Citat:
Ursprungligen postat av
severus
Det sker fler trafikolyckor med nyktra förare än med berusade . Generellt sett är det alltså farligare att köra bil nykter jämför med att vara berusad. Vi bör alltså förbjuda folk att köra bil nyktra.
Fundera ut felet med ovanstående resonemang. Sedan kan du börja fundera ut haken i ditt eget inlägg som jag citerar ovan.
Felet med resonemanget är att det är en logiskt felaktig slutledning att det är farligare att köra bil nykter än onykter. Att det totalt sker fler olyckor vid nykter körning är för att dessa körningar är så många fler. Därför är det en oriktig slutsats att onyktra förare är säkrare förare.
Det har ingen bäring på mitt resonemang som gäller just den relativa farligheten i en crosschecking i ryggen/nacken kontra en tackling mot sargen.
Du kanske vill förklara hur du anser att jag enligt din mening resonerade logiskt oriktigt?
Jag hävdar att den sociala adekvansen i ishockey gäller även regelbrotten, eftersom de är en del av spelet och då är det felaktigt att som HD påstå att detta skall bestraffas därför att det sker ”utanför spelet.”
Skall HD då vara konsekventa måste varje hakning, tripping, interference och crosschecking av icke spelförande spelare avgöras av domstol. Det är orimligt.
För att det skall gå utanför den sociala adekvansen borde våldet dels vara atypiskt för sporten och dels relativt farligare än det tillåtna våldet. Så är inte fallet här.