Citat:
Det stämmer och på Ölvebroska konstaterar han att de inte hade fått några sådana uppgifter överhuvudtaget. Men i programmet gick de ut med en efterlysning åtminstone.
Jag sällar mig i kören till de som är skeptiska att några efterforskningar gjordes överhuvudtaget. Det var lite roligare att drömma om alkoholiserade pundare på den här tidslinjen av ”utredningen”.
Citat:
Det borde väl gå att hitta det programmet i SR:s arkiv?
Det tycker man. Nu vet jag inte om de ens grävde på det men Borgnäs borde iaf sitta på vetskapen om programmet eftersom det var han som tipsades om det av en av finskorna.
Citat:
Jag har själv alltid varit tveksam till historien om de finska flickorna. Flera år efter mordet ? Det gick inte att hitta mannen på gymmet trots bra beskrivning? Låter inte så trovärdigt.
Inte utan anledning. Men samtidigt bör man ta det på allvar om det kan gå i lås med andras berättelser och iakttagelser för då öppnar det upp för karaktären av mordet. Finskorna uppfattas enligt alla inblandade som trovärdiga, ville inte ens gå ut med detta (av rädsla) men röjdes efter att ha pratat om saken på fyllan på en finlandsfärja, därefter var bollen i rullning.
Borgnäs gjorde ju själv lite efterforskningar på gymet och som Sumer säger så hade ingen där sett några poliser överhuvudtaget som letade efter den utpekade.
Citat:
Om de finska flickorna var där då så förändras ju allt. Förresten. Det korta namnet behöver ju inte vara AA. Varför inte exempelvis Bror P? Vet inte om uppgifterna stämmer dock. Kan vara ett blindskott om liknelsen tillåts.
Nja, enligt den ena finskan (hon som inte ens kände den aktuella mannen) påstod hon att han hette ”Jyrggi”, Juha eller Jouhani eller nåt sånt. AA kommer med i bilden för att han kändes igen på samma gym efter att Olle Ahlsén visat fotografier och var tydligen en frekvent besökare där vilket iof är nog så intressant.