2018-07-14, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Självklart förekommer det korrigeringar men inte efter resp mätning gjorts som du tror. Dessutom har SIFO ändrat sina metoder efter valet. Tvingades de till dessa ändringar av sin uppdragsgivare också? Sedan vore det på tiden att du som kallar andra för barnungar erkänner att SIFO är ett bra mycket större opinionsinstitut än garageföretaget Sentio som du påstod var Nordens största institut.

Det syns verkligen inte att Sifo har ändrat sina metoder. Kollar man på det här diagrammet så hamnar deras resultat ännu längre ifrån snittet.

https://minfil.com/Xdheq2fdbf/Sifo_vs_Snittet.png
2018-07-14, 17:58
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
Skulle valresultatet bli något liknande, så tycker jag att partiledarna skulle tvingas ut i ödslig fjällvärld på en treveckorsövning i överlevnad där Jimmie Åkesson basar över och har nyckel till begränsat matförråd. I övrigt finns blad och rötter.
Vore väl själva tusan om de inte lärde sig att samarbeta med SD efter detta, och acceptera vem som är störst.
Nu fick du mig att skratta högt. Jag kan riktigt se bilden framför mig. Något surrealistisk måhända. 😂😂😂😂
2018-07-14, 18:13
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Låter rätt troligt. Det skulle förvåna mig mycket om Sifo - precis som de andra opinionsinstituten - inte lyckas fånga upp den ökning som skett de senaste månaderna för SD. Visserligen höjde Sifo SD rätt kraftigt från april till maj, men då bör man komma ihåg att det var från en skrattretande låg nivå: 14,8%. Bara det faktum att Sifo var det enda institut som på något förunderligt vis sedan inte lyckades fånga upp SD-ökningen mellan maj och juni (endast -0,2% men ändå), visar att något inte tycks stämma hos dem. Samtliga opinionsinstitut höjde ju under den tidsperioden SD med mellan 0,9-5,5 PE...

Självklart har Sifo sneglat på de övriga instituten och inser nu att de inte kan ligga kvar och skvalpa på kraftigt underskattade 18,5%. Jag drämmer till med +1,2 PE till 19,7% i nästa mätning vilket skulle vara ett tydligt rekord hos Sifo. De har aldrig haft SD över 20%. Faktum är att den högsta uppmätta siffran någonsin för SD hos Sifo är ynkliga 19% (december 2015). En SD-siffra över 20% hos dem vore därför en stor, stor sensation.

Vissa institut verkar ju gilla att vara sämst gällande just Sverigedemokraterna där just Sifo är ett sådant. Men jag tror som sagt man ser sig tvungna att anpassa sina siffror mer mot övriga institut där till och med Demoskop och Novus nu ligger mellan 21-22% vilket säger en hel del om att 18,5% är på tok för lågt. Så jag säger som sagt att man lägger på en procentenhet på Sverigedemokraterna i juli månad

Dom vill ju knappast ha SD på över 20%-gränsen. Folk kan säga vad dom vill, det är ändå uppenbart att det hos delar av samhället finns en uppenbar motvilja mot att behandla Sverigedemokraterna rättvist och som verkligheten gör gällande.
2018-07-14, 18:50
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711

Dom vill ju knappast ha SD på över 20%-gränsen. Folk kan säga vad dom vill, det är ändå uppenbart att det hos delar av samhället finns en uppenbar motvilja mot att behandla Sverigedemokraterna rättvist och som verkligheten gör gällande.

Bakom skojarinstitut står mäktiga politiska och ekonomiska intressen, som har uppenbara ambitioner att motarbeta SD efter sin begränsade förmåga!

Allt pekar ändå på, att SD kommer att bli största riksdagspartiet den 9 september, som förväntat...
2018-07-14, 18:59
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Bakom skojarinstitut står mäktiga politiska och ekonomiska intressen, som har uppenbara ambitioner att motarbeta SD efter sin begränsade förmåga!

Allt pekar ändå på, att SD kommer att bli största riksdagspartiet den 9 september, som förväntat...

Ja, vi får hoppas på att du har rätt Gillar dina höga mål, jag är lite mer försiktig

Ännu har det inte kommit någon mätning i alla fall. Skulle den ha kommit på eftermiddagen så hade den redan varit här. Så antingen kommer den senare eller så blir det ingen Sifo-mätning i juli. Då blir det bara en enda i augusti där man ska pricka valresultatet så gott man kan, kan bli ett problem för Sifo
2018-07-14, 23:19
Medlem
madchances avatar
Citat:
Då blir det bara en enda i augusti där man ska pricka valresultatet så gott man kan, kan bli ett problem för Sifo

Man behöver inte pricka in valresultatet för SD alls. De flesta kan säkert acceptera att det är svårt att mäta. Men bommar man S eller M med 5 procentenheter...
2018-07-15, 01:55
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Vissa institut verkar ju gilla att vara sämst gällande just Sverigedemokraterna där just Sifo är ett sådant. Men jag tror som sagt man ser sig tvungna att anpassa sina siffror mer mot övriga institut där till och med Demoskop och Novus nu ligger mellan 21-22% vilket säger en hel del om att 18,5% är på tok för lågt. Så jag säger som sagt att man lägger på en procentenhet på Sverigedemokraterna i juli månad

Som ett tankeexperiment, låt oss säga att SD får t.ex. 32% av rösterna samtidigt som SIFO's sista UO innan valet säger t.ex. 19%, vad kommer då att hända med SIFO?

Kanske SIFO kommer att tvingas till ett stålbad efter valet?
2018-07-15, 03:04
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Man behöver inte pricka in valresultatet för SD alls. De flesta kan säkert acceptera att det är svårt att mäta. Men bommar man S eller M med 5 procentenheter...

Nja, ingen vill väl vara allt för långt ifrån i sina sista mätningar inför valet. Särskilt om man ligger klart sämst till när det finns en så välkänd underskattning av Sverigedemokraternas valresultat som vi sett i flera val dom senaste åren.

Med den vetskapen och att man brukar vara bland dom sämre så bör verkligen Sifo förstärka Sverigedemokraternas siffror en hel del. Månadssnittet säger 22%, det har också alltid varit en klar underskattning. Då är det väldigt långt ifrån att komma med 18,5%.
2018-07-15, 11:08
Medlem
Smoothmans avatar
Ser ut som om vi får vänta på Sifo till i början på Augusti. Tror inte vi kommer att se speciellt många opinionsmätningar presenterade de närmaste två veckorna, även om det är valår. Semestertider helt enkelt - även hos instituten.
2018-07-15, 12:48
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Som ett tankeexperiment, låt oss säga att SD får t.ex. 32% av rösterna samtidigt som SIFO's sista UO innan valet säger t.ex. 19%, vad kommer då att hända med SIFO?

Kanske SIFO kommer att tvingas till ett stålbad efter valet?
SIFO kommer skruva upp resultatet och ge SD 24-25% precis före valet, så allt ser hyfsat ut. Sen kan alla OU-apologeter fortsätta yla om SIFO’s seriositet.
2018-07-15, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
SIFO kommer skruva upp resultatet och ge SD 24-25% precis före valet, så allt ser hyfsat ut. Sen kan alla OU-apologeter fortsätta yla om SIFO’s seriositet.

Kollade för något år sedan vilka SIFO hade som kunder.
Endast 5-10 % av sin omsättning var "konkurrensutsatta" näringslivet, medan 90-95 % var offentliga myndigheter och organisationer.

I detta läge är det givetvis helt uppenbart att SIFO vill ställa in sig hos sina kunder!
2018-07-15, 13:54
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Kollade för något år sedan vilka SIFO hade som kunder.
Endast 5-10 % av sin omsättning var "konkurrensutsatta" näringslivet, medan 90-95 % var offentliga myndigheter och organisationer.

I detta läge är det givetvis helt uppenbart att SIFO vill ställa in sig hos sina kunder!

Det är naturligtvis huvudförklaringen till nivån på siffrorna för SD - utöver inkompetensen!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in