2018-07-05, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BOKFORFATTAREN
Nu är det ju så här att Martina är flyttad till Hinseberg igen, därifrån hon tidigare satt ihop med Svarta Änkan (Carina Frödin) också hon dubbelmördare. De två har fyra mord på sitt samvete varav tre är strypmord. År 2012 satt även Helene Åberg (då Jinneby) ihop med dessa två mörderskor, hon släpptes 2 juli 2013 efter avtjänat straff. 5 juli 2013 (3 dygn senare) ströp hon sin man på stadshotellet i Västerås med ett buntband av plats, så kallad KATTSTRYPARE.

Mannen hade tre livförsäkringar tecknade på sig, på samtliga tre är mannens namnteckning förfalskad av änkan. Änkan som häktades tre gånger för mordet har fått tillgångar i form av kontanter och fastigheter till ett värde av 12-15 miljoner. Hon är tydligen smartare än Johanna Möller, hon fick betalt. Bra betalt dessutom Men så hade hon ju både Martina och Carina som läromästare.

Läs mer om detta mord i tråden gällande mordet https://www.flashback.org/t2188864

Jag blev år 2016 tillfrågad av Svarta Änkan om jag kunde skriva boken om hennes liv. Så under 16 månader där två besök i månaden på onsdagarna jobbade vi med boken om hennes liv, berättade Carina Frödin om att hon blivit varnad av sin socialassistent, som besöker henne i fängelset varannan månad, för att ha kontakt med Johanna Möller om hon hamnar på Hinseberg. Socialassistenten gav rådet att håll dig så långt ifrån Johanna som du bara kan, hon är falsk, manipulerande och skapar bara problem för allt och alla.

Nu blev det ju så att Johanna hamnade i Ystad och Martina och Carina är på Hinseberg. Det skulle vara bäst kanske om de fyra, Johanna, Martina, Carina och Helene placeras i en bur på livstid. Undra vem av de fyra som är den som då överlever?

I November 2017 bestämde jag mig för att avsluta samarbetet med boken om Carina "Svarta Änkan" Frödin. Tilliten till henne hade helt förbrukats, vilket gjorde att jag aldrig kunnat sätta mitt namn på den boken. Men jag har fortfarande upphovsrätten till att skriva boken, materialet har jag till att så göra. Så tiden får avgöra om så kommer ske

Johanna Möller är rödluvan i jämförelse med Helene Åberg, läs tråden själv och dra din egen slutsats vem som slår vem i den delen. https://www.flashback.org/t2188864

Intressant.

Jag tror att Johanna Möller kommer få det mycket svårt i fängelset tror jag. Mest pga att hon babblar och tjatar för mycket. Det är uppenbarligen hennes sätt att vara och jag betvivlar att de övriga damerna kommer uppskatta det. Tror inte heller att JM är den som varken tar till nävarna eller är kapabel att försvara sig. Slafsgörat överlåter hon till andra att utföra.
Citera
2018-07-05, 19:46
Medlem
BOKFORFATTARENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Intressant.

Jag tror att Johanna Möller kommer få det mycket svårt i fängelset tror jag. Mest pga att hon babblar och tjatar för mycket. Det är uppenbarligen hennes sätt att vara och jag betvivlar att de övriga damerna kommer uppskatta det. Tror inte heller att JM är den som varken tar till nävarna eller är kapabel att försvara sig. Slafsgörat överlåter hon till andra att utföra.

Utan att känna hur Möller är som person, men vet turerna och hierarkin inne på fängelset och där kommer hon inte passa in alls. Att ställa sig över andra som mycket bättre än dem kommer inte bli poppis. Sen med tanke på vad du skriver att egentligen har hon ju inte utfört något själv, så rangordningen för henne blir nog inte högst upp på stegen
Citera
2018-07-05, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BOKFORFATTAREN
Utan att känna hur Möller är som person, men vet turerna och hierarkin inne på fängelset och där kommer hon inte passa in alls. Att ställa sig över andra som mycket bättre än dem kommer inte bli poppis. Sen med tanke på vad du skriver att egentligen har hon ju inte utfört något själv, så rangordningen för henne blir nog inte högst upp på stegen
En farhåga som jag hade var att Svarta änkan skulle hitta varandra i och med intresset om att göra dokumentärer och ge ut böcker. Men nu blev det inte Hinsan utan Ystad för Möller. Vilket var ett nederlag för henne. Jag har fått intrycket att Ystad är hårdare och mindre humant än Hinseberg. Nu har jag bara sett ett inslag från Veckans brott från Hinseberg. I det inslaget verkade personalen humana och att de gillade sina jobb.
Citera
2018-07-05, 21:22
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
påminna om läkarintyget från vlt 19 juli 2017
I ett läkarintyg från Rättsmedicinalverket, utfärdat den 20 oktober förra året, framgår att Johanna Möller tyckte att det var en lättnad att hennes far, Göran Möller var död. Enligt intyget var Johanna Möller också tydlig med att hon önskar att även modern avlidit.
I intyget står att läsa: "Samtidigt som Möller förnekar inblandning i gärningarna tycker hon är det är en lättnad att fadern är död." I intyget skriver man vidare:
"Hon [Johanna Möller] tycker också att det är 'synd att modern inte dog'. Då hade hon haft lättare att 'lämna det hela bakom sig och gå vidare.'"
När man nu är så mån som denna skata om att framstå som oskyldig till allt dödligt jävulskap
som hänt i hennes närhet så är det ju rent obegripligt att hon då släpper ifrån sig nåt så
in i helvete urbota korkat som detta citerade. Vad tror hon det ger för intryck?
Visst, det är hennes ärliga mening om det hela; det rör henne inte i ryggen om hennes dagars
upphov ligger där slaktade med kniv, men var det nödvändigt att bluddra öppet om det?
Nu när hon alltså annars så gärna vill att man ska tro att hon var så himla oskyldig till allt.
Kanske den oskyldigaste och snällaste varelsen som någonsin existerat på denna jord.
Och så låter hon käften gå på det viset...

Tydligt är ju att det har blivit en vanlig missuppfattning bland folk att bara för att man är
fullfjädrad, ond psykopat så är man automatiskt smart också. I helvete heller.

Det är den här skatan ett levande bevis för att så behöver alls icke vara fallet.
Citera
2018-07-05, 22:25
Medlem
Grandiosos avatar
Detta nedan har jag inte själv tagit del av tidigare. Snacka om att vara desperat...

Stackars Billy...fast får lite skylla sig själv som skrev brev till människan och öppnade upp
för det här som nedan redogörs för:

Johanna Möllers desperata vädjan till Billy, 62: Ljug mig ut

Citat:
”Om du hjälper mig ur fängelse hjälper jag dig med 100 000.”

I ett nytt brev försöker Johanna Möller förmå fängelsedömda Billy Hellström, 62, att ljuga henne frikänd.

– Väldigt olustigt, säger Hellström, som förutom pengarna erbjuds Arbogakvinnans eviga tacksamhet.

"Vad gjorde du 3/8-16? Träffade mig va, Eskilstuna 22.00 på Willys Kungsgatan. Du skulle ge mig en pistol men jag var inte där när du kom dit. Min son hade pratat med dig och bestämt plats när pistolen skulle levereras", skriver Johanna Möller i brevet som Expressen tagit del av.

"Om du hjälper mig ur fängelse hjälper jag dig med 100 000. Säg att du inte sagt något tidigare för att du inte ville säga att du hade ett vapen”.
Citat:
Billy Hellström tvår sina händer:

– Jag satt inlåst den 3 augusti 2016 och jag har aldrig träffat denna kvinna i hela mitt liv. Det känns väldigt desperat det hon håller på med. Jag blev lite skrämd, säger Billy Hellström.
Han uppfattade brevet som ett försök att manipulera honom.
– Jag tolkar det som att hon vill att jag ska ge henne ett alibi. Sedan vad hon har för syften, det vet man ju inte. Det är rätt snurrigt hela skiten.
Citat:
Att betala någon för att delge polisen ett falskt vittnesmål skulle kunna vara brottsligt, uppger kammaråklagare Jessica Wenna som nyligen höll slutplädering i målet mot Johanna Möller och expojkvännen i hovrätten.

– Man kan tänka sig anstiftan till mened eller liknande. Då skulle man få titta på om det är straffbart i den formen. Det kan det vara, och det är ju något man skulle kunna utreda givetvis. Om det kommer till polisens kännedom så skulle de titta på det för att se om det är ett brott, säger Jessica Wenna.
Citat:
Billy Hellström tänker inte ha mer kontakt med Möller, som i brevet uppmanar honom att kontakta polis och medier.

– Varför ska hon blanda in mig, det känns väldigt olustigt. Aldrig i livet att jag skriver till henne igen, jag ska ta mig ur mitt straff och så är det bra så, förklarar Hellström som suttit i sluten psykiatrisk vård i snart 20 år, men nu har permission varannan dag.
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/johanna-mollers-desperata-vadjan-till-billy-62-ljug-mig-ut/

Makalöst. Stackars kriminalvården också som ska behöva ha hand om denna människa
i 20, 30 år framåt. De blir väl nervvrak allihop som jobbar därnere på anstalten i Ystad.
Senast redigerad av Grandioso 2018-07-05 kl. 22:52.
Citera
2018-07-05, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Detta nedan har jag inte själv tagit del av tidigare. Snacka om att vara desperat...

Stackars Billy...fast får lite skylla sig själv som skrev brev till människan och öppnade upp
för det här som nedan redogörs för:

Johanna Möllers desperata vädjan till Billy, 62: Ljug mig ut

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/johanna-mollers-desperata-vadjan-till-billy-62-ljug-mig-ut/

Makalöst. Stackars kriminalvården också som ska behöva ha hand om denna människa
i 20, 30 år framåt. De blir väl nervvrak allihop som jobbar därnere på anstalten i Ystad.

Ja *puh!*.

Liksom ubåtsmannen Peter Madsen kallas 'mannen utan stoppknapp' så kan Johanna Möller kallas 'kvinnan utan stoppknapp'.

Det är helt otroligt hur de båda babblar och själva antagligen tror att att de säger nåt smart. Sen undrar de väl varför de sitter där de sitter.

Personalen på de båda fängelsena behöver väl ständig debriefing och stora doser lugnande.....
Citera
2018-07-12, 07:21
Medlem
Ingen vill svara på polisens jättetavla: https://www.vlt.se/artikel/vastmanland/arboga/polisen-tiger-som-muren-vagrar-svara-aki-paasilas-syster-varfor-hans-dod-inte-utreddes-som-mord
GW ryter till: "Götblad har gett stolpskottet ett ansikte"
Citera
2018-07-12, 10:15
Medlem
Jubberos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nollan-Kollan
Ingen vill svara på polisens jättetavla: https://www.vlt.se/artikel/vastmanland/arboga/polisen-tiger-som-muren-vagrar-svara-aki-paasilas-syster-varfor-hans-dod-inte-utreddes-som-mord
GW ryter till: "Götblad har gett stolpskottet ett ansikte"

Du skulle inte kunna skriva en liten sammanfattning av den låsta artikeln, om du ev har tillgång till den?
Citera
2018-07-12, 10:34
Medlem
Pethuglins avatar
Citat från https://www.vlt.se/artikel/vastmanland/arboga/polisen-tiger-som-muren-vagrar-svara-aki-paasilas-syster-varfor-hans-dod-inte-utreddes-som-mord

"VLT har under våren, eller rättare sagt sedan i mars, försökt få fram uppgiften på vem som tjänstgjorde som vakthavande befäl vid Västmanlandspolisen på förmiddagen, söndagen den 8 augusti 2015.

Det var nämligen det befälet som tog det, för utredningen, ödestigra beslutet att inte inleda en förundersökning.

I ett första försök nekades VLT uppgiften från polisregion Mitt med hänvisning till att ett utlämnande av namnet skulle innebära en fara för rikets säkerhet.

Efter ett överklagande till Kammarrätten i Stockholm förekom polismyndigheten ett avgörande där genom att tillhandahålla namnet.

Den som tjänstgjorde den aktuella söndagsförmiddagen var västeråsaren Jonas Dunder, numera vakthavande befäl vid regionledningscentralen i Uppsala.

"VLT har varit i mejlkontakt med Jonas Dunder för att söka svar på frågan varför han inte beslutade om en förundersökning.

Men Jonas Dunder vill inte svara utan skriver kort och gott ”Jag har inga kommentarer till dina frågeställningar”.

Vidare så har någon ringt från Akis telefon till Akis syster under den pågående rättegången.

Artikeln är lång, har inte tid att citera mer nu men skickar till en "vän" som har kanske mer tid att jobba med det.
Citera
2018-07-12, 11:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Citat från https://www.vlt.se/artikel/vastmanland/arboga/polisen-tiger-som-muren-vagrar-svara-aki-paasilas-syster-varfor-hans-dod-inte-utreddes-som-mord

"VLT har under våren, eller rättare sagt sedan i mars, försökt få fram uppgiften på vem som tjänstgjorde som vakthavande befäl vid Västmanlandspolisen på förmiddagen, söndagen den 8 augusti 2015.

Det var nämligen det befälet som tog det, för utredningen, ödestigra beslutet att inte inleda en förundersökning.

I ett första försök nekades VLT uppgiften från polisregion Mitt med hänvisning till att ett utlämnande av namnet skulle innebära en fara för rikets säkerhet.

Efter ett överklagande till Kammarrätten i Stockholm förekom polismyndigheten ett avgörande där genom att tillhandahålla namnet.

Den som tjänstgjorde den aktuella söndagsförmiddagen var västeråsaren Jonas Dunder, numera vakthavande befäl vid regionledningscentralen i Uppsala.

"VLT har varit i mejlkontakt med Jonas Dunder för att söka svar på frågan varför han inte beslutade om en förundersökning.

Men Jonas Dunder vill inte svara utan skriver kort och gott ”Jag har inga kommentarer till dina frågeställningar”.

Vidare så har någon ringt från Akis telefon till Akis syster under den pågående rättegången.

Artikeln är lång, har inte tid att citera mer nu men skickar till en "vän" som har kanske mer tid att jobba med det.
Intressant, har verkligen undrat vem som tog detta fatala beslut att inte starta en Fu gällande Aki.
Speciellt med tanke på hennes manipulativa sätt, att inte sky några medel om det så är hot, sängvägen eller löften om pengar och kontakter i alla skikt.

Vadan detta om Akis telefon?!
Lät ju hur skumt som helst.
Citera
2018-07-12, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Intressant, har verkligen undrat vem som tog detta fatala beslut att inte starta en Fu gällande Aki.
Speciellt med tanke på hennes manipulativa sätt, att inte sky några medel om det så är hot, sängvägen eller löften om pengar och kontakter i alla skikt.

Vadan detta om Akis telefon?!
Lät ju hur skumt som helst.

Ja en riktig Dundertabbe kan man kalla det nu, fy f-n, och så "inga kommentarer" på det.

Hade Aki kontantkort tro? Annars borde väl inte hans telefonnummer fungera så länge, eller? Hursom, måste varit fruktansvärt obehagligt för systern att få ett samtal från hans nummer .
Citera
2018-07-12, 15:43
Medlem
Reimers avatar
Mera citat från artikeln pethuglin började posta från.

Citat:
Hos anhöriga till Johanna Möllers tidigare make, Aki Paasila, har frågan malt inombords ända sedan hovrättsdomen föll den 27 februari i år.

Likaså har de anhöriga ifrågasatt varför ingen förundersökningen inleddes redan den 8 augusti 2015, när Aki Paasila hittades död på Hjälmarens botten.

Tuija Paasila, syster till Aki Paasila, är mycket kritisk till att ingen förundersökning inleddes direkt. Hon är lika kritisk till det första mötet med Lars Rogenfelt, numera pensionerad från polisen i Köping, som ledde dödsfallsutredningen:

– Det var rena katastrofen. Han antecknade inte ens vad vi hade att säga.

VLT har under våren, eller rättare sagt sedan i mars, försökt få fram uppgiften på vem som tjänstgjorde som vakthavande befäl vid Västmanlandspolisen på förmiddagen, söndagen den 8 augusti 2015.

VLT har varit i mejlkontakt med Jonas Dunder för att söka svar på frågan varför han inte beslutade om en förundersökning.

Under alla omständigheter fick beslutet långtgående konsekvenser, vilket även kammaråklagare Jessica Wenna bekräftar:

– Med största sannolikhet hade förutsättningarna varit betydligt bättre för att lösa gåtan kring Aki Paasilas död om det inletts en förundersökning redan dag ett, säger Wenna, och pekar på några omständigheter:

– Då hade exempelvis hela Granliden blivit avspärrad som en brottsplats, vi hade haft möjlighet att låta tekniker undersöka platsen och vi hade kunnat ta alla telefoner i beslag.

Citat:
Nu blev det inte så, utan när väl överåklagare Marianne Ny tog beslutet att en förundersökning skulle inledas, i anslutning till mordet och mordförsöket på Johanna Möllers föräldrar sommaren 2016, var uppförsbacken brant:

– Ja, exempelvis uppgav Johanna Möller i tingsrätten att de telefoner som hon och Aki använde vid den tidpunkten blivit stulna i hennes hem, säger Jessica Wenna.

Jonas Dunders beslut ter sig ännu mera märkligt efter att ha tagit del av hundföraren Marie Larssons vittnesmål i tingsrätten.

Hon var, tillsammans med en kollega, bland de första på plats när Johanna Möller anmält sin make försvunnen.

– Det var något som inte stämde. Men jag kunde inte peka på exakt vad, vittnade Marie Larsson, och tillade att ”magkänslan sa att det var något konstigt med dödsfallet”.

VLT har varit i kontakt även med Marie Larsson och hon vidhåller att den version hon gav i tingsrätten också var den version hennes chef, det vill säga Jonas Dunder, fick.

Kriminologiprofessorn Leif GW Persson skräder inte orden kring Jonas Dunders agerande:

– Det strider mot alla anvisningar en polisman har att rätta sig efter. Så fort det finns minsta oklarheter vid ett dödsfall utanför en institution ska en mordutredning inledas. Detta för att ingenting ska missas, säger GW.

VLT har även försökt få en kommentar från Jonas Dunders chefer, om dessa står bakom hans beslut.

Men ingen vill uttala sig.

Regionchefen Carin Götblad svarar genom sin högra hand, Michael Fetz, att hon har semester och därför inte kan svara. Fetz hänvisar istället till områdeschefen i Västmanland, Robert Wallén.

Men inte heller han vill svara på frågan om han står bakom Jonas Dunders beslut:

– Jag har inte all detaljkunskap i ärendet för att kunna svara på detta, säger han.

Finns lite mer att citera men det här är väl det mesta och värsta ur artikeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in