2018-07-12, 05:29
Medlem
Ördögs avatar
Sosseadeln griper efter de sista halmstråna och föser fram sin ex-ex-ordförande för att läxa upp SD. Det har varit tyst om Tåbleråna-Måna ett bra tag, men varken som tänkare eller agitator bjuder hon på några överraskningar.

Du är ingen Sverigevän, Jimmie Åkesson

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/wEQl1G/du-ar-ingen-sverigevan-jimmie-akesson
Citat:
Hur vågar du, Jimmie Åkesson? Hur kan du ha samvete att kalla de som genomgår abort för ”tillhörliga fallerande familjer”?

Att döma ut alla som tagit detta steg i sina liv, detta svåra steg som ändå i vårt land är ett eget och fritt val. Vi som gjort abort.

Vi är kvinnor som just för att slippa vara beroende av män som du, män med makt och farlig moralism, män som hatar fria kvinnor mer än de älskar friheten att vara människa, tänker försvara det som ger oss vår rätt.
Citera
2018-07-12, 07:11
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
SD får ju ta och knipa igen när det gäller abortfrågan. Det är SDs kanske svagaste punkt i partiprogrammet. En riktig väljarskrämma och OU-sänkare.

SD har väl i och för sig behandlat abortfrågan som en ickefråga, det är nog motståndarna som försöker lyfta den nu i sina sista röstfiskar-försök.

Invandringen är en ödesfråga. Abort är en feministfråga viktig för feminister och vänsterfolk. Du avgör!
Citera
2018-07-12, 07:21
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Rätt många som gör abort är kvinnor som redan har flera barn. Livspusslet går inte ihop.

Det skulle nog bli färre aborter i den gruppen om männen tog sitt ansvar: delade lika på föräldraledigheten, tog ut hälften av VAB-dagarna, delade lika på familjens pengar och förde över en del av sin PPS-pension till sina fruar eller sambor.
Det där tror jag vad jag vill om. Vilken statistik har du att visa att kvinnor med barn är de som utför flest aborter?
Citera
2018-07-12, 08:25
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Jomshof gjorde två mycket bra poänger när han debatterade frågan med en F!-företrädare i Opinion live i Almedalen:

1. Norge och Danmark har 12-veckorsgräns
= Sverige är extremt med sin 18-veckorsgräns.

2. Komplikationerna ökar vid senare abort
= SD värnar kvinnorna.

Edit: Tror inte det har någon betydelse alls för SD-stödet bland kvinnor. Många har tagit abort, och ångrat sig efteråt; det är tabu att tala om detta.

Om det varit ett mellanår hade jag kanske kunnat hålla med dig
Men nu är det bara 2 månader kvar till valet och detta med aborterna kommer att stötas och blötas i varje partiledardebatt och sannolikt kommer det att bli XX antal snyfthistorier, där man namnger kvinnor som blivit våldtagna, utsatta för incest, kvinnor som inte upptäckt att de varit gravida etc etc etc
vidhåller att detta kommer att ha STOR betydelse för SD`s valresultat
Citera
2018-07-12, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Folk röstar på Sd på grund av invandringen!! Jag tror inte de bryr sig om vad partiet har för ståndpunkter i övrigt, inte i dag inte i det läge som råder i landet.
Folk röstar på SD på grund av invandring. Men för väldigt många är det ett stort steg och om SD då har totalt motsatt åsikt i andra frågor, som för dig är små men för dem stora, så kommer de inte att byta parti. Men uppenbarligen tycker du också att EU och abort är väldigt viktiga frågor, eftersom det tydligen är kritiskt att ta upp dem före valet? SD behöver varje röst och det är vansinne att förstöra detta två månader före valet.
Citera
2018-07-12, 12:29
Medlem
HejaFinlands avatar
Lite OT men eftersom flera liberaler i tråden lyft frågan om aborter. SD verkar ha valt att ta diskussionen nu (2 timmar sedan) efter att media valt att pressa dem på det. Vi får se hur det påverkar SD i OU; kan SD vinna detta slag kan de öka på längre sikt för då har de avväpnat media i ännu en fråga (Som de gjort gällande asylinvandring och kriminalitet)

https://www.norran.se/nyheter/vard-omsorg/sen-abort-barnet-foddes-levande-lamnades-att-do/

https://www.facebook.com/sverigedemokraterna/posts/1742222459229325

Citat från SDs FB sida.

För er som inte har facebook så kan jag informera att det är väldigt många kvinnor i kommentarerna som håller med och inlägget har redan 66 kommentarer. Detta kommer att explodera att SD slår tillbaka. Vänsterliberaler har haft monopol på denna fråga, nu får vi se vad som händer. Jag tror SD kan förlora på det i OU men på lång sikt vrider de debatten och konsensus till sin problemformulering igen., i ännu n fråga. Det kan bli en Pyrrhusseger för etablissemanget. T.ex. diskuteras detta ur ett etiskt perspektiv på grundkursen i utvecklingspsykologi på SU så det är ingen ny debatt utanför det vänsterliberala sjupartiet.

Hur som helst kommer SD hamna i fokus i debatten igen, på gott och ont; men de brukar väl öka i OU när de syns? Tom under "järnrörsskandalen" gick de framåt.
Citera
2018-07-12, 12:37
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Lite OT men eftersom flera liberaler i tråden lyft frågan om aborter. SD verkar ha valt att ta diskussionen nu (2 timmar sedan) efter att media valt att pressa dem på det. Vi får se hur det påverkar SD i OU; kan SD vinna detta slag kan de öka på längre sikt för då har de avväpnat media i ännu en fråga (Som de gjort gällande asylinvandring och kriminalitet)

https://www.norran.se/nyheter/vard-omsorg/sen-abort-barnet-foddes-levande-lamnades-att-do/

https://www.facebook.com/sverigedemokraterna/posts/1742222459229325

Citat från SDs FB sida.

För er som inte har facebook så kan jag informera att det är väldigt många kvinnor i kommentarerna som håller med och inlägget har redan 66 kommentarer. Detta kommer att explodera att SD slår tillbaka. Vänsterliberaler har haft monopol på denna fråga, nu får vi se vad som händer. Jag tror SD kan förlora på det i OU men på lång sikt vrider de debatten och konsensus till sin problemformulering igen., i ännu n fråga. Det kan bli en Pyrrhusseger för etablissemanget. T.ex. diskuteras detta ur ett etiskt perspektiv på grundkursen i utvecklingspsykologi på SU så det är ingen ny debatt utanför det vänsterliberala sjupartiet.

Hur som helst kommer SD hamna i fokus i debatten igen, på gott och ont; men de brukar väl öka i OU när de syns? Tom under "järnrörsskandalen" gick de framåt.
Detta handlar om att media, i ren desperation & i avsaknad av något nytt "avslöjande", har satt sig ner & lusläst partiprogrammet för att försöka dra fram något som man tror är kontroversiellt. Något som man hoppas skall ta över i debatten så att inte invandringsfrågan skall bli dominerande.
Citera
2018-07-12, 13:22
Medlem
8711s avatar
Citat:
Sverigedemokraterna

Barnmorskor har vittnat om att barn som överlevt sena aborter i vissa fall har varit vid liv i timmar, men lämnats att dö ensamma utan vård eller omsorg, på golvet i ett sköljrum. Att dessa vittnesmål inte skapat större upprördhet och debatt är för mig en gåta."

Mattias Karlsson, Sverigedemokraternas gruppledare i riksdagen skriver om SD:s ställningstagande i abortfrågan:

Noterar att det pågår någon slags kampanj från vänstern och mindre belästa kändisar just nu där man försöker skrämma människor från att rösta på SD genom att påstå att partiet skulle vilja förbjuda aborter. Detta är inte sant. SD vill inte förbjuda aborter. Däremot så vill vi sänka abortgränsen till en nivå som är i paritet med vad som är normalt i de flesta andra europeiska länder, t ex Norge.

Citat:
En annan aspekt av frågan är att det inte är helt ovanligt att barn/foster överlever sena aborter idag. Detta skapar mycket svåra etiska och juridiska dilemman. Idag avråds sjukvårdspersonalen från att sätta in livsuppehållande åtgärder eftersom barnet rent juridiskt räknas som ett aborterat foster, trots att det är vid liv och trots att det är äldre än de barn som man allra tidigast har kunnat rädda till ett liv utanför mammans kropp. Barnmorskor har vittnat om att barn som överlevt sena aborter i vissa fall har varit vid liv i timmar, men lämnats att dö ensamma utan vård eller omsorg, på golvet i ett sköljrum. Att dessa vittnesmål inte skapat större upprördhet och debatt är för mig en gåta...

https://www.facebook.com/676246449160270/posts/1742222459229325/

Men allt är väl bra om man får supa och leva ett totalt ansvarslöst liv utan krav och skapa en massa oönskade graviditeter och aborter.
Senast redigerad av 8711 2018-07-12 kl. 13:24.
Citera
2018-07-12, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Sosseadeln griper efter de sista halmstråna och föser fram sin ex-ex-ordförande för att läxa upp SD. Det har varit tyst om Tåbleråna-Måna ett bra tag, men varken som tänkare eller agitator bjuder hon på några överraskningar.

Du är ingen Sverigevän, Jimmie Åkesson

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/wEQl1G/du-ar-ingen-sverigevan-jimmie-akesson

Ja nu griper såsseadeln desperat efter de sista halmstråna. Abortfrågan är ett sådant halmstrå. Denna fråga kommer godhetsknarkarna att maximalt använda sej av. Nu tror jag inte detta spelar någon roll längre eftersom väljarna kan själva se hur hela landet p. g. a. av massimportindustrin och alla problem som detta har medfört och kommer att medföra.
Citera
2018-07-12, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Du undrar vad jag röstar på? Jag röstar på SD. Men det här handlar inte om mig, utan det handlar om vad hundratusentals svenskar kommer att rösta på. Ifall SD vinner 50 000 röster på sin önskan att sänka gränsen för abort, men samtidigt förlorar 75 000 röster på samma förslag, så är förslaget dåligt, åtminstone så här inför valet.

Samma sak gäller förslaget att ta Sverige ur EU. Idag är det en stor majoritet av svenskarna som gillar EU. Varför ska SD utmana dem?

De flesta svenskar vill ha en minskad invandring. Satsa på dem! Varför ska SD förvirra och oroa folk med att lägga förslag om abort och EU som de flesta svenskar förmodligen inte tycker är så bra?

Det är inte så att Sd STARKT lobbar för sänkt abortgräns. Man har det i partiprogrammet (rimligt eftersom det är rätta vägen att gå i den frågan) och att sedan övriga partier försöker utnyttja det är inget man kan göra något åt. Då måste man försvara den linjen istället för att byta ståndpunkt i frågan.

Jag är skeptisk att dessa mätningar stämmer ang. EU:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6958799

EU-kommissionen i samarbete med Sifo....ja du hör ju hur korrupt det låter..
Citera
2018-07-12, 14:31
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag håller med och SD kan inte byta partiprogram så frågan blir hur man skall bemöta denna taktik? Försöka ignorera den, försöka tona ned det eller ta debatten offensivt. Det är egentligen ingen skillnad mot asylinvandringsfrågan. Innan "flyktingkrisen" 2015 var det exakt samma sak med den frågan. SDs åsikt i den frågan var lika kontroversiell (Nej mer faktiskt) som abort idag (EU är inte ens i närheten så kontroversiellt som det var att stoppa asylinvandring 2014, inte i samma division).

Jag tror SD är tvungna att ta debatten. Väljare som bara följer MSM kommer få MSMs narrativ och kanske tvekar att rösta SD. De som följer alternativa medier kommer fortsätta att gå till SD. Hur som helst kommer SD hamna i centrum av debatten IGEN.
I fallet med abortgränsen bör den frågan hanteras av någon på lite lägre nivå inom partiet, som har ansvar för den typen av frågor.
Citera
2018-07-12, 15:00
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Det är stor risk att aborter görs till en valfråga. Och det kommer allra mest troligt sänka SD i opinionen. [...]
Kanske.
Eller så har alla dessa eviga påståenden om vad SD vill, eller inte vill, lett till att ingen lägre bryr sig om vad MSM skriver. Alla lögner har lett till att trovärdigheten är nära noll.
Det kan nog vara så att SD, på allvar, skulle vilja ha vilka tokerier som helst, men ingen skulle ändå tro på det.

Googla på
"sd vill" site:aftonbladet.se
https://www.google.se/search?q=%22sd+vill%22+site%3Aaftonbladet.se
för ett litet urval. Här är några exempel på vad jag får:

SD vill tvinga tillbaka kvinnorna till spisen
SD vill stoppa utländsk mat
SD vill ha fängelse för uppkäftiga konstnärer
SD vill utförsäkra cancersjuka igen
SD vill såga sönder svenska välfärden
etc, etc, etc.. .

Fakta har blandats med lögner till den grad att man kan utgå från att allt som skrivs är lögner. Träffsäkerheten i denna approximation är skrämmande hög.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in