2018-07-11, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Mannen kanske inte bedömdes vara i rätt ålder?
Bandage/tyg på fel hand?
Fel hårfärg?

Jag tycker ändå att din familjemedlem borde ha fått lämna ett ordentligt vittnesmål.
Kanske att mannens längd inte stämde med andra vittnesuppgifter?
Tystnaden från utredarnas sida är kontraproduktiv. Vore bättre om dom då och då gjorde ett uttalande.
Citera
2018-07-11, 09:13
Medlem
CROSS-i-takets avatar
Citat:
Det jag for efter var mest att ett släktskap mellan syskon - syster och bror - skulle kunna hittas. Om det var det man sökte efter.
Med svar på ett DNA-test inlagt i en släktforskningsbas får du träffar på i stort sett samtliga släktingar på bryllingnivå (= fyrmänningar), samt i vissa släktlinjer ytterligare en-flera generationer bakåt, från vilket ett pussel kan läggas framåt.
Citera
2018-07-11, 09:13
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Från början kanske polisen tänkte att det snart skulle vara klappat och klart.

Vissa iakttagelser kanske bedömdes som mindre intressanta. Det kan man ju ha en viss förståelse för.

Allteftersom åren gått tycker man ändå att ALLA tips skulle gås igenom.

För mej låter det dessutom märkligt att vittnen med heta tips och iakttagelser, som ”farsan”, bara hörs en eller i bästa fall några gånger. De kanske kommer på mer de vill berätta, men tänker att bollen ligger hos polisen, att följa upp och stämma av.

Jag kan bara relatera till mitt eget jobb där jag arbetar med mycket människor. Det är inte så ofta någon av ”klienterna” aktivt lyfter på luren och hör av sej. Om man däremot fysiskt visar upp sej i ”receptionen” så strömmar det in frågor, idéer, tips, klagomål, beröm.

Kontentan av detta är att jag tycker att polisen borde vara den som ligger på.

(Fast det kanske den gör, utan att berätta det. Och då kommer man tillbaka till polisens tystnad, som känns...onödigt tyst. Utom när det närmar sej årsdagen för morden.)
Citera
2018-07-11, 10:27
Medlem
Har signalementet på GM ändrats från morddagen till idag?
Citera
2018-07-11, 14:42
Medlem
Citat:
Från början kanske polisen tänkte att det snart skulle vara klappat och klart.

Vissa iakttagelser kanske bedömdes som mindre intressanta. Det kan man ju ha en viss förståelse för.

Allteftersom åren gått tycker man ändå att ALLA tips skulle gås igenom.

För mej låter det dessutom märkligt att vittnen med heta tips och iakttagelser, som ”farsan”, bara hörs en eller i bästa fall några gånger. De kanske kommer på mer de vill berätta, men tänker att bollen ligger hos polisen, att följa upp och stämma av.

Jag kan bara relatera till mitt eget jobb där jag arbetar med mycket människor. Det är inte så ofta någon av ”klienterna” aktivt lyfter på luren och hör av sej. Om man däremot fysiskt visar upp sej i ”receptionen” så strömmar det in frågor, idéer, tips, klagomål, beröm.

Kontentan av detta är att jag tycker att polisen borde vara den som ligger på.

(Fast det kanske den gör, utan att berätta det. Och då kommer man tillbaka till polisens tystnad, som känns...onödigt tyst. Utom när det närmar sej årsdagen för morden.)

Det är nog som Cornerofhope skriver att det finns ingen riktig poäng i detaljer och annan information nu. Om polisen ska få in ett tips på rätt person så vet den / dom personerna redan vem han är.

Får se hur släktspåret går istället. Det kan ju faktiskt fungera, trots att det har gått väldigt lång tid.
Citera
2018-07-11, 15:11
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PyromanTony
Har signalementet på GM ändrats från morddagen till idag?
Det som stökar till det en del är ju att det observerats (minst) två ”skummisar”.
Svartklädd: lång, atletisk, lång svart rock mm
Beigeklädd: kortare, datanördig, beige kortare rock/polo mm

Det förvirrar och gör att man inte vet varken ut eller in.

Hur dagens signalement ser ut vet jag strängt taget inte.

GM är ändå, av DNA:t att döma, man, nordeuropeisk typ, blond-ish och troligen blåögd. Det begränsar ju urvalet 😣
Citera
2018-07-11, 15:14
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Det är nog som Cornerofhope skriver att det finns ingen riktig poäng i detaljer och annan information nu. Om polisen ska få in ett tips på rätt person så vet den / dom personerna redan vem han är.

Får se hur släktspåret går istället. Det kan ju faktiskt fungera, trots att det har gått väldigt lång tid.
Samtidigt - när man till exempel läser om MossTrums tips på en och annan broder - så häpnar man över hur grovmaskigt nätet verkar ha varit!

Men visst känns det tämligen beige alltihop.
Citera
2018-07-11, 15:22
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Hur lång tid dröjer det innan skurkarna skaffar målvakter i de här släktforskningsregistren? Det kanske inte alls funkar i praktiken, det har jag ingen aning om, men NÅT lär de ju komma på för att undvika att bli hittade...
Citera
2018-07-11, 18:01
Medlem
Citat:
Det som stökar till det en del är ju att det observerats (minst) två ”skummisar”.
Svartklädd: lång, atletisk, lång svart rock mm
Beigeklädd: kortare, datanördig, beige kortare rock/polo mm

Det förvirrar och gör att man inte vet varken ut eller in.

Hur dagens signalement ser ut vet jag strängt taget inte.

GM är ändå, av DNA:t att döma, man, nordeuropeisk typ, blond-ish och troligen blåögd. Det begränsar ju urvalet 😣
Som tidigare har skrivits går det att få fram en bra fantombild baserad på DNA med hjälp av senaste teknik på området. Har använts med framgång och fortsätter att användas i USA. Kan vara dyrbart, men vad har inte 14 års utredande kostat!
Citera
2018-07-11, 18:14
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Som tidigare har skrivits går det att få fram en bra fantombild baserad på DNA med hjälp av senaste teknik på området. Har använts med framgång och fortsätter att användas i USA. Kan vara dyrbart, men vad har inte 14 års utredande kostat!
Hoppas att en sådan bild snart kommer! Och att håret ser mera ut som hår...
Citera
2018-07-11, 19:03
Medlem
substitutes avatar
Har varit borta från tråden länge nu. Känns som hopplösheten får en att glömma för ett tag. Det är lätt att komma in i tankegångar som att - det finns ingen lösning, GM kommer att komma undan mm.
Många fall tex på ID kanalen visar ju det motsatta- så länge folk engagerar sig och inte glömmer, ju större chans finns det ju att brottet uppdagas tills slut.

Det som fick mig att reagera är ett tidigare inlägg där skribenten nästan hånfullt skrivet att tråden inte tillför något, det finns ingen här som vet vem GM är eller har en aning om vem GM skulle kunna vara.

Får jag då fråga - hur många av er tror att GM läst tråden? Hur stor är sannolikheten att GM skrivit i tråden? För att förvilla eller missleda uppgifter - vi vet inte. Hur stor är sannolikheten att någon anhörig försöker läcka uppgifter här men kanske uppfattas som troll?

Det är inte lätt att gå till polisen och ange en anhörig. Kanske lättare att få någon att nappa på ett anonymt forum.

Det enda jag vet att tråden betyder oerhört mycket för oss som letar en lösning på detta tragiska fall. Låt tråden leva, spekulera hit och dit, det är en livsnerv för oss som ständigt söker svaret på vem som begick dubbelmordet i Linköping.
Senast redigerad av substitute 2018-07-11 kl. 19:08.
Citera
2018-07-11, 20:23
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Något som verkligen skulle ge tråden nytt liv vore ju om JGF kunde komma tillbaka.

Alternativt inte...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in