2018-07-13, 20:24
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bronken
Nej, det är inte helt och hållet skitsamma. Vilken betydelse det har ska jag dock avhålla mig från att slå fast i nuläget. Klart är i vart fall att domstolen i det fall som nu varit föremål för diskussion tillämpat hävningsreglerna i BRL jämte parternas ömsesidiga förpliktelser enligt avtalet. Man är i princip fri att avtala om vad som helst. Innehållet i avtalet kan därmed inte sägas vara utan betydelse för tolkningen av oklarheter i samband med upplåtelse. Låt oss för ögonblicket då tänka oss att en bostadsköpare avtalar om att man godtar att upplåtelsen kan ske inom en viss tidsrymd. Enligt lagen anges att "den beräknade tidpunkten för upplåtelsen" är av betydelse för rätten att häva avtalet.

Frågan är då, vad händer om man genom avtal möjliggör att den beräknade tidpunkten kan vara vidare än ett visst datum, till exempel under en tidsrymd som sträcker sig över flera månader?

Ex. "Parterna är ense om att den beräknade tidpunkten för upplåtelse är mellan Q1 2018 och Q3 2018".

Notera att lagen anger "beräknade tidpunkten", inte "tidpunkten". Kan det förstås som att det finns ett visst utrymme för att genom avtal komma överens om att den tidpunkten kan vara något löst hängande? Det verkar vara OP något naiva inställning i vart fall. Visst ordet tidpunkt innebär förvisso tid som inte tänks ha någon utsträckning, till exempel ögonblick, (bestämt) klockslag eller datum. Men hur förhåller sig det till frågan om avtalsfriheten att faktiskt utsträcka tidpunkten?

Jag lutar åt att det är en long-shot, men vågar inte svära på att det inte skulle vara möjligt. Man får trots allt ingå dåliga avtal. Det vore dock enligt min mening oförenligt med lydelsen i BRL om man via avtal kan urvattna begreppet tidpunkt till en tid som är utsträckt, för att på så vis begränsa rätten till hävning.

Tack! Och just det, det råder avtalsfrihet i sverige, ja. Tänkte mer att BRL kanske skulle overridea på vissa(alla) punkter där BRL var tillämplig.

Kan väl tex inte avtala bort att en smäll på käften skulle bli fri från straff? Exempelvis: Jag betalar marknadspris på 500kr för att ge S-i-B en sjuhelvetes lavett för hens dumheter och trams i tråden och sedan slippa eventuella rättsliga åtgärder för att vi skrev ett sådant avtal. Det hade väl inte gått?

Hursom så känns detta med hävning av avtal mer som ett problem för lite mindre, och kanske också oseriösa aktörer, än större spelare som JM och Bonava.
2018-07-13, 20:28
Medlem
Tulliuss avatar
Ny stämning mot SSM

https://www.svd.se/ny-stamning-mot-ssm-rejal-uppforsbacke/i/senaste

Citat:
Med den nya stämningen dras även SSM:s ännu inte byggda bostadsrättsförening Metronomen, vid Telefonplan – tänkt att få 188 lägenheter – in i krisen. Projektet är försenat med mer än ett år.

– Förseningarna uppgår till ett år och ett kvartal. Upplåtelsetidpunkten var angiven till slutet av augusti, men om man kollar hur bygget ser ut nu är det bara ett hål i marken. De säger att tillträde är möjligt 2020, säger Jörn Liljeström.

Folk som ska flytta in är upprörda som bara den.

Klienterna som Liljeström företräder tecknade ett förhandsavtal med bostadsrättföreningen (som under nyproduktioner är närmast synonymt med byggföretaget) i september 2016 med angiven upplåtelsetidpunkt mellan 15–29 augusti 2018. Tillträdestidpunkten var inte närmare preciserad.

Först i april 2018 meddelade föreningen att upplåtelsen och tillträdet till lägenheten vid Telefonplan skulle bli försenat. Då hade huset fortfarande inte byggts.

Även om det alltid råder en viss osäkerhet kring när man kan räkna med tillträde i en nybyggnation, menar Jörn Liljeström att dessa förseningar är långt från acceptabla, och bör räknas som avtalsbrott från byggbolagets sida.
...
Vad som också är intressant är frågan om man verkligen kan upplåta luft? Hur kan man upplåta nyttjanderätt av en lägenhet som inte ens finns? Man kan givetvis inte nyttja något förrän det existerar.

Tingsrättsdomen mot Savana behöver i sig inte få någon betydelse för fallet Brf Metronomen vid Telefonplan. Men Jörn Liljeström menar att det bara är en tidsfråga innan domen faller även mot SSM.
2018-07-13, 22:21
Medlem
"Sex veckors försening räcker för att häva köpet vid nyproduktion. Det menade Stockholms tingsrätt i en dom som ökat på oron kring bostadsutvecklarna. Men nu överklagar Savana Invest domen till Svea Hovrätt.
Savana Invest överklagar domen från Stockholms tingsrätt som ger köparen till en av företagets nyproducerade lägenheter rätt att häva köpet och att få tillbaka handpenningen.

I överklagan som inkom till rätten på torsdagen åberopar Savana invests ombud "anstånd med angivandet och utvecklandet av omständigheterna för ändring av tingsrättens dom" med hänvisning till semestertider.

Savana Invests ombud Tomas Marcusson har avböjt att kommentera överklagan.

Flera bostadsutvecklare, däribland SSM och Oscar Properties, uttalade sig på torsdagen och menade att domen inte berörde deras avtal eftersom dessa såg annorlunda ut.

Men det räckte inte för att lugna aktiemarknaden och flera av de börsnoterade bostadsutvecklarna föll kraftigt på börsen under torsdagen.

Men nu överklagas alltså domen som riskerar att få långtgående konsekvenser för de redan pressade bostadsbyggarna till Svea Hovrätt. "

https://www.di.se/nyheter/nyproduktionsdom-overklagas-av-savana-invest-overklagar-tingsrattens-dom/
2018-07-14, 08:06
Medlem
Tulliuss avatar
Tror det här är lägenhet 1101 i Tobin Properties projekt Äril, i så fall såld med en förlust om 150 000 kr (-4 % i vinst). Notera att utgångspriset var satt 350 000 över priset i den ekonomiska planen. Stor skillnad mellan säljarens och köparens prissförväntan.

https://www.hemnet.se/salda/bostadsratt-2rum-norra-djurgardsstaden-stockholms-kommun-labradorgatan-8-2-855773

Ju fler potentiella förlustaffärer det blir för spekulanter, eller de som vill dra sig ur affärer av personliga skäl, desto större tryck på domstolarna framgent.
Senast redigerad av Tullius 2018-07-14 kl. 08:09.
2018-07-14, 08:11
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Priserna tar sig sakta nedåt. Här är en successionslägenhet i OPs gamla projekt Ateljéhuset. Första utgångspris 6 795', sen 6 395', vidare till 5 895', mäklarbyte och nu 5 750'. Bostaden har varit till salu länge. Får se om de får igång en budgivning denna gång.

https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-vasastan-vasaparken-stockholms-kommun-eastmansvagen-8b,-1-tr-14296259

Föreningslån: 18 342 kr/kvm boa
awindex: 91%; tulliusindex: 275%
Det blir inte så mycket till budgivning längre på dyra objekt. Däremot kan ” billigare” objekt dra iväg.
2018-07-14, 08:19
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Input/output-analys.

https://en.wikipedia.org/wiki/Input%E2%80%93output_model

Nu jämförde jag inte, jag gav ett exempel.

Edit: Med 1-1,5 menar jag alltså hur det påverkar den regionala ekonomin, sysselsättningsmultiplikatorn för exempelvis riket kan vara lite högre, låt säga en cementfabrik någonstans.

Om vi tar fordonsindustrin som ett exempel så sysselsätter den ca 31 000 människor i min del av landet, det är ungefär 50% av totalen, anställer då exempelvis Volvo 500 personer så är den indirekta effekten för Storgöteborg ca 420 indirekta arbetstillfällen, för riket är dock sysselsättningsmultiplikatorn 3,44, finns ingen annan sektor som egentligen är i närheten av det.

https://www.nyteknik.se/fordon/fordonsteknik-fortsatter-ge-nya-fou-jobb-6866125

Skulle istället NCC anställa 500 personer(vilket dom gick ut med nyligen) så skulle det enligt en input/output analys skapas ca 130 indirekta arbetstillfällen storgöteborg. Dvs en sysselsättningsmultiplikator på 1,26.
NCC kommer antagligen behöver plocka in folk och köpa material och transporter utanför Storgöteborg. Så att bara räkna så blir också fel.
Tittar jag i Sthlm så kryllar det av firmor som är inhyrda som kommer från norr till syd.
För att inte tala om alla balter och polacker som är där och jobbar.
Min poäng är att en bomarknad som pyser ihop kommer drabba firmor över hela landet ( och utlandet). De senare behöver inte vi bry oss i, men tjänstesektorn kommer få sig en hyfsad törn.
2018-07-14, 10:22
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m99
"Sex veckors försening räcker för att häva köpet vid nyproduktion. Det menade Stockholms tingsrätt i en dom som ökat på oron kring bostadsutvecklarna. Men nu överklagar Savana Invest domen till Svea Hovrätt.
Savana Invest överklagar domen från Stockholms tingsrätt som ger köparen till en av företagets nyproducerade lägenheter rätt att häva köpet och att få tillbaka handpenningen.

I överklagan som inkom till rätten på torsdagen åberopar Savana invests ombud "anstånd med angivandet och utvecklandet av omständigheterna för ändring av tingsrättens dom" med hänvisning till semestertider.

Savana Invests ombud Tomas Marcusson har avböjt att kommentera överklagan.

Flera bostadsutvecklare, däribland SSM och Oscar Properties, uttalade sig på torsdagen och menade att domen inte berörde deras avtal eftersom dessa såg annorlunda ut.

Men det räckte inte för att lugna aktiemarknaden och flera av de börsnoterade bostadsutvecklarna föll kraftigt på börsen under torsdagen.

Men nu överklagas alltså domen som riskerar att få långtgående konsekvenser för de redan pressade bostadsbyggarna till Svea Hovrätt. "

https://www.di.se/nyheter/nyproduktionsdom-overklagas-av-savana-invest-overklagar-tingsrattens-dom/

Får erkänna att jag inte trodde det då de föll både på tiden och takhöjden samt har en väldigt välrenommerad advokatfirma mot sig. Dock roligt för oss som följer ärendet med spänning. Spännande ska det även bli att läsa deras argument samt Hovrättens dom. Blir en spännande höst på många sätt.

// CC
2018-07-14, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Får erkänna att jag inte trodde det då de föll både på tiden och takhöjden samt har en väldigt välrenommerad advokatfirma mot sig. Dock roligt för oss som följer ärendet med spänning. Spännande ska det även bli att läsa deras argument samt Hovrättens dom. Blir en spännande höst på många sätt.

// CC

Står mer om domen här :

https://cornucopia.cornubot.se/2018/07/detaljer-ur-domen-om-forsenad.html?m=1

Edit: domen

https://minfil.com/g9c6offeb8/TRSTH_T_2018_1893.pdf
Senast redigerad av dc3102 2018-07-14 kl. 10:53.
2018-07-14, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75

// CC

Blev också förvånad. Köparen är ju dessutom anställd på advokatfirman.

Men nu när de valt att överklaga så tror jag inte det slutar i hovrätten heller. Tror det kommer dras ända upp i HD. Finns ett stort intresse att få till ett prejudikat med tanke på alla missnöjda köpare som finns, och byggbolag som riskerar att förlora stora belopp.
2018-07-14, 16:00
Medlem
Bronkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Tack! Och just det, det råder avtalsfrihet i sverige, ja. Tänkte mer att BRL kanske skulle overridea på vissa(alla) punkter där BRL var tillämplig.

Kan väl tex inte avtala bort att en smäll på käften skulle bli fri från straff? Exempelvis: Jag betalar marknadspris på 500kr för att ge S-i-B en sjuhelvetes lavett för hens dumheter och trams i tråden och sedan slippa eventuella rättsliga åtgärder för att vi skrev ett sådant avtal. Det hade väl inte gått?

Hursom så känns detta med hävning av avtal mer som ett problem för lite mindre, och kanske också oseriösa aktörer, än större spelare som JM och Bonava.

Du blandar ihop straffrätt med civilrätt. Straffrättsligt åtal kommer följa oavsett vad du upprättar för avtal med någon. Du kan inte heller med rättsordningens stöd kräva fullgörelse av avtal som är uppenbart orimliga, t.ex. driva in en knarkskuld.

Vissa typer av lagstiftning, som konsumentköplagen, har tillkommit för att i civilrättsliga fall komma tillrätta med inte helt jämbördiga parter. Man har därigenom begränsat möjligheterna att utforma vilka villkor som helst i ett avtal för att det finns ett skyddsintresse i att se till så att konsumenter inte blir blåsta hur som helst.

Jag har dock inte kunnat läsa mig till att motsvarande skyddsintresse finns i motiven för BRL. Domstolen antyder dock något sådant när man gör skillnad på parternas styrkeförhållanden i domskälen, men hur pass stor betydelse det har står inte klart för mig såhär långt. Det är dock alltjämt så att det är till alla bostadsutvecklares nackdel att det är de som har utformat avtalen.
2018-07-14, 16:57
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolpoverty
Höga procent. Är det bra?

Ett värde över 100 % tyder på att månadsavgiften inte är tillräckligt hög för att kunna ligga på samma nivå över tid. Awindex antar en räntesats om reporäntan + 1,5%, tulliusindex antar en ränta på 5 %; på så sätt kan man se awindex som ett mått på om månadsavgiften fungerar om räntan även framgent kommer ligga på dagens nivå, medan tulliusindex räknar på vilken månadsavgift som är rimlig på lång sikt. Ett värde på 150 % betyder att månadsavgiften på sikt kommer behöva höjas med 50 %.
2018-07-14, 17:01
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m99
Blev också förvånad. Köparen är ju dessutom anställd på advokatfirman.

Men nu när de valt att överklaga så tror jag inte det slutar i hovrätten heller. Tror det kommer dras ända upp i HD. Finns ett stort intresse att få till ett prejudikat med tanke på alla missnöjda köpare som finns, och byggbolag som riskerar att förlora stora belopp.

Det borde väl vara flera rättsfall på väg genom systemet och frågan är om inte HD hellre väljer ett tydligt fall om de kan välja; ett fall där inte takhöjden komplicerar frågan. Så jag skulle nog tro att detta fall slutar i hovrätten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in