Citat:
Ursprungligen postat av
Utflyttad
Jag vågar inte gissa, men jag tror att SD kommer att dra iväg rejält då rösterna räknas.
Utan att vila allt för mycket på de olika OU's, det finns ovetenskapliga "erfarenheter" som för mig pekar på att något ganska så stort kommer att hända med SD i valet.
En överväldigad majoritet av alla mina vänner har likt jag själv under många år röstat på Moderaterna.
Jag röstade 2006 på M, 2010 så röstade jag inte i ren besvikelse och 2014 så blev det SD.
Men för detta val så talar alla mina gamla kompisar helt öppen om att de vänder M ryggen till och kommer istället att rösta på SD.
jag tror att den här öppenheten om att rösta på SD kommer att ge en snöbollseffekt.
Observant utav dig, jag har sett exakt liknande mönster. Främst i Sverige dom senaste 5 åren, när man pratat med olika grupper om SD,
men även framförallt i andra länder där jag hållit stenkoll.
Det här är lika upphypat som Brexit och Trump, eftersom det ständigt jämförs som ett liknande ödesval.
När folk vet vad som står på spel, tenderar dom även att tänka logiskt, vilket självklart gynnar SD.
Dom 25 procent som står i juli mätningen hos YouGov kan klättra rejält till augusti, för att till slut frälsa resten.
Och vi ska inte glömma alla dom som struntar i att rösta.