Citat:
Ursprungligen postat av
Hetlund
Om det nu r snabbkopplingar som Knivur menar s r det som s mycket annat - i cykelvrlden och vrlden i allmnhet - vldigt mycket ett reklam- och sljtrick.
Om man verkligen kr Tour de France eller andra tvlingslopp s r snabbkopplingar ndvndiga: personalen i fljebilarna byter ett framhjul p fem sekunder och ett bakhjul p 30 sekunder.
Sedan vill ju alla vi andra se ut som cykelproffs och d ska det vara snabbkopplingar p hjulen och "bockastyre", oavsett om det r praktiskt eller inte.
Faktiskt s r snabbkopplingar ganska dumt p cyklar fr motionscykling och utflykter. Fyller ingen egentlig funktion, hjulen blir lttare att stjla och svrare att montera riktigt fr den ovane.
Faktiskt r det s att nav med snabbkoppling ofta r lite tyngre n motsvarande med massiv axel och hjulmuttrar. (Beror frsts lite p material - titan r alltid lttare n stl och aluminium).
Likadant r det med antalet vxlar: P elitniv kan man kanske anvnda 2 x 11 vxlar, men fr hobbycyklisten skulle det rcka bra med 2 x 6 eller 2 x 7 vxlar. Beror lite p hur man lgger upp dem. Mnga cyklister anvnder ofta bara en eller tv vxlar - och ofta fel vxlar d. I USA finns det ett uttryck: "The one-speed ten-speed". Folk som tvunget skulle ha 10-vxlade cyklar (1970-1980tal) men sedan bara anvnde en vxel.
Tack fr ditt svar. Jag mekade med en annan persons cykel och reagerade lite p att det kndes ondigt med snabbkopplingar. Nu hade cykeln utanpliggande vxlar och behver aldrig justering p bakhjulets inriktning eller kedjespnning som en traditionell cykel, svida den inte vore ramsned.
Min cykel r tung, skert 20 kg med vanlig pakethllare, frampakethllare, dynohub och andra saker, men har aluminiumram dock, annars vore den kanske nnu tyngre
Jag fredrar stlram egentligen, inga utmattningssprickor. Idealiskt skall det vara krom-molybden-stl med hrdldda skarvar och "fittings" av stl i skarvarna. (traditionellt p kvalitetscyklar av ngot ldre modell) Rosten r trkig dock. r ramen fosfaterad och fint lackerad, rostskyddsmedel insprutat inuti ramrren, inget problem.