2018-07-19, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Om vi räknar ihop samtliga opinionsmätningar i juni, dvs Skop, Demoskop, Sentio, Sifo, Ipsos, Novus, YouGov, Inizio hamnar sd på 22,1%. Tippar att vi ligger ungefär där idag. Kan förhoppningsvis vara någon procent till uppåt men förmodligen inte mkt.

Personligen hade jag faktiskt tagit 22,1% i september med glädje.

https://val.digital/Chart/?type=PartyBarChart&for=2018-06

Varför tror du Yougov o Sentio underskattar SD med runt 3 PE?
2018-07-19, 15:26
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Varför tror du Yougov o Sentio underskattar SD med runt 3 PE?

Om man tittar på hur det såg ut 2014 vid sammanställning av samtliga opinionsinstitutet var totalsumman tämligen korrekt. Och eftersom stigmatiseringen var högre vid förra valet borde det se hyfsat lika ut även nu.

https://val.digital/Chart/?type=PartyChangeFromElectionChart&to=2014-09&election=2014
2018-07-19, 15:36
Medlem
Citat:
Om man tittar på hur det såg ut 2014 vid sammanställning av samtliga opinionsinstitutet var totalsumman tämligen korrekt. Och eftersom stigmatiseringen var högre vid förra valet borde det se hyfsat lika ut även nu.

https://val.digital/Chart/?type=PartyChangeFromElectionChart&to=2014-09&election=2014

Nu är ju dock totalsumman på alla partier väldigt ointressant när man ska gissa hur SD ligger till. Teleinstituten har varit odugliga på att mäta SD och inte mkt tyder på en förbättring denna gång. Möjligt stigmat minskat en aning även om jag tror att nya väljare är försiktiga med att uppge SD, speciellt i telefonen.
Senast redigerad av Djimmie 2018-07-19 kl. 16:30.
2018-07-19, 16:36
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Om vi räknar ihop samtliga opinionsmätningar i juni, dvs Skop, Demoskop, Sentio, Sifo, Ipsos, Novus, YouGov, Inizio hamnar sd på 22,1%. Tippar att vi ligger ungefär där idag. Kan förhoppningsvis vara någon procent till uppåt men förmodligen inte mkt.

Personligen hade jag faktiskt tagit 22,1% i september med glädje.

https://val.digital/Chart/?type=PartyBarChart&for=2018-06

Underskattningen 2014 va ungefär 12%, givet samma underskattning ligger SD närmre 25% än 22%. Länken du hänvisar till dribblar lite med procent och procentenheter.

Själv tror jag inte att OU är så statiska som många här inne tror (diverse ”inkompetensfaktorer” och korrigeringar). Olika grupper är olika svåra att mäta och grupperna som SD nu bryter sig in i är nog betydligt svårare att mäta än tidigare grupper.

Nåja, om 1,5 månad får vi facit. Själv tror jag på ett SD på 27% i valet.
2018-07-19, 17:43
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Personligen tror jag YouGov överskattar SD + AFS och underskattar M och S.

Skulle verkligen var fjärde person rösta på SD? Inte en chans.
Skulle M ha fallit så lågt att de ligger nere på 16? Nä
Skulle Afs öka så snabbt på några månader att de ligger över spärren? Löjligt

En bra grej med valet blir också att några opinionsinstitut kommer få ta sitt pick och pack och dra. För dessa skillnader mellan undersökningar är skamligt.

Självklart kommer folk att vända sig mot de undersökningar som bäst passar sin världsbild.

Logiskt sett och summa av alla undersökningar så sticker YouGov ut alltför mycket för att det ska vara rimligt. Det mest logiska är att gå efter medel.

SD har aldrig någonsin överkskattats så varför ska dom vara överskattade nu när allt hat går ut mot SD i nästan samma nivå som 2010?. Däremot är det vanligt att största partierna underskattas ,typ S och M men nu är SD alltså störst med råge. men med politiken S för så är det fritt fall,och M har ju inte heller någon lösning så dom dyker också. Jag har sagt 18-22 % för sossarna om inget oförutsett händer,nu fick vi bränderna under torkan ,och valhäntheten hos regeringen kan nog sänka S ytterligare flera procent. Så totalt sett är SD underskattade idag.
2018-07-19, 17:48
Medlem
Karmans avatar
Hur tror ni torkan, värmen, "missväxten" och skogsbränderna påverkar opinionen för SD? Jag har hört folk i min omgivning som med emfas hävdar att luften nu kommer gå ur SD, pga att de ses som "miljöfiender" och MP kommer öka.

Personligen är jag skeptisk till detta resonemang, jag tror tvärtom att folk nu ser att vi knappt kan försvara oss mot några sketna skogsbränder pga att det är för "dyrt", samtidigt som vi kan lägga ned miljarders miljarder på fejkbarn utan identitet som får stanna i Sverige.
2018-07-19, 18:23
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Hur tror ni torkan, värmen, "missväxten" och skogsbränderna påverkar opinionen för SD? Jag har hört folk i min omgivning som med emfas hävdar att luften nu kommer gå ur SD, pga att de ses som "miljöfiender" och MP kommer öka.

Personligen är jag skeptisk till detta resonemang, jag tror tvärtom att folk nu ser att vi knappt kan försvara oss mot några sketna skogsbränder pga att det är för "dyrt", samtidigt som vi kan lägga ned miljarders miljarder på fejkbarn utan identitet som får stanna i Sverige.

Tror personligen inte heller kombinationen Löfvens ”vi lägger 3 miljarder kr till ljugande Afganska män” i kombination med Elisasons och livvakten Morgan ”vi har inte råd med brandbekämpningsplan som kostar 100 miljoner” när skog för mycket mer brinner upp är någon valvinnare för S och MP. Men vad vet jag?
2018-07-19, 18:29
Medlem
catforwardpowers avatar
Ja definitivt, att det är totalt kaos för att vi inte lyckas ha kontroll över skogsbränderna och måste ta hjälp av "krislandet" Italien för att släcka dem är minst sagt oroväckande för Sveriges försvarsberedskap. Jag köper att vi är få brandmän i lilla Sverige men varför används inte alla flygplan till att vattenbomba som vi ändå har? Nä allt har havererat fullständigt och fler inser att allt tjat om antirasism och feminism har tagit fokus från viktigare saker.

Sen att SD anses vara "klimatfiender" är det nog få som delar den uppfattningen. Att vilja satsa mindre pengar på vindsnurror och inte höja bensinskatten är bara sunt förnuft. Sverige har haft värme och torka tidigare och fjolårets kalla sommar var dessutom också ett problem för bönderna.

SD påverkas nog inte nämnvärt i opinionen pga detta.
2018-07-19, 19:18
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Tror personligen inte heller kombinationen Löfvens ”vi lägger 3 miljarder kr till ljugande Afganska män” i kombination med Elisasons och livvakten Morgan ”vi har inte råd med brandbekämpningsplan som kostar 100 miljoner” när skog för mycket mer brinner upp är någon valvinnare för S och MP. Men vad vet jag?
Jag är inne på din linje. Och folk har ju sett hur MP har lycktas hittills med miljöpolitiken. Exempelvis några miljarder på subvention av elcyklar... Så jag tror inte det är någon större fara för SD:s siffror, även om vissa lätpåverkade kålrötter i min omgivning verkar resonera annorlunda...
2018-07-19, 19:27
Medlem
8711s avatar
Här kan man se vilket parti som är hetast och drar folk i massor. Ett tecken i tiden och i opinionen...

Citat:
Sverigedemokraterna

Det märks att människor har tröttnat på politiska floskler och hellre pratar om riktiga problem, och riktiga lösningar.

Så här ser det ut på politikertorget på Sjöbo marknad. Fullt med folk vid SD:s tält.

Videoklipp på länken nedan:

https://www.facebook.com/sverigedemokraterna/posts/1753429404775297
2018-07-19, 21:37
Medlem
Är med i en liten nördig Facebookgrupp som heter 'Aktieraketer'. Admin startade för några timmar sen en poll om hur vi skulle rösta (var själv övertygad om att M och L skulle dominera) SD ligger i solklar topp med ca. 2,5 ggr fler röster än 2an. Vänsterfolk panikar och går ur gruppen... Komik på hög nivå.
2018-07-19, 21:41
Medlem
Svinriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhes
Är med i en liten nördig Facebookgrupp som heter 'Aktieraketer'. Admin startade för några timmar sen en poll om hur vi skulle rösta (var själv övertygad om att M och L skulle dominera) SD ligger i solklar topp med ca. 2,5 ggr fler röster än 2an. Vänsterfolk panikar och går ur gruppen... Komik på hög nivå.
Jag tror vi kommer få uppleva mycket av detta inom snar framtid

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in