Citat:
Ursprungligen postat av
8711
Uppåt 60.000 aborter per år är ett antal som är på tok för högt. Den siffran måste ner. Det enda Sverigedemokraterna vill är alltså att ämnet tas upp, debatteras och informeras om, angående oönskade graviditeter och könssjukdomar med mera. Man kommer fortfarande kunna genomföra en abort efter vecka 12, man ska bara fylla i en blankett och ha ett samtal. Det låter helt sunt och nödvändigt i mina öron. I Finland och Norge har man vecka 12, är det hemska länder för kvinnor menar du?
Det finns väl inget självändamål med aborter? Det vore väl det bästa för alla om en tjej som inte vill bli gravid inte heller blir det, i högre grad och att alla parter arbetar för att aborten ska genomföras så tidigt som möjligt för att undgå risker för komplikationer och för att göra det så enkelt som möjligt. Så att vi får ett betydligt lägre aborttal än 60.000 per år vilket är hiskeligt många.
Men nu drar du med en skrämselsiffra. 60.000?!
Socialstyrelsen säger något annat,
http://www.socialstyrelsen.se/statistik/statistikefteramne/aborter
Citat:
I Sverige utförs årligen mellan 35 000 och 38 000 aborter. År 2017 utfördes knappt 37 000 inducerade aborter. Det motsvarar 20 aborter per 1 000 kvinnor i åldern 15–44 år.
Även fast det är 35.000 eller 60.000 så har vi runt 4,7 miljoner kvinnor i Sverige så är det inte mycket. Som det fetskrivda säger så är 20 personer som utför en abort inte mycket på 1000 personer.
Men precis det här är inte vad jag efterfrågar. Min efterfrågan var helt och hållet ifall det är en och samma person som utför 8 aborter medans en annan kvinna har haft ingen eller 1 abort. Ve säga, hur ofta är det en abort faktiskt händer och som jag absolut inte tror att det är vanligt med att kvinnor skulle utföra 3-4 aborter var!
Nej, det är inte hemska länder. Det har jag aldrig påstått. Men det jag undrar varför det är såpass fel med 18de veckan? Spelar det någon roll för dig moraliskt ifall det är 12 eller 18?
Det finns många anledningar till varför man gör abort och det är svårt att säga att man inte vill bli gravid så ska hon skydda sig bättre när hon har blivit våldtagen. Hur tänkte du där? Och varför vill du lägga hela skulden på kvinnan eftersom hon har en fitta som kan föda barn när det är t.ex du som har kommit i henne, du kunde lika gärna ha tänkt på skydd du också/knipsa kulorna än att ha gjort henne på smällen. Det är ju för fan din deg i ugnen. Det är lika ansvar gällande att någon blir på smällen, lika mycket kvinnan som mannens ifall man inte vill ha en unge.
Finns det någon som helst vettig källa till ditt påstående att man nu skulle mörkelägga abortantalen?
Är det något som är så otroligt normalt att kvinnor använder abort som preventivmedel som det nu påstås av en del? För ifall nu kvinnor använder abort som preventivmedel så hade det nog kvittat ifall det var vecka 12 eller 18, abortantalet skulle öka ändå, spelar inte så stor roll mellan vecka 12 och 18 med tänket att det skulle vara ett preventivmedel.
Men att sänka veckorna är att ta bort all fokus ifrån det faktiska problemet. Det är som du själv skriver, oönskade graviditeter och könssjukdomar ökar. Ja, va beror det på? För att folk skyddar sig sämre och har mer sex idag.
Kanske det problemet man ska lösa att faktiskt se till så folk skyddar sig bättre, inte tjafsa runt om abortlagen för den är det inget fel på idag.
Jo, det är fel ifall man ser den ifrån ett rasbiologiskt sätt att Svenska kvinnor inte föder Svenska barn och familjen Svensson börjar ha 3-5 barn igen än kanske 1 efter ha gjort karriär i 15 år, men bara kanske... för hon kanske inte hittar en partner.
Citat:
Ursprungligen postat av
Joan-Duchemin
Vill man få ner aborterna så kanske man skulle utöka programmet som förser unga med gratis preventivmedel.
Det är ju inte så att man kan lagstifta sin väg till att en kvinna skull föda och uppfostra ett barn hon inte vill ha.
Spot on, gratis preventivmedel hade faktiskt gjort skillnad. Inte bara kondomer utan även p-stav med mera.