Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-19, 13:37
  #13
Medlem
Är faktiskt mer bil än man kan tro. Visst, ingen flärd direkt men hyfsat bekväm och klart lättare att ta sig i och ur än många modernare bilar.

Aygo och 107an brukar ha lite finare klädsel och lite mer (!) utrustning än C1an. Annars helt identiska.

Köper du en äldre modell så se till att den har ABS och helst antispinn. Det senare är rätt viktigt då bilen är väldigt lätt och är du flera i bilen så blir det inte alltför mycket tyngd på drivhjulen.
Citera
2018-07-20, 01:35
  #14
Medlem
Izak80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LHA
Är faktiskt mer bil än man kan tro. Visst, ingen flärd direkt men hyfsat bekväm och klart lättare att ta sig i och ur än många modernare bilar.

Aygo och 107an brukar ha lite finare klädsel och lite mer (!) utrustning än C1an. Annars helt identiska.

Köper du en äldre modell så se till att den har ABS och helst antispinn. Det senare är rätt viktigt då bilen är väldigt lätt och är du flera i bilen så blir det inte alltför mycket tyngd på drivhjulen.

Tack för din input, jag skall fråga om det är ABS och antispinn. Ser samtidigt på Carfax-rapporten att den (bilen i Blocket länken) haft 7 tidigare ägare varav 5 varit privata ägare. De som säljer den nu verkar ha ägt bilen i mindre än ett år. Bilen har för övrigt bytt ägare i princip varje år (2016, 2015, 2012 och 2011). Vet inte om det enbart baserat på detta är läge att dra öronen åt sig. Har fått för mig att en bil som bytt ägare flera gånger kanske gjort det va en orsak, eller har jag fel?
__________________
Senast redigerad av Izak80 2018-07-20 kl. 01:41.
Citera
2018-07-20, 02:10
  #15
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deckard-Cain
Alternativet är asiatiskt eller tyskt.

Anser inte fransyskor (damer eller bilar) som tillförlitliga. Behövs inga argument. Skumma produkter som krånglar.

Det där är ju inte ett seriöst inlägg. För ett tag sedan gjorde jag en sammanställning baserad på Cars Reliability Index över hur de tre franska märkena klarar sig gentemot de tyska (VW, Audi, BMW, Mercedes & Porsche). Resultatet blev att ca 80% av de franska modellerna klarar sig bättre än medelbilen, medan motsatt siffra gällde för de tyska, ca 80% av dem var sämre än medelbilen. Många av de tyska modellerna var dessutom betydligt sämre än medelbilen. Överlag har alltså franska tillverkare högre tillförlitlighet än tyska.

Av de identiska modellerna i trådstarten så verkar faktiskt Toyota Aygo ha sämst resultat, även om alla tre har väldigt bra resultat. Kan vara slumpfaktorer som avgör också när de ligger så lika.

Toyota Aygo
https://www.reliabilityindex.com/reliability/search/177

Peugeot 107
https://www.reliabilityindex.com/reliability/search/189

Citroën C1
https://www.reliabilityindex.com/reliability/search/188

Nu skulle jag själv ju absolut inte satsa på någon av dessa fula små burkar. Jag skulle köpt en Peugeot 308 som är en betydligt trevligare bil att köra.
Citera
2018-07-20, 02:26
  #16
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Izak80
Bilen har för övrigt bytt ägare i princip varje år (2016, 2015, 2012 och 2011). Vet inte om det enbart baserat på detta är läge att dra öronen åt sig. Har fått för mig att en bil som bytt ägare flera gånger kanske gjort det va en orsak, eller har jag fel?

Det är såklart bättre med få ägare. Men detta kan också vara en bilmodell som många som behöver bil tillfälligt köper. Det är ju inga bilar som drar till sig entusiaster direkt. Av olika skäl kan folk behöva bil under en kortare period. Då är kanske dessa något man kollar efter.
Citera
2018-07-20, 11:54
  #17
Medlem
Izak80s avatar
Hittade för övrigt den här C1'an, vad säger ni om den? Har gått lite mer men annars verkar det vara en bra och fräsch bil.

https://www.blocket.se/goteborg/Citr....htm?ca=15&w=1
Citera
2018-07-20, 12:14
  #18
Medlem
Fin bil men jag undrar om det stämmer med antispin. Tror det kom 2008/2009 på C1an.

Små bilar som denna har ofta haft flera ägare. Just C1/107/Aygo = miljöbilar hade framtill 2010 till fri parkering i stora delar av Göteborg. Innebar att det såldes rejält av dessa. Plus att du fick 10000kr tillbaka i miljöbonus.

Går den bra och du får någon form av garanti så blir det nog ett bra köp.
Citera
2018-07-20, 12:33
  #19
Medlem
Har själv en 107a från 2008. Helt okej bil som är billig att äga och köra. Det som du ska vara uppmärksam på är kopplingen (de ändrade storleken på kopplingen på bilar från 09 och framåt till betydligt större). Så köp gärna 09 eller nyare (då är du även abs och antispinn) och köp manuell (automaten verkar vara totalt skräp). När bilen närmar sig 16 000 min rasar ganska mycket samtidigt. I mitt fall hjullager och bromsar.
Citera
2018-07-20, 12:48
  #20
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Det är såklart bättre med få ägare. Men detta kan också vara en bilmodell som många som behöver bil tillfälligt köper. Det är ju inga bilar som drar till sig entusiaster direkt. Av olika skäl kan folk behöva bil under en kortare period. Då är kanske dessa något man kollar efter.
Detta var min tanke med.
Dessa bilar är förbannat tråkiga o obekväma.
Men de har vissa fördelar o det är som stadsbilar eller kortare pendeltrafik.

Morsan har en liknande i form av Kia Piccanto.
Jag hade den en månad när hon var på sin livs resa.
Att köra den mellan två orter var ingen höjdare. Men väl i den större staden så visade den sin potential.

Ser man sedan till TS o vad han beskriver att han ska ha bilen till så är han helt rätt ute.
För det han beskriver är min morsas körcykel.

Så, snacket om Franska bilar o andra förutfattade meningar funkar inte här. Det snacket håller jag inte med om men har oftast svårt att säga emot när det är trådar där personen ska lägga många mil på bilen.

TS tittar på bilar som säljs av bilhandlare o då har jag bara ett tips.
Se till att handlaren är MRF-ansluten o att bilen har minst MRF-garanti. Sedan kan han köpa precis vilken bil han känner för då garantin kommer falla på tiden o inte milen.
Citera
2018-07-20, 15:56
  #21
Medlem
Alla 3 är bra bilar.
Beror helt pa vem Som ägt och skött bilen hur en 8-10år gamma bil är idag.
Sedan så köper man gamla skrotbilar privat.
Begriper inte varför någon vill föda en flottig nasare när du inte får något extra för det.

Alla bilar under 30.000 som säljs av näringsidkare betecknas som skrot/objekt utan varudeklaration/garanti.
Citera
2018-07-24, 07:31
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Alla 3 är bra bilar.
Beror helt pa vem Som ägt och skött bilen hur en 8-10år gamma bil är idag.
Sedan så köper man gamla skrotbilar privat.
Begriper inte varför någon vill föda en flottig nasare när du inte får något extra för det.

Alla bilar under 30.000 som säljs av näringsidkare betecknas som skrot/objekt utan varudeklaration/garanti.
Även bilar under 30000 omfattas av konsumentköplagen, den finns alltid med när säljaren är handlare och köparen privatperson.
8-10 år gamla bilar är sällan "skrot", är så ändå fallet står de knappast hos någon bilhandlare.
Citera
2018-07-24, 11:06
  #23
Medlem
Min farsa hade en C1 för några år sedan som jag lånade för att pendla till jobbet med innan jag köpte egen bil. Körde den ca 6 månader. Den var riktigt skön faktiskt, i låga farter. Tyvärr körde jag i princip bara motorväg och i farter över 90 lät det som en skållad katt i kupén. Samt så vågade jag aldrig åka över 110 för jag var nästan uppe på redline då

Men om ni bara ska åka i staden då är C1, Aygo och 107 ett perfekt val !
Citera
2018-07-24, 11:22
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argcyniker
Min farsa hade en C1 för några år sedan som jag lånade för att pendla till jobbet med innan jag köpte egen bil. Körde den ca 6 månader. Den var riktigt skön faktiskt, i låga farter. Tyvärr körde jag i princip bara motorväg och i farter över 90 lät det som en skållad katt i kupén. Samt så vågade jag aldrig åka över 110 för jag var nästan uppe på redline då

Men om ni bara ska åka i staden då är C1, Aygo och 107 ett perfekt val !
Bull sa Bill. Hyrde en Aygo med jämna mellanrum ett tag då OKQ8 hade den som billiga bilen. La mig ofta i 120 km/h med farthållaren och åkte så ett antal mil utan problem. Nu så kör jag även mc så jag är inte så känslig för om det låter lite, men det är klart om man är van vid GT-bilar så låter det mer i en liten bil.

Vad som är otroligt var att bilen endast drack 0,4 l/mil och då är jag inte så nätt på gasen. Jag skulle valt Aygo av dem och då för att få Toyota-goodwill om det blir problem efter garantin går ut. Vet inte säkert men tror att det är Toyota som stått för utvecklingen av den då den verkar hålla ihop och fungera!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback