Citat:
Regeringen vill förbjuda rasistiska organisationer, skriver Sveriges Television.
Vad tror ni? Det har ju varit ganska mycket prat om att förändra grundlagen för att skydda den svenska demokratin mot t.ex. SD.
Kommer regeringen nu att förbjuda NMR, och blir sen SD nästa organisation som blir olaglig? Kommer det att bli förbjudet att verka för t.ex. minskad invandring till Sverige, eftersom det kan ses som förföljelse av folkgrupp på grund av etniskt ursprung, hudfärg eller liknande?
Om det nu blir så att regeringen förbjuder NMR (och SD?), kommer de då samtidigt att förbjuda vissa islamistiska organisationer? Nej, det kan jag väl inte tänka mig, för islam är ju fredens religion och förföljer ingen. Det tycker väl regeringen i alla fall.
Vad säger ni på Flashback?
Under Almedalsveckan inträffade flera incidenter där den nazistiska organisationen Nordiska motståndsrörelsen, NMR, var inblandad.https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-vill-forbjuda-rasistiska-organisationer
Att stoppa den här typen av organisationer är svårt på grund av grundlagens skydd för förenings- och yttrandefrihet, men nu har regeringen kommit fram till att det finns en paragraf i Regeringsformen som kan tillämpas, rapporterar Ekot.
Enligt Regeringsformens andra kapitel, paragraf 24, andra stycket, har man rätt att förbjuda sammanslutningar som ”innebär förföljelse av en folkgrupp på grund av etniskt ursprung, hudfärg eller liknande förhållande”.
Formuleringen har funnits sedan 2010 men har ännu inte tillämpats.
Vad tror ni? Det har ju varit ganska mycket prat om att förändra grundlagen för att skydda den svenska demokratin mot t.ex. SD.
En viktig fråga för den liberala demokratin är om, och hur, den kan försvara sig mot sig själv. Att företrädare för ett av riksdagens största partier (Sverigedemokraterna) visar auktoritära impulser och idealiserar den så kallade illiberala demokratin gör frågan mer aktuell än på länge.https://www.dn.se/ledare/riksdagen-maste-skynda-att-skydda-demokratin/
Kommer regeringen nu att förbjuda NMR, och blir sen SD nästa organisation som blir olaglig? Kommer det att bli förbjudet att verka för t.ex. minskad invandring till Sverige, eftersom det kan ses som förföljelse av folkgrupp på grund av etniskt ursprung, hudfärg eller liknande?
Om det nu blir så att regeringen förbjuder NMR (och SD?), kommer de då samtidigt att förbjuda vissa islamistiska organisationer? Nej, det kan jag väl inte tänka mig, för islam är ju fredens religion och förföljer ingen. Det tycker väl regeringen i alla fall.
Vad säger ni på Flashback?
Den här en Sosse och MP-regering med stöd av kommunister som fanimig går "AllIn".
Man vill "skydda" demokratin genom att avskaffa den.
Det här djävla vansinniga resonemanget kan nog endast fungera i en SosseMPkommunisthjärna.
Nu börjar det fanimig bli farligt på riktigt.
Rösta för djävulen rätt i höst och rädda Sverige ifrån galningarna inom 7-klövern.
SD 2018!