Citat:
Jag är uppriktigt ledsen om någon upplever att jag har förringat det grävande som har gjorts av andra här. Det har verkligen inte varit avsikten med mina inlägg. Jag har tvärtom med största intresse följt vad som skrivits på FB om Özz Nujen och hans familj alltsedan samröret med Akilov avslöjades den 30 januari i år. Och jag har verkligen förvånats över att inga officiella brottsutredningar har kommit till stånd sedan dess - t.ex. av polismyndigheten, ekobrottsmyndigheten och skatteverket. Den enda officiella utredning som vi känner till är Advokatsamfundets egen disciplinnämnds. Och den utredningen var ju ett direkt resultat av vad som skrivits om Nujens penningtransaktioner till Akilov här på nätet. Jag anmälde mig som ny medlem av den enkla anledningen, att jag vet att vad som skrivs på sociala medier i allt högre grad uppmärksammas också av våra rättsvårdande myndigheter. När inte ens UG:s avslöjanden av Özz Nujens förehavanden för några månader sedan tycks ha lett till någon åtgärd, blir även en gammal stofil som jag fundersam. Jag kanske inte delar politisk uppfattning med huvuddelen av FB:s skribenter, men det anser jag inte skall behöva ha någon betydelse i sammanhanget. Jag har trots allt under ett halvt sekel följt det svenska rättssystemets successiva sönderfall på mycket nära håll. Och detta har ju fortsatt oavsett vilka konstellationer som innehaft den politiska makten. En konspiratoriskt lagd person skulle kanske påstå att det egentligen har med juristutbildningen på våra högskolor att göra. Kraven på de studerandes kunskaper har ju sänkts i takt med att den högre utbildningen har öppnats för allt bredare grupper. Även Advokatsamfundet har till slut resignerat, vilket antagningarna under senare år tydligt visar.
Om valleros påhopp kan jag till slut bara säga att en konspiratoriskt lagd person mycket väl skulle kunna påstå följande: Statsministern och hans partikamrater i SÄPO:s politiska råd har gett en direkt order till myndigheten att se mellan fingrarna med Özz Nujens och hans familjs små snedsteg. Men det var inte alls något sådant jag syftade på när jag nämnde Ebbe Carlsson- och Geijer-affärerna. Båda dessa affärer kom till allmänhetens kännedom genom grav oskicklighet av SÄPO:s egen personal. På den tiden sorterade SÄPO direkt under rikspolisstyrelsen och höll sig inte justitieministrarna väl med rikspolischefen fick de ta saken i egna händer, vilket var just vad Anna Greta Leijon och Lennart Geijer gjorde och som bekant ledde till deras fall. Det enda jag med säkerhet vet om SÄPO:s roll i Nujen/Akilov-affären är att en polis, som jag bedömer som trovärdig, sagt att den för SÄPO är "en het potatis". Alla är givetvis rädda om sitt jobb och jag är personligen övertygad om att någon klantat sig ordentligt även i Nujen/Akilov-affären.
Om valleros påhopp kan jag till slut bara säga att en konspiratoriskt lagd person mycket väl skulle kunna påstå följande: Statsministern och hans partikamrater i SÄPO:s politiska råd har gett en direkt order till myndigheten att se mellan fingrarna med Özz Nujens och hans familjs små snedsteg. Men det var inte alls något sådant jag syftade på när jag nämnde Ebbe Carlsson- och Geijer-affärerna. Båda dessa affärer kom till allmänhetens kännedom genom grav oskicklighet av SÄPO:s egen personal. På den tiden sorterade SÄPO direkt under rikspolisstyrelsen och höll sig inte justitieministrarna väl med rikspolischefen fick de ta saken i egna händer, vilket var just vad Anna Greta Leijon och Lennart Geijer gjorde och som bekant ledde till deras fall. Det enda jag med säkerhet vet om SÄPO:s roll i Nujen/Akilov-affären är att en polis, som jag bedömer som trovärdig, sagt att den för SÄPO är "en het potatis". Alla är givetvis rädda om sitt jobb och jag är personligen övertygad om att någon klantat sig ordentligt även i Nujen/Akilov-affären.
Varmt välkommen åter!
I kampen mot den uppenbara mörkningen av Nujen-klanens långvariga svinerier på svensk mark, behövs alla krafter för att sätta strålkastare på missförhållanden inom myndigheter som t ex ovilja att granska The Nujens!
Med din långa erfarenhet och kunskap om t ex tidigare händelser inom svensk förvaltning, så är du en självklar tillgång.