Citat:
Jag skulle säga att ens ”personliga” gräns för när en rörelse anses hota demokratin går ungefär där man skulle sätta gränsen för andra extremister... I ett land där lagar är tänkta att vara lika för alla.
Är lika många våldsbejakande islamister eller vänsterextremister ett hot mot demokratin? I mina ögon ska man kunna säga ja på alla först innan man även börjar förbjuda ÅSIKTER. Och med åsikter räknar jag exempelvis inte hot. I juridisk mening, inte att folk känner sig hotade bara av deras existens.
Många känner sig även hotade av att det finns islamister oavsett om alla tar till våld eller inte, men det räcker inte heller för att förbjuda bort alla med en extrem världsbild.
Själv ser jag däremot att ALLA extremister som exempelvis tar till våld och hotar folk som ett hot i samhället, där går ”min” gräns idag. Ett flertal från NMR räknar jag in där. Men våld och hot är ju också redan olagligt hur som helst. När det gäller just våld går det inte heller att göra lika godtyckliga bedömningar som med åsikter.
Jag anser ändå att NMR är extremister och de skulle absolut kunna vara ett demokratihot om de växer. Däremot gör exempelvis både BRÅ och SÄPO bedömningen att varken högerextremister, vänsterextrema eller islamister är ett demokratihot på sätt att de har förmåga att störta regeringen.
Men givetvis är alla ett hot om de tar till våld eller begår terrorbrott, men att börja fängsla folk innan våldsbrott har begås pga åsikterna låter mer som ”USA/Guatanamo” för mig. Tillägg: Ok bara ”förbjuda” i nuläget.
Exakt vad som menas med ”demokratihot” är också en definieringsfråga. Men jag går nog som sagt hellre på BRÅ/SÄPOs bedömningar än efter politiska agendor på nätet. Jag utesluter inte helt förbud för rörelsen även om det ”bara” handlar om åsikterna, men då ska lagarna först också vara väldigt genomtänkta och man får vara beredd på att fler extrema rörelser kan innefattas av lagarna i framtiden.
Man bör även ha i åtanke på vad som händer om ett parti som ser helt annorlunda på det här får makten i framtiden. Börjar politikerna ändra i yttrandefrihetslagarna så har man öppnat dörren även för framtida agendor.
Många är ju oroliga över att till exempel SD ska få mer makt en dag och ser även dom som ett demokratihot, men ändå verkar man inte ägna en enda tanke åt hur de hypotetiskt skulle tolka lagarna. Eller om de ändrar formuleringar i grundlagarna som förra regeringen gjorde 2010? Man ska vara jäkligt försiktigt med att öppna dessa dörrar.
Och nä, just SD kommer antagligen inte styra landet efter höstvalet. Men vem vet hur landet ser ut och vilka som styr om 15-20 år? Lagar är ju inget som bara gäller för stunden, och man kan inte heller utgå ifrån att framtida partier som ser likadant som en själv på detta alltid kommer ha makten.
Senast redigerad av sjelvefan 2018-07-15 kl. 00:55.
Senast redigerad av sjelvefan 2018-07-15 kl. 00:55.