2018-07-19, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Angående de olika uppgifterna om L:s mobil, påträffad eller icke påträffad?

I min krets (tjänstehundar)
så går rykten om att luren påträffades på samma fyndplats som L hittades.

Vet inte om detta tillför tråden något?
Absolut, men det motstridiga i det är LimeTime som säger att den inte hittats, vilket uppvägs av moralens väktare som säger att den hittats.
Men det mest motstridiga är att den pingades ganska långt därifrån.
Citera
2018-07-19, 22:39
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Jag stör mig på TR och åklagaren, samt utbytet av spaningsledning.
Från att nästan helt uteslutit SD som GM, till att fått mer info om honom och den situation som finns, så pass att jag höll honom som högst rankad. Nu tillbaka att jag finner det mindre och mindre sannolikt att han är GM.

Vilken detalj tycker åklagaren i 1:a häktningen att det skall vara sannolikt, men TR nekar?
Vilken/vilka mer bevisning inkom den veckan som gör att åklagaren åter går på sannolikt, men TR nekar?
Kan det vara "digital kontakt" i första läget och vittnen sett honom i andra läget?
Självklart kan det vara 1000 andra saker, men dessa är vad vi vet.

Hennes mobils icke vara eller vara har ju underordnad betydelse, dom har ju SD:s. Där hittar dom ju det mesta.

Sedan kommer frågan att spaningsledningen bytes ut och det har med fallet att göra är jag 99% säker, speciellt med Mats Nyléns "fel uttalande" och PS:s eget fördömande.

Nu med mordbibelns röda tråd skall NOA kopplas in om man inte har en gärningsman efter 30 dagar.
Då kommer lite klurigheter. Enligt åklagaren har dom en skälig misstänkt GM. Så varför NOA? Att han inte sitter häktad på sannolika skäl och att dom inte har tillräkligt med bevis, men är övertygad om att dom har rätt GM? Nja... då ska ju inte NOA kopplas in väl? Eller...???

Om jag tolkade försvarsadvokaten rätt så hade dom ett förhör under häktningstiden, vilket är löjligt litet, speciellt när åklagaren går in med sannolika.

"Jättemånga bevis" är nästa grej som jag tycker borde lett vidare. Jag vet att många ställer tron till att det är långa hanteringstider på NFC, men som ni läste tar DNA 3-4 dagar normalt. Den DNA dom har hittat har inte knutit SD till gärningen kan vi utgå ifrån i detta läge.

Nått skumt är det i utredningen!

Nu vill jag få kritik, så detta genomlyses och vi kanske kommer vidare?!

Hade bestämt mig för att ignorera dig efter ditt tilltag att jämföra mina frågor med SDs återupprepade krav på svar.
Men här kommer några synpunkter:

Hur vet du att polisen har SDs mobil? Han kan ha gjort sig av med den. Om polisen har mobilen, hur vet du att den inte är nollställd och raderad på info?

Att NOA kopplas in har inte endast med Lena-fallet att göra! Det har inträffat ett dubbelmord med gängkriminalitet som grund i Vivalla, Örebro. Polisen har inte resurser nog att klara av alla dessa grova brott varpå de begärt hjälp. Hjälpen är inte specifikt inriktad på Lenas mord.

Angående de poliser som fick gå från utredningen så tror jag inte att det handlar om detta fall alls. Polisen i Örebro har haft interna problem i många år. Jag tror att polisledningen såg en chans att bli av med irritationsmoment.
Citera
2018-07-19, 22:40
Medlem
Citat:
Att han har eget har jag tidigare förmedlat.
Hade helt missat det.
Känns lite tveksamt att vilja sabba ett företag man byggt upp med mord. Kanske inte är SD ändå...
Citera
2018-07-19, 22:43
Medlem
Dom sista vittnen:
Vi börjar med den som SETT SD. Det var i området och vid den tidpunkten, det är väl det ända vi fått reda på?
Var är ju faktiskt en nyckelfråga, även tiden (som oftast är lite svårare att hålla reda på).
Känner vittnet SD, och på så sätt är säker eller har han sett bilder på FB?

Sedan vittnet som hört ett par (man och kvinna) som gått mot planket från sovrumsfönstret. Här såg jag ingen tidpunkt angiven, men misstänker att det inte är frågan om mitt på dan...

Det är 4-5 villor man passerar och 3st radhuslängor, från LW till planket.
När jag går efter gatan mitt i natten så tror jag det är svårt att uppfatta riktningen om fönstret är i linje med gatan (villorna), detta för dopplereffekten och det är då beroende på hur sängen är placerad i förhållande till väggar och fönster. Man har god chans att uppskatta riktningen från dom yttersta radhusen dock.
Sen, skriken så sent vid 23:30 tiden. Kan detta vittne styrka det eller hördes inte det? Med bullerplanket där vi bor, så hörs det ganska tydligt över plank och in i ett trapphus 120m bort.

1:a synvittnet köper jag. Det kan mycket väl vara någon som sett SD, före eller efter gärningen, på väg till LW eller från FP/MP.
2:a hörvittnet stämmer inte in i min bild av händelseförloppet, att dom går mot planket och pratar.
Citera
2018-07-19, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemma97322
Hade helt missat det.
Känns lite tveksamt att vilja sabba ett företag man byggt upp med mord. Kanske inte är SD ändå...
Det var inte så aktivt, han hade ju en anställning.
Tror inte företaget är det man tänker på om man ska begå ett mord.
Detta mord är väl troligen utfört i affekt av något slag. Frågan är bara vilken trigger som är så pass stark.
Citera
2018-07-19, 22:45
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Hade helt missat det.

Öh, sen när har ett eget företag hindrat en mördare?

Finns många trådar med mördare som har både det ena och det andra företaget.

Snarare kan man väl undra hur någon som har barn kan mörda men det sker ju också.
Citera
2018-07-19, 22:46
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Hade helt missat det.

Menar du allvar? En person som har ett eget företag skulle inte kunna begå mord på grund av just företaget?
Jag säger inte att SD är skyldig (även om jag lutar åt det just nu) men det finns mördare med barn och familj! Skulle ett eget företag vara så mycket mer värt?! Otroligt naivt tänkt enligt mig.
Senast redigerad av LimeTime 2018-07-19 kl. 23:02.
Citera
2018-07-19, 22:47
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Dom sista vittnen:
Vi börjar med den som SETT SD. Det var i området och vid den tidpunkten, det är väl det ända vi fått reda på?
Var är ju faktiskt en nyckelfråga, även tiden (som oftast är lite svårare att hålla reda på).
Känner vittnet SD, och på så sätt är säker eller har han sett bilder på FB?

Sedan vittnet som hört ett par (man och kvinna) som gått mot planket från sovrumsfönstret. Här såg jag ingen tidpunkt angiven, men misstänker att det inte är frågan om mitt på dan...

Det är 4-5 villor man passerar och 3st radhuslängor, från LW till planket.
När jag går efter gatan mitt i natten så tror jag det är svårt att uppfatta riktningen om fönstret är i linje med gatan (villorna), detta för dopplereffekten och det är då beroende på hur sängen är placerad i förhållande till väggar och fönster. Man har god chans att uppskatta riktningen från dom yttersta radhusen dock.
Sen, skriken så sent vid 23:30 tiden. Kan detta vittne styrka det eller hördes inte det? Med bullerplanket där vi bor, så hörs det ganska tydligt över plank och in i ett trapphus 120m bort.

1:a synvittnet köper jag. Det kan mycket väl vara någon som sett SD, före eller efter gärningen, på väg till LW eller från FP/MP.
2:a hörvittnet stämmer inte in i min bild av händelseförloppet, att dom går mot planket och pratar.
Dopplereffekt i promenadtakt?
Citera
2018-07-19, 22:50
Medlem
Citat:
Det var inte så aktivt, han hade ju en anställning.
Tror inte företaget är det man tänker på om man ska begå ett mord.
Detta mord är väl troligen utfört i affekt av något slag. Frågan är bara vilken trigger som är så pass stark.
Okej, eftersom SNIkoderna angav husbyggen utgick jag från att det var en rätt stor firma. Det är ju inte bara att smälla upp ett hus sådär.
Citera
2018-07-19, 22:53
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
På Ratsit framgår det att SD har ett företag. Någon som vet mer om det?
https://www.ratsit.se/19740505-Karl_Stefan_Davidsson_Orebro/3LvDGdzEZP_VvBuA3U2Gw3CUxhagfE6X1EafX232LOI#paAdre ssen

Svensk näringsgrensindelning SNI
35110 - Generering av elektricitet
41200 - Byggande av bostadshus och andra byggnader
https://www.ratsit.se/740505DEYS-DAVIDSSON,_STEFAN#foretagsuppgifter

Han har väl länge haft intresse av att bygga och renovera, t.ex. finns en del inlägg som möjligtvis kan ha gjorts av honom på byggforum etc:

https://www.byggahus.se/forum/search/6696889/

Kopplingen till att det kan vara hans inlägg på byggforumet finns här: (FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-07-19 kl. 22:55.
Citera
2018-07-19, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Öh, sen när har ett eget företag hindrat en mördare?

Finns många trådar med mördare som har både det ena och det andra företaget.

Snarare kan man väl undra hur någon som har barn kan mörda men det sker ju också.
Sant. Jag trodde hans firma var rätt stor då SNIkoderna angav husbyggnation och att ifall man byggt upp ett sådant företag är driven och engagerad. Självklart är det ännu konstigare att mörda när man har barn! Totalt empatilöst mot sina barn (även offret, men barnen går ju före allt)!
Citera
2018-07-19, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Hade bestämt mig för att ignorera dig efter ditt tilltag att jämföra mina frågor med SDs återupprepade krav på svar.
Men här kommer några synpunkter:

Hur vet du att polisen har SDs mobil? Han kan ha gjort sig av med den. Om polisen har mobilen, hur vet du att den inte är nollställd och raderad på info?

Att NOA kopplas in har inte endast med Lena-fallet att göra! Det har inträffat ett dubbelmord med gängkriminalitet som grund i Vivalla, Örebro. Polisen har inte resurser nog att klara av alla dessa grova brott varpå de begärt hjälp. Hjälpen är inte specifikt inriktad på Lenas mord.

Angående de poliser som fick gå från utredningen så tror jag inte att det handlar om detta fall alls. Polisen i Örebro har haft interna problem i många år. Jag tror att polisledningen såg en chans att bli av med irritationsmoment.

1:a Nä det vet jag faktiskt inte. varken om dom har den eller inte. Vore graverande om den är borta.

2:a Nä, det stämmer inte. Det är just vid ouppklarade mord, utan gärningsman efter 30 dagar. Är det flera tunga brott kopplas mer personal in. Nu kom dessa mord lägligt att skylla på. Jag vet inte om dom har några GM i det fallet eller inte.

3:e Det var både PS och biträdande som fick gå, mitt i en större, svår utredning. Skulle det vara interna problem, så skulle det tas efteråt, eller i etapper för att inte tappa tempo. Är det interna problem dom skyller på så begår ju ledningen ett grovt övertramp mitt i en utredning.
Enligt det som läckt ut är ju att dom är väldigt säkra på att dom har rätt GM. Så det är ju som att återkalla en polis precis innan han ska gripa en bankrånare.
Nä, jag tror inte ens du köper det om du tänker efter, det är något annat fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in