• 1
  • 2
2018-07-18, 14:56
Medlem
Izak80s avatar
Jag och min sambo måste köpa bil och har kommit fram till att antingen Peugeot 107, Citroen C1 eller Toyota Aygo passar vår nuvarande ekonomi (så billigt som möjligt men ändå någon form av kvalité). Vi bor i centrala Göteborg och kommer en gång i månaden behöva åka fram och tillbaka till hennes föräldrar som bor 13 mil bort plus lite här i stan (ca 1000 mil/år tror vi). Jag har varit emot bil ganska länge då jag inte vet någonting och är rädd för alla dyra verkstäder med bilmekaniker som kan lukta sig till min okunskap och sedan saltar notan rejält och hittar på fel som inte finns osv. Vad gäller köpobjekt så finns det en del att välja mellan i prisklassen 20000-30000kr som är vad mäktar med ekonomiskt just nu. T.ex. har vi hittat en Peugeot 107 som jag länkar nedan. Jag har en hel del frågor och hoppas att någon vänlig själ har tid och ork att hjälpa mig.

https://www.blocket.se/Alvsborg/Peugeot … 356569.htm

1. Är bilen ovan värd 23000kr, ser nämligen en hel del 107, C1 eller Aygos som gått mellan 7000-10000 mil och som säljs för ca 27000 - 30000kr? Försäljaren verkar dock väldigt seriös och är villig att teckna Blocket försäkring.

2. Tydligen är det kamkedja på bilen, köparen säger att om man sköter bilen och byter olja regelbundet så kan en kamkedja (till skillnad från en kamrem) håll bilens livslängd ut, stämmer det?

3. Bilen är från 2007 och har gått strax över 10000mil. Får det anses som mycket/litet för en bil av den här modellen och tillverkningsår? Borde vi lägga på några tusen och leta efter ett exemplar som istället gått 2000 - 3000mil mindre?

4. Har bara ägt en bil tidigare och det var en betydligt dyrare Opel som trots detta gick sönder en hel del och var en ganska stor belastning för vår dåvarande ekonomi. Vad jag förstår så är C1, 107 och Aygo i princip samma bil. Vad har de för rykte vad gäller hållbarhet och kvalité, är någon av dem bättre eller sämre?

All hjälp mottages tacksamt om någon har tid och ork att berätta mer än bara svara på frågorna / Tack på förhand Izak80
Citera
2018-07-18, 14:59
Medlem
Tobaksmannens avatar
Tänk på att ägande av en fransk bil ofta innebär höga repkostnader.
Citera
2018-07-18, 15:04
Medlem
Deckard-Cains avatar
Håll sig undan Fransyskorna!
Citera
2018-07-18, 15:16
Medlem
Japanska bilar överlag är betydligt mer kvalitet än franska bilar.
Men här handlar det om samarbete mellan Toyota,Peugeot och Citroën . så på dessa trillingbilar borde det inte skilja så vansinnigt mkt åt.

https://teknikensvarld.se/provkornin...a-aygo-122794/
Senast redigerad av zebop 2018-07-18 kl. 15:27.
Citera
2018-07-18, 15:24
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag tror att du har rätt i att det är så gott som samma bil, därför ger jag dig följande råd:

Välj det märke där det finns en verkstad du känner att du kan lita på som är auktoriserad på det märket.

Iofs verkar du ska köpa en 10 år gammal bil, så då kan man serva på typ Mekonomen osv.

Men generellt: välj det märket som servas av en verkstad du litar på.
Citera
2018-07-18, 15:25
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Izak80
Jag och min sambo måste köpa bil och har kommit fram till att antingen Peugeot 107, Citroen C1 eller Toyota Aygo passar vår nuvarande ekonomi (så billigt som möjligt men ändå någon form av kvalité). Vi bor i centrala Göteborg och kommer en gång i månaden behöva åka fram och tillbaka till hennes föräldrar som bor 13 mil bort plus lite här i stan (ca 1000 mil/år tror vi). Jag har varit emot bil ganska länge då jag inte vet någonting och är rädd för alla dyra verkstäder med bilmekaniker som kan lukta sig till min okunskap och sedan saltar notan rejält och hittar på fel som inte finns osv. Vad gäller köpobjekt så finns det en del att välja mellan i prisklassen 20000-30000kr som är vad mäktar med ekonomiskt just nu. T.ex. har vi hittat en Peugeot 107 som jag länkar nedan. Jag har en hel del frågor och hoppas att någon vänlig själ har tid och ork att hjälpa mig.

1. Är bilen ovan värd 23000kr, ser nämligen en hel del 107, C1 eller Aygos som gått mellan 7000-10000 mil och som säljs för ca 27000 - 30000kr? Försäljaren verkar dock väldigt seriös och är villig att teckna Blocket försäkring.

2. Tydligen är det kamkedja på bilen, köparen säger att om man sköter bilen och byter olja regelbundet så kan en kamkedja (till skillnad från en kamrem) håll bilens livslängd ut, stämmer det?

3. Bilen är från 2007 och har gått strax över 10000mil. Får det anses som mycket/litet för en bil av den här modellen och tillverkningsår? Borde vi lägga på några tusen och leta efter ett exemplar som istället gått 2000 - 3000mil mindre?

4. Har bara ägt en bil tidigare och det var en betydligt dyrare Opel som trots detta gick sönder en hel del och var en ganska stor belastning för vår dåvarande ekonomi. Vad jag förstår så är C1, 107 och Aygo i princip samma bil. Vad har de för rykte vad gäller hållbarhet och kvalité, är någon av dem bättre eller sämre?

All hjälp mottages tacksamt om någon har tid och ork att berätta mer än bara svara på frågorna / Tack på förhand Izak80

Som du redan räknat ut så är 107:an, C1:an och Aygon ett joint venture mellan Toyota, Citroën och Peugeot med gemensam fabrik i Tjeckien. Kvaliteten är densamma på de tre modellerna. De viktigaste komponenterna är Toyotakomponenter, t ex större delen av motorn, delar av drivlinan och delar av inredningen och elektroniken. Kaross, upphängning och sådant är mer franskt.

Har en kompis som köpte en Aygo lågmilare för fyra år sen och den har bara servats på märkesverkstad. Inga reparationer, bortsett från någon glödlampa. Själv skulle jag säga att det inte känns som typisk Toyotakvalitet, men ändå bättre än vad man normalt förväntar av franska bilar.

Skall du ha en sådan bil, skall den inte vara äldre än 2009, för då har man hunnit fixa vissa barnsjukdomar som läckande vattenpump, sämre koppling, vatten kan läcka in i bilen pga dåliga gummilister etc.

Den är inget under av komfort, men utifrån ert behov en mycket kompetent bil för pengarna. Ta dig dock tid och hitta en som är välskött och regelbundet servad och inte gått så långt. Kan du så välj utrustningsmodellen plus, med AC, varvräknare etc.

Lycka till!
Citera
2018-07-18, 15:28
Medlem
Låter som ett vettigt köp.
De som påpekat att föredra japanska bilar framför franska är ute och cyklar.
De tre bilarna ni tittar efter byggs i samma fabrik av i princip samma delar, bara vissa kosmetiska skillnader finns.
Alla 3 är kända för att hålla ihop bra, men det är inge vidare komfort och inget ni vill sitt i om ni krockar.
Citera
2018-07-18, 15:38
Medlem
Provocative2.0s avatar
Med tanke på era körvanor så kan ni i princip köpa vad som helst inom er budget då det lär vara de fasta kostnaderna som blir de dyra.
Att en Fransk bil ska gå sönder i tid o otid med de få milen så har man bara otur.
Jag pekar på Peugeoten. Egentligen är alla tre samma bil men Peugeot har alltid haft snygg design o sticker ut lite mer än kärring/gubbilen Toyota.
Tycker oavsett att det ni tittar på är förnuftiga val.
Citat:
Ursprungligen postat av Deckard-Cain
Håll sig undan Fransyskorna!
Bra argument
Citat:
Ursprungligen postat av Tobaksmannen
O alternativet är?
Citera
2018-07-18, 16:52
Medlem
Izak80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader
Som du redan räknat ut så är 107:an, C1:an och Aygon ett joint venture mellan Toyota, Citroën och Peugeot med gemensam fabrik i Tjeckien. Kvaliteten är densamma på de tre modellerna. De viktigaste komponenterna är Toyotakomponenter, t ex större delen av motorn, delar av drivlinan och delar av inredningen och elektroniken. Kaross, upphängning och sådant är mer franskt.

Har en kompis som köpte en Aygo lågmilare för fyra år sen och den har bara servats på märkesverkstad. Inga reparationer, bortsett från någon glödlampa. Själv skulle jag säga att det inte känns som typisk Toyotakvalitet, men ändå bättre än vad man normalt förväntar av franska bilar.

Skall du ha en sådan bil, skall den inte vara äldre än 2009, för då har man hunnit fixa vissa barnsjukdomar som läckande vattenpump, sämre koppling, vatten kan läcka in i bilen pga dåliga gummilister etc.

Den är inget under av komfort, men utifrån ert behov en mycket kompetent bil för pengarna. Ta dig dock tid och hitta en som är välskött och regelbundet servad och inte gått så långt. Kan du så välj utrustningsmodellen plus, med AC, varvräknare etc.

Lycka till!

Tack för alla svar, det uppskattas! Då bilen i annonsen jag länkade är från 2007 samt gått ca 10500 mil gör vi då bäst i att hitta en nyare modell som gått lite mindre och där eventuella barnsjukdomar åtgärdats? Vi har inte på något sätt kniven mot strupen utan bilen skall inhandlas någon gång under hösten/vintern.
Citera
2018-07-18, 18:02
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobaksmannen

107, C1 och Aygo tillverkas i samma fabrik och Tjeckien och baseras på samma teknik.
Citera
2018-07-18, 21:47
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Med tanke på era körvanor så kan ni i princip köpa vad som helst inom er budget då det lär vara de fasta kostnaderna som blir de dyra.
Att en Fransk bil ska gå sönder i tid o otid med de få milen så har man bara otur.
Jag pekar på Peugeoten. Egentligen är alla tre samma bil men Peugeot har alltid haft snygg design o sticker ut lite mer än kärring/gubbilen Toyota.
Tycker oavsett att det ni tittar på är förnuftiga val.

Bra argument

O alternativet är?

Alternativet är asiatiskt eller tyskt.

Anser inte fransyskor (damer eller bilar) som tillförlitliga. Behövs inga argument. Skumma produkter som krånglar.
Citera
2018-07-19, 12:32
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Izak80

Som jag fattat det så finns det mest Toyotabilar. Ca 2/3 är Toyota Aygo av dessa, men som flera är inne på så spelar det ingen större roll vad ni väljer.

Om ni inte kör mer än det du beskriver och egentligen bara behöver bil en gång (helg) per månad så skulle jag rekommendera att hyra istället. Det blir alltid dyrare att äga än man tänkt sig.

Kan rekommendera att hyra på Toyota biluthyrning i Mölndal eller Bäckebol. Billigt o bra. Skaffa dig ett kreditkort där självriskreduceringen ingår. Typ Santander.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in