2018-07-15, 00:38
Medlem
Draifoss avatar
Varför nekades SD inträde när han landade i USA? Har US Immigrations direktåtkomst till polisens datorsystem, eller ringde Peter Springare till USA:s ambassad och tipsade om att en misstänkt mördare försökte fly från Sverige?
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Senast redigerad av Draifos 2018-07-15 kl. 00:54.
Citera
2018-07-15, 01:17
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Varför nekades SD inträde när han landade i USA? Har US Immigrations direktåtkomst till polisens datorsystem, eller ringde Peter Springare till USA:s ambassad och tipsade om att en misstänkt mördare försökte fly från Sverige?

Det här undrar jag också över. På vilka grunder nekades SD inträde i USA? Jag tror inte att Trump med vänner har tillgång till information vad gäller endast förhörda personer. Fanns SD i något register över misstänkta eller blev inreselandet tipsat? Det är något som skaver här i och med att han fick lämna Sverige. Kan det ha framkommit något under tiden SD satt på planet?

Jag väljer att bortse ifrån ditt länkade inlägg då det är alltför konspiratoriskt enligt mig. Att jämföra med Kalamarksmordet känns inte relevant (i mitt tycke bör tilläggas).
Senast redigerad av LimeTime 2018-07-15 kl. 01:20.
Citera
2018-07-15, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Det här undrar jag också över. På vilka grunder nekades SD inträde i USA? Jag tror inte att Trump med vänner har tillgång till information vad gäller endast förhörda personer. Fanns SD i något register över misstänkta eller blev inreselandet tipsat? Det är något som skaver här i och med att han fick lämna Sverige. Kan det ha framkommit något under tiden SD satt på planet?

Jag väljer att bortse ifrån ditt länkade inlägg då det är alltför konspiratoriskt enligt mig. Att jämföra med Kalamarksmordet känns inte relevant (i mitt tycke bör tilläggas).

Jag läste i en tidning att det va polisen som hade tipsat USA, hittar
den inte så klart, men jag är säker på det.
Citera
2018-07-15, 02:15
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ja. Man tyckte sig tydligen finna blodiga kläder i hans bil på Arlanda

Citat:
Du pratar om hur det "känns". Objektivt är dock jämförelsen fullt relevant, både vad gäller förmodad utlandsflykt och blodiga kläder. Svara gärna sakligt på det länkade inlägget i stället för att avfärda det som "konspiratoriskt":
Citera
2018-07-15, 02:23
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:

Citat:

Från USA:s ambassad:

Citat:
Du kan inte resa under Visa Waiver-programmet om du:

Blivit nekad på din ESTA ansökan
Tidigare har nekats inresa till USA
Tidigare har nekats visum till USA
Någon gång blivit arresterad (även om arresteringen inte resulterade i en brottmålsdom)
Någon gång deporterats från USA
Om du vid ett tidigare besök stannat längre än du haft tillstånd till (även om det bara gäller en dag)

Källa: https://se.usembassy.gov/sv/visas-sv/visa-waiver-program-se/?_ga=2.41213986.1422157654.1531613888-1968870530.1531613888

Verkar som att det räcker med att ha blivit arresterad. Men jag har alltid trott att det gäller om man tidigare blivit arresterad i USA.
Senast redigerad av Netherworld 2018-07-15 kl. 02:25.
Citera
2018-07-15, 03:00
Medlem
Så här fick USA reda på saken.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e14xQR

Citat:
Efter att mannen släpptes på fri fot för drygt två veckor sedan reste han och kvinnan som på pappret fortfarande är hans hustru på en planerad resa till USA.

Men de kom aldrig så långt. Svenska polisen såg till att de fick inreseförbud i landet och de återvände hem.

Under tiden beslagtog polisen mannens bil som stod parkerad på långtidsparkeringen på Arlanda flygplats. Redan de första dagarna efter Lena Wesströms försvinnande gjorde polisen en husrannsakan hos honom och den stora villan bara några hundra meter från Lenas hus spärrades av.
Citera
2018-07-15, 03:08
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Så här fick USA reda på saken.

"Svenska polisen såg till att de fick inreseförbud i landet och de återvände hem.":
Skall den "svenska polisen" då ha varit Peter Springare? Här hade han väl inte ännu bytts ut?
Senast redigerad av Draifos 2018-07-15 kl. 03:11.
Citera
2018-07-15, 03:11
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Har man nån gång haft stopp i avlopp, då har man nog kaustiksoda hemma. Propplösare.
Jag har det iaf.
"Sopa igen spår". Nja, tror nog mer på en vilja att skända offret. Infon om syra var 50/50 enl bragardsindianen, eller vad nicket heter.

Ja det var jag som skrev det med syran först efter ett PM jag fick från en skribent jag bedömer som seriös.

Jag tror också att det isåfall att det varit för att skada/vanställa. Och som du säger så är det vanligt förekommande, även i hushåll där man har plastavlopp och inte ska använda kaustiksoda. Används också ofta av sådana som fixar med gamla trämöbler för att få bort färg, eller även nyare möbler som en del vill få att se gamla ut. Antagligen mest medelålders och äldre kvinnor som gillar shabby chic med avlutade möbler och är rädd för värmepistol.
Citera
2018-07-15, 03:16
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
"Svenska polisen såg till att de fick inreseförbud i landet och de återvände hem.":
Skall den "svenska polisen" då ha varit Peter Springare? Här hade han väl inte ännu bytts ut?

Lite märkligt förfarande isåfall. Dels bryter man väl mot förundersökningssekretessen och dels tog man väl inte in honom igen förrän någon dag efter de återvänt hem till Örebro. Vill man lägga något slags restriktioner på någon bör man väl kommunicera detta snarast till den det gäller, eljest kan det väl lätt ses som trakasserier?
Citera
2018-07-15, 03:32
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Lite märkligt förfarande isåfall. Dels bryter man väl mot förundersökningssekretessen och dels tog man väl inte in honom igen förrän någon dag efter de återvänt hem till Örebro. Vill man lägga något slags restriktioner på någon bör man väl kommunicera detta snarast till den det gäller, eljest kan det väl lätt ses som trakasserier?
-

Springare va kvar då.

Man kunde ju ha varnat dom om att dom inte skulle bli insläppta i USA.
Jag är nästan övertygad om att dom hade buggat bilen, därför släppte
man dom ohotat så att säga.
Man lät dom tro att allt va grönt och hoppades att dom skulle
pladdra bort sig i bilen.
Sedan hämtade man in bil och utrustning från Arlanda.

Om han inte va på semester då, men det vet jag inte.
Senast redigerad av CarlJanne75 2018-07-15 kl. 03:44.
Citera
2018-07-15, 04:10
Medlem
Sockerhalss avatar
https://omni.se/t/mordet-pa-lena-wesstrom/3ac488c5-a8c0-443d-9f59-be65228dc6ae

Hmm. "NFC vill inte uttala sej om varför provsvaren dröjer"...
"Det beror på vilka analyser som begärts, samt begärd prioriteringsgrad". Alltså inte högsta prioritet precis.
Publicerad 9 Juli.
Citera
2018-07-15, 04:24
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen

OM han kom hem redan på fredagen som någon påstod, då gick han lös flera dagar. Polis var inte särskilt intresserade att hämta in honom. Till slut gjordes det på åklagarens begäran.
När SD var "anhållen" som hastigast för människorov INNAN resan, kan dom inte haft ett skit på honom mer än "misshandeln" samt om någon skyllt på honom. Får man anhålla nån hursomhelst. Kanske krävs för att hålla ett ordentligt förhör. Det var ju inte mer än några timmar han satt. Inte över natten vill jag minnas. Ganska onödigt då att inte komma in i USA pga det. Jag kallar det endast för ett FÖRHÖR. Tidningarna skriver "anhållen". Men jag vet inte det ja, Låter konstigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in