2018-07-15, 16:41
Medlem
Har googlat men hittade till min förvåning inget konkret svar. Jag förstår det som att befintliga vitvaror ingår i köpet, men att om de går sönder så får man själv köpa nya? (dvs inte som hyresrätt att det ingår).

Tack
Citera
2018-07-15, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot
Har googlat men hittade till min förvåning inget konkret svar. Jag förstår det som att befintliga vitvaror ingår i köpet, men att om de går sönder så får man själv köpa nya? (dvs inte som hyresrätt att det ingår).

Tack

Hej!

Går vitvarorna i en bostadsrätt sönder får bostadsrättsinnehavaren själv betala reparationen eller köpa nya.
Citera
2018-07-15, 16:58
Medlem
Generellt sett, ja. Men annat kan ju givetvis avtalas mellan parterna. Har hört historier om säljare som t.o.m. plockat med sig köksluckorna vid flytt.

Står du i begrepp att köpa bostad är ju en dialog med säljaren ett bra sätt att reda ut tveksamheter. Vid minsta tveksamhet bör du kräva ett tillägg i kontraktet!

Edit: som bostadsrättsinnehavare ansvarar du för vitvarorna.
Senast redigerad av sjurd 2018-07-15 kl. 17:01.
Citera
2018-07-15, 17:30
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Tack

Du ställer egentligen en luddig fråga.

1. Ja, vitvaror som spis, fläkt och kyl/frys ingår.
2. Ja, går de sönder får du bekosta bytet.
3. T.ex. en fristående frysbox i ett förråd ingår inte. Den tar tidigare innehavare med sig.

Detta är normalförfarande. Avtal kan säga mycket annat, t.ex. gällande tvättmaskiner.

Oavsett vilket, och oavsett vad som finns i bostadsrätten när du tillträder, så får du bekosta eventuellt byte.
Citera
2018-07-15, 22:31
Medlem
TeEsErs avatar
Detta beskriver det ganska bra: https://xn--mklare-bua.se/vilka-inve...rs%C3%A4ljning

Bostadsrättsköp regleras via köplagen och där kan man avtala tämligen fritt mellan parterna. Dock är det så att om du köper en bostadsrätt och det finns en objektsbeskrivngning, ritningar och bilder där kyl/frys är markerade så har du tämligen stor rätt att förutsätta att de ska ingå då de är en så integrerad del av den standardutrustning du kan förvänta dig. En extra frysbox är dock inte att förvänta ska ingå. Om det kan anses ingå i objektsbeskrivningen så är det i princip avtalsbrott från säljarens sida att inte låta det följa med i köpet.

Tvister kring detta får lösas av tingsrätten vilket gör det hela svårt och snårigt. Jag tror inte att är så vanligt att det blir problem kring detta.

Mäklare är nog ganska bra på att säkerställa att all normal utrustning ska ingå och om säljaren har något de kommer att ta med sig eller vill lämna kvar. Det kan vara exempelvis stora lösa garderober, eftermonterade persienner/solskydd, träunderlag på balkong; saker som är tydliga "eftermonterade tillbehör" men kanske inte går att ta med sig pga mått eller annat.
Citera
2018-07-16, 03:03
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Detta beskriver det ganska bra: https://xn--mklare-bua.se/vilka-inve...rs%C3%A4ljning

Bostadsrättsköp regleras via köplagen och där kan man avtala tämligen fritt mellan parterna. Dock är det så att om du köper en bostadsrätt och det finns en objektsbeskrivngning, ritningar och bilder där kyl/frys är markerade så har du tämligen stor rätt att förutsätta att de ska ingå då de är en så integrerad del av den standardutrustning du kan förvänta dig. En extra frysbox är dock inte att förvänta ska ingå. Om det kan anses ingå i objektsbeskrivningen så är det i princip avtalsbrott från säljarens sida att inte låta det följa med i köpet.

Tvister kring detta får lösas av tingsrätten vilket gör det hela svårt och snårigt. Jag tror inte att är så vanligt att det blir problem kring detta.

Mäklare är nog ganska bra på att säkerställa att all normal utrustning ska ingå och om säljaren har något de kommer att ta med sig eller vill lämna kvar. Det kan vara exempelvis stora lösa garderober, eftermonterade persienner/solskydd, träunderlag på balkong; saker som är tydliga "eftermonterade tillbehör" men kanske inte går att ta med sig pga mått eller annat.

Något som ofta ger tvister är fast monterad takbelysning dvs som ej är inkopplad med stickpropp i taket. Dessa ingår alltid vid köp, men det finns de som plockar ner dem vid flytten.

När det gäller vitvaror så är i princip alltid mikrovågsugnar lösa inventarier och ingår inte, men med undantag om de är monterade i måttanpassade uttag i köket (vanligt om det är ett dyrare kök med integrerade vitvaror).
Citera
2018-07-16, 05:08
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:

Tack

Beror på ursprunget vad som ingick i lägenheten när bostadsrätten byggdes. Om bostadsrättsföreningen stod för inköp av kyl, frys vid byggandet ska det överlåtas till den nya lägenhetsinnehavaren. Så har jag uppfattat det som.

Allt inne i lägenheten ansvarar du förr, föreningen tar det yttre ansvaret. OM inget annat bestäms som stambyte

Så det innebär du ska köpa ny frys eller spis om den går sönder. Men vet att visa är fula av sig, som en granne i vår trappuppgång hade exklusiva spis/kyl/frys. De köpte begagnande/billigare märke med samma färg (gråtmetall) satte in i stället. Den nya ägaren blide ej glad när de upptäckte det, men kunde ej göra något.

Någon satte ner sin gamle spis i förrådet, för sedan vid utflyttning sätta in den igen. Helt okey .....
Citera
2018-07-16, 08:26
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Beror på ursprunget vad som ingick i lägenheten när bostadsrätten byggdes. Om bostadsrättsföreningen stod för inköp av kyl, frys vid byggandet ska det överlåtas till den nya lägenhetsinnehavaren. Så har jag uppfattat det som.

Min gamla förening satte undan ett par kronor från min avgift varje månad till en pott för att byta spis mm. Jag köpte en micro men villkoret var att den tillhörde lägenheten så när jag flyttade ut lämnade jag kvar den.
Citera
2018-07-16, 16:11
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Min gamla förening satte undan ett par kronor från min avgift varje månad till en pott för att byta spis mm. Jag köpte en micro men villkoret var att den tillhörde lägenheten så när jag flyttade ut lämnade jag kvar den.

En inyggnadsmicro bblir det inga frågor på men vem vill ha din sunkiga lösa micro om 7 år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in