2018-07-18, 19:16
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LSdalmiak
Shit. Tagga ner. Hur kan du bli så irriterad och bry dig så mycket om vilka datorer folk köper?

Apples ekosystem är fungerar så bra ihop vilket är en viktig punkt för många. Har man dator, telefon mm så funkar allt ihop över plattformarna.
För att jag, ironiskt nog till skillnad från er som faktiskt köper datorerna, bryr mig om vad folk faktiskt får för sina pengar. Det är raka motsatsen till den iGnorans ni Applefanboys står för.

Citat:
Dom bärbara datorerna med liknande eller t om bättre hårdvara än jag haft i min Macbooks igenom åren som min föräldrar haft t ex, fast då Dell och dom andra märkena har ju varit trötta efter 2-3år och inte värda ett skit sen om dom ville sälja dom.
Jag undrar hur det står till med ditt logiska tänkande. Menar du att det är Dells fel att du inte förstår hur man använder ett operativsystem?

Det må vara minst tionde gången jag tar upp det här, men visst, vi kör det igen: installera dina toolbars och ladda ner ditt skit så kommer Windows sakta och säkert bloatas sönder. No shit bro? Ju mer du lastar i ekan desto förr kommer den sjunka. Det är liksom inte ett mjukvaru- och framför allt inte ett hårdvarufel att du inte kan erkänna dina egna brister.

Citat:
Andrahandsvärdet är outstanding på Apples produkter. Så egentligen lägger man inte 30k för man får antingen sålt den eller byter in den hos Macforum t ex och får tillbaka 30-40% av priset man betalade.
Och det får man inte för en PC? Visa gärna jämförelsen.

Citat:
Jag förstår att du är en arg människa, men varför hindrar du dig inte med bli arg och upprörd och helt enkelt skiter i varför folk köper Apples datorer.
Jag är inte arg, och det förvånar mig inte att du tror det eftersom du tar illa upp av att jag kritiserar Appleprodukter. Du är helt enkelt en inskränkt fanboy som tar Apple lika seriöst som din morsa.

Citat:
Uppenbarligen är det ju något bra med dom då folk och företag köper dom i massor. Varför sitter varje ljudtekniker, videoredigerare och fotograf mer eller mindre på en Mac? Jo, för det funkar, är säkert och för det är vad dom är byggda för.
"Det funkar", där satt den, direkt propaganda från Jobbans högkvarter.

För multimedia är Apples datorer användbara, men totalt värdelösa på alla andra områden; även detta har tagits upp mer än en gång i tråden tidigare.

Citat:
Jag gick över till Apples datorer runt år 2000. Innan det byggde jag mina egna PCs. Var så innerligt trött stora burkiga, fula lådor, fula opraktiska tangenbord och möss. Sladdar överallt. Sen det värsta av allt. Windows. Maken till ett mer ogenomtänkt och frustrerande OS finns inte. Det är viruspogram i alla dess former, windows ska uppdatera nåt varje dag och starta om datorn. Uppdatera andra program. Starta om datorn. Det var ju det enda man gjorde, startade om datorn.
Som den datorbyggarnörd du är, är jag smått imponerad över att du inte ens lyckas få ett så basalt operativsystem som Windows att fungera. Det ger dig verkligen imponerande trovärdighet, Salmiak. Ofta låter det likadant när noobs förlorar i spel: "men ja tryckkkte jööh" "vicket dolitt spel" "aaaahah lagggggg" och liknande. Samma retorik används också ofta av Kissie (i serien Kändisbilförare, t ex här: https://youtu.be/A7e2Gkv3On8?t=5m34s) och alkoholister.

Citat:
Folk har alltid hackat på Apple och kommer alltid göra det. Bryr någon sig? Nej, inte nämnvärt. Visst, då och då kommenterar man tillbaka.
Du bryr dig uppenbarligen tillräckligt för att göra dig själv till åtlöje
2018-07-18, 19:16
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Tillbedjer man skruttguden så går allt att urskulda tydligen i skuvade skallen.

https://www.clasohlson.com/se/%C3%84ppelsvarv-Coline/Pr348364000
En sådan bör vara passlig för att få undan skyddsskalet på diverse användare i fanatikertråden!
Hahaha! Det blir många julklappsutgifter det här året, ser jag

Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Skitsnack... Som sagt du verkar helt ha missat att även IBM och Lenovo är företag som MÅSTE gå med vinst för att berättiga sin existens. Om det varit som du skriver hade de kursat för länge sedan. Du är ju jävligt lurad om du tror att de förhåller sig som du skriver. Det betyder kort att IBM tjänar noll spänn/såld premiumdator... Jag undrar vem som har noll koll på verkligheten här.
Det var en kryddad liknelse. Givetvis innehåller en burk mer än bara hårdvara, och givetvis är det inte fullt så illa som mitt inlägg gav sken av (tack och lov). Det är dock fakta att Apple tar, och alltid har tagit, ut vinstmarginaler som tål att ifrågasättas:

Citat:
Sure, the new iPhone 4S has a brand-spanking new iOS 5, the endlessly cool Siri voice-recognition and HD-quality digital camera. But perhaps the most exciting feature for Apple is the 71 percent to 73 percent profit margin on each handset sold – and there should be millions, one analyst said.
https://www.cultofmac.com/122497/apple-iphone-4s-best-feature-nearly-75-percent-profit-margin/).

Det är dessa diskussioner som är nödvändiga för Applefanboys att förstå vad ni faktiskt lägger pengarna på. Det är av ren välmening många betydligt mer kunniga än er "det bara funkar"-ärthjärnor analyserar och reagerar på Apples hutlösa överpriser, som i fallen Macbook och iPhone, och försöker informera er om detta så ni för en gångs skull förstår vad ni betalar för. När man dock som i exempelvis LSdalmiak's fall, går till angrepp å Apples vägnar och tar Macbooks överpris som priset på sitt eget huvud, då har man bara gjort bort sig som uppenbart självutnämnd Applefanboy.

Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Det kanske är dags att förstå att dina åsikter inte speglar hela världen.
För mig till exempel så är det viktigt hur locket stängs.
Världen består av olika människor med olika preferenser.
Själv är jag glad att jag köpte min MacBook för 6 år sen. Den har bättre skärm och ljud än min skitdyra nya arbetsPC. Bara en sån grej!
Har jag någonsin påstått det? Det är väl helt givet att varken mina åsikter eller objektiv fakta representerar hela världen. Däremot säger det en hel del om hur jag som vet vad som gör teknologi bra, istället för att basera alla mina köp på design och sentimentala fjortisargument, också nästan garanterat gör ett mycket bättre val än dig som inte fattar någonting.
2018-07-18, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc

Det var en kryddad liknelse. Givetvis innehåller en burk mer än bara hårdvara, och givetvis är det inte fullt så illa som mitt inlägg gav sken av (tack och lov). Det är dock fakta att Apple tar, och alltid har tagit, ut vinstmarginaler som tål att ifrågasättas:
det är faktist precis tvärt om - hur kan företag som HP och Lenovo år efter år förnedra sig genom att sälja sina konsumentdatorer med en marginal på i princip ingenting (runt 120 spänn)? En obefintlig marginal som måste täckas med hiskeliga överpriser på det du tror är "25.000 hårdvara-datorer"....

Läs och begrunda hur otroligt lurad du är i din fantasivärld av vanföreställningar... Vad du fortfarande inte begriper att saker styrs av pengar. INGEN ger bort saker gratis - utom konsumentdatorer - även om du verkar tror det.
Citat:
The value trap
The problem for Windows PC makers is that they are caught in the "value trap". Even as prices are being forced down by commoditisation and slumping demand, they have no obvious way to capture any of the money that a consumer who buys one of their products subsequently spends with it.

Advertisement

While HP and Dell (and to a lesser extent Lenovo) use PC sales to corporations as the Trojan horse for more profitable services contracts, any PC sale to a consumer is effectively the end of the financial relationship. The OEMs can't extract any more value from them. That's why many tried (and still try) to extract as much as possible at the point of sale. Chrystalla Labesque, PC analyst at research company IDC, points to Dell as a classic example: "It was the leader in pushing costs down, and adding additional services as a way to improve their hardware margin - so when selling notebooks to consumers, they would offer antivirus and notebook accessories. Those could double their per-PC profit."

When you think how thin that profit could be, you understand the purpose of "crapware" preinstalled on so many Windows PCs: to escape from the value trap. As Jack Schofield noted in recommending a Dell purchase last May, "Dell's Vostro range is aimed at boring business buyers rather than consumers, so they tend to be well made and they don't include a lot of bundled crapware to mess things up."

https://www.theguardian.com/technology/2014/jan/09/pc-value-trap-windows-chrome-hp-dell-lenovo-asus-acer
2018-07-19, 02:14
Medlem
LSdalmiaks avatar
Citat:
För att jag, ironiskt nog till skillnad från er som faktiskt köper datorerna, bryr mig om vad folk faktiskt får för sina pengar. Det är raka motsatsen till den iGnorans ni Applefanboys står för.

Nej, du bryr dig inte. Du tycker att det du använder och det du tycker är bäst även andra ska tycka och om dom inte gör det, så är dom korkade. Trångsynthet kallas det.

Ingen bryr sig om vad du använder för OS eller dator så skit du i vad andra använder med då. Så enkelt är det. Det är inte så att någon här kommer "Oj jävlar han har ju helt rätt denna personen, hans åsikt kommer förändra allt". Speciellt inte när du försöker med att fördumma och inte komma med några sakliga argument för varför. Du kommer aldrig få någon att lyssna på dig med den argumentationen du för. Precis som du med största säkerhet inte lyssnat på någon som fört en liknande argumentation om någon sagt att du är korkad för du lägger pengar på vad du nu lägger pengar på.

Apple fanboy hit och dit, det är ju så gammalt. Du är ju snarare en windows fanboy isåfall för den i denna diskussion som är trångsynt och inte kan föra en vettig diskussion är ju du. Undra vem det är som är indoktrinerad egentligen?

Det skulle inte ens förvåna mig om du aldrig ens använt en dator från Apple längre än någon timme, om ens det.

Ha det gött
2018-07-20, 01:07
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:

https://www.cultofmac.com/122497/apple-iphone-4s-best-feature-nearly-75-percent-profit-margin/).

Det är dessa diskussioner som är nödvändiga för Applefanboys att förstå vad ni faktiskt lägger pengarna på. Det är av ren välmening många betydligt mer kunniga än er "det bara funkar"-ärthjärnor analyserar och reagerar på Apples hutlösa överpriser, som i fallen Macbook och iPhone, och försöker informera er om detta så ni för en gångs skull förstår vad ni betalar för. När man dock som i exempelvis LSdalmiak's fall, går till angrepp å Apples vägnar och tar Macbooks överpris som priset på sitt eget huvud, då har man bara gjort bort sig som uppenbart självutnämnd Applefanboy.

Har jag någonsin påstått det? Det är väl helt givet att varken mina åsikter eller objektiv fakta representerar hela världen. Däremot säger det en hel del om hur jag som vet vad som gör teknologi bra, istället för att basera alla mina köp på design och sentimentala fjortisargument, också nästan garanterat gör ett mycket bättre val än dig som inte fattar någonting.

Vad bra, då kan jag rabbla några saker som "gör teknologi bra"

Min macbook är snart 7 år gammal och den gör följande saker betydligt bättre än min splitternya Thinkpad

Skärmen är otroligt mycket bättre på min macbook
Tangentbordet och framför allt trackpaden är ljusår före vad jag upplever just nu.
Jag slipper trycka in Fn varje gång jag vill sänka ljudet (vilket pucko tog det beslutet)
Jag slipper trycka PgUp av misstag en gång i minuten eftersom knappen sitter bredvid pilen. (jag måste använda pilen eftersom det inte går att använda den usla trackpaden)
Jag saknar ett tangentbord med bakgrundsbelysning
I övrigt är det en helt OK dator.

Tyvärr måste jag sitta på den här tills jag har köpt en ny laddare till min uråldriga macbook (skitkvalitet på laddarna, dyra är dom med till min macbook )

Så gör en som inte fattar något. Du kan ju fortsätta runka till graffekort och bilder på din syrra så fortsätter jag med min macbook i minst 4 år till. Kompetent dator, låg månadskostnad och en ypperlig användarupplevelse.
Teknologi är så mycket mer än specs på ett papper, det är hur man upplever en produkt.
2018-07-20, 01:18
Medlem
StigAllans avatar
Det känns väldigt bra att ha kört PC sedan begynnelsen, vi står själva inte och försvarar felbyggen, felsatsningar och uppenbart penningkåta ihopplock av sekunda kvalitet.

Själv sitter jag med en PC som lådan är kring 15 -20 år och den har blivit omgjord när den inte längre hängde med till det jag pysslar med, är nog två gånger eller kanske tre.
Nu börjar det bli dags för en nyinvestering och det blir absolut ingen skruttprofil på det inköpet!
2018-07-20, 15:27
Medlem
Roligt att läsa om den otroliga funktionen att ringa och skicka SMS från datorn och hur Apple-unikt detta är...

Jag gör just detta med mitt Windows. Jag verkligen ringer och SMSar direkt från det och ännu bättre, allting är synkroniserat med mina enheter. D.v.s jag kan skicka ett meddelanden från en enhet och fortsätta med en annan. Inkommande samtal kan jag svara på med datorn eller direkt med enheten.

Google Voice heter tjänsten och fungerar perfekt med Chromebaserade browsers (kör Chromium för detta). Andra tjänster som fungerar perfekt här är t.ex Viber.

Operatörssamtal/SMS dumpade jag redan 2014.

Så nej, man behöver inte "macOS" eller en iEnhet för att ringa till "vanliga telefonnummer" eller skicka SMS från en dator utan detta fungerar med andra tjänster också, förutom GV finns t.ex Skype med Skype Out o.s.v.

Avc håller jag med till 100% förövrigt. Det är uppenbart att de som gnäller på Windows i den här tråden inte klarar av att hålla en dator i trim. Det påminner mig om:

"När byggde du om skrivbordet senast?"
"Gjorde vad?"
"Hur länge har du ägt din Mac?"
"Tre år."

Ja, man kan förstöra Windows genom att bloata ner det och fylla burken med malware men då är det sannerligen skit bakom tangenterna. Likaså detta med "måste köpa ny dator för min gamla är så långsam" - ja, men fixa problemet istället....

Är det en ovan användare låser man helt enkelt ned Windows för dem så kan de inte fylla datorn med någonting eftersom man stryper rättigheterna. Men jag antar att folk i denna tråd kör med adminrättigheter och sedan ödelägger systemet...
2018-07-20, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Vad bra, då kan jag rabbla några saker som "gör teknologi bra"

Min macbook är snart 7 år gammal och den gör följande saker betydligt bättre än min splitternya Thinkpad

Skärmen är otroligt mycket bättre på min macbook
Tangentbordet och framför allt trackpaden är ljusår före vad jag upplever just nu.
Jag slipper trycka in Fn varje gång jag vill sänka ljudet (vilket pucko tog det beslutet)
Jag slipper trycka PgUp av misstag en gång i minuten eftersom knappen sitter bredvid pilen. (jag måste använda pilen eftersom det inte går att använda den usla trackpaden)
Jag saknar ett tangentbord med bakgrundsbelysning
I övrigt är det en helt OK dator.

Tyvärr måste jag sitta på den här tills jag har köpt en ny laddare till min uråldriga macbook (skitkvalitet på laddarna, dyra är dom med till min macbook )

Så gör en som inte fattar något. Du kan ju fortsätta runka till graffekort och bilder på din syrra så fortsätter jag med min macbook i minst 4 år till. Kompetent dator, låg månadskostnad och en ypperlig användarupplevelse.
Teknologi är så mycket mer än specs på ett papper, det är hur man upplever en produkt.

Ja, upplevelsen är allt...

Naturligtvis finns det inga datorer förutom Apples som ger "bra upplevelse".

Förstår man inte sig på specifikationer och annat är den subjektiva, något flummiga "upplevelsen" en enkel utväg, det låter nästan lite gulligt "nej, det är inte hårdvaran som avgör eller ens mjukvaran utan det är... upplevelsen som är det viktiga" precis som om det är en solsemester eller något vi talar om.

Om paradargumentet för Apple är "upplevelsen" kan jag enbart konstatera att detta företag numera riktar sig till den flummiga demografin som inte förstår sig på teknik utan snarare vill vrida denna till att bli lika subjektivt lullig som t.ex kläder och smycken.

Lägg gärna in lite utläggningar om "Premium" så blir den bilden komplett.

Bakgrundsbelyst tangentbord är naturligtvis bra men så unikt är det inte. Ej heller är metall på en dator något unikt som gör att det blir raka vägen till Apple för det. Ibland är det bra att kolla upp hela marknaden istället för att låsa sig till ett enda märke...
2018-07-20, 16:02
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mobiltelefon

Förstår man inte sig på specifikationer och annat är den subjektiva, något flummiga "upplevelsen" en enkel utväg, det låter nästan lite gulligt "nej, det är inte hårdvaran som avgör eller ens mjukvaran utan det är... upplevelsen som är det viktiga" precis som om det är en solsemester eller något vi talar om.

Om paradargumentet för Apple är "upplevelsen" kan jag enbart konstatera att detta företag numera riktar sig till den flummiga demografin som inte förstår sig på teknik utan snarare vill vrida denna till att bli lika subjektivt lullig som t.ex kläder och smycken.

Bakgrundsbelyst tangentbord är naturligtvis bra men så unikt är det inte. Ej heller är metall på en dator något unikt som gör att det blir raka vägen till Apple för det. Ibland är det bra att kolla upp hela marknaden istället för att låsa sig till ett enda märke...

Helt riktigt. Apple riktar sig främst till de som vill ha en bra helheltsupplevelse, som skiter i nördig teknik (läs vilket SIMM-CJO332IDF bla bla ram-minne som sitter däri), pålitlighet som håller länge, högt andrahandsvärde, bra service, snygga datorer (ja, det är viktigt för vissa, sjukt va!), etc.

Jag förstår att detta driver vissa datanördar till vansinne, som med rött ansikte och sprutande tårar gormar om undermåliga grafikkort och förra veckans generation av processor och höga priser.

MacBooks är och kommer aldrig vara någon speldator att ta med LAN-partyt. Ej heller är det där man får "mest för pengarna". Acceptera och gå vidare i livet.
2018-07-20, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Helt riktigt. Apple riktar sig främst till de som vill ha en bra helheltsupplevelse, som skiter i nördig teknik (läs vilket SIMM-CJO332IDF bla bla ram-minne som sitter däri), pålitlighet som håller länge, högt andrahandsvärde, bra service, snygga datorer (ja, det är viktigt för vissa, sjukt va!), etc.

Jag förstår att detta driver vissa datanördar till vansinne, som med rött ansikte och sprutande tårar gormar om undermåliga grafikkort och förra veckans generation av processor och höga priser.

MacBooks är och kommer aldrig vara någon speldator att ta med LAN-partyt. Ej heller är det där man får "mest för pengarna". Acceptera och gå vidare i livet.

Apple riktar sig till iDioter som inte förstår hårdvara etc, bra att ha det bekräftat.

Tidigare riktade sig Apple till folk som hade lite vett och inte trodde att datorn är en handväska och på den tiden erbjöd de arbetsglädje, bra hårdvara, hög kvalitet och allt.

Uppenbarligen har 2018 års Apple-fanskara inte förstått att en bra dator har både bra hårdvara och bra mjuka faktorer (tangentbord, skärm etc).

DongelBook Pro 2018 är inget annat än en dator för iDioter och tidigare kvaliteter som fanns hos MacBook Pro och PowerBook innan dess är som bortblåsta.

Men det är klart, "upplevelsen" är det viktigaste.... och det kan naturligtvis ingen annan dator på hela marknaden slå. TouchBar slår allt!
2018-07-20, 16:48
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Apple riktar sig till iDioter som inte förstår hårdvara etc, bra att ha det bekräftat.

Tidigare riktade sig Apple till folk som hade lite vett och inte trodde att datorn är en handväska och på den tiden erbjöd de arbetsglädje, bra hårdvara, hög kvalitet och allt.

Uppenbarligen har 2018 års Apple-fanskara inte förstått att en bra dator har både bra hårdvara och bra mjuka faktorer (tangentbord, skärm etc).

DongelBook Pro 2018 är inget annat än en dator för iDioter och tidigare kvaliteter som fanns hos MacBook Pro och PowerBook innan dess är som bortblåsta.

Men det är klart, "upplevelsen" är det viktigaste.... och det kan naturligtvis ingen annan dator på hela marknaden slå. TouchBar slår allt!

Vad är det för hårdvara du vurmar för? Är det hårddisken? Ska den vara större eller vad? Eller ska processorn vara ännu snabbare? Ska jag ha 35 portar som jag aldrig använder inklusive en VGA-port? Kanske en DVD-brännare? Utveckla gärna vad vi iDioter går miste om!
2018-07-20, 21:49
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:

Suck, det jag försöker förklara för dig är att om du ska ha samma egenskaper på en PC så drar priset iväg och blir rätt likvärdigt.
Du tjatar om hårdvara, det jag och otroligt många med mig gör med sin dator är;
surfa, kolla film och prata med folk.
Jag förstår att hårdvara är viktigt men för mina behov så räcker min gamla dator fortfarande gott och väl. Jag får alltså en låg månadskostnad och en trevlig upplevelse. Utöver min macbooks usla grafikkort så satt det toppgrejer i datorn när jag köpte den.

Den senaste generationens macbook är dock inget i min smak, vill ha magsafeladdare och är inte vidare förtjust i touch bar heller. Tangentbordet är dessutom för platt för att skriva på.

Men du kan ju köra på, världen är svartvitt hej och hå mest GHz vinner lol.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in