2018-07-10, 03:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Det unga paret har alltså framträtt i radio och sagt att de sett tre (?) personer samtala på ett främmande språk vid Dekorima minuten före mordet?

Det stämmer och på Ölvebroska konstaterar han att de inte hade fått några sådana uppgifter överhuvudtaget. Men i programmet gick de ut med en efterlysning åtminstone.

Jag sällar mig i kören till de som är skeptiska att några efterforskningar gjordes överhuvudtaget. Det var lite roligare att drömma om alkoholiserade pundare på den här tidslinjen av ”utredningen”.

Citat:
Det borde väl gå att hitta det programmet i SR:s arkiv?

Det tycker man. Nu vet jag inte om de ens grävde på det men Borgnäs borde iaf sitta på vetskapen om programmet eftersom det var han som tipsades om det av en av finskorna.

Citat:
Jag har själv alltid varit tveksam till historien om de finska flickorna. Flera år efter mordet ? Det gick inte att hitta mannen på gymmet trots bra beskrivning? Låter inte så trovärdigt.

Inte utan anledning. Men samtidigt bör man ta det på allvar om det kan gå i lås med andras berättelser och iakttagelser för då öppnar det upp för karaktären av mordet. Finskorna uppfattas enligt alla inblandade som trovärdiga, ville inte ens gå ut med detta (av rädsla) men röjdes efter att ha pratat om saken på fyllan på en finlandsfärja, därefter var bollen i rullning.

Borgnäs gjorde ju själv lite efterforskningar på gymet och som Sumer säger så hade ingen där sett några poliser överhuvudtaget som letade efter den utpekade.

Citat:
Om de finska flickorna var där då så förändras ju allt. Förresten. Det korta namnet behöver ju inte vara AA. Varför inte exempelvis Bror P? Vet inte om uppgifterna stämmer dock. Kan vara ett blindskott om liknelsen tillåts.

Nja, enligt den ena finskan (hon som inte ens kände den aktuella mannen) påstod hon att han hette ”Jyrggi”, Juha eller Jouhani eller nåt sånt. AA kommer med i bilden för att han kändes igen på samma gym efter att Olle Ahlsén visat fotografier och var tydligen en frekvent besökare där vilket iof är nog så intressant.
Citera
2018-07-10, 03:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
NF såg GM, precis som på bilden från rek.
Efter att Dekorimamannen blivit avslöjad av "finskorna", gick han därifrån, Dekorimahörnet blev tomt 1.5 minut innan mordet, ingen stod där.
GM följde efter LOP när dom gick över Sveavägen.
Vem såg "Jerker"?

Det som är intressant är att finskorna uppger att mannen har en skinnjacka, vilket stämmer överens med drygt sex andra vittnesuppgifter om en man med WT och brun skinnjacka som rör sig i området. Alltifrån SC till JN och på så vitt skilda platser som Sveavägens östra sida som inne på Luntmakargatan.

Är detta samma person och har han blivit avlöst på sin post vid Dekorimahörnet efter att ha blivit igenkänd?
Citera
2018-07-10, 06:57
Medlem
ieshos avatar
IM satt och slötittade framför sig medan hans sällskap var vid bankomaten. Fram till den tidpunkt då han anade att någonting höll på att hända hade han ingen anledning att lägga det han såg på minnet.

Han hade ett minne av att någon stått vid Dekorima och ett minne av ett gäng fästglada ungdomar som gick norrut. Så såg han ett par komma och en man som närmade sig bakifrån. Då först blev han intresserad.

Innan har han suttit i flera minuter och hade efteråt fragment av minnen av en väntande man och en grupp ungdomar. Det skulle kunna vara så att han när han efteråt försöker minnas, så flyttar han fram de två fragmenten i tiden.

Mannen som väntade kan ha varit samma person som finskorna sett - en spanare som avlägsnade sig innan LOP närmade sig. En väntande mördare borde inte ha stått så öppet, utan kunde ha stått i prånget eller i bankomatlokalen.

Det festglada gänget kan ha varit Boforsgänget som sedan försvann in i bankomatlokalen i flera minuter.

Varken LP eller NF la märke till personer mellan Dekorima och Skandias entré. Men efter LOP gick en man. En annan man kom ut från Skandia och gick efter paret. Vid pelaren gömde sig en tredje man. Och antagligen, kom en grupp personer ut från banklokalen sedan paret Palme passerat. Och kanske stod det också någon och tryckte i prånget?
Senast redigerad av iesho 2018-07-10 kl. 07:00.
Citera
2018-07-10, 08:10
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Varför skulle NF ljuga så konstigt som vissa hävdar? Det första förhöret var av typen sabotage. I det andra förhöret beskriver han trovärdigt mötet med paret Palme och får t.o.m in en kanske spanande "Lennart" i skyltfönstret. Att den äldre mannen i blå jacka skulle varit AB är bara en dumhet. De "råkade" bara ha samma blåa nyans på jackan.
Nej, förundersökningen har bara konstaterat att NF minns fel, när det gäller mötet med paret Palme. Frågan är om även rekonstruktionen vid norra reklampelare är fel. d.v.s. att han mötte makarna Palme efter att de passerat den södra reklampelaren, inte efter att de passerat den norra reklampelaren.

http://oi68.tinypic.com/2zz54qx.jpg
Senast redigerad av 299792458 2018-07-10 kl. 08:21.
Citera
2018-07-10, 08:42
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Det som är intressant är att finskorna uppger att mannen har en skinnjacka, vilket stämmer överens med drygt sex andra vittnesuppgifter om en man med WT och brun skinnjacka som rör sig i området. Alltifrån SC till JN och på så vitt skilda platser som Sveavägens östra sida som inne på Luntmakargatan.

Är detta samma person och har han blivit avlöst på sin post vid Dekorimahörnet efter att ha blivit igenkänd?
En timme efter mordet efterlyste polisen en man i "mörk jacka el mörkbrun dunjacka, kan vara i skinn"

http://oi66.tinypic.com/2uhss50.jpg
Citera
2018-07-10, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
SE säger att han gjorde det.

http://oi66.tinypic.com/25evcw0.jpg

Intressant text där kring Söderströms agerande.
Låter som en donut polis. Långt ifrån hans egna berättelser. Vem fan ska man tro på egentligen?
Citera
2018-07-10, 09:45
Medlem
299792458s avatar
Anders B och Stig E säger dom var på trottoarkant bakom den södra reklampelaren. Med andra ord Nicola F såg mannen på trottoarkant bakom den södra reklampelaren, inte bakom den norra reklampelaren. D.v.s. att han mötte makarna Palme efter att de passerat den södra reklampelaren, inte efter att de passerat den norra reklampelaren. Förundersökningen har konstaterat att NF minns fel.

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESFÖRHÖR-Nicola-Fauzzi.pdf
Senast redigerad av 299792458 2018-07-10 kl. 09:57.
Citera
2018-07-10, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJens
Jag tycker ändå det är konstigt att detta isåfall inte kom i offentlighetens ljus i rättegångarna mot Christer Pettersson.
Ja, det är det kanske, men det är i så fall inte det enda som undanhölls oss. Vi vet ju idag, tack vare många grävande privatspanare, att det är mycket som undanhållits genom årens lopp. Bara det senaste året har två, tidigare okända, vittnen kommit fram, exempelvis. Dessa nämndes inte överhuvud taget i rättegångarna.

Och låt mig för övrigt tillägga att jag tycker att det är både rätt och fel. Sådan information som vi pratar om här, att ett samtal har ägt rum och vad det i så fall innehållit, finns ju ingen anledning att gå ut offentligt med om det kan visa sig bli avgörande när man väl hittat rätt man. Men detta gäller såklart under förutsättning att man inte tar 32 år på sig att utreda.
Senast redigerad av Moplp 2018-07-10 kl. 10:33.
Citera
2018-07-10, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Faller inte det på att LP har pekat ut CP? Eller menar du att CP trots allt var mördaren?
Nej, jag kan inte påstå att CP hade något med mordet att göra, även om det inte är uteslutet. Eftersom CP inte erkände, trots LPs utpekande, fanns det ju ingen anledning för utredarna att släppa sin kanske viktigaste information. Den skulle ju i så fall bli värdelös.

Den dag någon erkänner, om än postumt, kan det vara bra att kunna vidimera det med information som inte är offentligt känt, och helst inte känt av mer än utredningens trängsta krets.
Citera
2018-07-10, 12:10
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Det stämmer och på Ölvebroska konstaterar han att de inte hade fått några sådana uppgifter överhuvudtaget. Men i programmet gick de ut med en efterlysning åtminstone.

Jag sällar mig i kören till de som är skeptiska att några efterforskningar gjordes överhuvudtaget. Det var lite roligare att drömma om alkoholiserade pundare på den här tidslinjen av ”utredningen”.

Det tycker man. Nu vet jag inte om de ens grävde på det men Borgnäs borde iaf sitta på vetskapen om programmet eftersom det var han som tipsades om det av en av finskorna.

Inte utan anledning. Men samtidigt bör man ta det på allvar om det kan gå i lås med andras berättelser och iakttagelser för då öppnar det upp för karaktären av mordet. Finskorna uppfattas enligt alla inblandade som trovärdiga, ville inte ens gå ut med detta (av rädsla) men röjdes efter att ha pratat om saken på fyllan på en finlandsfärja, därefter var bollen i rullning.

Borgnäs gjorde ju själv lite efterforskningar på gymet och som Sumer säger så hade ingen där sett några poliser överhuvudtaget som letade efter den utpekade.

Nja, enligt den ena finskan (hon som inte ens kände den aktuella mannen) påstod hon att han hette ”Jyrggi”, Juha eller Jouhani eller nåt sånt. AA kommer med i bilden för att han kändes igen på samma gym efter att Olle Ahlsén visat fotografier och var tydligen en frekvent besökare där vilket iof är nog så intressant.

Det är egentligen smått fantastiskt att ingen polis, journalist, privatspanare etc har lyckats identifiera mannen på gymmet på så många år. Om det alltså dessutom finns ett förnamn !

Jag menar, hur många personer besökte regelbundet gymmet? Det kan väl högst röra sig om några hundra av vilka över 95 procent går bort för att de inte var finländare, inte hette så, inte var poliser, inte var män osv.

Saken är så märklig att man frågar sig om allt bara är en skröna - eller om någon snabbt såg till att gömma mannen för alltid. Flyttades han ut ur landet, bytte han identitet, blev han mördad?

En sak till - Varför dyker det hela tiden upp finländare i tipsen om Palmemordet? Jag tänker på RR, TU, EH m fl i Lingärdes tips. Och som sagt AA, BP etc i Sthlm.

Stay Behind med kopplingar till finska krigsveteraner, den finske greven CA m fl

Jag vet att svenskar och andra nationaliteter förekommer, men är det inte oproportionerligt många finländare? Och balter?

Eller ja, män med finskklingande namn i alla fall. BP var väl norrlänning.
Senast redigerad av Basfakta 2018-07-10 kl. 12:24.
Citera
2018-07-10, 12:47
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ja jag har sett att du och andra skrivit om dessa "nya" vittnen. Otroligt.

Jag fick dock intrycket att de båda yngre männen befunnit sig ett halvt kvarter från mordplatsen och endast hört skotten. Men du säger att de såg AH springa ur bilen?

På hur långt håll? De var söderut någonstans? Kring Kungsgatan?

För de var väl inte vid mordplatsen?

Artikeln är förmodligen skriven mycket tidigt under mordnatten. Är faktafel i den.
I den står uttryckligen att Ekman och Almsäter är vittnen till dödsskjutningen. Varvid de upplyser om att 2 skott hördes. Nämns också att 2 kvinnor rusade till den skjutne.
Det är skrivet så att det går att tolka som att Ekman sett allt detta, alternativt ska det läsas som att Ekman hörde 2 skott men inte såg mordet. Upplysningen om kvinnorna är inte från Ekman?

Med andra ord en svårtolkad artikel.

Klart är att Ekman måste befunnit sig i närområdet oklart var. Men inom synhåll från den.

Det är garanterat INTE ABs sällskap IM ser. Det mesta talar för att AB står vid bankomaten innan IM parkerar sin bil.
Citera
2018-07-10, 12:58
Avslutad
Citat:
Det är egentligen smått fantastiskt att ingen polis, journalist, privatspanare etc har lyckats identifiera mannen på gymmet på så många år. Om det alltså dessutom finns ett förnamn !

Jag menar, hur många personer besökte regelbundet gymmet? Det kan väl högst röra sig om några hundra av vilka över 95 procent går bort för att de inte var finländare, inte hette så, inte var poliser, inte var män osv.

Saken är så märklig att man frågar sig om allt bara är en skröna - eller om någon snabbt såg till att gömma mannen för alltid. Flyttades han ut ur landet, bytte han identitet, blev han mördad?

En sak till - Varför dyker det hela tiden upp finländare i tipsen om Palmemordet? Jag tänker på RR, TU, EH m fl i Lingärdes tips. Och som sagt AA, BP etc i Sthlm.

Stay Behind med kopplingar till finska krigsveteraner, den finske greven CA m fl

Jag vet att svenskar och andra nationaliteter förekommer, men är det inte oproportionerligt många finländare? Och balter?

Eller ja, män med finskklingande namn i alla fall. BP var väl norrlänning.

Glöm inte en viss CG Östling som kunde prata finska. Både han och BP har ju skrutit (kanske inte BP som bröt samman) om att de visste hur mordet gått till. Var det möjligtvis några av dessa som befann sig på andra änden av linjen när finskorna kom upp?

Jo, jag har som sagt tvekat, och är tveksam, till uppgifterna men det som hela tiden studsar tillbaka är att det finns inget rimligt skäl till varför de skulle ljuga.

a) Det var inte ens finskorna som läckte uppgifterna

b) De förhöll sig anonyma och har hela tiden hållit sig anonyma

c) De försöker inte ens ge sken av att mannen de sett är GM. Tvärtemot (någorlunda) etablerade faktum av de flesta vittnen bär GM en lång, fladdrande rock. Mannen finskorna sett hade skinnjacka.

d) Det är inte konstigare än de 67-70 andra personerna som under mystiska omständigheter försvunnit i sambandet med detta mord. Helt uppenbart har det stått en man (eller flera) i detta hörn uoch denna man kan ha blivit identifierad, precis som ”Jerker” som pekar ut L. Tell och får stöd av ett annat oberoende vittne om springande män på Adolf Fredriks Kyrkogata.

e) Tidsaspekten kanske inte stämmer men oavsett. Var det vanligt med finska kroppsbyggare som hängde med
WT och revolver i kvarteren där Sveriges statsminister avrättades? Behövs inte sägas mer.

d) Vi har tre rätt säkra uppgifter på att mannen som sprang in på Tunnelgatan gick åt kroppsbyggarhållet (AH, LN och LJ). Dessa hör också till de som befunnit sig absolut närmast GM.
Senast redigerad av Krakem 2018-07-10 kl. 13:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in