2018-07-19, 14:09
Medlem
blodigdiarres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Jag har installerat Windows 10 på en 8 år gammal Dell bärbar och det fungerar utmärkt. Denna dator som denna Dell har mycket sämre komponenter än detta som räknas upp. Så med andra ord så bör det inte vara några problem här heller.

Läs och följ instruktionen -> https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Ok. Tack. Ja, då borde 10:an funka. Min sambo är spelnörd och jag antar att de är avpassade och funkar bättre med 10:an
Citera
2018-07-19, 14:14
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodigdiarre
Tack för svar. Om datorn står såhär: AMD E1-2500 APU with Radeon (TM) HD graphics
Installed memory RAM 4,00 GB 3,44 useable.
64-bit.
Den tillverkades 2012

Så då går det alltså att hämta Windows 10:an kostandsfritt igen för att den har funnits i datorn? Likaså att sätta in svenska versionen på 8:an? Det gick inte att gör från BIOS:et när skärmen var släckt. Den störtvägrade ta emot ursprungssystemet, Windows 8, svenska.Men, Windows 8 har sina fördelar, som att tex kunna vänta med uppgraderingar som man själv vill. Och för övrigt, storleksmässigt känns 10:an overkill för den datorn. Eller det kanske är att föredra trots allt?

Du kan installera 8, 8.1 eller 10:an om du vill. ISO`s finns på nätet. Men 10:an bör funka bäst.
Med tanke på det sparsamma minnet så är en nyinstallation bäst för datorprestandan. Plocka hem musplatte och grafikdrivisen ifrån "hemsidan" före installation.
Glöm inte att aktivera alla processorer efter installation.

W.updates går att hantera nöjaktigt nog numera med olika metoder.
Citera
2018-07-19, 14:15
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodigdiarre
Ok. Tack. Ja, då borde 10:an funka. Min sambo är spelnörd och jag antar att de är avpassade och funkar bättre med 10:an

Du kan efter din installation begränsar väldigt mycket som avser appar, tjänster, med mera. På det viss så får man lite mer "rappare" system.

Glöm ej heller att uppdaterar Windows fullt ut via Windows Update.
Citera
2018-07-19, 22:19
Medlem
Mr.Schnabels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Återkom gärna med resultatet, hoppas det går bra! Lycka till

2560p Alltså du är fan en ängel, jag är så sjukt jävla tacksam för all hjälp du gav mig. Allt har blivit perfekt, lyckades med hjälp av USB stickan formatera om datorn. Allt fungerar felfritt igen

En liten fråga bara, efter jag installerade om allt och win update gjort sitt så gick jag in i enhetshanteraren och klickade manuellt på alla enheter för att söka efter drivrutiner. Räcker detta? Gick in på mitt konto på Asus och de drivrutinerna där är ifrån 2015/2016. Så inga av dom bör jag väl röra? (iom att jag manuellt klickade alla enheter och sökte drivrutiner)

Tack än en gång
Citera
2018-07-19, 23:00
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Schnabel
2560p Alltså du är fan en ängel, jag är så sjukt jävla tacksam för all hjälp du gav mig. Allt har blivit perfekt, lyckades med hjälp av USB stickan formatera om datorn. Allt fungerar felfritt igen

En liten fråga bara, efter jag installerade om allt och win update gjort sitt så gick jag in i enhetshanteraren och klickade manuellt på alla enheter för att söka efter drivrutiner. Räcker detta? Gick in på mitt konto på Asus och de drivrutinerna där är ifrån 2015/2016. Så inga av dom bör jag väl röra? (iom att jag manuellt klickade alla enheter och sökte drivrutiner)

Tack än en gång

Sök och hämta hem Driver Booster. Ett utmärkt program som då tar fram drivrutinerna till hårdvaran. Men var uppmärksam bara vid installationen. Det medföljer ett 3-partsprogram från samma aktör och detta program behöver du inte.
Citera
2018-07-20, 02:05
Medlem
Mr.Schnabels avatar
Citat:
Sök och hämta hem Driver Booster. Ett utmärkt program som då tar fram drivrutinerna till hårdvaran. Men var uppmärksam bara vid installationen. Det medföljer ett 3-partsprogram från samma aktör och detta program behöver du inte.

Installerade programmet och den installerade en bunke med drivrutiner. Men hur pass säkert är ett sådant här program egentligen? Nu fick man ju fler valmöjligheter om du hade PRO, men är detta ett program som är pålitligt att använda regelbundet?
Citera
2018-07-20, 02:17
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Installerade programmet och den installerade en bunke med drivrutiner. Men hur pass säkert är ett sådant här program egentligen? Nu fick man ju fler valmöjligheter om du hade PRO, men är detta ett program som är pålitligt att använda regelbundet?

Ja, det är ett populärt program. Söker man på forumet så är det många användare som rekommenderar detta program. Använder själv detta sedan länge på mina datorer och är mycket nöjd.
Citera
2018-07-20, 02:22
Medlem
Mr.Schnabels avatar
Citat:
Ja, det är ett populärt program. Söker man på forumet så är det många användare som rekommenderar detta program. Använder själv detta sedan länge på mina datorer och är mycket nöjd.

Ah tack för svaret Men som PRO står där att jag kan fortfarande installera 11 drivrutiner men brist på PRO gör så att jag inte kan det. Är det något jag behöver bekymra mig över?
Citera
2018-07-20, 02:58
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ah tack för svaret Men som PRO står där att jag kan fortfarande installera 11 drivrutiner men brist på PRO gör så att jag inte kan det. Är det något jag behöver bekymra mig över?

Man får en större databas över drivrutiner om man nu använder Pro. Sök på Google efter "licens Driver Booster", det finns licenser som varar en längre tid. Detta skriver du in manuellt i programmet och det validerar till en Pro-version.
Citera
2018-07-20, 03:24
Medlem
Mr.Schnabels avatar
Citat:
Man får en större databas över drivrutiner om man nu använder Pro. Sök på Google efter "licens Driver Booster", det finns licenser som varar en längre tid. Detta skriver du in manuellt i programmet och det validerar till en Pro-version.

Ja jag misstänkte att där borde finnas en crackad torrent version eller som du sa nerladdningsbar license
Om man klickar på Åtgärdscenter så finns där ett program man kan ladda ner som heter Advanced systemcare. Det verkar vara väldigt likt CCleaner. (rätta mig om jag har fel naturligtvis).. Men om så är fallet, är det ett bra/bättre alternativ än CCleaner?
Citera
2018-07-20, 03:38
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ja jag misstänkte att där borde finnas en crackad torrent version eller som du sa nerladdningsbar license
Om man klickar på Åtgärdscenter så finns där ett program man kan ladda ner som heter Advanced systemcare. Det verkar vara väldigt likt CCleaner. (rätta mig om jag har fel naturligtvis).. Men om så är fallet, är det ett bra/bättre alternativ än CCleaner?

Att finna en licens som varar en längre tid är inga svårigheter.

Programmet som du nämner har man provat ett par gånger men inte blivit nöjd. Programmet har väldigt många funktioner och hälften är bara skit. Programmet drar även minnesanvändning då det ligger många processer under bakgrunden och jobba. Även om man stänger av den eller dessa processer så tuggar det minnesanvändning.

Det finns bättre program om man nu ska kika åt detta håll.
Citera
2018-07-20, 05:04
Medlem
Mr.Schnabels avatar
Citat:
Att finna en licens som varar en längre tid är inga svårigheter.

Programmet som du nämner har man provat ett par gånger men inte blivit nöjd. Programmet har väldigt många funktioner och hälften är bara skit. Programmet drar även minnesanvändning då det ligger många processer under bakgrunden och jobba. Även om man stänger av den eller dessa processer så tuggar det minnesanvändning.

Det finns bättre program om man nu ska kika åt detta håll.

Ah tack för att du klargjorde det Vore CCleaner ett av de programmen du anser är bättre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in