Citat:
Ursprungligen postat av
Tystnad
Ja det är just min tanke med.
Om dom väljer skenskriva sig här i någon lgh (10-15 pax) & western union "forslar" över pension med hjälp av den enda personen som bor legalt i lgh så lär det bli en jävla massa pengar som försvinner ut ur landet.
Pengar som kunde kommit Sverige tillgodo moms,skatt, varor,välfärd etc
När det bröt ut krig i Libanon (10 år sen?) var det plötsligt 30 000 "Svenskar" som skulle ha hjälp av UD ta sig "hem" till Sverige.
Nu har dom ändrat reglerna så UD skiter i sådant .
Men vilken effekt kommer detta få på landet om miljarder i kronor förs ut till Mellanöstern, Afrika, F.D jugoslavien etc till PUT are som valt åka tillbaka.legalt som illegalt dvs skenskriven i Sverige.
Jag ser allvarliga problem i horisonten......
Libanon fick bekymmer (minst sagt) när Assad (vem annars? -Hans farsa då) samt en massa stormakter, ungefärligen USA och CCCP (sistnämnda CCCP sponsrade Assad, precis som nu, idioterna har tydligen någon marinbas där)..
Libaneser,har flera vänner därifrån är väldigt västligt inriktade, Beirut kallades inte för inte "Mellanösterns Paris", innan inbördeskriget, tror det var när Frankrike var av NF utsedd till "skyddsmakt" (NF=föregångaren till FN, men fortfarande juridiskt ansvarig, hehe..)
Beirut utsågs år 2009 till det främsta stället att resa till av New York Times.Staden listades även som en av de tio mest livfulla städerna i världen av Lonely Planet 2009. Den rankades på nionde plats på Travel and Leisure Magazines lista över bästa stadskärnor i kategorin World Best Awards 2006, precis bakom New York och före San Francisco i listan.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Beirut
Just Libanon är ett mycket intressant land, knepigt minst sagt, och här är tydligen Libanons "senaste" pop-tjej.. (
Titta inte, hon är kristen och har ingen burka..)
-Jag ska nu (försöka) återkoppla mitt resonemang till trådens ämne, så det blir något förståeligt av det hela:
Har alltså flera libanesiska vänner, och de flydde från Libanon hit till Göteborg. De har åkt tillbaka till Libanon nu när det är ett "hyfsat säkert land", på semester i alla fall.
Så det är inte "jätteknepigt", men "jätteknepigt" torde det dock vara att "helt plötsligt" med nyförvärvat PUT åka "hem" på semester till landet där förutsättningarna inte har förändrats för ett endaste öre.. (Piaster kanske deras myntenhet hette förr, orkar inte kolla nu..) /Edit: Syftar på Somalia/Somalien med den sista meningen..