Citat:
Ursprungligen postat av
Enoch.Thulin
Tack för förtydligandet om skolan.
Det var alltså Rinkebyskolan, då känns det om möjligt
ännu mer som en rövarhistoria från Özz.
Jag antar att skolan redan 1990 var dominerad av invandrarbarn. Om SYO-konsulenten skulle säga så här till den som hade 4.9 i snitt, så skulle det vara väldigt festligt att höra vad som i så fall sades till dom som hade skitbetyg.
"Den rasistiske SYO-konsulent från Rinkeby" , känns lite i samma klass som
"Den rasistiske brandmannen från Boden".
En hösttermin alldeles i slutet av 80-talet så hade jag ett förordnande i Rinkebyskolan. Vill inte skriva vilket år det var.
Men jag kan tala om för er att skolan var helt dominerad av etniska turkar. Det fanns turkiska hemspråksklasser med manliga turkiska lärare som ägnade sig åt gammaldags uppfostran av pojkarna. De slängde grabbarna i väggen, luggade dem, drog dem i öronen och sparkade dem i baken. Som jag såg. Lärarna skrek och svor på turkiska.
Men de turkiska grabbarna var inte bättre. Riktiga råskinn som höll skolan i skräck. En gång hoppade grabbarna som bestämde i högstadiet på mig i en trappa och drog mig i håret medan de tafsade på mig och hotade våldta mig. De eleverna var runt 15 år gamla och jag var runt 30. Men jag hade redan jobbat länge på Järva och lyckades att snacka bort grabbarna. Den ledande hette Dz@&%¤#. På den tiden så förde turkarna i Rinkebyskolan ett totalt skräckvälde. Men det fanns några romer också som man minns.
Har inget minne av en liten kurd som Özz, vad han än kallade sig. Eller någon rasistisk SYO. Om det hade funnits någon rasist i Rinkebyskolan på den tiden så hade nog turkarna gjort processen kort med personen.
Nu frågar jag mig hur Özz, varande kurd, kunde klara sig i Rinkebyskolan de åren? Turkarna, även lärarna, hatade kurder. Kanske Özz spelade turk? Klart är att han ljuger om sin skoltid.