Citat:
Ursprungligen postat av
Pontiac-Garage
Jo, den tanken har slagit mig också. Framförallt då mitt löneanspråk är marknadsmässigt för folk med min erfarenhet (om än inte orealistiskt högt). För de tjänster där arbetsgivaren så småningom sagt att jag är överkvalificerad har de alltid frågat om mitt löneanspråk på intervju. Gissar tyvärr att många arbetsgivare vill äta kakan och ha den kvar då de vill anställa folk med flerårig erfarenhet till en lön för en nyexad.
Du kan ju alltid be om mer utförlig feedback om du tycker att motivationen är otydlig.
Och överkvalificerad kan ju tolkas på olika sätt.
Jag skulle tolka det som att dom ville ha någon som är
billigare och inte riskerar att bli uttråkad/understimulerad och säga upp sig efter ett halvår. Det är dyrt att rekrytera så man vill att folk stannar kvar några år.
Är det inte så många sökande så kallar man nog fler än de som kanske är "optimala" på papperet.
Man vill nog helst ha lite olika kandidater att välja mellan.