2018-07-13, 19:53
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Pratade med en granne idag, dom jobbar men skulle snart ha semester, dom skulle åka på semester till Rumänien.
Kom hit under 1990 talet under krigen där nere.
Ok ser inga problem här då dom jobbat hårt sedan dom kom hit.

Slog mig dock kommer dom som pensionärer bosätta sig där?
Jag vet flera som invandrade på 1960-70 talet som som pensionärer åkt tillbaka, Greker, Jugoslaver,Kroater, Bosnier osv
Deras i Sverige dåliga pension lär väl i flertalet av dessa länder vara väldigt mycket mera värda än dessa länders pensioner. så dom kommer leva gott Där.

Frågan är hur kommer detta påverka Svensk ekonomi om hundratusentals kanske miljon pensionärer i framtiden väljer att bosätta sig i sina ursprungsländer?
Mycket kommer säkert ske legalt ,men kan tänka mig att det finns ett stort mörkertal på personer som kommer vara fortsatta skrivna här och "bo" i en lgh där tiotalet är skrivna.
Framförallt folk som kommer från utanför EU där man inte får överföra pensionen.
Vet både serber, ungrare och polacker som snart ska flytta hem igen och leva multikulti-fritt med svensk pension.
Serben lär väl dock få vänta pensionen tills (om) de går med i EU antar jag.
Citera
2018-07-13, 20:02
Medlem
kraftfoders avatar
Trådens ämne är inget knepigt alls egentligen:

Min norska släktgren flydde då de var eftersökta av GESTAPO över till Sverige under Quisling-tiden i Norge. När Quisling (och Terboven) var rätterligen avlivade efter kriget, på Kongsberg om jag inte minns helt fel, flyttade min norska släktgren tillbaka till Norge igen. (Just nu är de på semester här hemma hos mig i Göteborg, hehe..)

Att man "flyttar hem"/åker på semester, är inget knepigt alls vid eftertanke. Men jäkligt märkligt om mina norska släktingar (ex-vis) skulle åkt till Oslo 1944... Ännu knepigare blir det när folk som fått PUT i Sverige åker hem till Somalia "på besök", då låter detta mycket, nej det är en underdrift, det låter oerhört tveksamt...

Edit: Akershus var det, när jag dubbelkollade! (Fan, börjar bli lite glömsk.. hehe)
Senast redigerad av kraftfoder 2018-07-13 kl. 20:09.
Citera
2018-07-13, 20:35
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
......... Ännu knepigare blir det när folk som fått PUT i Sverige åker hem till Somalia "på besök", då låter detta mycket, nej det är en underdrift, det låter oerhört tveksamt...
)

Ja det är just min tanke med.
Om dom väljer skenskriva sig här i någon lgh (10-15 pax) & western union "forslar" över pension med hjälp av den enda personen som bor legalt i lgh så lär det bli en jävla massa pengar som försvinner ut ur landet.
Pengar som kunde kommit Sverige tillgodo moms,skatt, varor,välfärd etc

När det bröt ut krig i Libanon (10 år sen?) var det plötsligt 30 000 "Svenskar" som skulle ha hjälp av UD ta sig "hem" till Sverige.
Nu har dom ändrat reglerna så UD skiter i sådant .

Men vilken effekt kommer detta få på landet om miljarder i kronor förs ut till Mellanöstern, Afrika, F.D jugoslavien etc till PUT are som valt åka tillbaka.legalt som illegalt dvs skenskriven i Sverige.

Jag ser allvarliga problem i horisonten......
Citera
2018-07-13, 21:37
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Ja det är just min tanke med.
Om dom väljer skenskriva sig här i någon lgh (10-15 pax) & western union "forslar" över pension med hjälp av den enda personen som bor legalt i lgh så lär det bli en jävla massa pengar som försvinner ut ur landet.
Pengar som kunde kommit Sverige tillgodo moms,skatt, varor,välfärd etc

När det bröt ut krig i Libanon (10 år sen?) var det plötsligt 30 000 "Svenskar" som skulle ha hjälp av UD ta sig "hem" till Sverige.
Nu har dom ändrat reglerna så UD skiter i sådant .

Men vilken effekt kommer detta få på landet om miljarder i kronor förs ut till Mellanöstern, Afrika, F.D jugoslavien etc till PUT are som valt åka tillbaka.legalt som illegalt dvs skenskriven i Sverige.

Jag ser allvarliga problem i horisonten......

Libanon fick bekymmer (minst sagt) när Assad (vem annars? -Hans farsa då) samt en massa stormakter, ungefärligen USA och CCCP (sistnämnda CCCP sponsrade Assad, precis som nu, idioterna har tydligen någon marinbas där)..

Libaneser,har flera vänner därifrån är väldigt västligt inriktade, Beirut kallades inte för inte "Mellanösterns Paris", innan inbördeskriget, tror det var när Frankrike var av NF utsedd till "skyddsmakt" (NF=föregångaren till FN, men fortfarande juridiskt ansvarig, hehe..)

Beirut utsågs år 2009 till det främsta stället att resa till av New York Times.Staden listades även som en av de tio mest livfulla städerna i världen av Lonely Planet 2009. Den rankades på nionde plats på Travel and Leisure Magazines lista över bästa stadskärnor i kategorin World Best Awards 2006, precis bakom New York och före San Francisco i listan.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Beirut

Just Libanon är ett mycket intressant land, knepigt minst sagt, och här är tydligen Libanons "senaste" pop-tjej.. (Titta inte, hon är kristen och har ingen burka..)

-Jag ska nu (försöka) återkoppla mitt resonemang till trådens ämne, så det blir något förståeligt av det hela:

Har alltså flera libanesiska vänner, och de flydde från Libanon hit till Göteborg. De har åkt tillbaka till Libanon nu när det är ett "hyfsat säkert land", på semester i alla fall.

Så det är inte "jätteknepigt", men "jätteknepigt" torde det dock vara att "helt plötsligt" med nyförvärvat PUT åka "hem" på semester till landet där förutsättningarna inte har förändrats för ett endaste öre.. (Piaster kanske deras myntenhet hette förr, orkar inte kolla nu..) /Edit: Syftar på Somalia/Somalien med den sista meningen..
Senast redigerad av kraftfoder 2018-07-13 kl. 21:40.
Citera
2019-06-25, 03:24
Medlem
-GGs avatar
Ett litet stopp i tiden och i skuggan som så länge hängt över Sverige:

Citat:
De muntliga utredningar som projektet genomförde visade bland annat följande. Ofta var det ensamstående, äldre personer som haft uppehållstillstånd under mer än fem år. Vanliga anledningar till att de bodde stora delar av året i sitt hemland var bättre klimat, rehabilitering, ta hand om anhöriga och besöka sin bostad i hemlandet. Nästan samtliga intervjuade uppgav att de ville behålla sitt uppehållstillstånd i Sverige. Även om de inte var stadigvarande bosatta i Sverige ville de kunna besöka sina anhöriga och angav som skäl praktiska svårigheter med att skaffa inresevisering. Vidare angavs ekonomiska fördelar med att vara folkbokförd i Sverige eftersom de ofta saknade inkomst i hemlandet.

Källa: Argus-rapporten.
Citera
2019-06-27, 20:48
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
I Norge har man på sista tiden på allvar börjat diskuterat den utbredda sedvänjan bland somaliska invandrare att skicka sina ungar till Somalia när de börjar verka alltför förnorskade till vanor och tänkesätt. I Somalia sätts telningarna i koranskola, och med medelst indoktrinering, hot och misshandel försöker man utrota alla västerländska idéer och vanor hos dem. Fenomenet kallas dhaqan celis på somaliska. Uttrycket översätts vanligen som kulturrehablitering, men kulturell indoktrinering vore kanske en bättre översättning.

Nu även i Sverige.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/pojkar-som-skickas-pa-uppfostringsresor-ar-en-bortglomd-grupp
(FB) SVT: Pojkar skickas på ”uppfostringsresor” (Somaliska: "Dhaqan Celis")
Citat:
Ingen vet hur många de är. Men man vet att de finns. Pojkar och unga män som förs utomlands för att “uppfostras”. På somaliska finns det till och med ett ord för det. Dhaqan Celis. Uppfostringsresa.

– Det kan handla om alltifrån att komma till släktingar till skolformer som kan vara ganska stränga. Och det finns även särskilda center, uppfostringsanstalter, säger Mikael Thörn som är senior utredare vid Jämställdhetsmyndigheten.
Citera
2019-07-26, 07:47
Medlem
Svintomans avatar
Semestra i landet man flytt ifrån?

Info om målsägande i A$AP-Rockys förundersökningen:

Påstår sig vara född år 2000 i Afghanistan, men bott i Iran sedan 2006.

Kom till Sverige 2014 pga ”hotbild”.

Kommer ej närvara vid rättegången då han är på semester i Iran fram till 31:a augusti.

Denna lilla investering har lyckats jobba upp en fint belastningsregister:
2015: Misshandel med kniv.
2015: Snatteri.
2016: Narkotikabrott - heroin
2016: Misshandel.

Lagen säger att Migrationsverket ska dra tillbaka UT från någon som fått det på falska grunder.

Han har alltså fått UT baserat en sån allvarlig ”hotbild” mot sig att internflykt ej är alternativ i Iran.

Ändå åker han tillbaka och semestrar i Iran i flera månader!

Är det rimligt att semestra i landet man flytt ifrån?
Citera
2019-07-26, 07:49
Medlem
Mad monks avatar
Fyfan det skriker ju fullständigt bedragare om fanskapet. Och såna vill vi ha i landet?
Citera
2019-07-26, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Fyfan det skriker ju fullständigt bedragare om fanskapet. Och såna vill vi ha i landet?
Snacka om det, jag hör det ofta i migrationsdomstolen dessa vaga påståenden att någon minister
eller stamäldste är ute efter dem.
Citera
2019-07-26, 08:14
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Källa på att han åkt hem. En artikel eller nåt.
Citera
2019-07-26, 08:15
Medlem
Han är redan en stor belastning för Sverige. Ställer till problem och leker sedan offer. Dra in uppehållstillståndet och låt honom vara på permanent semester!!
Citera
2019-07-26, 08:17
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svintoman
Info om målsägande i A$AP-Rockys förundersökningen:

Påstår sig vara född år 2000 i Afghanistan, men bott i Iran sedan 2006.

Kom till Sverige 2014 pga ”hotbild”.

Kommer ej närvara vid rättegången då han är på semester i Iran fram till 31:a augusti.

Denna lilla investering har lyckats jobba upp en fint belastningsregister:
2015: Misshandel med kniv.
2015: Snatteri.
2016: Narkotikabrott - heroin
2016: Misshandel.

Lagen säger att Migrationsverket ska dra tillbaka UT från någon som fått det på falska grunder.

Han har alltså fått UT baserat en sån allvarlig ”hotbild” mot sig att internflykt ej är alternativ i Iran.

Ändå åker han tillbaka och semestrar i Iran i flera månader!

Är det rimligt att semestra i landet man flytt ifrån?
En riktig guldklimp som kommer att medverka till att Svärjes BNP ständigt ökar genom stölder, misshandel, ökade sjukvårdskostnader för misshandelsoffren, ökat behov av bevakningspersonal och polis, ökat behov av fängelseplatser, ökat behov av bostäder för kriminella efter frigivning, ökad arbetsbelastning för socialtjänst etc. etc.

Vi kan klart se att denna typ av medborgare bara genom sin närvaro berikar landet och inte ens behöver arbeta för att hjälpa Svärje att utvecklas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in