2018-07-15, 11:45
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
SMHI höjer varningsgraden för extremvärmen

Citat:
Den ihållande värmen runt 30 grader i Mälardalen har resulterat i varningar för extremt höga temperaturer. Nu utfärdar SMHI klass 2-varning för dagstemperaturer på uppemot 33 grader på sina håll i östra Svealand.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/smhi-hojer-varningsgraden-for-extrem-varmen
Citera
2018-07-15, 11:55
Medlem
Bad och kallduschar är ett måste. AC eller fläkt på natten. Värmen under dagen bryr jag mig inte om egentligen men blir lite illamående om man inte dricker tillräckligt.
Citera
2018-07-15, 12:00
Medlem
trailblasers avatar
Jag köpte en portabel AC till lägenheten. De bästa 5000 kr jag någonsin spendat.
Citera
2018-07-15, 12:55
Medlem
twockos avatar
Själv har jag odlat ett stort helskägg och klär mig i mörka löst sittande heltäckande kläder, det gör en mer isolerad än man kan tro.
Senast redigerad av twocko 2018-07-15 kl. 13:11.
Citera
2018-07-15, 13:41
Medlem
Förbannade jävla värme, sitter å svettas och har ingen bil så kan inte dra å bada
Citera
2018-07-15, 13:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fishANDchips
Sitter inne med badbrallor, iskallt att dricka, igendragna gardiner, duschar kallt ofta, går ut senare på kvällen när temperaturen sjunkit.

Hoppas hösten presenterar sig tidigt i år så att man kan andas igen. Jag hatar den här varma jävla sommaren.

Ett inlägg jag kunde ha skrivit.

Jag sitter i boxertrosor och en T-shirt, iskallt vatten bredvid och tvärdrag mellan rummen men med gardinerna fördragna och duschar iskallt en gång om dagen. Hunden är helt död och jag måste fylla på vattenskålen tre gånger om dagen. På kvällen går vi ut lite längre när det är svalare.

Jag längtar efter hösten.
Citera
2018-07-15, 13:46
Avslutad
Helvete vad jag sover dåligt när det är så här varmt. Sömnen blir hackig och allmänt konstig.
Citera
2018-07-15, 13:47
Medlem
Displaceds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Jag köpte en portabel AC till lägenheten. De bästa 5000 kr jag någonsin spendat.
Länk till denna? Min lägenhet känns som en bastu.
Citera
2018-07-15, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siuphdgjm
Kan inte du förklara hur växthus fungerar?
Kan du förklara vad du menar? Om jag mäter upp 25C på termometern inomhus och 30C utomhus, hur hjälper det att öppna fönsterna? Vad har det med växthus att göra?
Citera
2018-07-15, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OkyDoky
På många håll i Sverige, ligger nu temperaturen på runt 30+ och har gjort så ett bra tag nu. Till nackdel för djur, sjuka och äldre. Nu är jag varken djur, sjuk eller speciellt gammal. Men den här värmen börjar bli påfrestande även för mig.
Hur gör ni för att klara av värmen?
Tror att fler än jag är tacksam för tips....

Till mod.. Är osäker på om detta inlägg hamnade i rätt fack.. Ni får gärna flytta det dit ni tycker är bäst Isåfall
Jag knaprar på havssalt. Jättegott och man blir piggare. Förutom det så dricker jag mkt i alla former, vatten, nypondricka, havremjölk allt möjligt. Sen avstår jag alkohol helt, förutom iskall folköl. Annars gör jag som de flesta andra, söker mig till skuggan, öppnar korsdrag hemma, har köksfläkten på samt en stor fläkt på golvet som snurrar. Försöker härda ut och väntar på ett klimatomslag!
Citera
2018-07-15, 14:35
Medlem
Grisbrottarens avatar
Jag har alla tre fönster till lägenheten i söderläge (eg. västsydväst) och därigenom får jag inte bara ytterväggen ordentligt stekt, utan det blir också omöjligt att vädra för att få svalka. Så jag kör med allt på vid gavel nattetid för att få in kall luft och stänger vid 6-tiden innan solen kommer runt knuten.
Sedan sitter jag inne i den relativa svalkan hela dagen och dricker mängder med hemgjort iste och rör mig så lite som möjligt.

Till kvällen – tid lite beroende på när det blir tillräckligt svalt – så ligger jag i hängmattan på balkongen ända in på småtimmarna, dit jag dragit ut både teve och dator.

Tvingas jag ut i värmen, så har jag linnekläder från topp till tå. Det blåser rakt igenom dem, så att det känns som om man är naken.
Det gäller också att röra sig så långsamt och försiktigt det bara går, så att man inte svettas av "ansträngningen". Cykla är bra, då man kan snigla sig fram med minimal insats i promenadtempo. Nedförsbackar är härliga, då det fläktar skönt utan att man alls behöver anstränga sig.

Edit: 30 grader ute nu, men "bara" 28 inne.
Citera
2018-07-15, 15:04
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibraflash
Allvarligt talat värmebölja? Det är ju knappt varmt. Sluta prata strunt, det har varit 30 grader typ 2 dagar. Mest är det mellan 24-27 grader.
Jag gör ingenting för att klara värmen, jag snarare väntar på att det ska bli varmare. Gärna 30-35 grader.
Vatten är dock alltid viktigt.

Vart bor du? Värmebölja är det i Västerås. Ja vi har +30grader varje jävla dag och ser inte ut som det tar slut heller.

https://www.klart.se/se/v%C3%A4stmanlands-l%C3%A4n/v%C3%A4der-v%C3%A4ster%C3%A5s/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in