2018-07-14, 20:58
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Du motsätter dig med andra ord rätten till nödvärn, då det våld du motsätter dig är just sånt som sker i nödvärn när de angrips av "fredliga demonstranter" som du kallar dem.
Jag tror inte ett dugg på fanatiker som påstår att deras förebilder aldrig gör fel. Det är inte 100% nödvärn. Jag har sett nazistiska bråk som visar detta. Dessutom måste nödvärn alltid vara skalenligt till attacken.
Citera
2018-07-14, 21:05
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Jag tror inte ett dugg på fanatiker som påstår att deras förebilder aldrig gör fel. Det är inte 100% nödvärn. Jag har sett nazistiska bråk som visar detta. Dessutom måste nödvärn alltid vara skalenligt till attacken.

Personliga anektoter är inte intressanta. Jag har sett en massa babbebråk, med eller utan kniv. Förbjud babbar?

Det fungerar inte så, det tror jag även att du förstår. Försök nu att hålla dig till TS och sluta relativisera.
Citera
2018-07-14, 21:06
Avstängd
Citat:
Organisationsfriheten gäller alla organisationer som du säger, jag var inte tydlig på den punkten. Det jag menar är att den inte gäller i det här fallet, åtminstone inte ur regeringens ståndpunkt, med hänvisande till den andra paragrafen. I det här fallet är det alltså enligt MJ ett undantag och gäller då bara mellan arbetsgivare och arbetstagare i ett fackligt förbund.

Mja, frågan är om motstånd till åsikter också tillämpas i samma paragraf. Jag tror inte det.

Är du efterbliven? Det är inte regeringen som har tolkningsföreträde av grundlagarna.
Citera
2018-07-14, 21:13
Medlem
sherms avatar
Citat:
Vad snackar du om? Det är alltid en bedömningsfråga för rättsliga efterspel om nödvärn har varit proportionerligt. Därtill finns även något som kallas nödvärnsexcess. Nordiska Motståndsrörelsen har tydliga regler som endast sanktionerar våld i rent självförsvar. Och här sitter du och argumenterar för att organisationen ska förbjudas på grund av att de använder våld för att värna sig själva och sin egendom från brottsliga angrepp. De ska alltså göra som du säger och vända andra kinden till och om de hellre slår tillbaks och försvarar sig så ska de förbjudas. Låter mer som att du hör hemma hos Feministiskt Initiativ än i något Alternativ för Sverige.
Senast redigerad av sherm 2018-07-14 kl. 21:16.
Citera
2018-07-14, 21:17
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Jag skiter i vad en aktivist som Ranstorp säger. Det är domstolarna som avgör det här, inte någon fjant som har doktorerat i Internationella Relationer och kallar sig "terrorismforskare".
Domstolarna är inga fristående organ. De förändras av lagen som på lång sikt förändras av opinionen. Framtiden kommer se helt annorlunda ut, tro mig. Kommer du acceptera det?
Citera
2018-07-14, 21:19
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Personliga anektoter är inte intressanta. Jag har sett en massa babbebråk, med eller utan kniv. Förbjud babbar?

Det fungerar inte så, det tror jag även att du förstår. Försök nu att hålla dig till TS och sluta relativisera.
Vadå förbjud babbar? Det här handlar om ett förbud av en organisation, enskilda individer som inte har något att göra med organisationen är ointressant. Jag förbuder gärna våldsamma babbeorganisationer.
Citera
2018-07-14, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Min poäng passerade visst förbi helt utan motstånd.

För att vara tydlig: om man definierar rasism är antirasismen död.

Därför kommer det inte hända.
Min poäng passerade visst oclså förbi helt utan motstånd.

För att vara tydlig: det går inte att göra en juridiskt korrekt definition av vad rasism är, eftersom rasism är en subjektiv åsikt som tillskrivs någon annan.

Därför kommer inte en sådan juridisk definition att införas, och på det sättet håller jag med om att det inte kommer att hända.

Möjligtvis kan de beskriva det ungefär som hets mot folkgrupp genom att domstolen får göra en "samlad bedömniing" om en organisation är rasistisk eller inte.
Citera
2018-07-14, 21:21
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Är du efterbliven? Det är inte regeringen som har tolkningsföreträde av grundlagarna.
Det har jag inte påstått.
Citera
2018-07-14, 21:23
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Vad snackar du om? Det är alltid en bedömningsfråga för rättsliga efterspel om nödvärn har varit proportionerligt. Därtill finns även något som kallas nödvärnsexcess. Nordiska Motståndsrörelsen har tydliga regler som endast sanktionerar våld i rent självförsvar. Och här sitter du och argumenterar för att organisationen ska förbjudas på grund av att de använder våld för att värna sig själva och sin egendom från brottsliga angrepp. De ska alltså göra som du säger och vända andra kinden till och om de hellre slår tillbaks och försvarar sig så ska de förbjudas. Låter mer som att du hör hemma hos Feministiskt Initiativ än i något Alternativ för Sverige.
Sluta gå runt i cirklar, det leder ingenstans. Ditt resonemang utgår ifrån att NMR enbart brukar våld i nödvärn. Det är skitsnack.
Citera
2018-07-14, 21:28
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Vadå förbjud babbar? Det här handlar om ett förbud av en organisation, enskilda individer som inte har något att göra med organisationen är ointressant. Jag förbuder gärna våldsamma babbeorganisationer.

Nej. Det handlar om förbud mot "rasistiska" organisationer. Det närmaste vi har i den klassen är SSU.

https://www.svt.se/opinion/rebecca-weidmo-uvell-om-ssu
Citera
2018-07-14, 21:32
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Varför tar du inte upp detta stycke från Wikipedia-artikeln?

Du förstår verkligen inte att du står i det sluttande planet?
Jag försvarar som sagt varken förslaget eller någon egentlig position.
Citera
2018-07-14, 21:34
Bannlyst
Citat:
Sluta gå runt i cirklar, det leder ingenstans. Ditt resonemang utgår ifrån att NMR enbart brukar våld i nödvärn. Det är skitsnack.

Finnns bråkstakar överallt. Deras organisationer ska inte förbjudas för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in