2018-07-15, 21:22
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
"Homotramset" är enligt mig dock det enda de gjort rätt senaste tiden. En övervägande majoritet av svenskarna är oerhört liberala när det gäller dylika frågor. Det skrämmer bort oerhört många fler att vara konservativ än tvärtom....min personliga synpunkt.

Sedan håller jag helt med, som jag tidigare skrev. De får passa sig så att det inte spårar ur fullständigt i sin iver att göra alla nöjda.
Nej då, folk tror att folk är jätteliberala då msm är det. Folk generellt är varken odelat positiva till aborter eller att bögar får adoptera barn. Svensken är betydligt konservativare än vad folk tror.
2018-07-15, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan

Vill dessutom tillägga, mycket osannolikt något parti alls kommer med något utspel "som rör om i grytan", och i någon betydande grad ändrar det politiska landskapet!

Jo SD har kommit med extrema utspel om homoadoption och återvandring:
https://samnytt.se/sd-svanger-om-atervandring-och-adoption-for-samkonade/

I och med att SD blir mer PK kan de säkert ta några procentenheter till från 7k. Samtidigt ger de guldläge till Alternativ för Sverige som kan ha en bra slutspurt och på allvar ta väljare från SD. Om AfS i sin tur växer och uppmärksammas mer kommer SD kännas ännu mer som övriga partier vilket ger ytterligare några 7k-väljare till SD. Om AfS uppmärksammas kan de även ta väljare direkt från värdekonservativa i M och KD.

Summan för opinionen är att SD netto kan öka något från dagens 25-30 % och att AfS klarar 4 %, medan 7k fortsätter minska, dvs. win-win för SD/AfS. Kanske nationalistiska partier kan får majoritet till 2022. Det sker mycket i Sverige och i världen .
2018-07-15, 22:40
Medlem
Det känns ganska bra. Jag har några dagar rört mig utanför BUBBLAN och jag blev förvånad över att rika, högborgerliga gamla klasskamrater nu överväger att rösta på SD, till och med att ev. gå in i partiet.

Så här känner jag: SD gick fram starkt maj---10 juni----sedan rådde stiltje, jag kunde till och med registrera en tillbakagång -0,5%. Vi hade Durmaz, Söder, EU-tjafs, aborttjafs.

Efter ungefär 10 augusti börjar SD åter öka, jag tror inte Ni här fattar hur nyttig "flykten från Alcatraz" var. Sverigebilden. Sedan har fler börjat gilla SD:s linje att inte släcka liv efter vecka 12, SD tar ifrån KD och M här. Aborttjafset är dock ingen vinnare totalt.
På lång sikt är EU-motståndet en vinnare, vi behöver bara avvakta att skiten brakar ihop och att den gode Trump blåser omkull det korrumperade bygget.

Dagskurs runt 21,7% men det känns som om SD kommer att ta ytterligare en procent och kanske är mina beräkningar något försiktiga. 21,7% chockar etablissemanget, tro inte annat.

Sedan fortsätter det, det tar inte slut i och med valet, det kan bli ännu bättre när Sverige börjar vackla
och SD står utanför fram till 2022. Betydelselöst att man blir mer "homovänligt" gör varken till eller från. Röstmaximera, röstmaximera, röstmaximera.... ...
2018-07-15, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holme80
Jo SD har kommit med extrema utspel om homoadoption och återvandring:
https://samnytt.se/sd-svanger-om-atervandring-och-adoption-for-samkonade/

I och med att SD blir mer PK kan de säkert ta några procentenheter till från 7k. Samtidigt ger de guldläge till Alternativ för Sverige som kan ha en bra slutspurt och på allvar ta väljare från SD. Om AfS i sin tur växer och uppmärksammas mer kommer SD kännas ännu mer som övriga partier vilket ger ytterligare några 7k-väljare till SD. Om AfS uppmärksammas kan de även ta väljare direkt från värdekonservativa i M och KD.

Summan för opinionen är att SD netto kan öka något från dagens 25-30 % och att AfS klarar 4 %, medan 7k fortsätter minska, dvs. win-win för SD/AfS. Kanske nationalistiska partier kan får majoritet till 2022. Det sker mycket i Sverige och i världen .

Att AfS skulle klara 4 % är mycket otroligt.
Även om det vore önskvärt SD fick både konkurrens och draghjälp, så är nog runt 1 % en god gissning.

Anledning, man saknar helt lokala eller läns-avdelningar.
Påtalade detta i en annan tråd och fick ett svar, -"vad har du själv gjort för att bilda en lokalavdelning"?
Svarade helt kallt, -"de första som måste bilda varsin lokalavdelning för AfS är givetvis partiets ca 30 riksdagskandidater. Ställer gärna upp och bildar en avdelning, ifall jag därmed får en riksdagsplats"!
Senast redigerad av Hultabultan 2018-07-15 kl. 22:49.
2018-07-16, 00:05
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Håller med dig. Jag pratar ibland med folk som är relativt liberala i homofrågan och då sticker deras samtal ut lite tycker jag. Bland de som är positiva finns säkert en hel del som inte egentligen tänkt till i frågan utan bara hjärndött lyssnar på MSM och vad man "ska" tycka.

Sd kommer inte att förlora några röster på en liberal hållning i "homofrågan". De som gått över till Sd lämnar inte skeppet pga denna i deras ögon "icke fråga", inte en chans. Däremot finns det otaliga som inte kan tänka sig att rösta på Sd just pga konservativa åsikter likt denna. Summa summarum är det ett smart drag. Troligen kan en och annan "hjärndöd" som bara lyssnar på msm väckas till liv. Och eftersom alla röster räknas är en idiots röst på Sd lika värdefull som din och min.
2018-07-16, 02:33
Medlem
Alla jag har pratat med hemma i orten ska rösta på SD.

jag tror ungefär 70-80% av alla jag pratat med ska rösta på SD.
Det är allt ifrån svenskar, invandrare och seniorer. Jag har pratat med en central senior som är ansvarig för vårt lokala folkets hus, och han har även en massa andra engagemang i andra föreningar runtom i kommunen.
Han berättade för mig att alla som han känner, som har röstat på sossarna i 40+ år, ska rösta på SD i år för första gången. Alla har fått nog.

Jag har människor som jag växt upp med, som varit i radikala vänstern. Deltagit i reclaim the streets et.c. Alla dom är helt inne på SD's linje. 4 Pers av mina 5 polare ska köra SD, den femte ser jag, postar fortfarande tappert med vänsterpropaganda. 1-2 likes nu förtiden. 30-40 likes för några år sedan. Tiderna förändras.

Även pratat med flera Syrianer från Södertälj, vid olika tillfällen senaste månaderna.
Gemensamt säger dom att SD har 60-75% av rösterna där.

Det här är i en förort till Stockholm. Kanske 70% pratar ett annat språk utöver svenska och engelska. Hur måtte det inte stå till i andra städer?

Jag tror på 36% för SD i valet. Kanske mer.
2018-07-16, 04:43
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OphidianOnline

Det är allt ifrån svenskar, invandrare och seniorer. Jag har pratat med en central senior som är ansvarig för vårt lokala folkets hus, och han har även en massa andra engagemang i andra föreningar runtom i kommunen.
Han berättade för mig att alla som han känner, som har röstat på sossarna i 40+ år, ska rösta på SD i år för första gången. Alla har fått nog.

Jag har människor som jag växt upp med, som varit i radikala vänstern. Deltagit i reclaim the streets et.c. Alla dom är helt inne på SD's linje. 4 Pers av mina 5 polare ska köra SD, den femte ser jag, postar fortfarande tappert med vänsterpropaganda. 1-2 likes nu förtiden. 30-40 likes för några år sedan. Tiderna förändras.

Även pratat med flera Syrianer från Södertälj, vid olika tillfällen senaste månaderna.

Det här är i en förort till Stockholm. Kanske 70% pratar ett annat språk utöver svenska och engelska. Hur måtte det inte stå till i andra städer?

Håller med om känslan att det känns som om det är många som tänker rösta på Sverigedemokraterna. Framförallt när man rör sig utanför städerna på mindre orter blir det väldigt påtagligt. Som du skriver är det även många kristna invandrare och europeér som tänker rösta på Sverigedemokraterna i än högre grad än tidigare.

Dock så är det fortfarande så i storstäderna att majoriteten är extremt politiskt korrekta och massinvandringsvurmande, trots att man själva köper sig fria från massinvandringen och dess hemska konsekvenser i form av en enorm kriminalitet och en rad andra problem. Även i Norrland så är det fortfarande väldigt rött. Kunde man ändra på det skulle både S och M:s siffror falla markant om man förlorade sitt stöd i storstäder och i sossarnas fall i Norrland. Sverigedemokraterna ökar kraftigt även i storstäder och i Norrland, men från lägre nivåer än där man även tidigare har legat högt i opinionsmätningar och valresultat.

Hoppas du får rätt om 36%, jag skulle inte våga gissa på mer än 26% och tycker nog att även det är en väldigt vågad gissning. Jag säger 23%+ och vill gärna bli positivt överraskad. Just nu tror jag Sverigedemokraterna ligger omkring 25% och slåss stenhårt om förstaplatsen i svensk politik.
2018-07-16, 05:53
Medlem
8711s avatar
Då lär man väl kunna konstatera att ingen Sifo-mätning för juli månad kommer. Varav man lär få bråttom i augusti att pumpa ut förmodligen flera mätningar där minst en lär innehålla en rejäl ökning för Sverigedemokraterna för att man inte ska vara allt för mycket på efterkälken gentemot alla andra institut.

Lär väl vara Novus eller Inizio som är nästa mätning om dessa kommer i juli. Jag är nöjd med samma siffror som förra månaden och att månadssnittet och siffrorna bibehålls så gott det går efter den stora uppgången dom senaste månaderna. Att behålla dessa höga siffror är ett styrkebesked från Sverigedemokraterna.
2018-07-16, 07:14
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OphidianOnline

Just i Södertälje, som du talar om, bor väldigt många assyrier/syrianer, m.a.o. kristna från mellanöstern. Just dessa avskyr oftast muslimer, så att många av dem kommer att rösta på SD är nog inte förvånande.

Men det du talar om överst i ditt inlägg, utan att outa dig alltför mycket, kan du berätta ungefär vilken del av Sverige gäller det? Det verkar vara en gammal sosse-stad, så i Sthlms-området är det nog inte m.a.o.

Just i min hemstad, Sthlm, har jag sedan senaste valet uppfattat en mycket klar ökning för SD. Tidigare var det nästan uteslutande män från arbetarklassen som var SD:are. På senare tid har jag även börjat höra fler och fler tjänstemän och kvinnor, t.o.m. några kvinnliga tjänstemän och pensionärer, som sagt sig sympatisera med SD. Vilket tidigare hade varit nästan "förbjudet" för dem att yttra. De har förvisso sagt sig vara kritiska till SD, men sagt att alla andra partier känns allt mer omöjliga för dem att rösta på. Kanske har de varit ärliga i sin kritik, eller så kanske de känner att de "måste" vara lite kritiska ändå?

Dock lär nog Sthlm även detta val ge SD lägre siffror än Sverige i genomsnitt skulle jag tro. Med nästan 1/4 av Sveriges befolkning boende i Sthlm (län) borde alla partier satsa stenhårt på just Sthlm. Förstå mig rätt, alla röster runt om i landet är förståss lika viktiga, men med många invånare finns det således också många röster att vinna eller förlora i just Sthlm.
2018-07-16, 07:55
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Just i Södertälje, som du talar om, bor väldigt många assyrier/syrianer, m.a.o. kristna från mellanöstern. Just dessa avskyr oftast muslimer, så att många av dem kommer att rösta på SD är nog inte förvånande.

Men det du talar om överst i ditt inlägg, utan att outa dig alltför mycket, kan du berätta ungefär vilken del av Sverige gäller det? Det verkar vara en gammal sosse-stad, så i Sthlms-området är det nog inte m.a.o.

Just i min hemstad, Sthlm, har jag sedan senaste valet uppfattat en mycket klar ökning för SD. Tidigare var det nästan uteslutande män från arbetarklassen som var SD:are. På senare tid har jag även börjat höra fler och fler tjänstemän och kvinnor, t.o.m. några kvinnliga tjänstemän och pensionärer, som sagt sig sympatisera med SD. Vilket tidigare hade varit nästan "förbjudet" för dem att yttra. De har förvisso sagt sig vara kritiska till SD, men sagt att alla andra partier känns allt mer omöjliga för dem att rösta på. Kanske har de varit ärliga i sin kritik, eller så kanske de känner att de "måste" vara lite kritiska ändå?

Dock lär nog Sthlm även detta val ge SD lägre siffror än Sverige i genomsnitt skulle jag tro. Med nästan 1/4 av Sveriges befolkning boende i Sthlm (län) borde alla partier satsa stenhårt på just Sthlm. Förstå mig rätt, alla röster runt om i landet är förståss lika viktiga, men med många invånare finns det således också många röster att vinna eller förlora i just Sthlm.

Problemet med Stockholms innerstad och de välmående kommunerna som Djursholm, Lidingö mm är att konsekvenserna inte är så stora än. Det är helt enkelt extremt segregerat. Visst märker man det i form av att kvinnor inte springer i skogen och att det är väntetid på akuten och BUP men i övrigt så har man det väldigt bra. Barnen går på friskolor och man har privat sjukförsäkring via arbetsgivaren. Man oroar sig mer för att Ingves skall höja styrräntan och att politikerna skall ta bort parkeringsplatser.

SD får svårt att komma över 15 % i dessa områden.
2018-07-16, 09:11
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Problemet med Stockholms innerstad och de välmående kommunerna som Djursholm, Lidingö mm är att konsekvenserna inte är så stora än.

SD får svårt att komma över 15 % i dessa områden.

Det mest väsentliga är dock att SD blir största riksdagspartiet den 9 september!

Allt förefaller dess bättre, att tala för den utgången...
2018-07-16, 10:13
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Sd kommer inte att förlora några röster på en liberal hållning i "homofrågan". De som gått över till Sd lämnar inte skeppet pga denna i deras ögon "icke fråga", inte en chans. Däremot finns det otaliga som inte kan tänka sig att rösta på Sd just pga konservativa åsikter likt denna. Summa summarum är det ett smart drag. Troligen kan en och annan "hjärndöd" som bara lyssnar på msm väckas till liv. Och eftersom alla röster räknas är en idiots röst på Sd lika värdefull som din och min.
Den logiken köper jag inte. SD har utan att leka folkpartister växt till 20% lågt räknat och 25% mer troligt. SD har således lockat var femte eller fjärde väljare. SD är andra största parti med hög sannolikhet och kanske till och med störst.
Allt det har skett utan de HBTQ extremer man nu ger uttryck för.
Vad är nästa steg? Erkänna ett tredje kön, lagstifta om arabiska vägskyltar?
Visst kan SD vinna några 10.000 talet röster på ovanstående, men desto mer menlösa och PK SD blir. Desto färre ser vitsen med att rösta på SD. Enda orsaken om SD fortsätter sin PK-sellout att rösta SD är att få en annan oprövad variant av Jan Björklund vid makten.

Trump kom till makten för att väljarna var less på klassiska politiker och PKism.
Svensken har börjat tröttna på 7-klövern och vill ha något nytt.
Över västvärlden sveper nationalistiska och konservativa vindar. SD väljer då att bli mellanmjölksliberaler?
Hur det kan vara ett vinnande koncept särskilt länge får du gärna ge en logisk förklaring till?

Att SD går bra i höst har ingenting med att sälja ut sig till böglobbyn att göra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in