskaper".

När i tid kom detta "erkännande" om otrohet med LW till din vetskap? Är det ett vanligt samtalsämne er emellan? Jag kan annars tänka att otrohet inte är något man skulle dryfta speciellt villigt.
Citera
2018-07-20, 09:38
Medlem
Sockerhalss avatar
Till Flixa81,LimeTime m.fl: Ni verkar veta med säkerhet att SD är skyldig. Varför tar man annars strid för det som ni gör? Ni blir hellre osams med folk här, än håller med om att det kan finnas annan gm.
Det är sjukt.
Eftersom ni är så säkra vore det bra om ni kunde delge oss vad polisen har på honom. Eftersom inte det kommit ut så kan INGEN säga att han är skyldig. Inte att han är oskyldig heller. Men vi andra TROR, utifrån tiden som förflutit samt all dna som skickats in och kommit svar på, att SD ej är skyldig. Det är ganska logiskt.
Så jag vill höra av er vad åklagaren har på honom. Det är väldigt ovanligt enl. kunnigt folk att en åklagare går på pumpen två gånger i rad. Det är väldigt ovanligt att ledningen byts ut under pågående utredning. GW:s uttalande båda två. INGEN kan väl neka till att hela historien luktar illa? Ni som jag nämnt tar alltså strid mot en person ni inte känner,utan att veta ett smack om fakta i utredningen. Det kan man inte göra.
Ps. Jag har inte sett några frågor till mej. F.ö tänker jag inte svara på frågor eftersom jag ej har kunskap. Jag har endast starka misstankar i just detta fallet. D.S
Citera
2018-07-20, 10:11
Medlem
Citat:

Jag tycker att geocaching verkar vara en rolig familjegrej. Att jaga själv på nätterna kan man väl göra om man har barnvakt eller större barn. Alltid risk att man går över sunda gränser med grejer som plingar till i mobilen och måste ske NU! Min yngsta gillar fortfarande Pokemon Go och nu har de också börjat skicka meddelande om att en ny sällsynt Pokemon finns i närheten, så att han måste släppa allt och rusa ut. Tur att jag inte blev lika biten. Tyvärr fast här i stället denna sommar.
Citera
2018-07-20, 10:15
Medlem
Åldern på ensamlämnade barn är självklart av betydelse.
Jag har inte klart för mig åldern på LW:s tre barn, men av vad som framkommit i tråden, så verkar det inte som att dessa alltid applåderade att få huset för sig själva...
Just saying.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in