2018-07-19, 06:19
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Yougov, Juli 2018

V 9,8% (+0,5)
S 21,2% (-0,8)
MP 3,9% (+0,1)
SD 25,7% (-2,8)
C 8,6% (+1,5)
L 5,4% (+1,1)
KD 3,8% (+0,7)
M 15,9% (-1,4)
Fi 1,0% (-0,4)
Övriga 4,7% (+1,3)

1 526 personer intervjuades under perioden 13-15 juli.

Att Yougov skulle "hamna" närmare och synka med Sentios senaste mätning (25,6%) var inte helt oväntat. Höjningen på 5,5 PE till 28,5% under en kort 30 dagars period kändes knepig... Det som däremot är högst remarkabelt är att S och M går så bedrövligt dåligt. Inga av dessa partier tycks "lyfta" och få vind i seglen. SD fortfarande klart största parti i såväl Sentio som Yougov, vilket är glädjande.

Att SD nu - knappt två månader före valet och innan valrörelsen dragit igång på allvar - ligger kring 26% är inget dåligt utgångsläge. Ett valresultat på 27-28% är definitivt inte osannolikt. Något som gör mig oerhört nyfiken är de där 4,7 procenten på "övriga" - vad döljer sig där? Ska bli oerhört intressant att se den kolumnen under augustimätningarna. Det är möjligt att det bara är brus, men något säger mig att AfS mycket väl kan göra ett bättre val än många av oss tror.

Sossar och moderater måste slita sitt hår...

Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Det är ju en självklar förändring, se mitt inlägg ovan. Ingen kan väl rimligen ha trott på en uppgång på 5,5 procentenheter på en månad och att hela den skulle behållas? Att 2,7 procentenheter och mer behålls med ett överhopp på denna månad är ju väldigt bra, som jag visar tydligt i mitt ovanstående inlägg. Sen talar folk om "tillbakagång", riktigt larvigt. Ja, mot den extrema toppen, men också en klar ökning mot senaste månadernas normalnivåer som varit mellan 20-23% i Yougovs mätningar.
Har ni missat detta?:
Förändringen i opinionsstödet är inte statistiskt säkerställt sedan mätningen i juni. Men skulle valresultatet spegla mätningen, blir det Vänsterpartiets bästa valresultat sedan riksdagsvalet år 1998.
https://www.metro.se/artikel/yougov-ökad-polarisering-v-och-sd-ser-ut-att-bli-valets-stora-vinnare
2018-07-19, 08:29
Medlem
fernebos avatar
Jag skulle gissa att M och S är överskattade i mätningen. Kristersson och Löfvens uselhet de senaste månaderna borde ha satt djupare spår.

Snabba ökningar som de för SD må vara svåra att snappa upp (eller placera rätt) i mätningarna, men det är störtdykningar för våra största partier också. Jag är inte alls så säker på att sossarna ens har över 20%. Jag menar: Var har alla sossar tagit vägen? Förr kände man alltid sossar, men numera känner jag inte en enda människa som ska rösta på dem. Ingen som är öppen med det i varje fall.
2018-07-19, 08:38
Medlem
Mitt eget intryck är dock att Sverigedemokraterna har tappat fart.

Jimmie Åkesson skötte sig helt okej i Almedalen, men gjorde inget otroligt minnesvärt framträdande. Samtidigt har MSM gått till attack på bred front, framför allt genom att genom att fokusera extremt starkt på nazismen och misstänkliggöra SD på samma gång.

Och förslaget om ett förbud mot "rasistiska organisationer" har uppfattats av många som att regeringen vill förbjuda SD. (Och det är ju inte konstigt att många har uppfattat det så, med tanke på att flera ministrar har kallat SD för ett rasistiskt parti.) För ett par dagar sen lyssnade jag på Ring P1, och där var det en kvinna som sa ungefär så här: "I stället för att förbjuda nazisterna och SD kan vi väl prata med dem och lära dem vad som är rätt och fel, så att de kan ändra sig?"

Jag tror att förslaget om att förbjuda rasistiska organisationer har gjort att många svenskar nu har börjat tänka att det är okej att kräva att SD ska förbjudas. Och om det är okej att föreslå att SD ska förbjudas, då måste SD vara ett dåligt parti som man nog ska akta sig för att rösta på.

Jag fruktar att SD kommer att hamna betydligt under 20% hos både Sifo och Novus i augustimätningarna.
2018-07-19, 09:42
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Har ni missat detta?:
Förändringen i opinionsstödet är inte statistiskt säkerställt sedan mätningen i juni. Men skulle valresultatet spegla mätningen, blir det Vänsterpartiets bästa valresultat sedan riksdagsvalet år 1998.
https://www.metro.se/artikel/yougov-ökad-polarisering-v-och-sd-ser-ut-att-bli-valets-stora-vinnare

Nä, jag har snarare ju påpekat att 22,1% i april och 23,0% i maj blev 25,7% i juli efter en extrem tillfällig topp i juni som inte riktigt fanns i verkligheten. Så jag har en väldigt balanserad syn på detta. Sedan april och maj är det en klar uppgång och klart högre siffror för Sverigedemokraterna i Yougovs mätningar
2018-07-19, 10:38
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Hur bra är Yougov på att mäta valet*. Nu skulle vi ha Crispan här

Edit: *Moderaterna hade jag egentligen tänkt skriva. Har för mig att Yougov inte tillhör de bättre på dessa. Men man kan ju alltid hoppas
Enligt ”FranzL”’s (Please come back) gamla beräkningar underskattas M av Yougov. Bör räknas upp med 1,15. Låt Crispan vila😁
Senast redigerad av snigel1 2018-07-19 kl. 10:44.
2018-07-19, 11:33
Medlem
Jag var ute och försökte känna valvinden men eftersom jag rör mig för mycket i min egen bubbla känner jag osäkerhet. Jag håller absolut inte med dom som tror SD hamnar under 20%, helt orealistiskt. I verkligheten ligger Sossar och SD nästan jämnt och M är större än vad Yougov påstår.

Den massiva propagandan mot SD där nu alla knep verkar tillåtna, lögd och desinformation, påverkar inte den hårda kärnan på 18%. Den påverkar i mycket liten grad dom 4,5% som tillkommit, dom mjukare, men naturligtvis kan det bromsa ytterligare tillväxt.

Men detta negativa motverkas av att fler och fler är missnöjda och inte finner några riktiga alternativ inom 7-klövern. V är ju trots allt nästan kommunister och vem vill ha Venezuela.

Dom riktigt missnöjda går då till 2 partier, nämligen "Soffan" och dom djärva proteströstar på SD. Jag blir inte förvånad om SD växer till valet och når 24% och därigenom har vi fått en revolution. Det går inte att i längden nonchalera Sveriges största parti.

Hur skogsbrändernas hantering faller ut vågar jag inte spekulera i. På sikt borde dom inte vara en fördel för regeringen. Istället visas Sveriges svagheter på många plan.
2018-07-19, 11:51
Medlem
maxatdunders avatar
Yougov skriver

"Den maximala osäkerheten i undersökningen är +/- 2,9% (procentenheter)."

Hur mycket har Yougov haft som mest fel?
2018-07-19, 12:17
Medlem
[quote=NorthernAngel|64677229]SD förlorar bara 1 -2 % till mer radikala partier men dessa väljare har alltid tyckt att SD är för liberalt och sossigt och när de ger upp om att ändra SD kanske de hittar nya alternativ. Men SD tar 4 x de väljarna från sjupartiet.[/QUOTE]

Det är mycket möjligt. Osäkerheten är stor hur det kommer att gå. Det kan också gå på det här sättet:

(FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar
2018-07-19, 12:58
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Har ni missat detta?:

Nej, varken jag eller 8711 har missat detta med att det inte är statistiskt säkerställt. Men vi reagerade båda på att höjningen från maj till juni med stor sannolikhet var i överkant och lite väl "glädjekalkyl-aktig". Yougovs julimätning ligger troligen närmare sanningen än junimätningen, om jag själv får gissa. Därmed inte sagt att SD inte kan få 28% (eller mer) i valet. En höjning från maj till juli på 2,7 PE är en tydlig och stor uppgång, 23% till 25,7% kan knappast kallas en tillbakagång.

Å andra sidan befinner vi oss långt ifrån facit nu (september 2014) så ingen av oss vet med säkerhet på vilka nivåer SD nu befinner sig. Det kan ju vara så att det i själva verket är 28,5% som ligger närmast sanningen - eller så kan det vara 23,5%? Vi vet helt enkelt inte förrän den 9 september. Vi är nästan fyra långa år bort från det förra facit, därför blir det mycket spekulationer just nu om och kring SD. Men att SD skulle ligga under t ex Novus och Demoskops nuvarande mätningar verkar väldigt osannolikt med tanke på tidigare underskattningar. Vidhåller att SD kommer att hamna närmare 30% än 25% i valet.
Senast redigerad av Smoothman 2018-07-19 kl. 13:19.
2018-07-19, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Finns dock ingen historik att hänvisa till. Som visar att Yougov skulle vara extra bra på att mäta AfS. Det är önskedrömmar.
Övriga opinioner har övriga på knappt 3%, och då är Fi! inräknade på vissa.

"Men Yougov var en av de bättre att mäta SD", de missade ändå med över 1%. Och de tre mätningarna innan så låg SD kring 8-9%. Att de i sista "bara" missa med lite över 1% gör dem då mer tillförlitliga? Självklart inte.

När det gäller att mäta små partier så lyckades de inte bra förra valet. Överskattade både Fi! och gruppen övriga då.
Så varför skulle de på något sätt vara bäst på att mäta AfS?

När det gäller opinioner överlag. Har gått 4 år, det är långt ifrån otänkbart att man blivit bättre på att mäta SD.

AfS sympatisörer är knappast dom som svarar i telefonen när de instituten ringer. Så likt SD kommer man vara kraftigt underskattade i dom.

Helt korrekt. Även Yougov underskattade SD. Trodde du drev en tes att instituten kan överskatta nationalistiska partier..

Fi är alltid överskattade då folk vill godhetssignalera i större utsträckning än vid val där rösten är mer anonym.
2018-07-19, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Mitt eget intryck är dock att Sverigedemokraterna har tappat fart.

Jimmie Åkesson skötte sig helt okej i Almedalen, men gjorde inget otroligt minnesvärt framträdande. Samtidigt har MSM gått till attack på bred front, framför allt genom att genom att fokusera extremt starkt på nazismen och misstänkliggöra SD på samma gång.

Och förslaget om ett förbud mot "rasistiska organisationer" har uppfattats av många som att regeringen vill förbjuda SD. (Och det är ju inte konstigt att många har uppfattat det så, med tanke på att flera ministrar har kallat SD för ett rasistiskt parti.) För ett par dagar sen lyssnade jag på Ring P1, och där var det en kvinna som sa ungefär så här: "I stället för att förbjuda nazisterna och SD kan vi väl prata med dem och lära dem vad som är rätt och fel, så att de kan ändra sig?"

Jag tror att förslaget om att förbjuda rasistiska organisationer har gjort att många svenskar nu har börjat tänka att det är okej att kräva att SD ska förbjudas. Och om det är okej att föreslå att SD ska förbjudas, då måste SD vara ett dåligt parti som man nog ska akta sig för att rösta på.

Jag fruktar att SD kommer att hamna betydligt under 20% hos både Sifo och Novus i augustimätningarna.

Hahaha, tack för garvet Ja, det är nog ett stabilt tecken när en batikhäxa uttalar sig i ring p1 på det sättet, att många som tagit steget över till SD nu byter tillbaka för att man vill förbjuda rasistiska organisationer.
2018-07-19, 15:08
Medlem
S.Kandals avatar
Om vi räknar ihop samtliga opinionsmätningar i juni, dvs Skop, Demoskop, Sentio, Sifo, Ipsos, Novus, YouGov, Inizio hamnar sd på 22,1%. Tippar att vi ligger ungefär där idag. Kan förhoppningsvis vara någon procent till uppåt men förmodligen inte mkt.

Personligen hade jag faktiskt tagit 22,1% i september med glädje.

https://val.digital/Chart/?type=PartyBarChart&for=2018-06

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in