2018-07-14, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrKlein
Vem är det som har sista ordet huruvida sagda organisation faktiskt är rasistisk? Enligt regeringens logik så ska alltså Sverigedemokraterna förbjudas eftersom Aftonbladet skrev att dom var rasister förut?

Eller gör dom skillnad på parti och parti? Man bannlyser dom som inte sitter i dom fina rummen?
Att SD är rasistikt är givet, fast i finare form. Nerärvd essens. Jo jo liknar nazzarna rastrams. Tyvärr har de många dårar bakom sig.
Citera
2018-07-14, 00:35
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Divination
Det blir inte sant oavsett hur mycket du ljuger. ”Våldsbejakande extremism” är orwellianska som inte betyder något överhuvudtaget. Du papegojar bara maniskt ut lögner från slaskpressen. Får du betalt för det eller?
Och nu existerar inte extrema ideologier med anhängare som bejakar våld? Vad kallar du islamism då? Det är därför det finns nationella och internationella samordnare mot det runt om i världen? Jahapp.
Citera
2018-07-14, 00:44
Medlem
90taletskronas avatar
Så jävla dåligt! Vilka ska antifa slåss emot om man förbjuder deras fiender!?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Och utveckla varför jag inte vet vad yttrandefrihet är, det gör du inte därför att du inte kan. Troll som du förstör Flashback.

Det visar du ju bättre själv i nästan samtliga dina inlägg.

Citat:
Knappast. Blotta misstanken att kommande arbetsgivare kollar i tex facebook-flöde gör att man håller tyst. Du pratar skit när du målar upp Sverige som fritt. Du har dessutom Näthatsgruppen så varför drar du inte åt helvete?

Precis som man måste bräka ur sig osluga idiotsaker på facebook för att kunna ta avstånd från invandring. Jag har redan förstått att du inte är direkt smart men kom igen nu.
Att du ljuger om att jag har någon typ av näthatsgrupp, när jag inte tillhår någon endaste grupp alls, gör inte att du får mer rätt din stackare. Snarare tvärtom.

Citat:
Ursprungligen postat av Divination
Och hur fan skulle ett PK-hjon som du kunna veta det? Du löper ju ingen som helst risk för trakasserier och stigmatisering. Skäms du inte över att ens uttala dig i frågan?

Jag skulle tvärtom skämmas för mig själv ifall du höll med mig om saker.
Oavsett ditt patetiskt förutsägbara dravel om PK så tycks jag vara en av de få här som har grundläggande kunskap om vad en av våra mest betydande grundlagar innebär. Något som man borde ha lärt sig senast i mellanstadiet.
Yttrandefrihetsgrundlagen innebär inte att man har rätt att stå oemotsagd.
Det finns inget i yttrandefrihetsgrundlagen som säger att andra aktörer måste ställa ett forum till förfogande för alla som har åsikter att yttra.
Yttrandefriheten har några få inskränkningar och dessa rör lagen om hets mot folkgrupp, och med folkgrupp menas exempelvis hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, sexuell läggning eller liknande omständigheter. Även våldsskildringar mot människor eller djur utgör en sådan inskränkning av yttrandefrihetsgrundlagen.
Man har m.a.o. inte grundlagstiftad rätt att uttrycka kränkande och nedsättande åsikter kring hudfärg, religiös övertygelse, nationell eller etniskt ursprung eller mot människor av en specifik sexuell läggning.
Detta är inte speciellt svåra saker att förstå och ganska likvärdigt i de flesta Europeiska länder.
Det är en sak ifall ni vill ändra grundlagar och tycker de är dåliga men håll inte på med bräkningar om saker ni inte vet innebörden av.
Citera
Medlem
8711s avatar
Som sagt, det är en riktig fuling regeringen försöker sig på, som eftergift till vänsterpartiet. Egentligen skulle man förbjuda våldsbejakande organisationer, både åt höger och vänster och även islamistiska. Men vänsterpartiet har protesterat med att en sådan lag riskerat att skapa problem för och hindra vänstergrupper. Helt sjukt att inte folk protesterar mot detta. Självklart är det allt eller inget som gäller, inte enbart NMR och en enskild åsikt.

Citat:
Kritik mot regeringsförslag att förbjuda NMR – ”Är åsiktsförbud”

Även Thomas Bull, justitieråd i Högsta förvaltningsdomstolen menar att lagen kan bli både svår att genomföra och ineffektiv.

– Folk slutar inte bara vara nazister bara på grund av en lag, säger han till TT.

Yttrandefrihetsexperten Nils Funcke säger att förbudet kan hota yttrandefriheten.

– Jag tycker att man ska bemöta de här åsikterna och värderingarna med argument, säger han.

https://samtiden.nu/2018/07/kritik-mot-regeringsforslag-att-forbjuda-nmr-ar-asiktsforbud/
Citera
2018-07-14, 00:46
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Och nu existerar inte extrema ideologier med anhängare som bejakar våld? Vad kallar du islamism då? Det är därför det finns nationella och internationella samordnare mot det runt om i världen? Jahapp.

Men det är ju bara floskler och snömos du kommer med. Och falsk analogi. Reagerar du inte på att islamism inte ens är en ”trigger” för några förbud? Istället är det NMR som är måltavlan. Och vem tycker du ska avgöra vilka ideologier som är ”extrema”?
Citera
2018-07-14, 00:48
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Regeringen vill nu med hänvisning till att Nordiska Motståndsrörelsen höll torgmöten och delade ut flygblad i Almedalen förbjuda "rasistiska organisationer". Vilka mer organisationer avser de förbjuda? Vad har de för möjligheter att driva igenom en sådan förbudslag och vad kan det få för följder? Själv ser jag syftet att kväsa politisk opposition som givet, men det kan ju också få vara en diskussionsfråga om så är fallet.

https://www.svd.se/regeringen-forbjud-rasistiska-organisationer

Jag säger nej, nej och nej.

Dom flesta kan skriva under på att nazister och islamister inte tillför något positivt till samhället. Men vad är en rasist?

Den ursprungliga betydelsen av en rasist är ju personer som vill negativt särbehandla andra personer av en annan ras. Men etablissemanget är ju rörande eniga om att en rasist kan vara allt mellan himmel och jord numera. Inte minst SD, med 20 % av väljarbasen i ryggen har blivit kallade rasister i minst tio års tid nu. Och inte av vem som helst. I stort sett samtliga partiledare i riksdagen har kallat SD för rasister.

"Nu är de beredda att ta makten med hjälp av ett oseriöst rasistisk parti med rötterna i nazismen. Den tanken är egentligen inte ny. Partier har försökt samarbeta med extremistiska rörelser förut i historien, och det har gått riktigt illa (Stefan Löfvén 20170814). "

Även om SD är för stora att förbjuda är det ju uppenbart att sjuklövern inte är särskilt hotade av 500 nazister i Almedalen. Det är inte där dom vill lägga krutet.
Citera
2018-07-14, 00:49
Medlem
Rufoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Regeringen vill nu med hänvisning till att Nordiska Motståndsrörelsen höll torgmöten och delade ut flygblad i Almedalen förbjuda "rasistiska organisationer". Vilka mer organisationer avser de förbjuda? Vad har de för möjligheter att driva igenom en sådan förbudslag och vad kan det få för följder? Själv ser jag syftet att kväsa politisk opposition som givet, men det kan ju också få vara en diskussionsfråga om så är fallet.

https://www.svd.se/regeringen-forbjud-rasistiska-organisationer
Själv tycker jag det är helt uppenbart att just detta är deras grundtanke. Jag är själv emot rasism, men då menar jag riktig rasism. Inte 95% av allt som regeringen och framförallt svenska / västerländska medier kallar rasism.

Vill regeringen förbjuda organisationer som verkligen är farliga för samhället, börja då med de islamistiska organisationerna.

NMR och liknande är bara testosteronstinna clowner med färgglada flaggor.
Citera
Medlem
8711s avatar
Här kan man läsa hur vänsterpartiet egentligen vill lagstifta mot NMR, men inte mot våldsanvändande grupper generellt och då även åt vänster, invandrarhåll och islamistiska. Detta då ett sådant förbud anses kunna få "förödande konsekvenser för vänstern".

Han erkänner alltså att en rad vänsterorganisationer är våldsbejakande och borde förbjudas, men han vill inte gå med på det då vänstern då kan skadas. Fy satan vilket hyckleri och detta blir alltså regeringspolitik(!!!)

Citat:
Att lagstifta mot nazism är svårt och kan få förödande konsekvenser för vänstern

Ett förbud hade troligtvis inte heller bara riktat sig mot nazister utan även mot det högern kallar vänsterextremism. Detta blir tydligt när man lyssnar till Ulf Kristersson eller Annie Lööf som alltid jämställer högerextremism och vänsterextremism.

Av historien borde vi lära oss att om det är några organisationer som förbjuds är det de som hotar den styrande ekonomiska eliten. Risken finns alltså att vi stödjer ett lagförslag som hotar den breda vänsterns organisationsmöjligheter.

Ett förbud mot extremistiska organisationer riskerar i slutändan att drabba en växande vänster som hotar status quo. Kravet på att förbjuda nazism är inte offensivt utan visar snarare på en vänster som inte tror att den kan vinna.

http://flamman.se/a/att-lagstifta-mot-nazism-ar-svart-och-kan-fa-forodande-konsekvenser-for-vanstern
Senast redigerad av 8711 2018-07-14 kl. 00:52.
Citera
Medlem
pinger99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Han förekommer i 14 avsnitt i belastningsregistret, han har bland annat blivit dömd för HMF, våldsamma upplopp och brott mot vapenlagen. Högt upp i organisationen.

Fast våldsamma upplopp och brott mot vapenlagen är inte åsiktsbrott.
HMF är alltid ett åsiktsbrott. (iallafall i sin nutida tillämpning)

Om rättssystemet kan ta hand om den här individen så behövs inga vidare inskränkningar i vår yttrandefrihet.
Citera
2018-07-14, 00:51
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hex27

Precis som man måste bräka ur sig osluga idiotsaker på facebook för att kunna ta avstånd från invandring. Jag har redan förstått att du inte är direkt smart men kom igen nu.
Att du ljuger om att jag har någon typ av näthatsgrupp, när jag inte tillhår någon endaste grupp alls, gör inte att du får mer rätt din stackare. Snarare tvärtom.

Jag skulle tvärtom skämmas för mig själv ifall du höll med mig om saker.
Oavsett ditt patetiskt förutsägbara dravel om PK så tycks jag vara en av de få här som har grundläggande kunskap om vad en av våra mest betydande grundlagar innebär. Något som man borde ha lärt sig senast i mellanstadiet.
Yttrandefrihetsgrundlagen innebär inte att man har rätt att stå oemotsagd.
Det finns inget i yttrandefrihetsgrundlagen som säger att andra aktörer måste ställa ett forum till förfogande för alla som har åsikter att yttra.
Yttrandefriheten har några få inskränkningar och dessa rör lagen om hets mot folkgrupp, och med folkgrupp menas exempelvis hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, sexuell läggning eller liknande omständigheter. Även våldsskildringar mot människor eller djur utgör en sådan inskränkning av yttrandefrihetsgrundlagen.
Man har m.a.o. inte grundlagstiftad rätt att uttrycka kränkande och nedsättande åsikter kring hudfärg, religiös övertygelse, nationell eller etniskt ursprung eller mot människor av en specifik sexuell läggning.
Detta är inte speciellt svåra saker att förstå och ganska likvärdigt i de flesta Europeiska länder.
Det är en sak ifall ni vill ändra grundlagar och tycker de är dåliga men håll inte på med bräkningar om saker ni inte vet innebörden av.

Men ditt ordbajsande jävla pajastroll. Frågan var hur en PK-mupp som du kan veta något överhuvudtaget om vilka problem en regimkritiker kan få. Du påstod dig göra det men det gör du självfallet inte.
Citera
2018-07-14, 00:51
Bannlyst
Citat:

Du kan inte stå för vad du säger. Påstår att jag inte vet vad yttrandefrihet är. Jag ber om en förklaring och den kommer inte. Du pratar alltså bara skit.

Citat:
Precis som man måste bräka ur sig osluga idiotsaker på facebook för att kunna ta avstånd från invandring. Jag har redan förstått att du inte är direkt smart men kom igen nu. Att du ljuger om att jag har någon typ av näthatsgrupp, när jag inte tillhår någon endaste grupp alls, gör inte att du får mer rätt din stackare. Snarare tvärtom..

Svammel. Näthatsgruppen söker på internet efter uttalanden som kan användas för att fälla folk för brott enligt HMF. I Sverige råder inte yttrandefrihet och självcensuren är omfattande. Verklig förföljelse har dessutom ökat iochmed Näthatsgruppen som finansieras av svenska staten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in