[
Citat:
Ursprungligen postat av
Izzachar
30-talet haha. Ja klimatet har cykler, det betyder inte att vi inte har förmåga att påverka det.
Inte ett vidare informativt inlägg. Det betyder inte heller att vi påverkar det i någon relevant utsträckning.
Citat:
En sommar i Sverige utan regn? För mig är det extremt, kan inte komma ihåg en sommar som varit så skön som denna. Bönderna är inte lika glada, talas om vattenbrist och på sikt dåliga skördar. Och stackars barn finns inget mjukt gräs att gå barfota på. Sannolikt kommer all moders åskväder dra in mot slutet av sommaren. Orkaner sveper bort halva Karibbien och USAs västkust. Men hey allt är fint och normalt ingen anledning att oroa sig.
Det regnade igår. Nu börjar det bli dags för lasternassumma att påtala skillnaden mellan väder och klimat för dig. Problemet är inte att det har varit varmt utan att du och andra kan passa in enskilda händelser i en större historia.
Citat:
En buffert innebär inte att problemen inte uppkommer, utan att det kommer senare när bufferten är fylld.
När är "bufferten" fylld?
Med vattnets specifika värmekapacitet tar det 4,186*10^6 joules att värme ett ton vatten 1 grad. Det rör sig om ungefär 200*10^21 j som har tillförts haven de senaste fyrtio åren, mätt över de översta 700 meterna hav. Havet (0-700m) har en volym på 237*10^6 km3, eller 237*10^15 ton. Mängden energi för att värma den mängden vatten 1 grad uppgår alltså till cirka 1 000 x 10^21 j.
Således är uppvärmningen 0,2 grader, eller fem hundradelars grader per decennium, eller fem tusendelars grad per år. ARGO projektet påbörjades under början av 2000-talet och blev färdigt för några år sedan. Är det inte fascinerande vilken mätnoggrannhet vi ändå har förfogat över under den här tidsperioden?
Hur kan vi veta att den eventuella temperaturförändringen inte beror på naturliga havsoscillationer, vilket också förefaller rimligt mot bakgrund av att nästan all värmestrålning absorberas av den första millimetern havsyta, där avdunstningen sker. Ändå har 75 (?) procent av all forcing sedan 70-talet lyckats leta sig ner i haven?
Citat:
Det finns absolut korrelation historiskt det är väl snarare en fråga om kausalitet. Att man inte kan observera det i ett så kort perspektiv som 100-1000 år med små variationer är en annan sak då båda som sagt varierar naturligt. Ingen kan veta hur lång tid uppvärmingseffekten tar, sannolikt klarar vår generation oss, kanske nästa men efter det?
Det finns inget robust statistiskt samband mellan co2 och temperatur på vare sig kort, medellång eller lång sikt. Däremot följer co2 temperaturen på medellång sikt. Hade det funnits ett tydligt statistiskt samband så hade det inte funnits utrymme för en "skeptikerrörelse".
Citat:
Men fortsätt du köra bil och använda produkter framtagna av fossila bränslen alla andra gör det så det spelar liksom ingen roll. Jag har ingen politisk agenda bakom mitt ställningstagande. Jag anser bara att vi är fucked om x antal år och även om vi helt slutar bränna olja imorgon förändrar det ingenting.
Det är inte många som tar sig längre än godhetssignalering och rent symboliskt åtgärder. Inte ens i präktiga Sverige.