Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Det där är jag ytterligt tveksam till, låter som att du rationaliserar.
De flesta mäklare visar sina bud, andra gör det inte. Idiotiskt kan jag tycka, låga bud kan dra till sig intresserade som tror de kan göra en bra affär.
En hel del objekt blir dessutom utan bud helt och hållet.
Ja, jag är ju egentligen långt ifrån säker på denna sak. Men de områden där jag följer är det sällsynt att bud övht visas som är under utropspris och då har jag antagit att så är fallet, särskilt som det står typ ”säljaren bestämmer vilka bud under utropspris som ska visas” på många mäklarsidor. Har också tänkt att folk är väl inte så jävla dumma att de alltid börjar på utropspriset och uppåt, det enda rationella vore ju att lägga sig en bit under, åtminstone de senaste 6mån-1år eller så.
Men håller med om att från mäklarens synvinkel, som vill ha till en affär, så borde det väl öka chanserna om man även visade ”skambuden”. Å andra sidan kanske mäklaren ”vet” att säljaren inte kommer sälja under något visst pris, varför man kunde argumentera för att det kanske inte vore rimligt att visa ”skambuden”, om man nu tror att dessa har en negativ effekt på priset.