2018-07-13, 12:19
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Ja det var nog därför han ställde upp för att sprida desinformation. Varför skulle han annars ställa upp efter att ha hållt tyst i 25 år. Här fanns en möjlighet att flytta fokus ifrån sig själv. Då bör det innebära att det är rätt man som är misstänkt och att GW har fel eller?

Nej så är definitivt inte fallet. Om det hade varit 2 helt främmande journalister som gjorde intervjun på rastplatsen så HADE han givetvis kunnat ljuga om i stort sätt allt men inte i det här läget när det var 2 gamla vänner som intervjuade honom.

Det är snarare så att PW och MÖ har valt att undanhålla viss information och medvetet slira lite på sanningen för att skydda "pilot" så att hans identitet blir svårare att avslöja genom att t.ex. säga att han bor kvar i Mariestad trots att han inte gör det, påstå att hans namn inte har nämnts i tråden på Flashback osv..
Citera
2018-07-13, 13:02
Medlem
Hej igen.
Jag tror att denne KM som jag förstår har varit jäkligt full denna kväll. Han har säkert stött på HA på statt också. Det är ju förjäkligt bara det med tanke på att han hade tjej. Men bara för att man är kanon och inte minns vad man gjort betyder det ju inte att man dödat någon. Han har ett jäkligt kasst alibi för han minns inget. Säkert därför han varit på förhör.
Mitt intresse faller på dessa killar som satt i bilen. Vilka är det?

Hej hopp
Citera
2018-07-13, 13:03
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Tänker på förhöret i maj, radiodokumentären som sändes i juni, följt av intervjun som sändes i radio 28/6.

Polisen kanske inte har ”missat” den här personen, eller så missade de honom fram till -98, eller så hade han ett säkert alibi.

För att möjliggöra en nytändning och ett nytt förhör 2017 har någon kommit med nya uppgifter. Ett tidigare alibi kan ha tagit tillbaka sin utsaga, kanske sagt ”han var med mig men han kom hem först klockan fem” och med det fått reaktionen ”Äntligen!” hos utredningen. Om det var ett tidigare alibi eller ett vittne som gav nya uppgifter möjliggjorde det nytt förhör och mynnade ut i att den förhörde delgavs misstanke om mord. Han har varit intressant i utredningen sedan 1998. Det var radiodokumentären som släppte uppgiften om att han varit inne på nytt förhör.

”... samtidigt som P4 Skaraborg granskat fallet kan polisen ha gjort genombrott i den utredning som under flera årtionden engagerat människor från hela Sverige.” skriver Expressen 28/6.

Om det är ett tidigare alibi eller ett vittne som gav nya uppgifter 2017 tror jag att det har skett i dialog med PW och/eller MÖ. Att detta alibi eller vittne rådgjort med tex PW och att det i sin tur fick henne att kontakta MÖ och äska tid för dokumentären. Att personen som gav utredningen nya uppgifter säkert innan dess haft en dialog med PW eller MÖ som förstod att det här var tiden för ett genombrott och fick dom att börja arbeta med reportageserien.

Mord och inte vållande till annans död. Mord för att det enda brott som inte är preskriberat? Mord för att nya uppgifter talar för just mord?

Intressanta tankegångar, jag tror att du är väldigt nära sanningen i dina spekulationer. Tack för ett mycket bra och tänkvärt inlägg.
Citera
2018-07-13, 13:05
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreamies
Hej igen.
Jag tror att denne KM som jag förstår har varit jäkligt full denna kväll. Han har säkert stött på HA på statt också. Det är ju förjäkligt bara det med tanke på att han hade tjej. Men bara för att man är kanon och inte minns vad man gjort betyder det ju inte att man dödat någon. Han har ett jäkligt kasst alibi för han minns inget. Säkert därför han varit på förhör.
Mitt intresse faller på dessa killar som satt i bilen. Vilka är det?

Hej hopp

BW och JE?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-07-13 kl. 13:11.
Citera
2018-07-13, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
BW och JE?

Nej de tror jag inte på. Den ene är ju "grannen". Varför skulle man stå där med rutorna stängda en varm sommarnatt. Där är något som inte stämmer. Var de ens där? Eller med i Volvon?
Jag tror att han i "svar taxin" vita volvon kände "grannen" . HA kände båda dessa.
Hon åkte med i Volvon hem men något gick fel....
JE vet jag lite för lite om men kom inte han från Moholms hållet?

Hej hopp
Citera
2018-07-13, 14:11
Medlem
Citat:
Nej så är definitivt inte fallet. Om det hade varit 2 helt främmande journalister som gjorde intervjun på rastplatsen så HADE han givetvis kunnat ljuga om i stort sätt allt men inte i det här läget när det var 2 gamla vänner som intervjuade honom.

Det är snarare så att PW och MÖ har valt att undanhålla viss information och medvetet slira lite på sanningen för att skydda "pilot" så att hans identitet blir svårare att avslöja genom att t.ex. säga att han bor kvar i Mariestad trots att han inte gör det, påstå att hans namn inte har nämnts i tråden på Flashback osv..
Varför skulle HA kompisar vilja mörka hennes banemans id? Tvärtom skulle de väl vilja att hans id blev känd så att människor kan försöka erinra sig omständigheter kring honom vid tidpunkten för HA försvinnande. Att de inte kan ljuga medveten ser jag som självklart. Om däremot "pilot" påstår något under intervjun så måste de återge vad han sagt, de kan ju knappast ändra på hans historia då skulle de begå tjänstefel. Deras tanke med intervjun måste ha varit att på nytt få liv i ärendet och gärna få honom outad utan att själv göra detta. Att "pilot" passar på att slira på sanningen däremot är både förståeligt och förväntat om han är GM. Han hade inte behövt ställa upp över huvud taget.
Citera
2018-07-13, 14:55
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Nej de tror jag inte på. Den ene är ju "grannen". Varför skulle man stå där med rutorna stängda en varm sommarnatt. Där är något som inte stämmer. Var de ens där? Eller med i Volvon?
Jag tror att han i "svar taxin" vita volvon kände "grannen" . HA kände båda dessa.
Hon åkte med i Volvon hem men något gick fel....
JE vet jag lite för lite om men kom inte han från Moholms hållet?

Hej hopp

Enligt Proparns källa var JE förmodligen med på festen i Töreboda så vad är det som hindrar att ha skulle kunnat ha åkt med i taxin in till stadt tillsammans med sin polare BW, HA och UA?
Citera
2018-07-13, 15:13
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Varför skulle HA kompisar vilja mörka hennes banemans id? Tvärtom skulle de väl vilja att hans id blev känd så att människor kan försöka erinra sig omständigheter kring honom vid tidpunkten för HA försvinnande. Att de inte kan ljuga medveten ser jag som självklart. Om däremot "pilot" påstår något under intervjun så måste de återge vad han sagt, de kan ju knappast ändra på hans historia då skulle de begå tjänstefel. Deras tanke med intervjun måste ha varit att på nytt få liv i ärendet och gärna få honom outad utan att själv göra detta. Att "pilot" passar på att slira på sanningen däremot är både förståeligt och förväntat om han är GM. Han hade inte behövt ställa upp över huvud taget.

Ja men om pilot nu inte själv sa att han bodde kvar i stan så bryter ju inte PW mot något om hon i efterhand påstår att han bor kvar - även om han nu inte gör det. PW vill givetvis inte mörka gärningsmannens ID men GM själv kan ju för att ställa upp i intervjun ha krävt något i utbyte eller hur? ett rimligt krav kan t.ex. vara att man enligt överrenskommelse med "pilot" inte lämnar ut uppgiften att han har flyttat från Mariestad, ett annat kan vara uppgiften om att hans namn aldrig har nämnts i Helena-tråden.
"Pilots" åsikt är givetvis rakt motsatt PWs, hon vill att hans identitet ska vara möjlig att avslöja medans "pilot" själv inte vill att alla ska kunna räkna ut vem han är, likaså har PW en agenda med intervjun och "pilot" har en annan. Så, för att överhuvudtaget kunna få en intervju till stånd väljer PW att mötas på den "gyllene medelvägen", d.v.s båda parterna får igenom sina önskemål vilket i det här fallet innebär att PW och MÖ får sin intervju och "mannnen med pilotglasögon" ges möjligheten att inte lika lätt kunna bli identifierad av allmänheten.
Tack vare dealen är det nu istället endast personer som var med på festen i Töreboda och nära bekanta som personligen såg HA med "pilot" på stadt som efter radioserien vet vem han är.

Jag tror att vi vanliga dödliga inte känner till hela sanningen bakom intervjun och att det är därför som vi heller inte kan förstå varför "pilot" ställde upp på den. Ovanstående resonemang kan ge ett svar på den frågan. I våra ögon framstår han som korkad som ställde upp på intervjun men om man vet hela sanningen och spelet bakom kulisserna så är "pilot" kanske inte så dum trots allt.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-07-13 kl. 16:06.
Citera
2018-07-13, 15:33
Medlem
Citat:
Enligt Proparns källa var JE förmodligen med på festen i Töreboda så vad är det som hindrar att ha skulle kunnat ha åkt med i taxin in till stadt tillsammans med sin polare BW, HA och UA?

Det kan absolut stämma. Men jag pratar om efter statt. Den vita Volvon gick ju som "svart taxi" i stan. Den som de hitta DNA av HA i. Men det har tystas ner mycket om det. Han som körde svar taxin är ju död sedan en tid tillbaka men han känner/kännde "grannen"
Men som sagt denne JE vet jag förlite om. Har någon lite info om honom får ni gärna skriva.
Jag tror att familjen A vet vem vilka som gjort det. Kanske de fått pengar för att vara tysta???

Hej Hopp
Citera
2018-07-13, 15:43
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Det kan absolut stämma. Men jag pratar om efter statt. Den vita Volvon gick ju som "svart taxi" i stan. Den som de hitta DNA av HA i. Men det har tystas ner mycket om det. Han som körde svar taxin är ju död sedan en tid tillbaka men han känner/kännde "grannen"
Men som sagt denne JE vet jag förlite om. Har någon lite info om honom får ni gärna skriva.
Jag tror att familjen A vet vem vilka som gjort det. Kanske de fått pengar för att vara tysta???

Hej Hopp

Vart finns uppgiften om att man har hittat DNA efter Helena i "svart taxi"-volvon?

Vet du vad grannen som bodde mittemot familjen Andersson hette? han som under "mordnatten" satt i bilen med en kompis och lyssnade på musik.

Ja det är mycket möjligt att fam. A i dagsläget vet vem som är skyldig men dom har definitivt inte fått några pengar under bordet för att vara tysta.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-07-13 kl. 15:47.
Citera
2018-07-13, 16:05
Medlem
Citat:
Vart finns uppgiften om att man har hittat DNA efter Helena i "svart taxi"-volvon?

Vet du vad grannen som bodde mittemot familjen Andersson hette? han som under "mordnatten" satt i bilen med en kompis och lyssnade på musik.

Det är lite invecklat. Men säger väl polisen.
Jo efternamnet har jag koll på men vill inte skriva här då detta namn inte är nämnt här förut. Sen har jag ju inga bevis att det är så. ( men tror han är bra på att räkna )

Hej hopp
Citera
2018-07-13, 16:18
Medlem
Ja det är mycket möjligt att fam. A i dagsläget vet vem som är skyldig men dom har definitivt inte fått några pengar under bordet för att vara tysta.[/quote]

Missa att du skrev detta. Ja jag är väldigt säker på att de vet och har vetet länge. Men vi alla vill ju veta vem som gjort detta och vad som hände. Förstår i så fall inte varför de håller tyst om det. Tänker pengar kan ju förändra många. Skulle du kunna vara hotade menar du?

Hej hopp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in