Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
SIFO kommer skruva upp resultatet och ge SD 24-25% precis före valet, så allt ser hyfsat ut. Sen kan alla OU-apologeter fortsätta yla om SIFO’s seriositet.
Jag har till och ifrån följt den här tråden med stort intresse då jag har begränsade kunskaper vad det gäller själva "mekaniken" bakom de olika institutens opinionsundersökningar.
Vad det gäller OU's så räknar jag mig själv till de vanliga nyhetskonsumenterna. Och som en vanlig nyhetskonsument så har jag självklart reagerat över de många olikheterna i mätresultat mellan olika OI's undersökningar.
Och som nyhetskonsument så ställer jag mig kritisk till de stora skillnaderna.
Jag hoppas innerligt att hela saken kommer att belysas och "dissekeras" efter valet.
Som den vanlige nyhetskonsumenten så får jag uppfattningen att det finns två parametrar att belysa. En är de stora skillnaderna i mätningsresultat som förekommer mellan en del OU fram till valet, den andre är de eventuellt kommande stora skillnaderna mellan en del "sista OU-resultat" och valresultat.
Då jag tror att kraftigt avvikande OI inte kommer att självrannsaka sig, så vill jag mena att de borde rannsakas.
Men hur?