2018-07-15, 14:44
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Det var nog MoralensVäktare som skrev det. Tror att denne har ngn insyn i utredningen. Men om jag minns rätt fick vi inte klart precis var och när vittnet såg SD. (Inte så mysko att ses ute i sitt bostadsområde).

Ja, då har åtminstone vi uppfattat Väktaren på samma sätt. Han skrev om ett sk. "nyckelvittnet" som hört (ej sett) LW samtala med en man gåendes i riktning mot planket. Väktaren ville ej bekräfta att den manliga rösten tillhörde SD.

Sedan att SD mycket väl kan ha setts i området, men mig veterligen har det inte kommit någon bekräftad uppgift att han med säkerhet visuellt kan placeras på den aktuella platsen vid den aktuella tidpunkten.

Detta har endast flixa nämnt hittills, och det är just detta påstående jag skulle vilja ha en verifierad källa på. Annars tar åtminstone jag detta påstående som en trådsanning
Citera
2018-07-15, 14:49
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Det var nog MoralensVäktare som skrev det. Tror att denne har ngn insyn i utredningen. Men om jag minns rätt fick vi inte klart precis var och när vittnet såg SD. (Inte så mysko att ses ute i sitt bostadsområde).
Nej det var inte Moralensväktare som skrev om det. Det var ett annat hörselvittne som INTE sett något utan hört några utanför sitt fönster samtala.
Synvittnet har vi bara flixa81s ord på att det existerar ett ord som åtminstone inte jag lägger minsta tillit till efter vad som framkommit tidigare.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-07-15 kl. 14:54.
Citera
2018-07-15, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det verkar behövas för att du ska få upp ögonen. Du har ju fortfarande inte greppat vad som krävs för denna misstankegrad.
Det tycks som att ett par stycken i tråden inte riktigt har koll på vad som de facto krävs för denna misstankegrad.
Det är sannerligen inte ett enstaka utpekande av någon utan det krävs mer än så.
Beviskravet kan endast uppnås när sannolikheten för att den misstänkte begått gärningen är större än den kvarstående osäkerheten.
Citera
2018-07-15, 14:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det är ju ganska uppenbart att Snor-johans agenda är att jobba för att SD inte ska uppfattas som tänkbar GM. Det är heller inte speciellt svårt att tänka sig att vissa som skriver här ingår i en nära krets runt MGM. Men jag vill utfärda en varning å era vägnar rörande regel 1.06. Spekulera ej för mycket!

Det vet man ju inte på något sätt.
Bara att det "råkade" bli lite konstigt eftersom jag precis innan läst just den loggen.
Inte min mening att peka ut någon.

Vi har ju alla en egen agenda. Min är ju att jag tror att SD är skyldig, GM. Tills vi får motsatsen bevisad, eller något annat som pekar i annan riktning.
Citera
2018-07-15, 14:59
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
På något sätt så får USA iallafall information vilka personer som blivit gripna. Jag har haft bekantas bekanta som inte kommit in på ESTA av just den anledningen. Hur det går till vet jag dock inte.

Lite udda är det ju om det är så att polisen skulle "informera" om det. SD var ju inte ens lyst vid tillfället ändå.

Men återigen, det är inte USAs policy som sådan jag är frågande till. De får som sagt ha vilka kriterier de vill för att släppa in eller neka någon. Det som är ögonbrynshöjande är juom svenska myndigheter slentrianmässigt snör ut uppgifter till annan stat angående icke offentliga uppgifter om svenska medborgare bosatta i Sverige. Särskilt om man just då själva inte gjorde någon ansats att ta in honom.

Eller om ev den de skulle hälsa på var den som meddelade myndigheterna USA? När UD, som jag skulle anta vara relevant instans i detta läge, kontaktade USAs ambassad och ställde fråga om SD begivit sig dit så hade de väl redan blivit avvisade?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-07-15 kl. 15:12.
Citera
2018-07-15, 15:03
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Det verkar behövas för att du ska få upp ögonen. Du har ju fortfarande inte greppat vad som krävs för denna misstankegrad.

Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Det tycks som att ett par stycken i tråden inte riktigt har koll på vad som de facto krävs för denna misstankegrad.
Det är sannerligen inte ett enstaka utpekande av någon utan det krävs mer än så.
Beviskravet kan endast uppnås när sannolikheten för att den misstänkte begått gärningen är större än den kvarstående osäkerheten.
Emedan det med säkerhet är mej ni syftar på kan jag försäkra att jag är mer än väl insatt i dom olika misstankegraderna.
..
Citera
2018-07-15, 15:04
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Vägen till fälld för gärningsmannen är mycket kort, det finns otaliga misstag som denna har gjort i hopp om att vara smart och tro sig kunna lura polisen. Men eftersom det inte gick vägen så kommer pusslet falla på plats bara man får ihop dom avgörande bitarna. Då kommer det som en chock för närmaste anhöriga som inte kunde lämna några avvikande uppgifter i polisförhör. Men polisen visste redan vid förhören att man inte berätta hela sanningen utan att lämna ut några avgörande bevis utan det kommer användas när man plockar in gärningsmannen nästa gång och då blir det avgörande för tingsrätten.

Hoppas att de är klara med pusslet snart.

Tick, tack, tick, tack...
Citera
2018-07-15, 15:06
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
SD behöver inte på något vis erkänna mordet för HD. Däremot kan han av misstag avslöja någon liten detalj som bara mördaren skulle kunna veta eller att ex, påstår att han gjorde en kvällspromenad ett klockslag för HD som motsäger det han tidigare uppger i polisförhör. Det ger utredningen bekräftelse på någonting som SD inte har för avsikt att röja.

Hoppas verkligen att HD samarbetar med polisen.
Tönten är inte värd hennes lojalitet.
Citera
2018-07-15, 15:24
Medlem
Honan6s avatar
Jag har förstått att Snor-Johan är ett fan av tvivlet. Från sin start i tråden, verkade dock hen nästan övertygad om att SD var GM. När och varför infann sig det stora tvivlet?
Citera
2018-07-15, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Min tro är att SD är en övertygande person, han kan ju absolut driv tesen "de har inget på mig, det är därför jag inte är häktad och det är därför jag är enbart skäligen misstänkt". Jag kommer att bli helt friad".

Vilket i princip också kan vara sant (jag tror dock inte det i nuläget).

Den "freudianska felsägningen" är kanske inte så mycket felsägning, som du (och även jag) har misstänkt om andra loggar som handlat om att grilla kaniner och ekorrdödare??
https://www.flashback.org/sp64539274

Skulle kunna vara så att han driver med oss och att han har riktigt roligt åt denna katt och råtta lek.

Har inte någon drivit en spekulation om att de skulle ha gjort det i samförstånd eller åtminstone att JG skulle varit behjälplig i efterarbetet mm?

Ja, det var nog riktat till oss i tråden, det har spekulerats om JG, bla eftersom han upphörde att vara LWs facebook vän efter bilincidenten men fortsatt umgås med SD och hämtade honom på Arlanda. Jag tror dock inte att JG är inblandad. Min teori är att SD tappade fattningen pga svartsjuka (Läcköeventet+ Norgeresa) och så det största nederlaget, skilsmässan, som han i princip verkat ha förnekat trots köp av hus och inlämnande av ansökan. Detta gjorde att han i stunden förvandlades till något han dolt för sina vänner. Och nej, alla människor blir inte mördare.
Citera
2018-07-15, 15:38
Medlem
I used to love her but i had to kill her i had to put her six feet under in my own back yard
Mördaren är endera ung eller smart
Smart att inte använda bil till kroppen
Citera
2018-07-15, 15:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Ja, det var nog riktat till oss i tråden, det har spekulerats om JG, bla eftersom han upphörde att vara LWs facebook vän efter bilincidenten men fortsatt umgås med SD och hämtade honom på Arlanda. Jag tror dock inte att JG är inblandad. Min teori är att SD tappade fattningen pga svartsjuka (Läcköeventet+ Norgeresa) och så det största nederlaget, skilsmässan, som han i princip verkat ha förnekat trots köp av hus och inlämnande av ansökan. Detta gjorde att han i stunden förvandlades till något han dolt för sina vänner. Och nej, alla människor blir inte mördare.

Nej, alla människor blir inte mördare. Tack och lov.
Därför tror jag inte heller på att det är fler inblandade. Enbart en person, det är min tro.

Motivet som jag kan tänka mig är "förlorad kontroll" över LW och kanske lite mer som han kanske tycker att hon är skyldig till. T ex att han nu har fått två anmälningar på sig och den andra som hon inte drog tillbaka. En "prick i protokollet". Och kanske har hon ett finger med i spelet att HD slutligen ansöker om skilsmässa och flyttar ut? Sen kan kanske det vara någon slags svartsjuka inblandat, som droppen på kontrollförlusten som nu måste återupprättas.

Kontrollförlusten återupprättas genom att visa sin makt, genom att kanske hota och skrämma. Ibland räcker inte det. Kanske LW visade en styrka som SD inte kunde kontrollera. Han gick överstyr...

Kanske tycker han nu att han återupprättat balansen, maktbalansen är återställd.
Han ser inte ut som en förlorare....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in