2018-07-17, 19:09
Medlem
Babben87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siass
Är det verkligen ingen annan som har problem med att se anmälan? Att den hakar upp sig när man skrollar. Vilket innebär att det varken går att se hela anmälan eller ge svar om antagning. Mailat massor av ggr till antagningen utan ngn hjälp. Pågtt sedan antagningsbesked kom. Inga problem innan det. Testa både på dator platta o tele...
Använd Windows 10 på en PC så fungerar det. Både min Ipad och Samsung Galaxy S7 gjorde så att antagning låste sig så det inte gick att scrolla upp och ner etc.
Citera
2018-07-17, 19:10
Medlem
Babben87s avatar
Hej, kan någon som vet ge svar på när man kan registrera sig på det man kommit in på på Stockholms Universitet. När jag ska aktivera mitt universitetskonto så står det bara att det saknas LADOK-uppgifter eller liknande.
Citera
2018-07-17, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siass
Är det verkligen ingen annan som har problem med att se anmälan? Att den hakar upp sig när man skrollar. Vilket innebär att det varken går att se hela anmälan eller ge svar om antagning. Mailat massor av ggr till antagningen utan ngn hjälp. Pågtt sedan antagningsbesked kom. Inga problem innan det. Testa både på dator platta o tele...
Jag kunde inte skrolla med mobilen, men i datorn gick det bra.
Citera
2018-07-17, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fab50
Jag kunde inte skrolla med mobilen, men i datorn gick det bra.
tack så mkt för ditt svar samt ni andra som svarat på min fråga, ska testa!
Citera
2018-07-18, 01:04
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babben87
Hej, kan någon som vet ge svar på när man kan registrera sig på det man kommit in på på Stockholms Universitet. När jag ska aktivera mitt universitetskonto så står det bara att det saknas LADOK-uppgifter eller liknande.

Första kursen på programmet blir man registrerad på i samband med uppropet vid kursstarten. Alltså när du befinner dig fysiskt på skolan.

Tacka ja till din plats. Sedan får du ett mail av skolan i augusti, efter urval 2, där det står all info om programstarten.

Anledningen till detta är att många som skulle registrerat sig sedan ångrar sig innan uppropet. Därför vill universiteten att registrering sker efter uppropet, av dem själva. Därefter brukar studenterna själva kunna registrera sig på kommande kurser framöver i programmet.
Citera
2018-07-18, 22:13
Medlem
Sitter otåligt och kollar min mail var femte minut på besked om antagning på en sen ansökan. Vet inget om vilken reservplats jag har eller så. Ska man ringa och vad fan säger jag då?? Står "restplatser finns" på deras sida...
Senast redigerad av solarisX 2018-07-18 kl. 22:33.
Citera
2018-07-18, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solarisX
Sitter otåligt och kollar min mail var femte minut på besked om antagning på en sen ansökan. Vet inget om vilken reservplats jag har eller så. Ska man ringa och vad fan säger jag då?? Står "restplatser finns" på deras sida...
Läs detta:
Citat:
Ursprungligen postat av www.antagning.se
De som har ansökt i tid behandlas först. De får ett första antagningsbesked med svarskrav. Därefter behandlas de som är reservplacerade och sist de som har gjort en sen anmälan. Den här processen börjar efter andra urvalet.
Citera
2018-07-21, 14:19
Medlem
Examensbevis och masterprogram.

Hej,

det är som så att jag har kommit in (antagen med villkor) på min drömutbildning på UU, en tvåårig master. Jag tog min kandidatexamen vid ett annat svenskt universitet nu i våras och ansökte därför inte om examensbevis förrän samma dag som jag fick mitt antagningsbesked. På deras hemsida står det att det kan ta upp till två månader att utföra ett examensbevis, dvs. att om det tar två månader kommer det komma in EFTER att jag måste visa upp att jag har en färdig kandidatexamen.

Så, jag har alltså klarat hela min kandidat - jag är bara orolig att examensbeviset inte utfärdas i tid till att jag måste ha det i slutet av augusti. Vad gör man? NÅGON måste ju ha varit i en liknande situation? Är jag bara övernojig?
Citera
2018-07-21, 14:22
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Trådstart infogad.

/Mod.
Citera
2018-07-21, 17:00
Bannlyst
Behöver snabb hjälp angående detta!

Det är såhär att jag sökt 2 olika program, jag har blivit reserv i mitt förstahandsval och antagen till mitt andrahandsval.

Nu har jag till 27 juli på mig att tacka ja eller nej.

Hur går det till, ska jag tacka ja till både mitt förstahandsval där jag fick reservplats, och även 2a handsvalet där jag kom in?

Sorry, detta går säkert att läsa om lite överallt, men vill ha ett snabbt klart svar bara, känner mig lite streassad.
Citera
2018-07-21, 17:52
Medlem
NirvanAs avatar
Kan man tacka ja till kurser nu även fast man inte vet om man kan/kommer läsa dom till slut, kommer klarna mer i mitten av augusti för mig, men de vill att man lämnar svar senast 27e. Har man några skyldigheter eller händer något negativt om man tackar ja och exempelvis inte registrerar eller dyker upp/läser på kursen sen?
Citera
2018-07-21, 18:13
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Kan man tacka ja till kurser nu även fast man inte vet om man kan/kommer läsa dom till slut, kommer klarna mer i mitten av augusti för mig, men de vill att man lämnar svar senast 27e. Har man några skyldigheter eller händer något negativt om man tackar ja och exempelvis inte registrerar eller dyker upp/läser på kursen sen?

Jag vill minnas att jag för några år sedan gjorde just så - tackade ja, men valde att inte läsa kurserna. Det hör dock till god sed att höra av sig en tid innan kursstart för att meddela att man inte har för avsikt att läsa kursen/kurserna.

Numera finns det dessutom en funktion där man i efterhand kan lämna återbud (påmindes jag om nu; det fanns inte för några år sedan, utan då fick jag själv höra av mig till lärosätet):

Citat:
Lämna återbud
Om du har blivit antagen och inte vill ha din plats, ska du tacka nej till platsen direkt i svarsläget. Du kan inte lämna svarssidan utan att ha tackat antingen ja eller nej till en plats.

Om du vill lämna återbud efter sista svarsdag gör du det på Mina sidor.

https://antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Las-antagningsbeskedet-och-svara-/Tacka-ja-eller-nej/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in