2018-07-14, 01:23
Medlem
Knivur-273s avatar
Nu r jag sur igen. Vad fan r nyttan men stickaxlar p cyklar ?. En 15mm ringnyckel fr en traditionell cykel kan vl inte vara s tung att bra ?

Jag frstr att i Tour de France, kan ngra gram ha betydelse, men annars ?

Bertta !
Senast redigerad av Knivur-273 2018-07-14 kl. 01:27.
Citera
2018-07-14, 02:40
Medlem
Millediablos avatar
Du menar snabbkopplingar? Perfekta fr att laga punka snabbt d.v.s. byta innerslang, det finns med insex ocks eller specialskalle fr att frsvra stld.
Vlj den som passar dig bst och skit i vad andra fredrar
Ta din ringnyckel och stoppa upp den dr bak, det r den bsta platsen.....f.. r 13 en bttre dimension.
Senast redigerad av Millediablo 2018-07-14 kl. 02:42.
Citera
2018-07-15, 13:17
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Nu r jag sur igen. Vad fan r nyttan men stickaxlar p cyklar ?. En 15mm ringnyckel fr en traditionell cykel kan vl inte vara s tung att bra ?

Bertta !
Har man en tung stlram,s r det enbart fr bekvmlighet vid punktering. Jag menar,som du sger,ngra gram hit och dit spelar ingen roll om cykeln vger 21kg.

Men... har du en fin och ltt ram ,s r det precis tvrtom, varje sak som r lttare, bidrar till totalvikten. Sparar man hundra gram p 10 stllen s r cykeln 1 kg lttare, sg frn 7,till 6 kg,men meningslst 21,till 20 kg.
Citera
2018-07-15, 14:54
Medlem
Om det nu r snabbkopplingar som Knivur menar s r det som s mycket annat - i cykelvrlden och vrlden i allmnhet - vldigt mycket ett reklam- och sljtrick.

Om man verkligen kr Tour de France eller andra tvlingslopp s r snabbkopplingar ndvndiga: personalen i fljebilarna byter ett framhjul p fem sekunder och ett bakhjul p 30 sekunder.

Sedan vill ju alla vi andra se ut som cykelproffs och d ska det vara snabbkopplingar p hjulen och "bockastyre", oavsett om det r praktiskt eller inte.

Faktiskt s r snabbkopplingar ganska dumt p cyklar fr motionscykling och utflykter. Fyller ingen egentlig funktion, hjulen blir lttare att stjla och svrare att montera riktigt fr den ovane.

Faktiskt r det s att nav med snabbkoppling ofta r lite tyngre n motsvarande med massiv axel och hjulmuttrar. (Beror frsts lite p material - titan r alltid lttare n stl och aluminium).

Likadant r det med antalet vxlar: P elitniv kan man kanske anvnda 2 x 11 vxlar, men fr hobbycyklisten skulle det rcka bra med 2 x 6 eller 2 x 7 vxlar. Beror lite p hur man lgger upp dem. Mnga cyklister anvnder ofta bara en eller tv vxlar - och ofta fel vxlar d. I USA finns det ett uttryck: "The one-speed ten-speed". Folk som tvunget skulle ha 10-vxlade cyklar (1970-1980tal) men sedan bara anvnde en vxel.
Citera
2018-07-15, 18:55
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
Du menar snabbkopplingar? Perfekta fr att laga punka snabbt d.v.s. byta innerslang, det finns med insex ocks eller specialskalle fr att frsvra stld.
Vlj den som passar dig bst och skit i vad andra fredrar
Ta din ringnyckel och stoppa upp den dr bak, det r den bsta platsen.....f.. r 13 en bttre dimension.
Nr hjulmuttrarna har dimensionen 15mm torde en nyckel i samma storlek vara bst, men tack fr ditt intelligenta svar nd.
Citera
2018-07-15, 23:48
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hetlund
Om det nu r snabbkopplingar som Knivur menar s r det som s mycket annat - i cykelvrlden och vrlden i allmnhet - vldigt mycket ett reklam- och sljtrick.

Om man verkligen kr Tour de France eller andra tvlingslopp s r snabbkopplingar ndvndiga: personalen i fljebilarna byter ett framhjul p fem sekunder och ett bakhjul p 30 sekunder.

Sedan vill ju alla vi andra se ut som cykelproffs och d ska det vara snabbkopplingar p hjulen och "bockastyre", oavsett om det r praktiskt eller inte.

Faktiskt s r snabbkopplingar ganska dumt p cyklar fr motionscykling och utflykter. Fyller ingen egentlig funktion, hjulen blir lttare att stjla och svrare att montera riktigt fr den ovane.

Faktiskt r det s att nav med snabbkoppling ofta r lite tyngre n motsvarande med massiv axel och hjulmuttrar. (Beror frsts lite p material - titan r alltid lttare n stl och aluminium).

Likadant r det med antalet vxlar: P elitniv kan man kanske anvnda 2 x 11 vxlar, men fr hobbycyklisten skulle det rcka bra med 2 x 6 eller 2 x 7 vxlar. Beror lite p hur man lgger upp dem. Mnga cyklister anvnder ofta bara en eller tv vxlar - och ofta fel vxlar d. I USA finns det ett uttryck: "The one-speed ten-speed". Folk som tvunget skulle ha 10-vxlade cyklar (1970-1980tal) men sedan bara anvnde en vxel.

Tack fr ditt svar. Jag mekade med en annan persons cykel och reagerade lite p att det kndes ondigt med snabbkopplingar. Nu hade cykeln utanpliggande vxlar och behver aldrig justering p bakhjulets inriktning eller kedjespnning som en traditionell cykel, svida den inte vore ramsned.

Min cykel r tung, skert 20 kg med vanlig pakethllare, frampakethllare, dynohub och andra saker, men har aluminiumram dock, annars vore den kanske nnu tyngre

Jag fredrar stlram egentligen, inga utmattningssprickor. Idealiskt skall det vara krom-molybden-stl med hrdldda skarvar och "fittings" av stl i skarvarna. (traditionellt p kvalitetscyklar av ngot ldre modell) Rosten r trkig dock. r ramen fosfaterad och fint lackerad, rostskyddsmedel insprutat inuti ramrren, inget problem.
Senast redigerad av Knivur-273 2018-07-16 kl. 00:42.
Citera
2018-07-15, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273

Bertta !

Ja man har en viss frstelse fr Tullio Campagnolo som uppfann snabbkopplingen 1927. Tydligen hade man tv vxlar p cyklarna p den tiden och fr att byta vxel s var man tvungen att stanna, lossa p vingmuttrarna p bakhjulet och vnda det. Vid en tvling s frlorade han knseln i hnderna p.g.a. vderomslag till kallt vder och han kunde drfr inte f loss vingmuttrarna, vilket gjorde att han frlorade vrdefull tid. Efter det uppfann han snabbkopplingen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Quick_...skewer#History
Citera
2018-07-16, 02:08
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hetlund

Exet ville ha en ny cykel p 80-talet. Den skulle ABSOLUT ha bockstyre och likna en tvlingscykel. Eftersom jag gillade min fru mycket och ville ge henne det hon ville ha, fick hon en sdan. Flgbroms p bakhjulet, trots att den hade Sachs Penta-Sport 5 med navbroms

Frvrigt ett dligt nav fr en cykel, de trevxlade r lngt bttre.

Nu gick det en tid, s bad hon mig att byta styret mot ett normalt dito, bockstyret hamnade p soptippen, fr hon var inte s intresserad av Vtternrundan och snt

Flgbromsen p bakhjulet hamnade i soptunnan, bromskraften var nd vrdels, kunde inte ens nra lsa hjulet haha.
Senast redigerad av Knivur-273 2018-07-16 kl. 02:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in