2018-07-15, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
OM han kom hem redan på fredagen som någon påstod, då gick han lös flera dagar. Polis var inte särskilt intresserade att hämta in honom. Till slut gjordes det på åklagarens begäran.
När SD var "anhållen" som hastigast för människorov INNAN resan, kan dom inte haft ett skit på honom mer än "misshandeln" samt om någon skyllt på honom. Får man anhålla nån hursomhelst. Kanske krävs för att hålla ett ordentligt förhör. Det var ju inte mer än några timmar han satt. Inte över natten vill jag minnas. Ganska onödigt då att inte komma in i USA pga det. Jag kallar det endast för ett FÖRHÖR. Tidningarna skriver "anhållen". Men jag vet inte det ja, Låter konstigt.

Polisen är skyldiga att medela usa om misstänkt brottsling är på väg in och de ville väl inte att han skulle försvinna i usa
Varför är ni emot att hsn fick inreseförbud ? Tror ni han är oskyldig ?
Citera
2018-07-15, 04:35
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radarfwd
Polisen är skyldiga att medela usa om misstänkt brottsling är på väg in och de ville väl inte att han skulle försvinna i usa

Det är inte fråga om att vara emot inresesförbud, USA bestämmer själv vilka som får komma in och inte och på vilka grunder de nekar någon, om så för att de har en ful tröja. Det som ifrågasätts är att det skulle skett på något slags begäran från svensk polis. Om man nu ändå inte vare sig meddelat något reseförbud och inte heller hade mer bråttom att höra honom något vidare direkt efter han återvänt.

Tidigare fanns uppgift (även den i AB om jag minns rätt) om att UD skulle ställt fråga till amerikanska ambassaden om han rest dit. Jag vet inte om något avtal finns mellan USA och Sverige om att svensk polis kan äska om att de skulle hålla koll på honom där men att man bestämde sig för att inte lägga resurser på det och istället nekade honom inresa då?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-07-15 kl. 04:43.
Citera
2018-07-15, 04:47
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radarfwd

Knappast vad polis och åklagare trodde. SD är inte en föhärdad brottsling som vill leva sitt liv på flykt. Den bilden har jag inte fått. Han har dessutom barn.
Jag tror inte på att polis/åklagare "såg till" att de inte fick inresetillstånd. Låter löjligt med tanke på att dom släppte honom direkt efter första förhöret. Utan restriktioner, samt inte hämtade honom när han kom hem. Han har inga restriktioner nu heller. Skulle flyktfara finnas är det enkelt att införa nån form av restriktion. T.ex anmälningsplikt.
Och JA, jag tror att SD är oskyldig. För tillfället. Det kan ändra sej.
Citera
2018-07-15, 05:11
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Det här undrar jag också över. På vilka grunder nekades SD inträde i USA? Jag tror inte att Trump med vänner har tillgång till information vad gäller endast förhörda personer. Fanns SD i något register över misstänkta eller blev inreselandet tipsat? Det är något som skaver här i och med att han fick lämna Sverige. Kan det ha framkommit något under tiden SD satt på planet?

Jag väljer att bortse ifrån ditt länkade inlägg då det är alltför konspiratoriskt enligt mig. Att jämföra med Kalamarksmordet känns inte relevant (i mitt tycke bör tilläggas).

Har vi inte diskuterat detta till leda? Kom vi inte fram till att det troligen var HD som inte fick inresetillstånd därför att hon inte hade ansökt/ansökte för sent om ESTA?
Citera
2018-07-15, 05:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Har vi inte diskuterat detta till leda? Kom vi inte fram till att det troligen var HD som inte fick inresetillstånd därför att hon inte hade ansökt/ansökte för sent om ESTA?

Det tror jag inte att vi har kommit fram till, har du läst inlägget
högst upp på den här sidan.

Om dom inte har ordning på ESTA kommer dom ens ombord
på planet då?
Citera
2018-07-15, 06:10
Medlem
GilGrissom82s avatar
Med tanke på allt som har hänt kanske inte frasen "partner in crime" är särskilt lämplig

Citera
2018-07-15, 06:36
Medlem
Sockerhalss avatar
https://www.instagram.com/p/BjbpDo4BHaw/?hl=sv&taken-by=noawesstrom

Den blicken ger mej kalla kårar. Behöver inte säga mer. Hu....
Citera
2018-07-15, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Med tanke på allt som har hänt kanske inte frasen "partner in crime" är särskilt lämplig

Mitt i eländet så va den rolig
Undrar hur han tänkte där, förmodligen inte alls, JG kanske kunde
hålla sig för garv.
Citera
2018-07-15, 08:32
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Mitt i eländet så va den rolig
Undrar hur han tänkte där, förmodligen inte alls, JG kanske kunde
hålla sig för garv.
Haha. Ja undrar om om han medvetet bjöd sin vän på ett eventuellt utochinvändande av sitt liv och analyserande av fotominer och bildtexter minst tio år tillbaka här i tråden? Vem vet, han kanske tom gav det som presentkort? Skulle mycket väl iaf kunna inträffa när Moralensväktare är på semester och den goda tanken har jagats in under en sten...
Citera
2018-07-15, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Sorry för OffT, men ser mitt inlägg som en sakupplysning.

Om du skall posta nåt som berör regelverk vore det bra om du uttryckte dig tydligare.
Det är naturligtvis rent nonsens att påstå att det är förbjudet att "filma på offentligt område".
Det är däremot förbjudet att utan tillstånd från länsstyrelse använda en fast monterad kamera som täcker in offentlig plats och då skall också i normalfallet infoskylt om kameraövervakningen finnas väl synlig.
Ja, nu blev det klart och tydligt...
Citera
2018-07-15, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
https://www.instagram.com/p/BjbpDo4BHaw/?hl=sv&taken-by=noawesstrom

Den blicken ger mej kalla kårar. Behöver inte säga mer. Hu....
Här ser han onekligen enl mina ögon ganska vältränad ut (till skillnad från den tidigare bilden i tråden där han är fotad med sina syskon)!
Citera
2018-07-15, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann

Det förekom en trådsanning att HD ansökte sent om ESTA, men som Carl Janne skriver borde de inte släppts på sista planet från Europa till USA då. Och andra uppgifter om att de fått resan i julklapp har också florerat. Det mest sannolika är att den var planerad för båda sedan rätt lång tid och att de hade ESTA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in