2018-07-12, 13:50
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Foto på en typisk ung datanörd när han (Bill Gates) blev tagen för fortkörning.
https://static.metro.se/69f/c74/arrest-LARGE.jpg
Fota på ännu en ung - Steve Jobs - datanörd.
https://www.lifewire.com/thmb/kfQHLZMr7GfxK1i7srF9Tgf2_4A=/768x0/filters:no_upscale():max_bytes(150000):strip_icc() /steve-jobs-5842de245f9b5851e50a6f8b.jpg

Med dess två foton på de två värsta datanördarna jorden haft besök av borde Dubbelmordet gå att lösa på kort tid.

Ja är ett märkligt sätt att uttrycka sig på, "GM såg ut som en datanörd". Tror aldrig jag har hört det signalementet förut.

Det är väl troligen bara något som ett vittne sagt och sen är det märkligt att den infon går ut från polisen. Han såg blek, smal och töntig ut hade väl varit ett mer vanligt sätt att beskriva en sådan person kan man tycka.
Citera
2018-07-12, 14:01
Medlem
Link04s avatar
Man backar tillbaka lite ändå på han 35 åringen som greps i Göteborg för dubbelmordet 05. Det där med att en källa med insyn säger att hans fingeravtryck fanns på butterflykniven. Så klart mest troligt att källan har fel information men det brukar inte vara så.

Den killen fick gå efter DNA test. Polisen har i så fall klart frågat när han gjorde sig av med kniven. Men han kan ju svara att han inte minns, vet inte hans historik ang alkohol/droger och annat. Kan även finnas andra orsaker till att han inte pratar.
Citera
2018-07-12, 14:22
Medlem
Link04s avatar
Det har pratats mycket om vad hon vittnet vid Lasarettsgatan som såg en svartklädd person noterade för detalj. Ev kan den personen pratat för sig själv (vanligt att psyksjuka pers gör) och möjligen att det inte lät som svenska. Det är en känslig uppgift för polisen och precis sådant dom kan välja att hålla på för att kontrollera tips. Kanske att det var polacken hon mötte där som senare greps i Göteborg.
Citera
2018-07-12, 14:34
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Ja är ett märkligt sätt att uttrycka sig på, "GM såg ut som en datanörd". Tror aldrig jag har hört det signalementet förut.

Det är väl troligen bara något som ett vittne sagt och sen är det märkligt att den infon går ut från polisen. Han såg blek, smal och töntig ut hade väl varit ett mer vanligt sätt att beskriva en sådan person kan man tycka.
Ett fel där: gm hade kraftiga ben/lår & såg ut som en datanörd enl. vittnesuppgifterna. Ja, t.o.m. såg gm vältränad ut.

Vittnesuppgiften om datanörd är grundad på vittnets förutfattade mening om hur en sådan person ser ut. Verklighetens datanördar är dessvärre en diger blandning av utseenden.
Senast redigerad av MossTrums 2018-07-12 kl. 14:39.
Citera
2018-07-12, 14:39
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ett fel där: gm hade kraftiga ben & såg ut som en datanörd

På bilden från aftonbladet ser han lik ut det signalement vittnen uppgett vid Lasarettsgatan. Äldre men det kan hon missat.

I och med att polisen körde extra på 35 åringen så kan det vara det här vittnets uppgifter som var grund för att man spanade och grep honom.
Citera
2018-07-12, 14:45
Medlem
Link04s avatar
Det intressanta här är ju att om uppgiften stämmer att han hade haft butterflykniven och sen hade den hamnat hos GM så är ju frågan hur polisen inte har kunnat koppla det.

Polacken har ju lite härbärge aura Det är ju något utredare tar upp att han kan ha kommit från ett härbärge. Är väl lite långsökt dock att GM får tag i polackens kniv och sedan begår ett sådant brott men inte heller omöjligt. Polisen kan som sagt ha svårt att förhöra dessa personer pga psykisk sjukdom (som polacken har) ev missbruk och annat. Dom vet att han vistades i Linköping när dubbelmordet hände.
Citera
2018-07-12, 14:48
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flushbuch
Skillnaden kan ha med följande alternativ som vi användare själva kan välja i våra kontrollpaneler att göra.

Om man kryssar i det syns man inte som online. En naturlig konsekvens av det blir nog också att vanliga användare inte heller kan se när man senast var online.

Jag kan kryssa i det för min användare nu om du vill kolla hur min profil ser ut när det är ikryssat.
Det låter som om förklaringen kanske kan finnas där, i en inställning.
Dock kryssade jag i det på mej själv.
Då ”blev jag grå” - i tråden, men min senaste aktivitet syns ändå i profilen.
Likadant med dej, (om du gjort ändringen, men det kanske du inte gjor?)
Jag kollade dej nyss - du ”var röd” och senaste aktivitet var 14.06 tror jag...
Citera
2018-07-12, 14:49
Medlem
Citat:
Ett fel där: gm hade kraftiga ben/lår & såg ut som en datanörd enl. vittnesuppgifterna. Ja, t.o.m. såg gm vältränad ut.

Vittnesuppgiften om datanörd är grundad på vittnets förutfattade mening om hur en sådan person ser ut. Verklighetens datanördar är dessvärre en diger blandning av utseenden.
Sorry, men "Datanörd med kraftiga ben och lår"?!? Ibland blir det tyvärr tragikomiskt. "Datanörd" = blekfis + "kraftiga ben och lår" = lönnfet datanörd. Kan handla om en GM hemfallen och våldsamma tv-spel. Associerar till Mantorpsmördaren; blekfet beroende och av data-spel.
Citera
2018-07-12, 15:10
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Sorry, men "Datanörd med kraftiga ben och lår"?!? Ibland blir det tyvärr tragikomiskt. "Datanörd" = blekfis + "kraftiga ben och lår" = lönnfet datanörd. Kan handla om en GM hemfallen och våldsamma tv-spel. Associerar till Mantorpsmördaren; blekfet beroende och av data-spel.
En sak torde vara glasklart: GM var vältränad och vid sina sinnens fulla bruk.

Våldet i dåden talar för bra fysik och ngt vittne har uppgett att gm var "normalt byggd med kraftiga ben".
Källa är låst artikel Corren http://www.nt.se/nyheter/ostergotland/polisen-valkomnar-beloning-8015575.aspx

Kriminologiprofessor Henrik Belfrage som bott i Linköping i 30 år - och aldrig varit på Åsgatan under de åren - avfärdar en galnings verk av skälen den avskilda platsen Åsgatan, tidpunkten morgonen och att gm kunde avvika från mordplatsen och förbli oupptäckt. Enligt honom är psykopatspåret starkare men frågan blir då vad ett ev hämndmotiv kan grundas på.
Källa är låst artikel Corren http://www.corren.se/nyheter/det-ar-nagot-som-inte-stammer-4366492.aspx

Kanske var det en kombination av missnöje med familjen A's datorbutik i Linköping - en enskild affär som gått snett - och hat mot invandrare där en empatistörd lejd gm skiter fullständigt i att det är ett barn som får ta emot smällen.
Senast redigerad av MossTrums 2018-07-12 kl. 15:18.
Citera
2018-07-12, 15:25
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Nu gick jag in på FAQ - och det är mycket riktigt som flushbuch föreslog:
Surfar man anonymt så syns ej heller den senaste aktiviteten.

Då så. Då var det utrett.

Å andra sidan så är jordgubbsflickan röd i sin profil, hen borde ju vara grå.

Nå, lämnar detta, för nu iaf.

Edit: hittade en användare som ”såg likadan ut” som JGF, dvs röd och ingen aktivitet - så NU lämnar jag det!😁
Senast redigerad av StudebakerHog666 2018-07-12 kl. 16:02.
Citera
2018-07-12, 16:41
Medlem
Citat:
En sak torde vara glasklart: GM var vältränad och vid sina sinnens fulla bruk.

Våldet i dåden talar för bra fysik och ngt vittne har uppgett att gm var "normalt byggd med kraftiga ben".
Källa är låst artikel Corren http://www.nt.se/nyheter/ostergotland/polisen-valkomnar-beloning-8015575.aspx

Kriminologiprofessor Henrik Belfrage som bott i Linköping i 30 år - och aldrig varit på Åsgatan under de åren - avfärdar en galnings verk av skälen den avskilda platsen Åsgatan, tidpunkten morgonen och att gm kunde avvika från mordplatsen och förbli oupptäckt. Enligt honom är psykopatspåret starkare men frågan blir då vad ett ev hämndmotiv kan grundas på.
Källa är låst artikel Corren http://www.corren.se/nyheter/det-ar-nagot-som-inte-stammer-4366492.aspx

Kanske var det en kombination av missnöje med familjen A's datorbutik i Linköping - en enskild affär som gått snett - och hat mot invandrare där en empatistörd lejd gm skiter fullständigt i att det är ett barn som får ta emot smällen.
OK. Är vi tillbaka till hämnaren/baltiske torpeden?
Citera
2018-07-12, 17:10
Medlem
Eller har vi trots allt att göra med en lejd hämnare från Finland, med tanke på det ljusa utseendet och kniven, samt att herrarna A hade haft business i Finland? Detta har ju diskuterats fram och tillbaks tidigare. Det som trots allt talar för att det tycks vara så svårt att få tag i denne nordiske GM kan ju vara det faktum att han inte är svensk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in