2018-07-16, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av merlin2
då måste du vara undantaget... kanske.
men som sagt, det finns av varje historia och rykte minst 2 sidor. jag är inte här för att bullshitta apple utan säga varför jag inte köper deras produkter.
sedan vill du köpa deras produkter, "go ahead", jag stoppar dig inte.

men jag kommer inte köpa deras överprisade produkter och dåliga ursäkter.

Det står dig såklart fritt att välja bort Apple, och trevligt att du säger att du inte är här för att bullshitta Apple. Men lite märkligt att du i nästa andetag hävdar att de har dåliga ursäkter och överprisade produkter...

Huruvida produkter, oavsett tillverkare, är överprisade eller inte kan ju bero vad olika personer värdesätter. Så för vissa kanske en produkt inte alls anses överprisad, medan andra tycker samma produkt är överprisad. Vem har då rätt av dem, och varför? Vad är den enda och korrekta definitionen på överprisat?

Att Apples produkter ofta har ett högre pris är konkurrerande är sant. Men får man inget mer alls för de extra slantarna? Vad ska man väga in i priset, och varför? Är det bara vissa av komponenterna i en dator medan många andra komponenter som också kostar pengar glöms bort? Ska man inte ta med andra tjänster som Apple håller igång och tillhandahåller för sina användare? Ska man inte ta med den digra hög med förinstallerade påkostade program som redan finns på en Mac direkt ur kartong medan man på en Win-dator själv får köpa till dessa som knappast är gratis. Ska man inte ta med en välutbyggd support etc...?
2018-07-16, 22:15
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Huruvida produkter, oavsett tillverkare, är överprisade eller inte kan ju bero vad olika personer värdesätter. Så för vissa kanske en produkt inte alls anses överprisad, medan andra tycker samma produkt är överprisad. Vem har då rätt av dem, och varför? Vad är den enda och korrekta definitionen på överprisat?

Att Apples produkter ofta har ett högre pris är konkurrerande är sant. Men får man inget mer alls för de extra slantarna? Vad ska man väga in i priset, och varför? Är det bara vissa av komponenterna i en dator medan många andra komponenter som också kostar pengar glöms bort? Ska man inte ta med andra tjänster som Apple håller igång och tillhandahåller för sina användare? Ska man inte ta med den digra hög med förinstallerade påkostade program som redan finns på en Mac direkt ur kartong medan man på en Win-dator själv får köpa till dessa som knappast är gratis. Ska man inte ta med en välutbyggd support etc...?
Klart Appledatorerna inte är kvalitetslösa, men skall man vara objektiv måste man prioritera. Det viktigaste när man köper teknologi är prestanda, och om man inte ens får likvärdig utan t.o.m. sämre prestanda hos en dator som är avsevärt dyrare, då är det objektivt en sämre dator.

Får man en dator som inte håller ihop är det knappast datorn det är fel på, utan användaren. No bullshit, sitter precis och tittar på lite Macbooks på ett par köp- och säljsajter (ja, jag är intresserad av att testa en igen; dock en äldre modell då jag enbart har behovet av Excel i offlineläge) och det är fan inte klokt hur misshandlade datorerna är. Småbucklor överallt, många startar inte ens, andra har vattenskador, spräckta skärmar och trasiga inputenheter som mus och tangentbord. Några år gamla datorer som är fullkomligt slutkörda. Till råga på det klagar ni på att PC-datorer är så dåliga och inte ens går att använda (då förutsätter jag att ni menar hårdvarumässigt) efter ett halvår. Vad i helvete gör ni med datorerna egentligen? Sätter fjädrar emellan och låter ungjävlarna använda som trampolin? Mellanlägg till bergsprängning?

Om man sedan som martinator skrev, har problem med en "magiskt" dålig pekplatta, finns det något här i Sverige som kallas ångerrätt. Förstår man inte det har man accepterat en dålig dator och har bara sin bildningsbrist att skylla. Samma sak om man väljer att inte ta försäkring eller utnyttja gällande garantier.

Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Men i jämförelse med plastskiten som bulken av PC-datorer utgör så är det ett extremt gediget chassi. Köpte en Lenovo för 4000 spänn - den höll i ett halvår sen åkte den på tippen - allt var paj. Plasten, den magiskt usla touchpaden osv. Varför går ingen en video om deras "skitdatorer"?
Lite novishjälp: 3 Reasons NOT to Buy a $400 Laptop

Jag har alltid förespråkat, och kommer alltid att förespråka, begagnatköp i de prisklasserna. Eller egentligen i vilken prisklass som helst, eftersom man alltid får mest för pengarna och en tidigare ägare funktionstestat prylarna.

Citat:
RedDevilShot
för 6 månader sedan (redigerad)
The best 400 dollar laptops are refurbished.

Edit; Titta här: Macbook pro - 13 tum (2017)

Vilken plastlaptop skulle få ett sådant märke av att man stöter något spetsigt föremål mot den? Plast är helt klart att föredra ur kvalitetssynpunkt.

Så här kan det se ut efter några år: https://www.tradera.com/item/302394/315653847/macbook-pro-5-5-processor-intel-core-2-duo

Inte helt olikt min gamla MSI gaminglaptop som också hade något bögigt alulock med plastram runtom. Fan, det är en dator vi pratar om, inte en jävla konservburk.
Senast redigerad av avc 2018-07-16 kl. 22:39.
2018-07-17, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Klart Appledatorerna inte är kvalitetslösa, men skall man vara objektiv måste man prioritera. Det viktigaste när man köper teknologi är prestanda, och om man inte ens får likvärdig utan t.o.m. sämre prestanda hos en dator som är avsevärt dyrare, då är det objektivt en sämre dator.

Får man en dator som inte håller ihop är det knappast datorn det är fel på, utan användaren. No bullshit, sitter precis och tittar på lite Macbooks på ett par köp- och säljsajter (ja, jag är intresserad av att testa en igen; dock en äldre modell då jag enbart har behovet av Excel i offlineläge) och det är fan inte klokt hur misshandlade datorerna är. Småbucklor överallt, många startar inte ens, andra har vattenskador, spräckta skärmar och trasiga inputenheter som mus och tangentbord. Några år gamla datorer som är fullkomligt slutkörda. Till råga på det klagar ni på att PC-datorer är så dåliga och inte ens går att använda (då förutsätter jag att ni menar hårdvarumässigt) efter ett halvår. Vad i helvete gör ni med datorerna egentligen? Sätter fjädrar emellan och låter ungjävlarna använda som trampolin? Mellanlägg till bergsprängning?

Om man sedan som martinator skrev, har problem med en "magiskt" dålig pekplatta, finns det något här i Sverige som kallas ångerrätt. Förstår man inte det har man accepterat en dålig dator och har bara sin bildningsbrist att skylla. Samma sak om man väljer att inte ta försäkring eller utnyttja gällande garantier.

Lite novishjälp: 3 Reasons NOT to Buy a $400 Laptop

Jag har alltid förespråkat, och kommer alltid att förespråka, begagnatköp i de prisklasserna. Eller egentligen i vilken prisklass som helst, eftersom man alltid får mest för pengarna och en tidigare ägare funktionstestat prylarna.

Edit; Titta här: Macbook pro - 13 tum (2017)

Vilken plastlaptop skulle få ett sådant märke av att man stöter något spetsigt föremål mot den? Plast är helt klart att föredra ur kvalitetssynpunkt.

Så här kan det se ut efter några år: https://www.tradera.com/item/302394/315653847/macbook-pro-5-5-processor-intel-core-2-duo

Inte helt olikt min gamla MSI gaminglaptop som också hade något bögigt alulock med plastram runtom. Fan, det är en dator vi pratar om, inte en jävla konservburk.

Lustig logi ni kör med.
Köp inte en mac de är sååå dyra...
Köp inte en billig PC de är såååå värdelösa....
Så en 25.000 kronors PC är billigare än en 25.000 mac?
2018-07-17, 07:00
Medlem
Finns inget som entydigt säger att plast eller aluminium alltid är bäst vad gäller material. Det finns fördelar och nackdelar med båda. Plast kan göras i en massa olika kvaliteter och kan beroende på design vara extremt starkt. Men detsamma gäller även Aluminium.

Jag en enda pytteliten knappt märkbar bula i min 9 år gamla MBP, den uppstod retsamt när jag råkade stöta i en skruvskalle på en fotölj ute på jobb på havet för många år sedan. I övrigt ser den mycket fräsch ut för åldern och hur mycket den är använd.

Hade jag haft en normal ”plastPC” så kanske jag sluppit denna buckla ja, men istället hade risken för gnekande flexande knarrande chassie varit mycket högre, liksom risken för sprickbildning i div plastpaneler etc.

Alltså, båda materialen är bra, och kan göras starka för sina användningsområden. Samtidigt har de båda sina nackdelar med i vissa situationer
2018-07-17, 14:08
Medlem
Citat:
//

Om man sedan som martinator skrev, har problem med en "magiskt" dålig pekplatta, finns det något här i Sverige som kallas ångerrätt.

//

Ångerrätt gäller bara onlineköp, inte i butik. Som vanligt har du dålig koll. Om butiken själva har "ångerrätt" så kallas det för öppet köp.
2018-07-17, 18:33
Medlem
LSdalmiaks avatar
Jag fattar inte varför det allt som oftast icke mac-användare som känner sig tvungna att starta diskussioner och försöka förklara för mac-användare vilka skitdatorer dom gör.

Men vafan, låt folk köpa vilken dator dom vill och sluta tjafsa om skiten.

Alla använder inte sin dator på samma sätt. Det finns olika områden och givetvis beroende på användarens olika användande kommer folk köpa olika datorer.

Förbluffar mig att i många fall så dessa människor som hackar på apples datorer gärna går runt med en iPhone eller/och har en iPad.
2018-07-17, 20:27
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Lustig logi ni kör med.
Köp inte en mac de är sååå dyra...
Köp inte en billig PC de är såååå värdelösa....
Så en 25.000 kronors PC är billigare än en 25.000 mac?
Ja, eftersom en 25.000 kronors PC innehåller 25.000 kr hårdvara, medan 25.000 kr Mac innehåller 5.000 kr hårdvara. Titta bara här: https://www.tradera.com/item/302394/316409837/macbook-pro-15-retina-2016-space-grey-touchbar

Seriöst, vem i hela goda skitiga pisshelvete betalar TRETTIO TUSEN för en sådan värdelös jävla skitdator? i7 2.7GHz? AMD Radeon 460? Den har inte ens prestanda för hälften, möjligtvis en tredjedel eller fjärdedel av det där priset. Till och med min morsas gamla Dorotelefon presterar bättre än den där jävla sunkhögen, relativt mot priset om telefonjäveln fortfarande vore ny.

Ge mig en enda anledning att som er, lägga alla sina besparingar på en totalt underlägsen pissdator bara för det sitter ett äpple på den? Hårdvara verkar ni ju som bekant skita i och designen har sett exakt likadan ut i, snällt sagt, 10 år. Så varför inte köpa en 2008 års modell av exakt samma skitsystem? Är mainstreamtrenden att lura sig själv så mycket som möjligt för att bli vinnare i iDiotracet nu när Jobban är död och slutat uppfinna universum?

Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Ångerrätt gäller bara onlineköp, inte i butik. Som vanligt har du dålig koll. Om butiken själva har "ångerrätt" så kallas det för öppet köp.
Det bevisar bara ännu mer hur dålig koll du själv har, som tror att meningen "Köpte en Lenovo för 4000 spänn" automatiskt omöjliggör onlineköp. Som om inte det vore nog är martinator ännu mer efterbliven om han medvetet valt att köpa datorn i butik, gett fan i att testa den, och i efterhand kommer och gnäller över att musplattan är dålig. Vad är då ens meningen att besöka butiken?
2018-07-17, 22:05
Medlem
avcs avatar
För Applefanboys som påstår att det inte finns alternativ och det är en anledning att köpa Macbook utforskade jag precis Huawei Matebook X (lol, läste det först som Macbook X, vilket i och för sig skulle båda gott) till ungefär halva priset av tidigare länkad avskrädeshög till surfdator.

Citat:
Det har varit mycket snack både inför lanseringen av Huawei Matebook X Pro och efteråt. Tidningen the Verge - som har fått testa den - har kallat datorn för “den bästa laptopen just nu”, med tillägget att den är extremt prisvärd.

Matebook X Pro är dock på intet sätt någon budgetdator. Det märks ända in på detaljerna att den här datorn är genomtänkt. En sådan enkel sak som att du kan öppna den med endast ett finger utan att datorns undersida rör sig. Här skulle de flesta bärbara datorer kräva ett tvåhandsgrepp, men Matebook X Pro är så pass väl avvägd i gångjärnen att det inte behövs.

Visuellt sticker den också ut. Dess yta av borstad metall kombinerat med den supertunna kroppen gör att den både känns och ser ut som en riktig premiumdator.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4700461

Det blir ju intressant att se hur ni försöker rättfärdiga erat "köp på känsla" när till och med kineserna spöar Apple på hemmaplan. 30k Macbook kan ju slänga sig i havet på riktigt.
2018-07-17, 22:24
Medlem
LSdalmiaks avatar
Citat:
Ja, eftersom en 25.000 kronors PC innehåller 25.000 kr hårdvara, medan 25.000 kr Mac innehåller 5.000 kr hårdvara. Titta bara här: https://www.tradera.com/item/302394/316409837/macbook-pro-15-retina-2016-space-grey-touchbar

Seriöst, vem i hela goda skitiga pisshelvete betalar TRETTIO TUSEN för en sådan värdelös jävla skitdator? i7 2.7GHz? AMD Radeon 460? Den har inte ens prestanda för hälften, möjligtvis en tredjedel eller fjärdedel av det där priset. Till och med min morsas gamla Dorotelefon presterar bättre än den där jävla sunkhögen, relativt mot priset om telefonjäveln fortfarande vore ny.

Ge mig en enda anledning att som er, lägga alla sina besparingar på en totalt underlägsen pissdator bara för det sitter ett äpple på den? Hårdvara verkar ni ju som bekant skita i och designen har sett exakt likadan ut i, snällt sagt, 10 år. Så varför inte köpa en 2008 års modell av exakt samma skitsystem? Är mainstreamtrenden att lura sig själv så mycket som möjligt för att bli vinnare i iDiotracet nu när Jobban är död och slutat uppfinna universum?

Shit. Tagga ner. Hur kan du bli så irriterad och bry dig så mycket om vilka datorer folk köper?

Apples ekosystem är fungerar så bra ihop vilket är en viktig punkt för många. Har man dator, telefon mm så funkar allt ihop över plattformarna.

Som i mitt fall t ex så kan jag sitta på min Macbook och redigera bilder i Lightroom (hobby fotograf). Spara ner det och sen öppna upp det iPaden för att redigera lite till med pennan t ex.

Sitter jag vid datorn och någon skickar ett sms eller ringer mig så skickar jag tillbaka från datorn eller så svarar jag.

Alla dom sakerna funkar säkert efter många om och men att få ihop med Windows och Android med, men det är inte ens i närheten så smidigt som i Apples ekosystem.

Apples OS är ju byggt för hårdvaran och tvärtom vilket gör att det rullar på sjukt smidigt och då dom är byggda för varandra så är en 5 år gammal Macbook fortfarande pigg och glad.

Dom bärbara datorerna med liknande eller t om bättre hårdvara än jag haft i min Macbooks igenom åren som min föräldrar haft t ex, fast då Dell och dom andra märkena har ju varit trötta efter 2-3år och inte värda ett skit sen om dom ville sälja dom.

Andrahandsvärdet är outstanding på Apples produkter. Så egentligen lägger man inte 30k för man får antingen sålt den eller byter in den hos Macforum t ex och får tillbaka 30-40% av priset man betalade.

Jag förstår att du är en arg människa, men varför hindrar du dig inte med bli arg och upprörd och helt enkelt skiter i varför folk köper Apples datorer. Uppenbarligen är det ju något bra med dom då folk och företag köper dom i massor. Varför sitter varje ljudtekniker, videoredigerare och fotograf mer eller mindre på en Mac? Jo, för det funkar, är säkert och för det är vad dom är byggda för.

Jag gick över till Apples datorer runt år 2000. Innan det byggde jag mina egna PCs. Var så innerligt trött stora burkiga, fula lådor, fula opraktiska tangenbord och möss. Sladdar överallt. Sen det värsta av allt. Windows. Maken till ett mer ogenomtänkt och frustrerande OS finns inte. Det är viruspogram i alla dess former, windows ska uppdatera nåt varje dag och starta om datorn. Uppdatera andra program. Starta om datorn. Det var ju det enda man gjorde, startade om datorn.

Folk har alltid hackat på Apple och kommer alltid göra det. Bryr någon sig? Nej, inte nämnvärt. Visst, då och då kommenterar man tillbaka.

Avslutar med det jag började med. Förstår inte varför och vad ni icke-Apple användare för ut av att hoppa in och gnälla på Mac-användarna. Tror ni att ja, halleluja! Dom har rätt! Detta har vi aldrig tänkt på innan. För det har vi. Vi har ju tänkt igenom för vad vi ska använda vår dator till och sedan kikat på Windows, Linux och Mac OS och valt därefter som passade det vi ska använda vår dator för och till.

Ha det gött!
Senast redigerad av LSdalmiak 2018-07-17 kl. 22:29.
2018-07-17, 22:31
Medlem
Citat:
Skitsnack... Som sagt du verkar helt ha missat att även IBM och Lenovo är företag som MÅSTE gå med vinst för att berättiga sin existens. Om det varit som du skriver hade de kursat för länge sedan. Du är ju jävligt lurad om du tror att de förhåller sig som du skriver. Det betyder kort att IBM tjänar noll spänn/såld premiumdator... Jag undrar vem som har noll koll på verkligheten här.
2018-07-17, 22:37
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Satt passande nog och tittade på The Rise And Fall of Apple, inte oväntat sitter töntarna och lipar över Jobs' bortgång i kommentarerna. Matematiken till varför Apple kommer rasa är liksom solklar:

Kan man sälja mediokra produkter till ockerpris om man hjärntvättar sin kundbas att produkterna är överlägsna? Uppenbarligen.
Kan man enbart sälja dessa mediokra produkter till ockerpris? Nej.

Utan Jobs kommer äppelfolket vakna upp i verkligheten och inse att produkterna inte är så speciella som fanboysen hela tiden försöker pådyvla. Utan Jobsfrälsningarna är de ingenting (trots att produkterna blivit avsevärt bättre gentemot konkurrensen sedan Jobs' död). Nu när jag börjat titta på Jobs' framträdanden mer och mer, ser man hur mycket han fokuserat på det irrelevanta såsom design och hur locket stängs (helt i linje med Appleförespråkarna här i forumet), medan prestandan för priset verkar vara underordnat och faktiskt i de flesta fall, t.o.m. totalt oväsentligt. Detta är en klar anledning till att jag aldrig köpt en ny Appleprodukt: jag har aldrig sett dessa efterblivna shower, utan enbart utgått från objektivitet och alternativen har helt enkelt varit bättre.

Om man sedan stirrar sig blind på designen av iPhone förstår inte jag varför man inte tittar på telefoner från San Diego-baserade Verykool: https://www.youtube.com/watch?v=F6v8eD8Mt-k

Det kanske är dags att förstå att dina åsikter inte speglar hela världen.
För mig till exempel så är det viktigt hur locket stängs.
Världen består av olika människor med olika preferenser.
Själv är jag glad att jag köpte min MacBook för 6 år sen. Den har bättre skärm och ljud än min skitdyra nya arbetsPC. Bara en sån grej!
2018-07-17, 23:20
Avslutad
Citat:
Ja, eftersom en 25.000 kronors PC innehåller 25.000 kr hårdvara, medan 25.000 kr Mac innehåller 5.000 kr hårdvara.?
Jaså, vad tur! Kan du länka en PC med den hårdvaran för 5.000? Tack på förhand!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in