Citat:
Ursprungligen postat av
avc
Ja, eftersom en 25.000 kronors PC innehåller 25.000 kr hårdvara, medan 25.000 kr Mac innehåller 5.000 kr hårdvara. Titta bara här:
https://www.tradera.com/item/302394/316409837/macbook-pro-15-retina-2016-space-grey-touchbar
Seriöst, vem i hela goda skitiga pisshelvete betalar TRETTIO TUSEN för en sådan värdelös jävla skitdator? i7 2.7GHz? AMD Radeon 460? Den har inte ens prestanda för hälften, möjligtvis en tredjedel eller fjärdedel av det där priset. Till och med min morsas gamla Dorotelefon presterar bättre än den där jävla sunkhögen, relativt mot priset om telefonjäveln fortfarande vore ny.
Ge mig en enda anledning att som er, lägga alla sina besparingar på en totalt underlägsen pissdator bara för det sitter ett äpple på den? Hårdvara verkar ni ju som bekant skita i och designen har sett exakt likadan ut i, snällt sagt, 10 år. Så varför inte köpa en 2008 års modell av exakt samma skitsystem? Är mainstreamtrenden att lura sig själv så mycket som möjligt för att bli vinnare i iDiotracet nu när Jobban är död och slutat uppfinna universum?

Shit. Tagga ner. Hur kan du bli så irriterad och bry dig så mycket om vilka datorer folk köper?
Apples ekosystem är fungerar så bra ihop vilket är en viktig punkt för många. Har man dator, telefon mm så funkar allt ihop över plattformarna.
Som i mitt fall t ex så kan jag sitta på min Macbook och redigera bilder i Lightroom (hobby fotograf). Spara ner det och sen öppna upp det iPaden för att redigera lite till med pennan t ex.
Sitter jag vid datorn och någon skickar ett sms eller ringer mig så skickar jag tillbaka från datorn eller så svarar jag.
Alla dom sakerna funkar säkert efter många om och men att få ihop med Windows och Android med, men det är inte ens i närheten så smidigt som i Apples ekosystem.
Apples OS är ju byggt för hårdvaran och tvärtom vilket gör att det rullar på sjukt smidigt och då dom är byggda för varandra så är en 5 år gammal Macbook fortfarande pigg och glad.
Dom bärbara datorerna med liknande eller t om bättre hårdvara än jag haft i min Macbooks igenom åren som min föräldrar haft t ex, fast då Dell och dom andra märkena har ju varit trötta efter 2-3år och inte värda ett skit sen om dom ville sälja dom.
Andrahandsvärdet är outstanding på Apples produkter. Så egentligen lägger man inte 30k för man får antingen sålt den eller byter in den hos Macforum t ex och får tillbaka 30-40% av priset man betalade.
Jag förstår att du är en arg människa, men varför hindrar du dig inte med bli arg och upprörd och helt enkelt skiter i varför folk köper Apples datorer. Uppenbarligen är det ju något bra med dom då folk och företag köper dom i massor. Varför sitter varje ljudtekniker, videoredigerare och fotograf mer eller mindre på en Mac? Jo, för det funkar, är säkert och för det är vad dom är byggda för.
Jag gick över till Apples datorer runt år 2000. Innan det byggde jag mina egna PCs. Var så innerligt trött stora burkiga, fula lådor, fula opraktiska tangenbord och möss. Sladdar överallt. Sen det värsta av allt. Windows. Maken till ett mer ogenomtänkt och frustrerande OS finns inte. Det är viruspogram i alla dess former, windows ska uppdatera nåt varje dag och starta om datorn. Uppdatera andra program. Starta om datorn. Det var ju det enda man gjorde, startade om datorn.
Folk har alltid hackat på Apple och kommer alltid göra det. Bryr någon sig? Nej, inte nämnvärt. Visst, då och då kommenterar man tillbaka.
Avslutar med det jag började med. Förstår inte varför och vad ni icke-Apple användare för ut av att hoppa in och gnälla på Mac-användarna. Tror ni att ja, halleluja! Dom har rätt! Detta har vi aldrig tänkt på innan. För det har vi. Vi har ju tänkt igenom för vad vi ska använda vår dator till och sedan kikat på Windows, Linux och Mac OS och valt därefter som passade det vi ska använda vår dator för och till.
Ha det gött!