2018-07-16, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Det mest väsentliga är dock att SD blir största riksdagspartiet den 9 september!

Allt förefaller dess bättre, att tala för den utgången...

Kan mycket väl bli så. Om inte det största så det näst största riksdagspartiet. Ju större SD blir desto svårare blir det för Sjupartiet.
2018-07-16, 12:58
Medlem
En av dom mest PK-sjuka tidningarna, Hallandspesten, har gjort en valenkät bland 3000 läsare. I Riksdagsvalet får SD 20% att jämföra med valresultatet 10% år 2014. En fördubbling alltså och man kunde ju leka med tanken att SD över hela riket kan nå en fördubbling till 25,8%, realistiskt men vi skall inte ägna oss åt halsbrytande beräkningar.

Uppgången i kommunalvalet blir mindre, som väntat. SD går från 7% i valet till 12% nu. Låt oss använda dom siffrorna istället. 12,9% x 12 : 7 = 22,1%, jag använder den kommunala ökningen till att beräkna riksdagsvalet alltså.
I Riksdagsvalet hamnar 3 partier på 20% enligt Hallandskomposten. Nedgångarna för S och M är kraftiga, men vi vet inte strömningarna i augusti, vad som helst kan hända. Och vi bör beakta att 15% inte vill svara eller inte vet.

Jag tycker att valarbetarna är slöa, vi hade bara den berömda flykten som påverkar Sverigebilden. Det räcker inte, vi behöver mer.
I övrigt håller jag med om att nationalistiska strömningar över Europa ger SD medvind.
2018-07-16, 13:06
Medlem
Ajdå jag glömde nämna att Hallandspesten har undersökt Halmstads kommun. Det gäller alltså bara Halmstad, inte Halland.

Mycket starka siffror för SD och jag tror att vi i denna landsändan kan få den effekten att framgång föder framgång i opinionen.

Men hur kan Sifo hålla så låg siffra som 18,5% senast? Nu är det ju försent för detta institut att svänga upp siffrorna, dom vågar ju inte justera chockartat.

När övriga partier, LO och kanske massmedia "ber" folket att inte rösta SD, hur påverkar detta? Är det detta som är "sista skriket"?
2018-07-16, 13:23
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ajdå jag glömde nämna att Hallandspesten har undersökt Halmstads kommun. Det gäller alltså bara Halmstad, inte Halland.

Mycket starka siffror för SD och jag tror att vi i denna landsändan kan få den effekten att framgång föder framgång i opinionen.

Men hur kan Sifo hålla så låg siffra som 18,5% senast? Nu är det ju försent för detta institut att svänga upp siffrorna, dom vågar ju inte justera chockartat.

När övriga partier, LO och kanske massmedia "ber" folket att inte rösta SD, hur påverkar detta? Är det detta som är "sista skriket"?

Den metoden tror jag inte fungerar, det ger ett desperat intryck. kanske är det mer ett försök att få de allra trognaste i egna partiet att kämpa på i valrörelsen. Många som MP och S har mycket oengagerade valarbetare nu, de tror inte på sin egen politik.

SD ökar nog lite på skrämselpropaganda de som står och väger blir förbannade och tar steget.
2018-07-16, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Ser ut som om vi får vänta på Sifo till i början på Augusti. Tror inte vi kommer att se speciellt många opinionsmätningar presenterade de närmaste två veckorna, även om det är valår. Semestertider helt enkelt - även hos instituten.

Sifo hade en opinionsundersökning i juli månad 2014, men den publicerades inte i svenska dagstidningar. Hur som helst så lär Sifo publicera fyra stycken opinionsundersökningar i augusti månad.

https://www.kantarsifo.se/rapporter-undersokningar/valjarbarometern-juli-2014
2018-07-16, 16:10
Medlem
8711s avatar
Citat:

Du har inte möjlighet att få fram en länk eller kopia på denna undersökning från Halmstad? Är sugen på en opinionsundersökning och när du lovar mycket starka siffror för Sverigedemokraterna blir man ju intresserad! SD växer i hela landet år för år, det är helt uppenbart.

Ja, angående Sifo kan man ju undra. Men jag tror man släpper en rad mätningar i augusti och i en av dom lär vi få se ett ryck uppåt till 20,5% eller liknande. Sen lär Sifo ligga på 19,9% i sin sista mätning och valresultatet blir 25%. Som vanligt med dessa underskattande institut
2018-07-16, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Håller med om känslan att det känns som om det är många som tänker rösta på Sverigedemokraterna. Framförallt när man rör sig utanför städerna på mindre orter blir det väldigt påtagligt. Som du skriver är det även många kristna invandrare och europeér som tänker rösta på Sverigedemokraterna i än högre grad än tidigare.

Dock så är det fortfarande så i storstäderna att majoriteten är extremt politiskt korrekta och massinvandringsvurmande, trots att man själva köper sig fria från massinvandringen och dess hemska konsekvenser i form av en enorm kriminalitet och en rad andra problem. Även i Norrland så är det fortfarande väldigt rött. Kunde man ändra på det skulle både S och M:s siffror falla markant om man förlorade sitt stöd i storstäder och i sossarnas fall i Norrland. Sverigedemokraterna ökar kraftigt även i storstäder och i Norrland, men från lägre nivåer än där man även tidigare har legat högt i opinionsmätningar och valresultat.

Hoppas du får rätt om 36%, jag skulle inte våga gissa på mer än 26% och tycker nog att även det är en väldigt vågad gissning. Jag säger 23%+ och vill gärna bli positivt överraskad. Just nu tror jag Sverigedemokraterna ligger omkring 25% och slåss stenhårt om förstaplatsen i svensk politik.

Vi får se om 2 månader Håller helt klart med dig om att vi slåss om förstaplatsen!

Måste bara klargöra: det här gäller inte en liten små-ort, utan en utav dom större invandrarorterna utanför södra Stockholm.
Tror att norrlänningarna också fått nog. Känner en familj som flyttade upp till Norrland. Riktiga vänster-radikaler hela familjen. -Underbara på alla sätt, bara det att dom fått information om samhället om bakfoten, och det inser dom nu!
6 utav 7(!) familjemedlemmar ska rösta SD.
Dom har alltså gått från V till SD.

Jag tror på jordskredsseger likt Trump och Brexit. Den tysta majoriteten är större än ni tror, och många Sossar som INTE vågar rösta på SD, kommer inte ens rösta. För dom står inte ut med varken Löfven eller MP. Folk är besvikna, dom har tappat förtroendet helt till politiker i sjuklövern och MSM.

To.m kvinnorna börjar få nog av allt stirrande.
Fler och fler kvinnor har börjat lyssna på politik på fester och instämmer om att det måste bli SD.
Stigmat försvinner, andra kvinnor himlar med ögonen som om att det är en outtalad självklarhet att rösta på SD efter att jag frågat dom.
2018-07-16, 17:33
Medlem
frdks avatar
Tycker det är rätt lugnt än, som att inte valrörelsen kommit igång, ser varken plakat eller folk på stan.
Semestertider förvisso, men saknar lite skön dramatik att följa från hängmattan.
2018-07-16, 18:54
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svinrik
"Ilskan över måsarnas skrän slog i fredags över för en 79-årig man. Han hann stampa ihjäl två måsungar innan en granne la sig i och larmade polis."
https://www.sydsvenskan.se/2018-07-16/arg-pa-masskriken-stampade-ihjal-masungar

Är det vikingen som vaknar nu?
Jag gissar att värmeböljan i kombination med "udda kryddor i tillvaron" ger SD 5 nya procent.

Över eller under 30% i valet?
Gissatävling på det?
Hmm jag tror du delvis har rätt, folk börjar få nog.
Men jag gissar på under 30 %, hoppas på mer dock.
2018-07-16, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Du har inte möjlighet att få fram en länk eller kopia på denna undersökning från Halmstad? Är sugen på en opinionsundersökning och när du lovar mycket starka siffror för Sverigedemokraterna blir man ju intresserad! SD växer i hela landet år för år, det är helt uppenbart.

Ja, angående Sifo kan man ju undra. Men jag tror man släpper en rad mätningar i augusti och i en av dom lär vi få se ett ryck uppåt till 20,5% eller liknande. Sen lär Sifo ligga på 19,9% i sin sista mätning och valresultatet blir 25%. Som vanligt med dessa underskattande institut

Jag är inte pluskund och kan inte gå in på sidan. Jag läste Hallandposten hos tandläkaren....alltså 20% som tänker rösta på SD nu och i Halmstad hade man 10% i riksdagsvalet 2014. En stor framgång. Lite sämre som vanligt kommunalt, man hade i valet 2014 "svaga" 7% men nu tänker 12% av Hallandspestens läsare rösta på SD. Bra också att 15% inte vill svara eller inte vet.

SD har märkts en del i kommunen genom motståndet mot ett moskébygge i Fyllinge. Det är historisk mark men SD har väl också sagt att moskén kan byggas på en mer lämplig plats. Övriga partier har sagt varken bu eller bä.
Jag tror att SD kommer att gå fram ytterligare, både till Riksdagen och vid kommunalvalet. Det råder optimism inom SD här.
Senast redigerad av ShariaInstructor 2018-07-16 kl. 19:05.
2018-07-16, 19:12
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Jag är inte pluskund och kan inte gå in på sidan. Jag läste Hallandposten hos tandläkaren....alltså 20% som tänker rösta på SD nu och i Halmstad hade man 10% i riksdagsvalet 2014. En stor framgång. Lite sämre som vanligt kommunalt, man hade i valet 2014 "svaga" 7% men nu tänker 12% av Hallandspestens läsare rösta på SD. Bra också att 15% inte vill svara eller inte vet.

SD har märkts en del i kommunen genom motståndet mot ett moskébygge i Fyllinge. Det är historisk mark men SD har väl också sagt att moskén kan byggas på en mer lämplig plats. Övriga partier har sagt varken bu eller bä.
Jag tror att SD kommer att gå fram ytterligare, både till Riksdagen och vid kommunalvalet. Det råder optimism inom SD här.

Det märker man överallt; SD folket är entusiastiska, de låter inte heller etablissemangslakejerna störa ut dem som de gjort i tidigare val utan kallar på polis. (Kanske de gjorde förr också men polisen verkar mest varit på motdemonstranternas sida). Jag var på SDs möte på Långholmen i Stockholm. Alla var där med familjer och det var väldigt gemytligt.
2018-07-16, 19:24
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OphidianOnline
Vi får se om 2 månader Håller helt klart med dig om att vi slåss om förstaplatsen!

Måste bara klargöra: det här gäller inte en liten små-ort, utan en utav dom större invandrarorterna utanför södra Stockholm.
Tror att norrlänningarna också fått nog. Känner en familj som flyttade upp till Norrland. Riktiga vänster-radikaler hela familjen. -Underbara på alla sätt, bara det att dom fått information om samhället om bakfoten, och det inser dom nu!
6 utav 7(!) familjemedlemmar ska rösta SD.
Dom har alltså gått från V till SD.

Jag tror på jordskredsseger likt Trump och Brexit. Den tysta majoriteten är större än ni tror, och många Sossar som INTE vågar rösta på SD, kommer inte ens rösta. För dom står inte ut med varken Löfven eller MP. Folk är besvikna, dom har tappat förtroendet helt till politiker i sjuklövern och MSM.

To.m kvinnorna börjar få nog av allt stirrande.
Fler och fler kvinnor har börjat lyssna på politik på fester och instämmer om att det måste bli SD.
Stigmat försvinner, andra kvinnor himlar med ögonen som om att det är en outtalad självklarhet att rösta på SD efter att jag frågat dom.

Jo, jag upplever ungefär samma sak. Jag kommer själv från ett invandrardominerat område så jag känner igen det du berättar. Jag har träffat på många och en ökande skara sådana som man skulle kunna tro är ovanliga som Sverigedemokrater, men som inte är det längre utan tvärtom vanligt förekommande som Sverigedemokrater.

Den kvinnliga ökningen tycker jag man ser tydligt på nätet på sociala medier och i kommentarsfält. Till och från tycker jag det nästan känns som en klar övervikt av kvinnor, den förändringen har pågått en tid så man har inte tänkt på det så mycket, men det är en klar och märkbar skillnad mot för några år sedan vilket är mycket lovande. Instituten som är bäst på att mäta Sverigedemokraternas stöd, Sentio och Yougov uppger som sagt att SD har stöd av 18-20% av kvinnorna, det är riktigt bra siffror det. Man kan slå ihop flera andra partier tre stycken och SD har fler kvinnliga väljare än dessa tillsammans

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in