2018-07-11, 12:42
Medlem
Lugalzagesis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zcrummig
Känner många tjejer som har sex oskyddat och hört ”äsch kan göra abort” många gånger i mitt liv. Inte många som tar det på allvar. Är liksom inte svårt att använda kondom eller ppiller. Är du medveten om konsekvenserna av abort och vet att du inte kan ta det lika mycket för givet då går det ju hand i hand med att folk kommer ”slarva mindre” eller hur?

Edit: sen har de ju såklart lagt ut fler orsaker till att de vill minska abortgränsen! Tror det finns ett youtube klipp med Paula från SD som går igenom det här som är bra att kika på så man får en klarbild
Fast då är ju frågan om man vill att människor som resonerar sådär ska bli föräldrar?
Citera
2018-07-11, 12:42
Moderator
sm910difs avatar
Tråden "SD: Rätten att göra abort ska inskränkas" infogad.

/Moderator
Citera
2018-07-11, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugalzagesi
Fast då är ju frågan om man vill att människor som resonerar sådär ska bli föräldrar?
Vet inte vad du försöker diskutera?
Citera
2018-07-11, 13:04
Medlem
Lichtblicks avatar
Citat:
Känner många tjejer som har sex oskyddat och hört ”äsch kan göra abort” många gånger i mitt liv. Inte många som tar det på allvar. Är liksom inte svårt att använda kondom eller ppiller. Är du medveten om konsekvenserna av abort och vet att du inte kan ta det lika mycket för givet då går det ju hand i hand med att folk kommer ”slarva mindre” eller hur?

Edit: sen har de ju såklart lagt ut fler orsaker till att de vill minska abortgränsen! Tror det finns ett youtube klipp med Paula från SD som går igenom det här som är bra att kika på så man får en klarbild

Kan vara så att det handlar om vem som har ansvaret för skyddandet. Vet en del kvinnor som inte använder sig av skydd själva för att "det ska inte bara vara kvinnans ansvar att skydda sig", så finns det dom som skiter helt i det hela för att ta dagen efter piller (som inte är 100% eller glöms bort).

De största konsekvenserna för abort är ganska stora hos en kvinna. Både fysiskt och psykiskt. Det ska inte användas som ett preventivmedel och jag tvivlar stort på den syn som nu en del skulle påstå att kvinnor har angående abort att det nu används som ett preventivmedel.

Men visst så har du bottenskrapet som har gjort 8 aborter, envisas bli gravid och gör en abort.

Det som hade vart intressant är statistik över vilken ålder och hur många aborter någon har gjort för är det t.ex 3000 kvinnor som alla har gjort en abort eller är det 1000 kvinnor som har gjort 3 aborter var under ett år.
Citera
2018-07-11, 13:05
Medlem
Lichtblicks avatar
Citat:
Vet inte vad du försöker diskutera?

Att det är lika bra att dom gjorde abort. Någon som inte har alla hästar i stallet kanske inte ska föröka sig ifall man har en mentalitet att man använder abort som ett preventivmedel.
Citera
2018-07-11, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lichtblick
Att det är lika bra att dom gjorde abort. Någon som inte har alla hästar i stallet kanske inte ska föröka sig ifall man har en mentalitet att man använder abort som ett preventivmedel.
Ja, jag tror inte dessa personer ens vill ha barn utan helt enkelt inte tar graviditet eller säkert sex på allvar. Kanske använder sig av ursäkten att ”killen drar ut” trots att det finns chans att man ändå kan bli gravid om man kör oskyddat. Eller att det är ”skönare utan kondom”. Eller att ingen hade kondom på sig. Så istället för att avvakta med sex så kör de på ändå för i värsts fall kan man ju göra abort. Känner att vi kommer lite off topic nu dock, då tråden bara handlade om varför SD sänkt abort geä sen inte diskutera att människor som använder abort som preventivmedel är dumma i huvudet eller ej. Hehe ^^
Citera
2018-07-11, 13:25
Medlem
Lichtblicks avatar
Citat:
Ja, jag tror inte dessa personer ens vill ha barn utan helt enkelt inte tar graviditet eller säkert sex på allvar. Kanske använder sig av ursäkten att ”killen drar ut” trots att det finns chans att man ändå kan bli gravid om man kör oskyddat. Eller att det är ”skönare utan kondom”. Eller att ingen hade kondom på sig. Så istället för att avvakta med sex så kör de på ändå för i värsts fall kan man ju göra abort. Känner att vi kommer lite off topic nu dock, då tråden bara handlade om varför SD sänkt abort geä sen inte diskutera att människor som använder abort som preventivmedel är dumma i huvudet eller ej. Hehe ^^

Det är ganska on topic. Varför ska vi sänka aborträtten? Argumentet att nu kvinnor skulle använda det som preventivmedel låter för mig osannolikt och mer en myt man berättar vidare än att det ligger saklig fakta i det hela för jag har aldrig sett eller hört fakta mer än att det är ett motargument.

Men jag ska kolla klippet med Paula när jag kommer hem ifrån jobbet så har man mer info om varför SD vill sänka gränsen.
Citera
2018-07-11, 13:28
Medlem
Sperssons avatar
.
Abortfrågan är inget som påverkar Sveriges överlevnad.
Det viktiga är vad SD vill göra åt massinvandringen.
Citera
2018-07-11, 15:01
Medlem
8711s avatar
Det är inte en ett dugg känslig fråga bland vanligt folk. I princip alla jag känner, alla familjemedlemmar, släktingar och annat tycker likadant. Att Sverige har allt för lättvindiga lagar på det här området. Dom flesta tycker abort efter vecka 12 blir mer och mer att likna vid mord. Ja, detta säger ett stort antal kvinnor jag känner, i alla olika åldrar.

95% gör redan abort fram till vecka 12. Att införa att man får fylla i en blankett och ha ett samtal för att få igenom en abort till vecka 18 kan inte vara något som helst problem. Det är ju rent trams. Vi har enormt höga aborttal i Sverige, könssjukdomarna sprids också som bara den. Det krävs uppenbarligen debatt och synliggörande av problematiken.
Citera
2018-07-11, 16:28
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Fast hur mycket stämmer det till verkligheten att kvinnor skulle använda det som ett preventivmedel?
Att abortsiffran är hög ser jag mer som att det är mer slarv i dag angående preventivmedel och för att inte "förstöra sitt liv" medans man går i skola, har ett dåligt jobb, fel partner etc så gör man abort.
Tja, på min gymnasieskola berättade läraren inför hela klassen om en annan elev i 3:an (utan att säga vem) att hon hade gjort abort 3ggr. Han var förbannad och ville att vi skulle tänka oss för.
Citera
2018-07-11, 16:31
Medlem
zethgogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Det är inte en ett dugg känslig fråga bland vanligt folk. I princip alla jag känner, alla familjemedlemmar, släktingar och annat tycker likadant. Att Sverige har allt för lättvindiga lagar på det här området. Dom flesta tycker abort efter vecka 12 blir mer och mer att likna vid mord. Ja, detta säger ett stort antal kvinnor jag känner, i alla olika åldrar.

95% gör redan abort fram till vecka 12. Att införa att man får fylla i en blankett och ha ett samtal för att få igenom en abort till vecka 18 kan inte vara något som helst problem. Det är ju rent trams. Vi har enormt höga aborttal i Sverige, könssjukdomarna sprids också som bara den. Det krävs uppenbarligen debatt och synliggörande av problematiken.
Indeed, och hur svår kan den debatten vara att vinna egentligen? Vilka potentiella SD-väljare tycker att foster som ligger och självdör på våra sjukhus är det samma som "kvinnors mänskliga rättigheter".

Inga alls. Så klart.
Citera
2018-07-11, 16:32
Medlem
8711s avatar
Citat:
Fast hur mycket stämmer det till verkligheten att kvinnor skulle använda det som ett preventivmedel?
Att abortsiffran är hög ser jag mer som att det är mer slarv i dag angående preventivmedel och för att inte "förstöra sitt liv" medans man går i skola, har ett dåligt jobb, fel partner etc så gör man abort.

Har man som en hel del till och med unga tjejer gjort 3-4 aborter när man är bara lite drygt 20 så tänker man sig bevisligen inte för och skiter i om man blir gravid eller får sjukdomar. Bara det i sig borde medföra någon slags insats då personen uppenbart har en syn på dessa saker som är direkt fel. Det kostar mycket och det påverkar även tjejen själv inför framtiden på diverse sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in