Ännu ett exempel på att Sverige är frånsprunget vad gäller användandet av datorteknik vid brottsutredningar.
Personer som kan ha legat bakom attentatet med nervgift i Storbritannien mot en rysk spion och hans dotter är identifierade med hjälp av övervakningskameror och datorregister. I England kan övervakningskameror avläsa ansikten i folkvimlet och matcha mot inlagda ansikten i olika dataregister.
Citat:
– Utredarna tror att de har identifierat de misstänkta förövarna genom övervakningskameror och har samkört det med register över personer som som kommit in i landet vid den aktuella tidpunkten. Utredarna är säkra på att de misstänkta är ryssar, säger källan till PA.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jPAVXw/kalla-misstankta-bakom-skripal-fallet-identifierade
Det är dags att ta tag i saken och få in kompetenta människor i alla led - inte bara "snutar" längs hela stegen - om svensk polis överhuvudtaget ska kunna hänga med i utvecklingen.
edit: Jag sökte två veckors praktik en gång i tiden på Rikspolisstyrelsen i Stockholm när jag gick en magisterutbildning i Uppsala. Hon som var chef på RPS sa sig inte haft tid att svara efter tre veckor så jag sökte praktikplats på annat håll. Man ska var klippt och skuren, lyda order uppifrån och hålla käft - kanske - om man ska jobba på RPS. Arkivarier med kunskaper i programmering för artificiell intelligens kan söka jobb på annat håll, ungefär så resonerade den "snuten". God natt och sov gott, vill jag hälsa den kvinnliga chefen på RPS.