En del har ju funderingar på JG. I geocachgruppen på fejjan hade några startat en grupp där man frivilligt kunde anmäla sig till att leta efter Lena. JG var snabbt framme och hänvisade till Missing People istället. Helt klart rätt väg att gå, men varför var just han så snabb om att tala om det? Ville han inte folk skulle leta? Visste han var kroppen låg?
En Stefa* Östma* (*=n) skriver: ”Jag hade kontakt med Lena 22:49 på måndagskvällen. Mitt meddelande till henne 06:06 på tisdagsmorgonen är fortfarande oöppnat. Polisen är meddelad om detta.
Det jag tänker är att stefa* måste haft messengerkontakt med henne, då hon inte hade iPhone, annars syns det inte huruvida sms är mottagna/lästa.
Vem är denne stefa*?
Varför hade han kontakt med henne så pass sent på kvällen? Och så tidigt på morgonen? Var han med på osloresan?
Stefan är vän med JG på fejjan.
Chatt, är det likande sporadiska meddelanden på messenger? Eller att ha flera konversationer på messenger? Folk chattar väl idag inte i samma bemärkelse som förr?
Är väl inte helt omöjligt att det är nån från Norgegruppen.
Chattar gör folk lika mycket som tidigare men med fler chattappar än tidigare.
Nu är det ju inte bara messenger eller ICQ utan sms, Snapchat, Insta, Twitter, discord m fl.
En del har ju funderingar på JG. I geocachgruppen på fejjan hade några startat en grupp där man frivilligt kunde anmäla sig till att leta efter Lena. JG var snabbt framme och hänvisade till Missing People istället. Helt klart rätt väg att gå, men varför var just han så snabb om att tala om det? Ville han inte folk skulle leta? Visste han var kroppen låg?
En Stefa* Östma* (*=n) skriver: ”Jag hade kontakt med Lena 22:49 på måndagskvällen. Mitt meddelande till henne 06:06 på tisdagsmorgonen är fortfarande oöppnat. Polisen är meddelad om detta.
Det jag tänker är att stefa* måste haft messengerkontakt med henne, då hon inte hade iPhone, annars syns det inte huruvida sms är mottagna/lästa.
Vem är denne stefa*?
Varför hade han kontakt med henne så pass sent på kvällen? Och så tidigt på morgonen? Var han med på osloresan?
Chatt, är det likande sporadiska meddelanden på messenger? Eller att ha flera konversationer på messenger? Folk chattar väl idag inte i samma bemärkelse som förr?
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Är väl inte helt omöjligt att det är nån från Norgegruppen.
Chattar gör folk lika mycket som tidigare men med fler chattappar än tidigare.
Nu är det ju inte bara messenger eller ICQ utan sms, Snapchat, Insta, Twitter, discord m fl.
Vem är denne stefa*?
Vem är denne stefa*?
Tippar på att det är samma person som t.ex. äger denna cache (se fullständigt namn under ett av fotografierna i själva cachebeskrivningen).
Om man klickar på hans logg-alias högst upp kommer man till hans personliga presentation. Jag väljer att inte länka till den eftersom det finns barn på bilden.
Enligt sina loggar befann han sig i örebroområdet och geocachade den 15/5 (dvs. han var nog inte med i Norge).
Hans logg innan dess anger en cache funnen den 13/5, även den i örebroområdet. Dock ber han om ursäkt "för den sena nätloggen", så tveksamt om det är exakt datumangivelse. Hans medcachare loggar dock också 13/5, så troligtvis är det denna dag de de facto var ute på burkjakt ). Intressant är att denna cache ägs av LW (S*ftp*cah*ntas), kan vara därför han sökte henne för att fråga/berätta något?
Han verkar inte vara någon som direkt aktivt cachade med "gänget" (dvs. LW, SD, HD, JG, JH, ML etc) utan mer tillsammans med annan vän samt familjemedlem.
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-07-10 kl. 12:59.
Tusen tack för texterna och infon Hmmm, ”semesterdag” skriver han. Han kan väl inte ha arbetat dessförinnan, åtminstone inte efter att han släpptes från häktet? Jag får en känsla av att SD börjat tona ner sin offentliga ”skrytskrift” väsentligt. Jag kan ha fel. HD har alltså inte loggat något på en vecka. Undrar om hon är i ”Picasso-landet”?
Då man inte har några svar från NFC så får man ta dom indicier som talar och i vissa fall anses som besvärande av åklagaren och polisen och yrka på häktning för att få mera tid att göra indiciekedjan komplett. Det är inget ovanligt utan så fungerar det i många inledande utredningar innan man får in samtliga svar på bevis man skickat till NFC.
Nu bygger man samman bevisen till ett komplett åtal.
Givetvis försöker man få till ett sammanhängande fall att ta till domstol men hitintills så har de ju misslyckats totalt, i dagsläget så ser jag inte mycket som talar för att de kommer att lyckas men visst NFC viftar med sitt magiska trollspö och vips trillar bevisen fram som kaniner ur en trollkarls hatt, känns ju inte så troligt just nu.
Och som svar på ditt påstående att det fungera så i många inledande förundersökningar så kan jag inte komma på någon där jag läst att åklagaren två gånger försökt få till sannolika skäl och fått stryk av en tingsrätt, har du några exempel?
Men som jag läste de juridiska paragraferna som jag länkade till, är det också så att om det framkommer något som talar till den misstänktes fördel, har han rätt att få veta det.
Så var det i Danmark under hela förundersökningen när det gällde Madsen men jag tror inte att samma regler gäller i Sverige.
I Sverige gäller det nog inte förrän åtal lämnas in. Då ska åklagarens och polisens utredningar som ligger till grund för åtalet vara objektiva och även ta upp det som talar till den misstänktes fördel. Jag tror inte att den misstänkte behöver informeras under förundersökningen.
Och som svar på ditt påstående att det fungera så i många inledande förundersökningar så kan jag inte komma på någon där jag läst att åklagaren två gånger försökt få till sannolika skäl och fått stryk av en tingsrätt, har du några exempel?
Vi vet inte vem som satt i Tingsrätten. Det kanske var någon/några av SD:s kompisar från geocachen?
Vi vet inte vem som satt i Tingsrätten. Det kanske var någon/några av SD:s kompisar från geocachen?
Jo det vet vi, namnet har publicerats i tråden.
Tror du ärligt att det skulle kunna röra sig om något sådant, har ju jag väldigt svårt att tro på.
Åklagaren skulle ju lätt kunna anmäla domaren för jäv i så fall och dessutom så tror inte jag att en domare som känner MGM tar ett sådant fall, så mycket cred vill jag ge till vår domarkår.