2018-07-14, 17:27
Medlem
Tulliuss avatar
Ytterligare ett nedslag i verkligheten:

Första utgångspris 5 900', sen 5 500', 5 495', 5 700' (accepterat pris antar jag), nu mäklarbyte och 5 495'. Pris enligt ekonomisk plan: 5 800'. Om de säljer för 5 495' skulle det bli en förlust på 335' (-6%)

Någon har haft kul med pingviner:
https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-kungsholmen-stockholms-kommun-igeldammsgatan-22d-14298375
2018-07-14, 17:45
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bronken
Du blandar ihop straffrätt med civilrätt. Straffrättsligt åtal kommer följa oavsett vad du upprättar för avtal med någon. Du kan inte heller med rättsordningens stöd kräva fullgörelse av avtal som är uppenbart orimliga, t.ex. driva in en knarkskuld.

Vissa typer av lagstiftning, som konsumentköplagen, har tillkommit för att i civilrättsliga fall komma tillrätta med inte helt jämbördiga parter. Man har därigenom begränsat möjligheterna att utforma vilka villkor som helst i ett avtal för att det finns ett skyddsintresse i att se till så att konsumenter inte blir blåsta hur som helst.

Jag har dock inte kunnat läsa mig till att motsvarande skyddsintresse finns i motiven för BRL. Domstolen antyder dock något sådant när man gör skillnad på parternas styrkeförhållanden i domskälen, men hur pass stor betydelse det har står inte klart för mig såhär långt. Det är dock alltjämt så att det är till alla bostadsutvecklares nackdel att det är de som har utformat avtalen.

Tack för förklaringen!

Man får hoppas att din sista mening stämmer där, måste ju vara en enorm fördel för bostadsutvecklarna. Det enda luriga då blir väl hur man kommer hantera alla renodlade spekulanter. Vad mig beträffar så kan de gott få stå sina kast.
2018-07-14, 17:53
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Tror det här är lägenhet 1101 i Tobin Properties projekt Äril, i så fall såld med en förlust om 150 000 kr (-4 % i vinst). Notera att utgångspriset var satt 350 000 över priset i den ekonomiska planen. Stor skillnad mellan säljarens och köparens prissförväntan.

https://www.hemnet.se/salda/bostadsratt-2rum-norra-djurgardsstaden-stockholms-kommun-labradorgatan-8-2-855773

Ju fler potentiella förlustaffärer det blir för spekulanter, eller de som vill dra sig ur affärer av personliga skäl, desto större tryck på domstolarna framgent.

Kollade litet till. I kostnadskalkylen (som görs före föreningen får ta emot förhandstecknare) står lägenheten med ett pris om 3 900', men på Tobin Properties sajt var den i våras till salu för 4 250', så de har uppenbarligen under byggtiden höjt priset med 350'. Det är alltså troligen inte en spekulant som sålde utan Tobin Properties själva. Utgångspriset hos mäklaren var det nya priset 4 250', de fick 3 750', alltså 150' under ursprungspriset. Jag har inte hittat en kopia på den ekonomiska planen (som görs före föreningen får upplåta lägenheter till medlemmar i brf).
2018-07-14, 20:42
Medlem
CC75s avatar
Citat:

Första utgångspris 5 900', sen 5 500', 5 495', 5 700' (accepterat pris antar jag), nu mäklarbyte och 5 495'. Pris enligt ekonomisk plan: 5 800'. Om de säljer för 5 495' skulle det bli en förlust på 335' (-6%)

https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-kungsholmen-stockholms-kommun-igeldammsgatan-22d-14298375

😁😁😁 Gillade idén med pingvinerna. Inte så att det gör mig mer intresserad men det fick mig genast att tänka på pingvinerna i filmerna Madagaskar. Deras kreativitet och teamwork kan verkligen behövas i ett sådant här läge. 😊

// CC
2018-07-15, 07:32
Avslutad
Citat:

"Bostadsrätt med ateljékänsla om 2 rok i välskötta Brf Cigarrfabriken"

Har att skriva "välskötta brf" fått samma klang som "finaste lägenheten"? För på nåt sätt tvivlar jag på att denna nybyggda förening är speciellt välskött, snarare misskött på en professionell nivå från bildandet tills den riktiga styrelsen tog över bajsmackan till ekonomi som kokats ihop.
2018-07-15, 09:22
Medlem
Citat:
Kollade litet till. I kostnadskalkylen (som görs före föreningen får ta emot förhandstecknare) står lägenheten med ett pris om 3 900', men på Tobin Properties sajt var den i våras till salu för 4 250', så de har uppenbarligen under byggtiden höjt priset med 350'. Det är alltså troligen inte en spekulant som sålde utan Tobin Properties själva. Utgångspriset hos mäklaren var det nya priset 4 250', de fick 3 750', alltså 150' under ursprungspriset. Jag har inte hittat en kopia på den ekonomiska planen (som görs före föreningen får upplåta lägenheter till medlemmar i brf).

Hmm ... går interimstyrelsen med på att priset på en lgh plötsligt ökar? Tänker mig att det ska va föreningen som säljer inte TP.
2018-07-15, 09:51
Medlem
"It is ludicrous to believe that asset bubbles can only be recognized in hindsight,” he wrote. “There are specific identifiers that are entirely recognizable during the bubble’s inflation. One hallmark of mania is the rapid rise in the incidence and complexity of fraud…. The FBI reports mortgage-related fraud is up fivefold since 2000.”

Citat från Michael Burry ur The Big Short. Tänkvärt med tanke på vad som avslöjats om bostadsutvecklarnas affärer. Kommer säkert visa sig att det finns en hel del shady finansieringsuppläg där ute innan det här är färdigt..
2018-07-15, 10:09
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Hmm ... går interimstyrelsen med på att priset på en lgh plötsligt ökar? Tänker mig att det ska va föreningen som säljer inte TP.
Slarvigt av mig. Så klart det är föreningen som säljer (via TP), men just nu styrs ju föreningen av TP.

De har även en historik av att ändra i kalkylerna mellan kostnadakalkylen och den ekonomiska planen. Hittade ett intressant exempel i påskas där de ändrade föreningens beräknade kostnader för att kunna sänka månadsavgiften kraftigt. Tror det var projektet 5 hus.
Senast redigerad av Tullius 2018-07-15 kl. 10:16.
2018-07-15, 21:33
Medlem
Sonnenwendes avatar
Jag blir fortfarande fascinerad av att det läggs bud på utgångspris av budgivare som är först ut?
Är folk mentalt handikappade? Är det bulvanbud?
Varför inte lägga sig 8-10% under och se vad som händer?
2018-07-15, 21:39
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jag blir fortfarande fascinerad av att det läggs bud på utgångspris av budgivare som är först ut?

Tror du inte de gör det då? Mäklaren visar ju oftast bara buden som är lika med eller över utropspris. Är väl ngn form av säljpsykologi i det, att inte visa skambuden som (troligtvis) kommer in.
2018-07-15, 22:00
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Tror du inte de gör det då? Mäklaren visar ju oftast bara buden som är lika med eller över utropspris. Är väl ngn form av säljpsykologi i det, att inte visa skambuden som (troligtvis) kommer in.
Nja! Det finns gott om objekt som har bud 10-15% under utgångspris.
2018-07-15, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende

Gissningsvis är det säljaren själv som lägger det första budet för att ge intryck av att de finns ett intresse, jag vet en och annan försäljning där en köpare budade mot säljaren. Kan vara bulvan också.

Har även sätt några försäljningar där ett objekt läggs ut med ett lågt utgångspris och ingen är intresserad men när
Någon lägger ett bud så finns det plötsligt 3-4 budgivare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in